Pablo Diego José Santiago Francisco de Paula Juan Nepomuceno Crispín Crispiniano de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz Picasso 1881. október 25. – 1973. április 8. (92)
A málagai szülőház
Málagában 10 éves koráig élt Málagában 10 éves koráig élt. A Picasso nevet anyja adta neki, apja akadémikus festő és rajztanár volt. Málaga után a család négy évet élt La Coruñában, majd az apját kinevezték professzornak a barcelonai Képzőművészeti Főiskolára. A gyermek Picasso gyorsan elsajátította azt, ami az akadémiai stílusból megtanulható volt. Egy anekdota szerint apját annyira elbűvölte fia tehetsége, hogy ünnepélyes keretek között átnyújtotta neki palettáját és ecseteit. A fiatal Picasso a barcelonai Akadémián tanult, majd a madridi San Fernando Királyi Akadémián töltött csaknem egy évet. Barcelonában egy fin de siécle (századvégi) művészekből álló körhöz tartozott. Picasso művészetére ekkoriban Steinlen és Toulose-Lautrec hatottak
Korai művei
Önarckép 1896
Édesanyja 1896
Nő cigarettával 1901
Soler portréja 1903
A kék korszak 1900-ban először járt Párizsban Carlos Casamegas társaságában. Casamegas öngyilkossága nagy erővel hatott Picasso kék korszakának képeire. A század első éveiben Párizs, Madrid és Barcelona között ingázott. 1901-ben megnyitotta első önálló kiállítását Ambroise Vollard támogatásával, és ez segítette Max Jakob barátságához. Jakob bemutatta kortárs íróknak, közöttük Guillaume Apollinaire-nek is. 1904-ben végleg letelepedett Párizsban. Műterme hamarosan az avantgárd művészek tanyájává változott. Fernande Olivier lett a szeretője, és barátja lett Gertrude Stein amerikai író is. Oliver így emlékszik vissza Picassóra, abból a korszakból: „Alacsony, fekete, zömök, nyugtalan és nyugtalanító; a szeme sötét, a tekintete mély, átható, furcsa, már-már merev. Félszeg mozdulatok, nőies kéz, szegényes göncök, rosszulöltözöttség. Egy vastag, csillogó fekete hajtincs metszi keresztbe az értelmes és makacs homlokot”
Kék akt 1902
Kávéházban 1902
A vak ember étele 1903
Tragédia 1903
Az élet 1903
Celestina 1904
Vasaló nő 1904
A rózsaszín korszak A kék korszak a kevésbé gyászos rózsaszín korszakba ment át. Ekkor festette a Komédiások sorozatának képeit, a vándormulattatókat ábrázoló festményeit. 1906-ban primitivista képeket alkotott. 1906-1907-ben készítette el Picasso máig talán legismertebb képeit, a Az Avignoni kisasszonyokat. Ez a női aktcsoport egy barcelonai nyilvánosház lakóira emlékeztette André Salmontot. A Kisasszonyok a kései Paul Cézanne hatása volt és a fekete-afrikai környezet inspiráló tényezője. A rózsaszín korszakból a negrista periódusba váltott át.
Artista család 1905
Artista labdán 1905
Lady with a Fan 1905
Két jouths 1906
Primitivista időszak: Avignoni - kisasszonyok 1907
A kubizmus kezdetei
Olga Khokhlova (első felesége) 1923
Maya hajóval 1938 Picasso számára a gyermekek világa mindig is fontos festői téma volt, de legszebbek saját gyermekeiről készült, legzaklatottabb korszakaiban is harmóniát sugárzó gyermekportréi. A művész kubisztikus világának színei ezeken a képeken élénkek, életteliek, s sajátos szerkesztési módszere ellenére is a képek portrészerűek. Lányáról, Mayáról 1938-39- ben több portrét is festett, mindig játék közben ábrázolva a kislányt. A Guernica megfestése idején e derűs téma és színvilág a művésznek a harmónia és a béke iránti vágyát tükrözte. A kislány kezében lévő egyszerű vitorláshajó talán éppen a Luxembourg kert nagy medencéjében való játékot szolgálta. Ez az a hely, ahol még ma is hasonló hajókkal találkozhatunk, mutatva, hogy mind a forma, mind a funkció, a szél hatására mozgó játékszer, ma is tovább él, nem tűnt el a mechanikus játékok térhódításával, s hagyományként maga a helyszín is tovább őrzi.
Öregkor 1965-ben prosztataműtéten esett át, ezután készült művein már ott volt a kétségbeesés bélyege. Az avantgárd művészvilággal lévő kapcsolatát kezdte elveszíteni. Élete utolsó nagy kiállítását 1970-ben tartotta Avignonban, a Palais des Papesban. Hatalmas mennyiségű kegyetlen anyagot vonultatott fel, ami elidegenítő hatással volt a kritikusokra. 1968-ban hét hónap alatt készített, 347 darabból álló metszetsorozatát kedvezőbb visszhang fogadta, nyers tartalmuk ellenére. Képeinek leplezetlen erotikája egyeseket vonzott, másokat taszított, de Picasso már túl volt azon, hogy bárki véleménye is érdekelte volna. 1973-as, 92 évesen bekövetkezett halála egy korszak végét jelentette.
Öregkor 1965-ben prosztataműtéten esett át, ezután készült művein már ott volt a kétségbeesés bélyege. Az avantgárd művészvilággal lévő kapcsolatát kezdte elveszíteni. Élete utolsó nagy kiállítását 1970-ben tartotta Avignonban, a Palais des Papesban. Hatalmas mennyiségű kegyetlen anyagot vonultatott fel, ami elidegenítő hatással volt a kritikusokra. 1968-ban hét hónap alatt készített, 347 darabból álló metszetsorozatát kedvezőbb visszhang fogadta, nyers tartalmuk ellenére. Képeinek leplezetlen erotikája egyeseket vonzott, másokat taszított, de Picasso már túl volt azon, hogy bárki véleménye is érdekelte volna. 1973-as, 92 évesen bekövetkezett halála egy korszak végét jelentette.
Öregkor 1965-ben prosztataműtéten esett át, ezután készült művein már ott volt a kétségbeesés bélyege. Az avantgárd művészvilággal lévő kapcsolatát kezdte elveszíteni. Élete utolsó nagy kiállítását 1970-ben tartotta Avignonban, a Palais des Papesban. Hatalmas mennyiségű kegyetlen anyagot vonultatott fel, ami elidegenítő hatással volt a kritikusokra. 1968-ban hét hónap alatt készített, 347 darabból álló metszetsorozatát kedvezőbb visszhang fogadta, nyers tartalmuk ellenére. Képeinek leplezetlen erotikája egyeseket vonzott, másokat taszított, de Picasso már túl volt azon, hogy bárki véleménye is érdekelte volna. 1973-as, 92 évesen bekövetkezett halála egy korszak végét jelentette.
< Dr. Spissák Lajos, 2010 > VÉGE < Dr. Spissák Lajos, 2010 >