Egész nap iskola?! – a pilot program bemutatása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

Társadalmi Megújulás Operatív Program A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban TÁMOP /2 –
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadás támogató szerepe
XXI. századi közoktatás a TÁMOP projekt bemutatása
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.

TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A szaktanácsadó segítő szerepe
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Néder Katalin Ökoiskolai nevelési-oktatási program fejlesztése.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Erdei barátaink – Szakács Sándor.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Javaslatok a következő tanodaciklusra Szűcs Norbert Motiváció Oktatási Egyesület.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának adaptációja Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Természettudományos nevelés Réti Mónika kutató Kutatási, Elemzési és Értékelési Igazgatóság Iskola- és Módszertanfejlesztő Központ V.
Tanórán kívüli tevékenységek gazdagítási lehetőségei Varga Attila február 4.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Barcsák Marianna KPSZTI
Az egész napos iskola arcai
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Előadás másolata:

Egész nap iskola?! – a pilot program bemutatása Varga Attila Budapest 2013. február 27.

Miről szól az előadás? Háttér A fejlesztés folyamata A fejlesztés területei

Jogszabályi háttér 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről1 egész napos iskola: iskolaszervezési forma, ahol a tanórai és más foglalkozásokat a délelőtti és délutáni időszakra egyenletesen szétosztva szervezik meg, 26§ (3) Amennyiben az általános iskola egész napos iskolaként működik, pedagógiai programjának része valamely, az oktatásért felelős miniszter által kiadott, vagy saját maga által kidolgozott és e törvényben meghatározottak szerint jóváhagyott nevelési-oktatási program

Jogszabályi háttér 110/2012. Korm Jogszabályi háttér 110/2012. Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról A nevelési-oktatási program részei: pedagógiai koncepció, a tanulási-tanítási program,; a tanítási-tanulási egységek leírása, eszközök, amelyek információhordozók és feladathordozók az értékelés és eszközei célzottan fejlesztett továbbképzési programok támogatás, tanácsadás, szakmai fórumok, a program karbantartása. Ha a nevelési-oktatási programot nem az oktatásért felelõs miniszter adja ki, a program engedélyezését az oktatásért felelõs miniszter köznevelési feladatkörében eljáró, kormányrendeletben kijelölt központi hivatalához benyújtott kérelemben lehet kezdeményezni. (2) A nevelési-oktatási program részei: a) a pedagógiai koncepció, amely a pedagógiai rendszer fejlesztésének indokait, céljait, alkalmazásának helyét és módját kifejtõ dokumentum, mely összefoglalja, elméletileg megalapozza azokat a pedagógiai elveket, amelyeken a program alapul; b) a tanulási-tanítási program, amely olyan pedagógiai terv, amely a koncepció szellemében kifejti a rendszer célját, követelményeit, tartalmát, a tanulási folyamat idõkereteit, javasolt módszereit és eszközeit, a felhasználható szervezési módokat, utal továbbá az értékelés módjára és eszközeire; c) a tanítási-tanulási egységek leírása, a tanulás-tanítási programot alkotó elemek részletes kifejtése; d) eszközök, amelyek információhordozók és feladathordozók és lehetõvé teszik a tervezett tevékenységek megvalósítását, egymással szigorúan – formálisan és tartalmilag is – összehangoltan, támogatják a kitûzött célok elérését; e) az értékelés és eszközei, amelyek illeszkednek az a)–d) pontokban leírtakhoz, elõsegítik a tanulói teljesítmények, a tanulói fejlõdés ellenõrzését és értékelését, az elért tudásszint mérését; f) célzottan fejlesztett továbbképzési programok, amelyek során felkészítik a pedagógusokat a konkrét program alkalmazására; g) támogatás, tanácsadás, szakmai fórumok, a program karbantartása.

Nemzetközi háttér Extended schools (Nagy-Britannia) Ganztagsschulen (Németország) Komprehenzív iskola (Finnország) All-Day, All-Year Schools, Full-service schools (Egyesült Államok) „egész iskolás megközelítés” (AZ EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA következtetései a fenntartható fejlődést szolgáló oktatásról 2010. november 19 (2010/C 327/05)

Elméleti háttér Cél: a nevelési folyamat koherenciája térben és időben, minden kommunikációs csatornán összhang a rejtett tanterv és a nevelés gyakorlata között Átfogó alapelvek: Komplexitás Integráció Interdiszciplinaritás Holisztikus megközelítés

Elméleti alapok

A nevelési-oktatási programok hatóköre változat Kerete az RJR-modell alapján (ráhangolódás, jelentésteremtés, reflexiók). Felhasznált idő 7.45 – 8.30 45 perc Modulok: bevezetés, ráhangolódás R + R összesen: 75 perc 8.30 – 10.00 (90 perc) Tanóra Tanóra összesen: 150 perc 10.00 – 11.00 (60 perc) Modulok: Sport – pihenés 11.00 – 12.30 Egyéni menü: differenciálás, felzárkóztatás, tehetséggondozás, egyéni (házi) feladat adás. Egyéni, közvetlenül köthetően a tanórához: 90 perc Együtt a tanórákkal 240 perc, azaz 5 hagyományos tanóra 12.30 – 13.30 Ebéd, szabadidő 13.30 – 14.30 60 perc Modulok: tudomány, művészet Modulok összesen: 120 perc+ R+R 75 perc. Együtt: 195 perc, azaz 4 hagyományos tanóra 14.30 – 15.30 15.30 – 16.00 (30 perc) Modulok – zárás

A fejlesztés folyamata Meglévő programok elemzése Működő gyakorlatok feltárása Hatásvizsgálat és beválásmérés Kutatás Partnerintézményekkel való együttműködés Akciókutatás Fejlesztés Nevelési-oktatási programok Fejlesztési know-how Innováció

A fejlesztés területei Az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztése: alsó tagozat komplex művészeti nevelés természettudományos nevelés gyakorlati életre nevelés felzárkóztatás (felső tagozat) Az ökoiskola nevelési-oktatási programjának fejlesztése A tanórán kívüli foglalkozások gyakorlatainak összegyűjtése, tematizálása és közzététele a gyakorlatok átvételének nyomon követése

Célok: alapkészségek megerősítése Az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztése - alsó tagozat Célok: alapkészségek megerősítése egyéni differenciálás lehetőségének megteremtése felzárkóztatás tehetséggondozás

A felzárkóztatás nevelési-oktatási programjának kidolgozása az általános iskola és a szakképzés közötti átmenet biztosítására Milyen módszerekkel (szervezeti/szemléleti változásokkal, társadalmi /szakmai támogatással) lehet eredményesebbé tenni az általános iskolai felzárkóztató jellegű programokat? Hogyan lehet a tanulói eredményesség növelése érdekében erősíteni az eltérő iskolafokozatokban működő intézmények hálózati együttműködését/tanulását/tudásmegosztását?

Természettudományos nevelés. MIT? Felfedeztető tanulás (IBL): A tanuló hétköznapjaiból vett problémák Természettudományos gondolkozásmód megismerése, modellalkotás Kapcsolatok keresése (művészetek, gyakorlati élet, fenntarthatóság) Pillérei: Vizsgálódás, tapasztalatszerzés Problémamegoldás Önálló munka Kommunikáció (érvelés, vita, az eredmények bemutatása)

Az ökoiskola nevelési-oktatási programjának fejlesztése Fenntarthatóságra nevelés – egész iskolás megközelítés Szervezeti kultúra Hálózati tanulás Környezetbarát infrastruktúra Együttműködés Kommunikáció Helyi közösség Rendszergondolkodás Élményközpontúság

Komplex művészeti nevelés Cél a tanulók komplex személyiségfejlődése: kreativitás, problémamegoldás, önkifejezés, önismeret társas kultúra. A sikeres fejlesztés érdekében a komplex művészeti nevelés nevelési-oktatási programjának kifejlesztését megelőzően feltétlenül vizsgálni kell a jelenlegi oktatási környezet komplex művészeti nevelést segítő és gátló elemeit (pl. tartalmi szabályozók, tanári felkészültség és attitűd, iskolai feltételek).

Fenntartható környezet Fenntartható egészség Fenntartható gazdálkodás Az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztése- gyakorlati életre nevelés Fenntarthatóság Fenntartható környezet Fenntartható egészség Fenntartható gazdálkodás Tervezés = előre gondolkodás = prevenció Környezettudatosság = közösségi gondolkodás Ritmusok beépülése – ünnepek, hagyományok körforgásának szépsége, fontossága

A tanórán kívüli foglalkozások gyakorlatainak összegyűjtése, tematizálása és közzététele a gyakorlatok átvételének nyomon követése Horizontális megközelítés: A fogalom definiálása a használhatóság szempontjából Tanórán kívüli jó gyakorlatok gyűjtése Jó gyakorlatok mérhetővé tétele, nyomon követése Az adaptációs folyamat segítése Az új jó gyakorlatok közzététele, on-line felület kialakítása A közösségi szolgálat vizsgálata (esettanulmányok, működő gyakorlatok)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Varga Attila varga.attila@ofi.hu www.ofi.hu