A lokális tudástermelés koordinációja: egy új, lehetséges könyvtárosi szerepkörről Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezete.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Van-e jövője a teleházaknak?. Ki mit gondol a teleház mozgalomról, a teleházak jövőjéről? A) Aki nem tudna hatékonyan érvelni egy szakmai vitában a teleházak.
Modern múzeum = modern könyvtár? május 14. Dr. Bereczki Ibolya Szabadtéri Néprajzi Múzeum
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Közigazgatási reform és távmunka
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Nemzeti információs társadalom stratégia és könyvtárak Z.Karvalics László 2002 június 24.
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
Digitalizálandó értékek könyvtáraink gyűjteményében Mit? Miért? Hogyan? május 25. Bánkeszi Katalin szakmai igazgató Neumann János Digitális Könyvtár.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Információs szupersztráda Gyalogolj át a könyvtárba! A szolnoki Damjanich János Múzeum Szakkönyvtárának kihívásai a XXI. században Budapest, május.
1 Európai együttműködési lehetőségek és a hazai könyvtárak Könyvtári napok. Szakmai tanácskozás Sopron október Nagy Anna.
Stratégiai tervezés.
A környezetállapot-értékelés módszertana Dr. Bulla Miklós Baja, április 26. Széchenyi István Egyetem, Környezetmérnöki Tanszék.
Településmarketing Értékaudit.
Természeti erőforrások védelme
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Digitális szolidaritási háló – a szerves megoldás Gáspár Mátyás
Gyűjteményünk Elsősorban helyismereti dokumentumok Szépirodalmi és szakirodalmi művek, szakdolgozatok, képeslapok Heves megyei.
Bánkeszi Katalin Egyházi Könyvtárak Egyesülése Országos Széchényi Könyvtár Digitalizálás Mit? Miért? Hogyan? Mivel? Továbbképzés Budapest,
Az elektronikus könyvtárak hálózata Moldován István OSZK MEK Osztály Hódmezővásárhely, július 5-7. Digitalizálási konferencia.
Berzsenyi Dániel Főiskola Szombathely, május 8. Könyvtári partnerség a felsőoktatásban XIII. Vas Megyei Könyvtári Nap.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
A "Tanulás-fejlődés-életesély a Sajó-völgyében" (TÁMOP /2) projekt helye Sajószentpéter kulturális városfejlesztésének rendszerében Sajó.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
INFORMÁCIÓS ÉS KÖNYVTÁRI TRENDEK
A TÖRVÉNYEKBEN ELŐÍRT SZOLGÁLTATÁSOK
Az MKE 15. országos konferenciája
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Miért érdemes az eMagyarország hálózathoz tartozni? Az eMagyarország hálózat működése kézzelfogható eredményekkel járul hozzá a társadalom és a gazdaság.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Az iskola az információs társadalomban Z.Karvalics László BME Információs Társadalom-és Trendkutató Központ.
Foglalkoztatási Információs Pont a Kunbaracsi Teleházban Foglalkoztatási Információs Pontok és tanító Teleházak Molnár Andor, Szeged, december 15.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Civil Európa – civilek Európában
Egyházi Könyvtárak Egyesülése Pécs, június 28. Szakmai továbbképzés.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
ELTE BTK Budapest, április 27. in4 konferencia Innováció – integráció – információszabadság – intelligens web.
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
Programzáró szakmai nap Szolnok, november 12. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Verseghy Ferenc Könyvtár és Művelődési Intézet.
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
„ Kalandvágyból felelősség” Ismerjük meg az Ifjú Polgárőrt Dr. Christián László PhD tanszékvezető egy. docens NKE RTK.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A senior tudásvagyon kormányzása: elvek, elméletek, gyakorlatok
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Ifjúsági feladatok az IKSZT-ben
A világ csudája Egy várostörténeti portál:
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
A webarchívum és a KDS kapcsolata
Előadás másolata:

A lokális tudástermelés koordinációja: egy új, lehetséges könyvtárosi szerepkörről Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezete XV. Országos tanácskozása 2008 július 9. Győr Z.Karvalics László

Trendszemle – kiinduló megfontolások 1. Az információs-és tudásfolyamatok szakembereinek és intézményeinek funkcionális integrációja 2. A könyvtárosi szerepkör és identitás újraértékelése a „digitális prés” alatt 3. Az információs és tudásszakmák hozzáadott érték-szerkezetének felgyorsuló átalakulása 4. A Tudomány kontrollválsága és az állampolgári tudomány előretörése

Az információs-és tudásfolyamatok szakembereinek és intézményeinek funkcionális integrációja •Tanár •Népművelő •Programszervező •Gyűjteményvezető •Könyvtáros •Postás •Mentor, teleház-gazda •Kulturális (kis)vállalkozó •Falugazdász, ügysegéd, •Iskola •Kultúrház •Tájház/Múzeum •Könyvtár •Posta •Teleház •Könyv-és folyóiratterjesztés •Közigazgatási végpont

A könyvtárosi szerepkör és identitás újraértékelése a „digitális prés” alatt •Hálózatosodás •Digitalizálás •Elektronikus gyűjtemények •Internet •Multimedialitás •Hozzáférés •Alternatív olvasási felületek

Az információs és tudás-szakmák hozzáadott érték-szerkezetének felgyorsuló átalakulása MenedzserBrókerTechnológusMérnökKutató Tudás   Információ   Információs rendszer  

A Tudomány kontrollválsága és az állampolgári tudomány előretörése •Forráshiány •Irányítási és visszacsatolási gátlások •A tervezés távolodik a társadalomtól •Az agyak szűkössége  •Kooperatív és horizontális tudásközösségek •Állampolgári-részvételi tudomány (Pro-Ams) •Környezet-és tevékenységvezérelt tudástermelés-és elsajátítás

Az átalakulások szükségszerűek, de a változások esetlegesek és nem irányítottak •Az önreflexió kora •Identitásválasztáson, világképen és extrapoláción alapuló egyéni döntések •Az egyéni döntések és választások összességéből alakul ki új trend

A közös többszörös: a lokális (közösségi) tudásfolyamatokat alakító tevékenység •Tudás-állapot rögzítése, tudástérképezés •Tudásvagyon-mérés •Tudásfejlesztés, tudásbővítés •Tudásőrzés, tudás-megújítás •Tudás-alkalmazás •Tudástermelés

Irányok és elvek A tárgyaktól  az agyak felé A leírt dokumentumoktól és képektől  az „oral history” felé Az utólagos rekonstrukciótól  a szimultán megőrzés felé A lokális relevanciától  a regionális és globális relevancia felé A belső erőforrásoktól  külső erőforrások bevonásáig A zárt, helyi visszacsatolásoktól  a külső térbe irányuló tudások termeléséig

Megfontolások vízbe ugrás előtt •Ahány hely, ahány közösség, annyiféle lehetőség, annyiféle szerkezetben •A nemzetközi és hazai legjobb gyakorlatok jó kiindulópontot jelentenek •Kísérletezés nélkül ritkán van „találat” •A tudástermelés végzése nem azonos a tudástermelés koordinációjával •A stratégiai-fejlesztési kontextus és a kíváncsiság egyformán autentikus kiindulópont

Kettős feladat •A lokalitással kapcsolatos új tudások szervezett és minőségbiztosított létrehozása •Helyi „agyak” (tipikusan a fiatalok és az idősek) lokalitáson túli tudás-és tevékenység- közösségekbe való integrálódásának elősegítése

Üres tábla

Félig tele tábla •Ökológiai komplexum (növények és gyógynövények, állatok, madarak, tájhoz és időjáráshoz igazodó építészeti és tájrendezési megoldások, védekezés) •Társadalmi-történeti komplexum •Csillagászat •Fenntarthatósági komplexum (meteorológia, klíma, víz, energia) •…. ?

Köszönöm a figyelmet! Folytassuk a közös gondolkodást, indítsunk közös projekteket!