Az üzleti tervezés alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZÁMVITEL.
Advertisements

A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Az üzleti terv.
Beruházási projektek dokumentációja
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 9.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Nagy zsolt istván – szakterületi tanácsadó
Üzleti terv.
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
A stratégiai tervezés módszertana
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Műszaki ellenőrképzés
Projekt tervezése-, elemzése Ellenőrző kérdések
Az üzleti tervezés alapjai
(1) A marketingkörnyezet
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Településmarketing Értékaudit.
Kérdések a ZH-hoz.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
9. TÉMAKÖR: ÁGAZATI ÉS FUNKCIONÁLIS SAJÁTOSSÁGOK A KONTROLLINGBAN –
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Kérdések a második zh-hoz
Termelésmenedzsment Production Management
Kalkuláció.
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A marketingkörnyezet elemzése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban Bevezetés. 2 Követelmények  8:30-10:25  8:30-9:15.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A MARKETING FOLYAMATA.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
AZ ÖTLET Mit termeljek, mit gyártsak?. Hogyan hozzunk létre, hogyan működtessünk fenntartható szociális vállalkozást ?
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan dr. Sz abó G ábor Cs aba
Vállalkozásmenedzsment
A külső környezet elemzése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Üzleti terv bemutatása
Vállalati terv bemutató
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez?
Üzleti terv.
Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Az üzleti tervezés alapjai Pető István Jászfényszaru ~ 2005. október 8.

„Ha nem tudod, melyik kikötőbe tartasz, semmilyen szél sem jó!” Seneca

Tartalom Mi az üzleti terv? Az üzleti terv szerepe a vállalkozásban A tervezés folyamata Tartalmi szempontok

Mi az üzleti terv? „A vállalkozás életében az üzleti terv egy lehetséges tervezési módszer, mely keretet ad a vállalkozás megfelelő, rövid és hosszabb távú stratégiájának kialakítására.” Vagyis egy meghatározott időtartamra (általában 3-5 év) vonatkoztatva leírja, hogy: milyen jelenleg a vállalkozás helyzete, milyen célokat tűz ki maga elé, hová akar eljutni, milyen erőforrások felhasználásával és hogyan akarja ezeket a célokat megvalósítani.

Az üzleti terv szerepe ~ Tévhitek ~ Az üzleti terv nem egy szükséges rossz! Az üzleti terv nem a banknak készül (bár van ilyen változata is)! Az üzleti terv nem táblázatok kitöltése! Az üzleti tervet nem készítheti el érdemben a vállalkozón vagy a vállalkozás vezetőjén kívül más! Az üzleti terv nem örök, időnként újra kell gondolni! Az üzleti tervben nem maga a terv a fontos, hanem a tervezés folyamata! Az üzleti terv nem ér semmit, ha nincs aki végrehajtsa!

Az üzleti terv szerepe ~ Kérdések ~ Életképes-e a vállalkozás illetve a szóban forgó fejlesztési ötlet? Hová kell/lehet eljutni az adott vállalkozói tevékenységgel? Milyen módszerekkel lehet megvalósítani a kitűzött cél(oka)t? Melyik megvalósítási mód a leginkább reális?

Az üzleti terv szerepe ~ Fő funkciók ~ A még kiforratlan fejlesztési, vállalkozási ötletek, induló vállalkozások megvalósít-hatóságának vizsgálata A vállalkozás teljesítményének időről-időre történő értékelése Új erőforrások bevonása vagy más előnyhöz való jutás elérése (pl. új tulajdonosok, bankok, kiemelt üzleti partnerek) A vállalkozásunk bemutatása

A tervezés folyamata (I.) A vállalkozás környezete Mikro-környezet: A vállalat maga Beszállítók Vevők Versenytársak Partnerek Pénzintézetek Közvélemény Makro-környezet: Demográfiai környezet Gazdasági környezet Természeti környezet Technológiai környezet Társadalmi/kulturális környezet Politikai környezet

A tervezés folyamata (II.) Célcsoport meghatározása Előzmények, helyzetelemzés Vállalkozási célok meghatározása Feltevések rögzítése Számszerűsítés Monitoring és ellenőrzési módszerek meghatározása A terv írásba foglalása és nyilvánosságra hozatala A terv végrehajtása A végrehajtás során monitoring illetve visszacsatolás

Tartalmi elemek Azonosító adatok és alapinformációk Összefoglalás Az ágazat bemutatása A vállalkozás leírása Tevékenységi (termelési) terv Szervezeti terv Marketing terv Pénzügyi terv Kockázatbecslés (SWOT, érzékenységvizsgálat) Csatolt mellékletek

A tartalom súlypontjai Célok Hangsúlyosabb részek Célközönség Tevékenységi körök kialakítása, módosítása, új ötletek, fejlesztési elképzelések MarketingT, TermelésiT, EredményT, jövedelmezőség Jelenlegi vezetés és üzlettársak Hatékonyabb operatív működés MarketingT, MűködésiT, PénzügyiT Jelenlegi vezetés és tulajdonosok Idegen forrás bevonása Teljes üzleti terv és hitelkérelmi pályázat Hitelezők, pénzintézetek Tevékenység változtatása új befektetők megnyerésével MarketingT, EredményT, PénzügyiT, SzervezetiT Új, potenciális befektetők, üzlettársak Partnerek tájékoztatása MarketingT, TermelésiT Vevők, szállítók

Tartalom ~ Alapadatok ~ Főként külső forrásszerzésnél lényeges, segíti az üzleti terv kezelését, nyilvántartását, elbírálását Fontosabb adattípusok: A vállalkozás neve, jogi formája A vállalkozás székhelye, elérhetőségei A vezető(k), képviselő(k) neve, elérhetősége Bankszámla-információk A vállalkozás azonosító (adószám, cégjegyzékszám, KSH-azonosító stb.)

Tartalom ~ Összefoglalás ~ Röviden (1-6 oldal) ismerteti a vállalkozást, a tevékenységi köröket, a célokat és a finanszírozást Az olvasónak megkönnyíti az üzleti terv értelmezését, előzetesen összefoglalja annak lényegét Egyes esetekben önállóan alkalmas a figyelem felhívására Csak a teljes terv elkészülte után írjuk meg!

Tartalom ~ Ágazati elemzés ~ Tartalmazza, hogy az ágazat milyen várható piaci terjedelmet, trendet, dinamikát „diktál” a vállalkozásnak, vagy másként A mikro- és makro-környezet elemzése, benne a vállalkozás helyének, szerepének körvonalazása. Fontos elemei: Piacszegmentálás (vevőcsoportokra bontás) A célpiac – vevőcsoport(ok) – kijelölése Versenyhelyzet elemzése Pozícionálás (versenytársaktól való megkülön-böztetés) [vö. Vállalkozás leírása]

Tartalom ~ Vállalkozás leírása ~ Tömör összefoglalás szükséges, a későbbiekben az egyes elemek még kifejthetők A következők kerüljenek bemutatásra: A vállalkozás története, aktuális „fejlődési szakasza”, profilja, termékei, helye a piacon A rendelkezésre álló anyagi (pl. telephely, gépek) és humán (munkatársak, szakképzetségük, tapasztalatuk) erőforrások A vállalkozás céljai (pl. piaci helyzet stabilizálása, bizonyos árbevétel-szint elérése, új termékek bevezetése, új piac meghódítása)

Tartalom ~ Termelési terv ~ A termékek (szolgáltatások) bemutatása: Fizikai leírás A vonzerő, egyediség bemutatása Fejlettségi szint jellemzése A termelési (szolgáltatási) folyamat leírása: A tevékenység folyamata Gép-, eszköz- és anyag- és humán erőforrás-igény A beszerzés – termelés – értékesítés ciklus időigénye Tényleges és potenciális beszállítók A tevékenység költségeinek várható alakulása

Tartalom ~ Szervezeti terv ~ A vállalkozás tulajdoni formája, a társasági szerződés (ha van) lényeges kikötései A szervezeti struktúra részletei (akár szervezeti ábrával is) – az információs-, tervezési- ellenőrzési- és érdekeltségi kapcsolatok Vezető tisztségviselők és fontos szakemberek bemutatása: szerepkörük, felelősségük, kompetenciáik

Tartalom ~ Marketing terv ~ A vállalkozásnak a piaci igényekhez való tudatos, folyamatos alkalmazását mutatja be Részei (marketing mix – 4P): Ár – price (elemzés, árképzés) Termék – product (minőség, termékváltozatok, csomagolás, előrejelzések) [vö. Termelési terv] Értékesítés – place (hogyan juthat a fogyasztó a termékhez) Reklám – promotion (értékesítés-növelő megoldások és azok várt hatása)

Tartalom ~ Pénzügyi terv ~ Az üzleti terv valamennyi elemét érintő, összefoglaló, szintetizáló egység Részei: Előzetes jövedelemterv: tervezett értékesítés és költségek, illetve az eezekből számítva a működés eredményessége Pénzforgalmi likviditás előrejelzés (cash-flow): Általában havi bontásban 1 évre kell kifejteni, hogy a vállalkozás minden időegységben (hónapban) ki tudja-e fizetni kötelezettségeit Nyitó mérleg: A vállalkozás vagyoni helyzetének bemutatása Fedezetszámítási és megtérülési mutatók: Az üzleti terv tárgyától függően más-más pénzügyi mutatókkal jellemezhető a vállalkozás vagy egy beruházás megvalósíthatósága, jövedelmezősége

Tartalom ~ Kockázatok ~ A vállalkozási tevékenység számos aspektusából fakadhat kockázat, pl. technológiai, értékesítési, környezeti, pénzügyi kockázatok. Ezekre (ha nem is külön fejezetben) mindenképpen ki kell térni. Számos elemző módszer közül legelterjedtebb a SWOT-analízis: Erősségek: befolyásolható tényezők, melyek vállalkozásunkat segítik, eredményességünket növelik Gyengeségek: javítható tényezők, melyek vállalkozásunk eredményességét gátolják Lehetőségek: külső tényezők, melyeke építve kihasználhatjuk erősségeinket Veszélyek: külső tényezők, melyek korlátot szabnak vállalkozásunk működésének

Tartalom ~ Mellékletek ~ A csatolandó dokumentumok körét az üzleti terv címzettje általában pontosan megszabja: Általános dokumentumok: pl. vállalkozói igazolvány, cégbejegyzési igazolás, köztartozásra vonatkozó igazolás Területre, telephelyre vonatkozó dokumentumok: pl. tulajdoni lap, bérleti szerződés, engedélyek Fedezethez kapcsolódó dokumentumok: pl. vagyontárgyak listája, értékbecslése Egyéb dokumentumok: pl. referenciaanyagok, szállítók árajánlatai

Felhasznált irodalom Kiss Zsóka, Varga Péter: Üzleti terv - Üzleti tervezés Dr. Egri Imre - Dr. Papp Péter: Üzleti tervezés Hollóné Kacsó Erzsébet, Nagy Miklós, dr. Roman Róbert, Tánczos Tamás: Alapfogalmaktól az üzleti tervig Farkas Tamás, Magyar Csilla, Fehér Ottó: Üzleti terv Váradi István: Az üzleti terv elkészítése Antal Róbert: Üzleti terv

Köszönöm a figyelmet! ipeto@pr.hu