Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez 2013. április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

Aktuális pályázati lehetőségek
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Bozzay Andrásné főosztályvezető
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
A fesztiválok turisztikai jelentősége Magyar Fesztivál Szövetség Évadzáró Konferenciája november Százhalombatta.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia Felülvizsgálata 2011.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
TDM Szakmai Nap november 21.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Dr. Juhász László PhD Docens1 Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 tavasz) 9.40 – V. előadó.
Nyugat-Dunántúl turisztikai régió Turizmusfejlesztési stratégia
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Rekreáció és turizmus a Duna mentén
Dr. Faragó Hilda, az Országos Idegenforgalmi Bizottság titkára
Egészségturizmus fogalma
Budapest turisztikai Marketingje
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A Fertő mente turizmusa Kundi Viktória PhD hallgató április 27.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
GKRTE Közgyűlés, április 20.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
turizmusért felelős helyettes államtitkár
turizmusért felelős helyettes államtitkár
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A helyzetfeltárás ágazathoz kapcsolódó következtetései és az előzetes célrendszer bemutatása - Idegenforgalom Bujdosó Zoltán - Molnár Ernő - Patkós Csaba.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A hazai turizmus helyzete, aktuális kérdései március 8., Budapest Dr. Horváth Viktória Turisztikáért felelős helyettes államtitkár Nemzetgazdasági.
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
Az új pályázati ciklus turizmust érintő támogatási lehetőségei
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A turizmus fejlesztési irányai Magyarországon Zalaegerszeg, május 21. Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó.
A Falusi és agroturizmus multiplikátor szerepe a vidékfejlesztésben Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár Szatmárnémeti szeptember
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
A turizmuspolitika aktuális kérdései 2013-ban Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szezonfelkészítő rendezvény április 25., Tihany Fodor Olivér.
MAGYAR-ROMÁN EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEK A FALUSI TURIZMUSBAN Prof.Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Helyi Fejlesztési Stratégia intézkedéseinek bemutatása
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Gerje-Körút „A közös program”
A határtérség.
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A turisztikai desztináció menedzsment rendszer Magyarországon
Előadás másolata:

Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály

2 Vendégek száma a kereskedelmi szálláshelyeken Forrás: KSH

3 Vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken Forrás: KSH

4 A kereskedelmi szálláshelyek bruttó árbevétele (millió Ft) Forrás: KSH

5 Ssz.OrszágVendégéjszaka (2012) 1.Németország (+3,2%) 2.Ausztria (-1,3%) 3.Olaszország (+17,1%) 4.Oroszország (+30%) 5.Egyesült Királyság (+10,5%) 6.Csehország (+4,2%) 7.Lengyelország (+12,4%) 8.USA (+0,3%) 9.Románia (+0,8%) 10.Hollandia (+24%) A TOP 10 küldőországunk Forrás: KSH

6 A turizmus szerepe a nemzeti stratégiai célok elérésében • Társadalmi fenntarthatóság: egészséges életmód, egyéni és közösségi jól-lét, életminőség javítása • Gazdasági versenyképesség: növekedés, értékteremtés, foglalkoztatás, exportbevétel, fizetési mérleg javítása, a KKV szektor fejlődése • Területpolitikai fenntarthatóság, a vidék megerősítése: természeti, kulturális erőforrások fenntartható hasznosítása, amely hasznot hoz a helyi lakosságnak, mérsékelt környezet terhelés, helyi gazdaság- és vidékfejlesztés • Nemzeti és nemzetközi együttműködés: Kárpát-medence, hagyományos és új nemzetközi piacok, keleti nyitás

7 Versenyképességünket befolyásoló ágazati kihívások • A gazdasági környezet (világgazdasági és pénzügyi válság, hitelképesség és fenntartható finanszírozási rendszer hiánya, adó-és adminisztrációs terhek, ágazati szereplők együttműködése, stb.) • Kínálati oldal (az egy turistára jutó költés alacsony, kevés egyedi, sajátos vonzerővel bíró termék, területi koncentráció) • Keresleti oldal (szezonalitás) • Turizmus intézményrendszere (TDM hálózat nem épült ki teljes mértékben, törvényi szintű szabályozási keret hiánya)

8 Válaszok az attrakciófejlesztéssel kapcsolatos javaslatokra

9 Válaszok a szálláshely fejlesztésekkel kapcsolatos javaslatokra Egyoldalú fejlesztések miatt piaci feszültségek Szállástípusok körének bővítése (2012. évi pályázat) Mennyiségi fejlesztés helyett minőségi szemlélet Területi különbségek Meglévő szálláshelyek korszerűsítése Szakmailag megalapozott beruházások előkészítése Területi kohézió erősítése Szálláshely nem attrakció Megyei fejlesztési igények azonosítása

10 Versenyképességünk javításának fontosabb lehetőségei, kitörési pontok • A legjobb adottságok kihasználása • Innovatív, nemzetközi keresletet is vonzó attrakciók • Integrált, stratégia szemléletű területi fejlesztési programok kidolgozása, megvalósítása • Nemzetközi trendek figyelése (piaci rések) • Kereslethez igazodó turisztikai fogadóképesség kialakítása • Megfelelő nagyságrendű belföldi kereslet • Hatékony nemzeti turisztikai marketing és értékesítés-ösztönzés • A turizmus intézményrendszerének átalakítás a TDM együttműködésre építve • Együttműködés új stratégiai területekkel (szabadidő-, sport-, alkonygazdaság)

11 Az NTK céljai • Innovatív, kreatív és minőségi termék és kínálatfejlesztés • A versenyképességet javító környezet kialakítása, munkahelymegőrzés és -teremtés • A turizmus intézményrendszerének a TDM együttműködésen alapuló megerősítése • Nemzetközi és keleti nyitás, külpiaci marketing és értékesítés- ösztönzés • Horizontális célok: minőségi szolgáltatások iránti elkötelezettség, nemzeti értékek, mint egyediség kiemelése, erősítése, fenntarthatóság, környezettudatosság, biztonság, társadalmi és szakmai felelősségvállalás

12 Tematikus termékfejlesztés fő irányai •Egészségturizmus •Örökség és kulturális turizmus •MICE Kiemelt termékek •Vallási turizmus •Fesztiválok, rendezvények, •Gasztronómia Meghatározott vonzerővel rendelkező termékek •Ökoturizmus •Kerékpáros turizmus •Vízi turizmus •Lovas turizmus •Falusi és agroturizmus A tartózkodási idő meghosszabbításár a alkalmas termékek

13 A területi fókuszú termékek Nemzetközi desztináció: Budapest Közép-európai családi desztináció •Balaton Gyógyhelyek és gyógy térségek •13 település •Orvosi és turisztikai szolgáltatók együttműködése Tematikus desztinációk •Öko •Vízi és kerékpáros, •Zarándok és vallási •Örökség •Bor és gasztro •Ifjúsági, szociális, •Lovas

14 Turisztikai szolgáltatás és vendéglátás fejlesztésének fő irányai • Mennyiségi fejlesztés helyett a szolgáltatások minőségi színvonalának emelése • A desztinációk program és szolgáltatáskínálata járuljon hozzá a látogatók tartózkodási idejének meghosszabbításához • A célcsoportok igényeinek megfelelő kínálat • A szolgáltatások minőségi színvonala elsődleges valamennyi kategóriában • A szolgáltatások összehangolása a TDM-ekben • Az új munkahelyek lehetőség szerint helyi munkaerő foglalkoztatásával

15 Köszönöm a figyelmet! Dr. Nemes Andrea főosztályvezető Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály ngm.gov.hu