Az UNILO projekt hozzájárulása a tanulási eredmény-orientált képzési programok kialakításához Zarka Dénes
2 Tevékenységek •Kutatás (irodalomkutatás és kérdőíves felmérés) a tanulási eredmények alkalmazásáról. – elérhető a holnapon •Érdekes gyakorlatok gyűjtése a témában •Fókuszcsoportos felmérés a problémákról •LO használó oktatók közössége •Terminológia (Glosszárium) •Link és referenciagyűjtemény •Eszközök oktatóknak, karriertanácsadóknak, hallgatóknak
3 Kutatási beszámoló: jelenlegi helyzet •Az LO gyakorlata 9 országban, köztük Magyarországon •Az on-line kérdőívek értékelése mintegy 3500 válasz alapján •Konklúzió: –A vártnál jelentősebb LO aktivitás az EU-ban –Az implementációban alig van mintázat, talán Észak- és Nyugat- Európa kicsit fejlettebb –A válaszolók nagy részének fogalma sincs mi az az EHEA, Bologna folyamat, EQF, Lisszaboni stratégia
4 A kisebbség, aki tudta… … úgy gondolja, hogy •Az egyetemeken intenzíven támogatni kell a tanulási eredmények terjedését •Hisz benne, hogy az EQF, és a NQF hasznos, és hogy Európát versenyképesebbé teszi •Az LO szemlélet a (felső)oktatást közelíti a piaci igényekhez •Nagyon sok félreértés van az LO, a tanulási általános célok és a konkrét tanulási célkitűzések között, az LO-k alkalmazása nem mindenhol ugyanolyan értelemben került alkalmazásra 459 / 3534 (13%)
5 A tanulási eredmények haszna •A kurzus végén elért eredmények meghatározása •Annak meghatározása, hogy mit kell értékelni •A tanulási igények feltárásának segítése •A tanulmányok tanulóközpontúvá tétele •Segítség a karrier tervezésben (egyéni fejlődésben)
6 Terminológia •Glossary •on-line elérhető •Angol nyelven 38 szócikk •Részletes definíciók •Linkek és magyarázat
7 Fókuszcsoportos vizsgálat 16 fókuszcsoport a 9 partnerországban •Az LO értelmezése, szerepük és használatuk •A használat elterjedésének akadályai •Az LO alkalmazásának lehetséges előnyei
8 Felhasználható Informatikai eszközök •RePRO Tool (Reengineering Programmes Tool) létező tanulási kimenetek adatbázisa (angolul) •MapQFTool (Mapping Qualifications Frameworks Tool) Az EU nemzeti képesítési keretrendszereinek (NQF) adatbázisa és keresési eszközök
9 Útmutató karriertanácsadóknak 11 oldal. Még véglegesítés alatt van. •Mik a tanulási eredmények? –Mik az előnyei? –Bloom taxonómia –Hogy kell ilyent írni? –Értékelési kritériumok •Tanulási eredmények a karriertanácsadásban –Diploma kiegészítés (Diploma supplement) –Példa: Dublin leírás (Dublin descriptors) –Kontakt információ
10 Hallgatói útmutató 10 oldal. Még véglegesítés alatt van. •Mik a tanulási eredmények? –Mik az előnyei? –Hogy kell ilyent írni? –Értékelési kritériumok •Tanulási eredmények használata –Használata a felsőoktatásban és a karrierépítésben –Példa: Dublin leírás (Dublin descriptors) –Kontakt információ
11 Oktatói útmutató 11 oldal. Még véglegesítés alatt van. •Mik a tanulási eredmények? –Mik az előnyei? –Hogy kell ilyent írni? •Tanulási eredmények használata –Tanulási tevékenységek tervezése –Értékelési szempontok –A hallgatók tanulási készségeinek javítása –Továbbfejlődés a foglalkoztatottság és a továbbképzések irányába –Példa: Egy projekt menedzsment kurzus –Példa: Dublin leírás (Dublin descriptors) –Kontakt információ
12 LO gyakorló szakemberek közössége • •Bárki szabadon feliratkozhat (adminisztrátori megerősítés kell) •Csoportok •Fórumok •Web2-es funkciók •TESSÉK Kipróbálni!
13 Köszönöm a figyelmet!