A lokális tudástermelés koordinációja: egy új, lehetséges könyvtárosi szerepkörről Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezete XV. Országos tanácskozása 2008 július 9. Győr Z.Karvalics László
Trendszemle – kiinduló megfontolások 1. Az információs-és tudásfolyamatok szakembereinek és intézményeinek funkcionális integrációja 2. A könyvtárosi szerepkör és identitás újraértékelése a „digitális prés” alatt 3. Az információs és tudásszakmák hozzáadott érték-szerkezetének felgyorsuló átalakulása 4. A Tudomány kontrollválsága és az állampolgári tudomány előretörése
Az információs-és tudásfolyamatok szakembereinek és intézményeinek funkcionális integrációja •Tanár •Népművelő •Programszervező •Gyűjteményvezető •Könyvtáros •Postás •Mentor, teleház-gazda •Kulturális (kis)vállalkozó •Falugazdász, ügysegéd, •Iskola •Kultúrház •Tájház/Múzeum •Könyvtár •Posta •Teleház •Könyv-és folyóiratterjesztés •Közigazgatási végpont
A könyvtárosi szerepkör és identitás újraértékelése a „digitális prés” alatt •Hálózatosodás •Digitalizálás •Elektronikus gyűjtemények •Internet •Multimedialitás •Hozzáférés •Alternatív olvasási felületek
Az információs és tudás-szakmák hozzáadott érték-szerkezetének felgyorsuló átalakulása MenedzserBrókerTechnológusMérnökKutató Tudás Információ Információs rendszer
A Tudomány kontrollválsága és az állampolgári tudomány előretörése •Forráshiány •Irányítási és visszacsatolási gátlások •A tervezés távolodik a társadalomtól •Az agyak szűkössége •Kooperatív és horizontális tudásközösségek •Állampolgári-részvételi tudomány (Pro-Ams) •Környezet-és tevékenységvezérelt tudástermelés-és elsajátítás
Az átalakulások szükségszerűek, de a változások esetlegesek és nem irányítottak •Az önreflexió kora •Identitásválasztáson, világképen és extrapoláción alapuló egyéni döntések •Az egyéni döntések és választások összességéből alakul ki új trend
A közös többszörös: a lokális (közösségi) tudásfolyamatokat alakító tevékenység •Tudás-állapot rögzítése, tudástérképezés •Tudásvagyon-mérés •Tudásfejlesztés, tudásbővítés •Tudásőrzés, tudás-megújítás •Tudás-alkalmazás •Tudástermelés
Irányok és elvek A tárgyaktól az agyak felé A leírt dokumentumoktól és képektől az „oral history” felé Az utólagos rekonstrukciótól a szimultán megőrzés felé A lokális relevanciától a regionális és globális relevancia felé A belső erőforrásoktól külső erőforrások bevonásáig A zárt, helyi visszacsatolásoktól a külső térbe irányuló tudások termeléséig
Megfontolások vízbe ugrás előtt •Ahány hely, ahány közösség, annyiféle lehetőség, annyiféle szerkezetben •A nemzetközi és hazai legjobb gyakorlatok jó kiindulópontot jelentenek •Kísérletezés nélkül ritkán van „találat” •A tudástermelés végzése nem azonos a tudástermelés koordinációjával •A stratégiai-fejlesztési kontextus és a kíváncsiság egyformán autentikus kiindulópont
Kettős feladat •A lokalitással kapcsolatos új tudások szervezett és minőségbiztosított létrehozása •Helyi „agyak” (tipikusan a fiatalok és az idősek) lokalitáson túli tudás-és tevékenység- közösségekbe való integrálódásának elősegítése
Üres tábla
Félig tele tábla •Ökológiai komplexum (növények és gyógynövények, állatok, madarak, tájhoz és időjáráshoz igazodó építészeti és tájrendezési megoldások, védekezés) •Társadalmi-történeti komplexum •Csillagászat •Fenntarthatósági komplexum (meteorológia, klíma, víz, energia) •…. ?
Köszönöm a figyelmet! Folytassuk a közös gondolkodást, indítsunk közös projekteket!