Az edzői hatékonyság pszichológiája Dr. Budavári Ágota utánpótláskonf.2012
Caddy a golfozó mellett utánpótláskonf.2012
Az edző feladatai Sportága szakmai/technikai tudásának átadása Jó munkakapcsolat alakítása a sportolóval - érzelmi alapon Motiválás: élvezetet adása Teljesítmény fejlesztése A versenyző önbizalmának, elégedettségének növelése utánpótláskonf.2012
Élvezet Győzelem Gyerek 8-13év Élsportoló Professzionális
Életkori sajátságok figyelembe vétele 2 éves kortól funkció gyakorlás: fogás, közelítés – manipulációt gyakorol Örül saját mozdulatainak, a cél teljesítésére a kíváncsiság hajtja, utánzás Ritmusosság a mozgásban örömet okoz, ismétlés öröme Kompetencia érzés: „képes vagyok előidézni” utánpótláskonf.2012
Óvodás játék jellege Derűsen, ellazultan játszik Nem erőfeszítéssel dolgozik Célhoz kötötten Önmagáért való játék – öröm szinezete Tárgy teszi érdekessé a játékot (labda, kötél, korcsolya, ütő) Csoportos együttlét, együttmozgás – biztonságot nyújt utánpótláskonf.2012
8-12 év közötti mozgásfejlődés Nemek közötti különbség egyre nagyobb: mozgásgyorsaság, állóképesség, izületi mozgékonyság Fiúk mozgásfejlődése felgyorsul, nőké lassabb Csúcsidőszak a mozgástanulásban: futás, ugrás, dobás területén Erőfejlesztésre még nem szabad törekedni utánpótláskonf.2012
Serdülőkor jellegzetességei Testfejlődés intenzív szakasza (5-6 éves periódus, hormonális változás: arányok változása, szexuális érdeklődés Autonómia igény, saját célok kialakítása, ideálok átértékelése – sportkarrier mérlegelése Felnőtt szerep kialakítása: függés elutasítása, de ráutaltság kényszere Családi kapcsolatok átértékelése, kritikus megfigyelések – az edzők utánpótláskonf.2012
Az edzői tekintély alapjai „szerettem lejárni az uszodába, mert szerettem az edzőmet” „ minden túlmunkát hajlandó voltam megcsinálni a kedvéért” „az edzőm szeretetteljes ember volt” Gyarmati Dezső 2012. jan. 3. utánpótláskonf.2012
Az edzővel szembeni elvárások Naprakész, korszerű tudás Folyamatos továbbképzés Saját működésének önkritikus elemzése – edzésterv végrehajtását dokumentálja, korrigálja, egyénileg! Megfigyeléseit hozzáfűzi (fáradtság, kedvetlenség vs. lelkesültség, versenyző kedv) Munkában, feladat megoldásban folyamatos társa a a gyereknek utánpótláskonf.2012
Hagyományos edzői viselkedés Folyamatosan ellenőriz, bizalmatlan, „elcsalja a munkát a sportoló” Hibára fókuszál, csak azt jelzi vissza Nem dicsér („nem volt rossz”) Pozitív visszajelzést igen keveset ad, sportolás pozitív élményét veszi el, ami az edző-sportoló harmonikus kapcsolatának az alapja - bizalom Amerikai dicséret vs. európai kétely utánpótláskonf.2012
Típusos sportoló-edző kapcsolata Alá-fölérendeltség jellemzi: a „mindentudó” edző irányítja a sportolót Gyerek szerepben tartja még serdülőkor után is, ami sok ellenállást eredményez Egyenrangúságtól tart az edző, amivel fontosságát elvesztené Az edző is átlátható - szorongásait, bizonytalanságait érzékelik a tanítványok utánpótláskonf.2012
Károlyi Béla - A bajnokkal