(H: Wallanberg-M.S. Bogolea))

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
A projekttanulásról A prezentáció Pethőné Nagy Csilla, Petkes Csaba
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Lépések, végrehajtás, portfólió Marksteinné Molnár Julianna
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
intézményi folyamat-szaktanácsadó
Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
A kerettantervek fejlesztése
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
A tea varázslatos világa. 1. Célrendszer I.  Általános célok:  Élményszerzés nyújtása  Viselkedéskultúra fejlesztése  Szabadidő hasznos eltöltésére.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium

Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A beiskolázás előkészítése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
PROJEKT OKTATÁS.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
PROJEKTMENEDZSMENT Szabó Mária
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Tervezési folyamat.
VITA A PROJEKTEK TERVEZÉSÉRŐL, ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL „Tudnod kell, melyik kikötő felé tartasz, mielőtt be akarod fogni a jó szelet, mely odarepít” (Seneca)
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

(H: Wallanberg-M.S. Bogolea)) TÉMAHÉT - PROJEKT A tanítás művészete abban rejlik, hogy a gyermekeket bevezetjük önmaguk tanításának művészetébe.” (H: Wallanberg-M.S. Bogolea)) KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Kérdések Kell ez nekünk? Projektoktatás, projektmódszer? Mitől projekt a projekt? ? Témahét = projekt Hogyan tervezzem? Hogyan dokumentáljam? KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Témahét A tananyag komplex elsajátításának egy lehetséges formája A tanulási folyamat kiszakad a hagyományos rendszerből (tanórák, szünetek, iskolán kívül) Rugalmas időkeret Kötelező és választható programok, tevékenységek A tanulói aktivitásra épít Hangsúly az önállóság és az együttműködési képesség fejlesztésén, illetve kipróbálásán Középpontjában egy nagyobb, sok szempontból megközelíthető téma Kimenete pontosan meghatározott és szabályozott KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Témahét dokumentáció tartalma Cím Célok: Általános célok Egy konkrét feladat elvégzése Egy probléma körüljárása Különböző képességek egyidejű használata Együttműködési készség fejlesztése Rejtett tantervi célok Élményszerűség Más típusú tanár-diák együttműködés Szemléletformálás Konkrét célok KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Témahét dokumentáció tartalma Bevont tanulócsoportok, korosztály Időkeret Kapcsolódás: bevont tantárgyak + óraszámok A kompetenciafejlesztés fókuszai Sikerkritériumok/ várható eredmények A dokumentálás módja Kapcsolattartás, bevont személyek Szükséges erőforrások KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Témahét dokumentáció tartalma Kockázatelemzés: Cél/ tevékenység Megvalósítását biztosító intézkedés Kockázati tényező Védelmi intézkedések KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

A témahét időkerete, órarendje Tantárgy/nevelési terület Hétfő Kedd Szerda Csütörtök Péntek Magyar Matematika Környezetismeret Rajz Önálló tanóra KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

GANTT Tevé-keny-ségek HÉTFŐ KEDD 1.ó. 2.ó. 3.ó. 4.ó 5.ó. Önál-ló tanu- lás 1. 2. 3. KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Programleírás Idő: nap, óra Prog-ram/ tevé-kenység Hely-szín Munka- formák, csopor-tok Eszkö-zök Felelős/ érintett Doku-mentá-ció Hétfő 8-9h 10-12h KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Programleírás A program részletes, naponkénti kibontása Értékelés (reflexió) Tanuló: mit, milyen módon, milyen eszközzel, mikor Pedagógus KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Projekt, pedagógiai projekt, projektmódszer KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Projekt Sajátos tanulásszervezés: Hangsúly: Fókuszában valóságos probléma, tennivaló, elvégzendő tevékenység áll NEM A TANANYAG! Hangsúly: Ismeretek megszerzésének folyamatán A kivitelezés módján KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Projektoktatás, projektmódszer ? „Copernicus az égitestek középpontjává a Napot tette meg a Föld helyett. Most a gyermek lesz a Nap, amely körül a nevelés mindennemű eszközével forog.”                                                                             DEWEY KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

A pedagógiai projekt 1. Mindig alkotó jellegű megismerési-cselekvési egység, „Valóságos” (tárgyi vagy szellemi) produktum létrehozásának valóságos vagy szimulált (modellált) folyamata,….” (Hortobágyi Katalin, 2002) Kevesebb tanulnivaló, minőségileg értékesebb és egységesebb tudás Egyidejűleg több pedagógiai cél KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Pedagógiai projekt 2. Mindig komplex, A gyermeket, tanulót befogadóból átminősíti alkotótárssá Tanárok és diákok partneri együttműködése Gyermekre szervezett tanulásszervezési eljárás A differenciálás eszköze Több pedagógus együttes munkájának eredménye KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

További jellemzők Természetes tanulási / megtapasztalási környezet biztosítása A pedagógiai folyamatok kivitele az iskolán, óvodán kívülre Megszűnik a 45’-es óra A „külvilág” behozatala az óvodába, iskolába Autentikus (nem didaktizált) források és nem tanításra készült eszközök alkalmazása Tantárgyközi / interdiszciplináris szemlélet megvalósulása Kommunikáció széles skálája (tanuló-tanuló, tanuló-pedagógus, tanuló-külső személyek KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Módszerek Hagyományos oktatás Projektoktatás Előadás, tanári magyarázat meghallgatása, rögzítése, megbeszélése Kérdések feltétele, megválaszolása Utasítások, táblára írás Szemléltetés Játék kezdeményezése Dicsér – megró Páros / csoportos munka kezdeményezése Elemzés, megértés, rendszerezés Ötletbörze, felidézett élmények Kreatív felfedező, kutató módszerek Tapasztalás, anyaggyűjtés Interjú, vita, dramatizálás Mérés, kísérlet Eszközök kipróbálása Mintavétel – vizsgálódás stb TANULÓI TEVÉKENYSÉGRE ÉPÜLŐ, INTERAKTÍV KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Pedagógusszerep Stimuláló, Szervező, Tanácsadó, Koordináló, Bátorító KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Projektdokumentáció Projektterv „Projektóraterv”, tantárgyfelosztás Dokumentálás: Helyi tantervben tanmenetben a naplóban KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

A projektterv tartalma Cím, alcím Kiknek a számára készült Időtartama Javasolt időkerete: tanórai, tanórán kívüli, óvodán, iskolán kívüli Résztvevők, közreműködők A megvalósításhoz szükséges erőforrások: tárgyi, pénzügyi, humán Célok Kiemelt fejlesztési területek Szükséges előzetes tudás Elvárt eredmények, sikerkritériumok Javaslatok az előkészítő munkához PROJEKTHÁLÓ: célok, fejlesztési területek, tevékenységek, munkaformák, módszerek MŰVELTSÉGTERÜLETENKÉNT/TANTÁRGYANGÉNT A tanulóknak kiadott feladatok, részfeladatok teljes szövege KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

A projektterv tartalma Produktumok Tanulóknak kiadott feladatok, részfeladatok határidőkkel Projektforgatókönyv* A dokumentáció követelményei Az értékelés: szempontjai, módja, eszközei, Projektzárás Kockázatelemzés Visszacsatolás: Tanulói A projektmegvalósítás KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Projektháló típusai Logikai térkép Táblázat Mátrix „Koncentrikus körök” Ábrák KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

ÓRIÁSPLAKÁT KÉSZÍTÉSE SPORT ÉS SPORTOLÓK ELŐZETES INFORMÁCIÓK GYŰJTŐMUNKA SPORTÁGAK PANTOMIN JÁTÉKKAL SPORT SZÖVEGFELDOLGOZÁS: ÓRIÁSPLAKÁT KÉSZÍTÉSE ÉS BEMUTATÁS SPORT-TOTO ÖSSZEÁLLÍTÁSA KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Projektterv Mellékszereplőből Filmkészítés főszereplő Titkosírás Rostély készítése Képregény készítés színdarab A rostély titka Átdolgozás Monarchia forgató- könyv Sándor Mátyás Történelem zene Jelmez díszlet Események Térképkészítés , Mozgalmak Hajózás Gazdasági helyzet Hajóépítés Helyszínek Hajózási eszközök Útvonalterv Történések KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

PROJEKTHÁLÓ – FELSŐ TAGOZAT TÖRTÉNELEM Ruházkodás Utaskísérők jelmezei FÖLDRAJZ Képek keresése a plakátokhoz Utazási irodák felkeresése Útvonalterv TESTNEVELÉS Szendvicsemberek sétálnak az iskolában MATEMATIKA Ajándékboltban árulás, pénzkezelés Szavazatok összeszámlálása UTAZÁSI IRODA MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM Reklámtáblák megfogalmazása TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL Gipszöntés –emléktárgyak készítése Pecsételő készítése 80 perc alatt a Föld körül ÉNEK-ZENE Országokra jellemző zenék kiválasztása IDEGEN NYELV Országismeret gyűjtőmunka SZÁMÍTÁSTECHNIKA Útlevelek elkészítése VIZUÁLIS Plakátok, reklámok, embléma tervezése Tervezett időtartam: 180 perc Felkészülés: 4 hét KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

A víz és a társadalom A víz és a társadalom kapcsolata + Földrajz A világtenger és a szárazföldi vizek típusainak hasznosítása. Emberi a víz megszerzéséért a különböző adottságú vidékeken. A társadalom hatása a vizek mennyiségére és minőségére. A vízszennyezés következményei, megakadályozása vagy mérséklése. Társadalomismeret Ivóvízbázisok kimerülése Kémia A víz kémiai tulajdonságai, szerepe a kémiai folyamatokban. A vizet szennyező anyagok, a víz-tisztítás. A víz mint energiahordozó. Fizika A víz fizikai tulajdonságai, halmazállapot-változásai. Úszás, lebegés, elmerülés, közlekedőedény (kutak). A víz mint energiaforrás. A vizek szennyezettsége. Történelem és állampolgári ismeretek A víz szerepe a társadalom életében a különböző történelmi korokban A víz és a társadalom kapcsolata + Könyvtárhasználat Rajz és műalkotások elemzése A víz megjelenése a képzőművészetekben. A vízfestés technikája Biológia A víz biológiai szempontból fontos tulajdonságai, jelentősége az élőlények életében, a víz mint környezeti tényező. A vizek szennyeződése, megelőzésének lehetőségei. Technika A vízi közlekedés. A vízvezetékek, kutak csatornahálózati funkciója. Nagyüzemi szennyvíztisztítás. Irodalom és anyanyelv A víz megjelenése a ma-gyar- és világirodalomban KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Projektoktatás KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Projektek zárása: dramatizálás, kóstolgatás KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné

Köszönöm az együttgondolkodást, a figyelmet! „Tarts ki, kapaszkodj erősen, ne hagyd magad. A türelem csodákra képes. „ (Comte dé Buffon) KONTAKTUS megyei konferencia Kaposvár 2010-04-14 Holjevicz Ferencné