A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Kultúraközvetítés vállalkozóként A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Dr. Bíró Péter, c. főiskolai docens, marketing szakértő www.bpibp.hu Budapest, 2008. December 10.
Kultúraközvetítés vállalkozóként Hogy állunk ezekkel??? A cím nem szójáték, hanem valós társadalmi kérdés: a támogatás kultúrája; A sikeres támogatás 3 feltétele: Anyagi alap (pénz) Elkötelezettség Szakmai felkészültség Hogy állunk ezekkel???
Hogyan döntenek a szponzorok? Szponzorált Pénz / természetben Bizalom Jó hírnév Cél - csoport Eladó Termék / szolgáltatás Pénz
Miért épp a kultúrát? Brand (Márka) Image (arculat) Pozício -nálás Ért. támo- gatás Sport XXX X Kultúra Egészség-ügy Oktatás Kutatás X Körny.véd. XXX X
A támogatáskérő dolga Kinek szól a tevékenységem? Milyen érvek szólnak mellettem? (pozícionálás, a „legek”) Mit tudok nyújtani a támogatómnak? Milyen összegre van szükségem? (Megéri-e ez a támogatónak???)
Hogyan keressünk támogatót? Tudjuk, hogy kikhez szóljunk: olyan céget kell keresni, akinek azonos a célcsoportja; Lehetséges lista összeállítása; Nem elég a „nevének” ismerete, „mindent” kell tudni róla: milyen cég, tulajdonosok, milyen életciklusban van, melyek a termékei, szolgáltatásai, kik az ő vevői, milyen jellegű társadalmi felelősségi tevékenységet folytat, stb? Hol? Interneten + minden lehetséges információs eszközzel; Döntés: mely cégeket keressük meg az első körben?
Ajánlattétel Kinek írni? (Cég pontos neve, partner neve, beosztása, stb); Udvarias felvezető mondat (gratuláció a sikeres piaci szereplésükhöz) Rövid tényszerű bemutatkozás (kik vagyunk) A mi tevékenységünk (3 mondat) Tényszerű „indoklás”: az Önök üzleti munkája és a mi kulturális tevékenységünk ugyanazon célcsoporthoz / közönséghez jut el. (bővebben,de max. 4-5 mondat) A közös célcsoport alapján véljük úgy, hogy lehetséges lenne egy sikeres együttműködés, amelynek eredményeképpen mi is hozzá tudunk járulni az Önök sikeres szerepléséhez. (Támogatási kéréssel…) Időpontkérés a személyes találkozáshoz, mi fogunk jelentkezni néhány nap múlva!
Végezetül - Gyűjtsük össze, mit tudunk mi adni a támogatónak! A személyes találkozóra is fel kell készülni: - Gyűjtsük össze, mit tudunk mi adni a támogatónak! - Az összeget ekkor, jobban „érezhető” a lehetőség; A marketing igazgatók nagyon elfoglaltak; Szeretik, ha helyettük is gondolkodunk, s mi jó ötletekkel érkezünk; „1+2” konstrukcióra érdemes törekedni: ha az első év sikeres, újabb két évre szülessen szerződés; Folyamatosan tájékoztassuk támogatónkat – a befektetett energia megtérül, nyugodt lesz, s hagy dolgozni! (Avassuk be a titkokba…)