A fogyatékos emberek sportjának sportpszichológiai szempontjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Advertisements

Szervezetfejlesztési Program
Téthelyzetben csúcsformában – sportpszichológia a gyakorlatban
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
Rehabilitáció és dementia
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A kísérőszeminárium funkciója a tanárképzésben
A gyakorlatvezető mentor
Kommunikáció az egyetemen Kommunikációs tréning Palkovits Nóra.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A kognitív önszabályozás perspektívája
A lehetséges énképek.
Sportlélektan dr. Szalai Katalin.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A munkahely és a stressz
Szervezetfejlesztési Program ÁROP November 12. Teljesítménymenedzsment fejlesztési módszertan Előadó: Tóth Dorottya.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Rendészeti vezető-kiválasztás
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
LOREM IPSUM DOLOR SIT Proin laoreet metus ac lorem tincidunt fermentum. In at eros non nulla gravida pulvinar non in metus. Proin mattis commodo enim,
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
A testnevelésre vonatkozó sportiskolai kerettanterv ismerete.
Mindennapi veszteségeink
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Az út………….. Gondolatok az executive coach képzés módszertana mentén
A projekt általános szakmai célkitűzései
DIAGNOSZTIKAI ALAPISMERETEK
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Speciális gyermekvédelem
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Érzelmi intelligencia
EDZÉSTERVEZÉS.
Modern edzésmódszerek
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
A sportpedagógia a személyiségfejlesztés szolgálatában Dr. Poór Zoltán a neveléstudomány kandidátusa Triatlon-edzők szakmai továbbképzése Balatonboglár,
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Dr. Lénárt Ágota, PhD tanszékvezető egyetemi docens Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Pszichológia Tanszék Küzdősportok és sportorvoslás.
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Az üzletek operatív működtetése
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Mozgásszervi rehabilitáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az edző sportoló kapcsolat jellemző jegyei Révész László.
Előadás másolata:

A fogyatékos emberek sportjának sportpszichológiai szempontjai Fogyatékos Emberek Sportja Szakmai Fórum 2012. június 7. Dr. Lénárt Ágota, PhD Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Pszichológia Tanszék vezetője

Tervezzünk! Állapotfelmérés Orvosi (sérülések, betegségek, hiányállapotok, a mozgatórendszer sport vonatkozású felmérése, veleszületett vagy szerzett károsodás, sportolási kategóriák) Terhelésélettani (teljesítőképesség) Pszichológiai Dietetikai Edzettségi állapot Módszertani

A sikeres teljesítmény összetevői

Tervezzünk! Célkitűzések -hosszútávú -középtávú -rövidtávú Realitások és vágyak

Miért szükséges a sportpszichológiai felkészítés? Teljesítménynövelés Csúcsteljesítményre való felkészítés Prevenció Kompetencia és önbizalom növelése, magas szintű önértékelés elősegítése A fogyatékosok elvárásai: szakmai tudás, nyugodtság, önuralom, türelmesség, egyenes jellem, őszinteség, oktatói tapasztalat, edzői intelligencia, vezetői képesség, áldozatkészség, objektivitás, önképzés, igazságérzet Adaptált sportágak (pl. röplabdából ülőröplabda) Sérültek számára létrehozott (pl. csörgőlabda) Pszichológiai problémák megoldása

A pszichológusi segítségnyújtás területei A sportoló megismerése, állapotának felmérése Motivációs bázis megismerése és módosítása, versengő és nem-versengő típusok Tesztek, műszeres mérések Eredményességmérés A stressz, szorongás csökkentése Mentális felkészítés (szabály eltérések, az adott sportág sérülés-specifikus adaptálási lehetőségeinek ismerete, gyenge pontok kompenzálása, ugyanaz a diagnózis nem azonos következményeket jelent) Versenyzői hatékonyság növelése, az egyéni felkészítés fontossága, egészségügyi ismeretek a sportoló sérültségéről Csúcsforma időzítése Az optimális funkcionálás zónája (edzésterhelés, pl. magasabb pulzusszám amputáltaknál) Felismerés - beavatkozás - tesztelés - módosítás A tapasztalatok értékelése (pl. speciális edzéseszközök és edzésmódszerek állapottól függő alkalmazhatósága, gyógyszerszedés, mellékhatások)

A sportpszichológiai munka tervezése Célkitűzés, paralimpiai részvétel, realitások, önértékelés, kudarc átélése és feldolgozása Szűrővizsgálatok Exploráció, anamnézis Konzultáció, bánásmód (nyugodtság, önuralom, türelem, őszinteség, kölcsönös bizalom) Felkészítési terv összeállítása Módszerválasztás (AT, MT, kognitív technikák, pszichoterápiás módszerek, módszerkombinációk…) Önbizalom növelő eljárások Megvalósítási paraméterek, a munka menete A folyamat monitorozása

A sportpszichológiai munka menete Folyamatos felkészülés, otthoni körülmények Általában heti egyszer 1 óra 1. fázis: módszerek elsajátítása 2. fázis: beépítés a versenyzésbe 3. fázis: rutinszerű alkalmazás Edzőtábori körülmények Segítségnyújtás a versenyek előtt, alatt és után

Hogyan dolgozhatunk együtt a sportpszichológussal? Versenyzőként segítségkérés a felkészüléshez, konkrét probléma megoldása (pl. szorongás, rajtláz, versenyen nyújtott alacsonyabb teljesítmény, visszatérő hibák, hibajavítás, figyelemfókuszálási nehézségek, versenyzéssel kapcsolatos attitűd és gondolkodás megváltoztatása…)

Hogyan dolgozhatunk együtt a sportpszichológussal? Edzőként konzultáció, sportolókról szóló információk, formaidőzítés, problémamegoldás, viselkedéses gondok kezelése, kommunikációs képességek fejlesztése, edző- szülő konfliktusok feloldása, csapaton belüli feszültségek kezelése…

Társas vonatkozások Szociálpszichológia -társismeret -kommunikáció -együttműködés -csapatépítés

Módszerek Autogén tréning Mentál tréning Figyelemfókuszálási technikák Kognitív eljárások Pszichoterápiás módszerek

A folyamatos munka jellemzői Megszüntetve megőrzés elve A tudatosság emelése Az önismeret fejlesztése Önálló, alkotó, kreatív gondolkodás Gyorsabb kilábalás, sekélyebb mélypontok, dinamikus alkalmazkodás Folyamatos fejlődés

A sportolók által is használható sportpszichológiai módszerek Edzésnapló Csúcsteljesítmény érzése, nyomást gyakorló tényezők, edző(k), csapattársak, önbizalom, a stressz megnyilvánulásai és kezelése, tudatosság és koncentráció, tréningek (AT, MT), a gondolkodás ellenőrzése, koncentrációs képességek, képzelőerő, az arousal szint ellenőrzése, minőségi edzésidő… Teljesítmény-visszajelző lap Érzelmi skála Önértékelési lap (CSAI-2) Versenyzői önértékelő lap (MTT index)

Motiváljuk sportolóinkat az önértékelésre!

A sportolók által is használható sportpszichológiai módszerek Gondolati stratégiák Elővételezés, asszociáció (társítás,képzettársítás), automatizálás, „dobozolás”, gondolati sűrítés (célformulák), megküzdés, igazodás a környezet egy pontjához, disszociáció (elkülönítés), figyelemelvonás, fókuszálás, imagináció, mentális tervezés és gyakorlás, információ rendezés, tervezés, pozitív önbuzdítás…

Egy 800-as futó mentális versenyterve

Monitorozzuk a folyamatot! Sávban tartás, finoman hangolt rendszer Tesztek, műszeres mérések Eredményességmérés Csúcsforma időzítése Terhelés-pihenés aránya (túledzettség megelőzése, rehabilitáció sérülés után…) Az optimális funkcionálás zónája Felismerés - beavatkozás – tesztelés – módosítás A tapasztalatok értékelése (rugalmas viszonyulás)

Értékeljünk! Sportspecifikus tesztelés Siker – a folyamat része, továbblépés Kudarc – tanulságok, címkézés nélkül, nem személyiségvonás!, módosítások Jutalmazás Büntetés (a rossz eredmény önmagában büntetés…)

Módosítsunk! Oknyomozás Mentális javítás (MT, NLP…) RIFT A mozgásséma fejlesztése, más modalitások bekapcsolása Negatív érzelmi hatások kiküszöbölése Pozitív légkör

Folytassuk! Megszüntetve megőrzés, új terv Emeljük a tudatosságot, az önismeretet Makacsul stagnáló esetek Önálló, alkotó, kreatív gondolkodás Gyorsabb kilábalás, sekélyebb mélypontok, dinamikus alkalmazkodás Mikorra időzítsük a csúcsformát? Mikorra időzítsük a sikert?

Milyenek a bajnokok? Magas szintű arousal (éberség) önszabályozás (energikus, ellazult, félelem nélküli) Magasabb önbizalom Jobb figyelemöszpontosítás Kontroll alatt, de erőltetés nélkül Sporttal kapcsolatos pozitív képzetek és gondolatok Eltökéltség és elkötelezettség Céltudatosság Gondolkodást kontrolláló stratégiák (problémafelismerő és megoldó szemlélet) Jól kidolgozott versenytervek Verseny előtti pszichés felkészültségre vonatkozó tervek Jéghegy hatás Többszörös áramlatélmény (flow) Fantasztikus bizalom a sikerben A környezeti negatív hatások kiküszöbölése

Neveljünk bajnokot! (ACSI-28) Csapásokkal való megküzdés Teljesítmény téthelyzetben Célkitűzés Mentális felkészülés Koncentráció Szorongásmentesség Önbizalom és teljesítménymotiváció Edző általi irányíthatóság