© HOGYAN ÉRTÉKELI FEL A SZELLEMI VAGYON A CÉG ÉRTÉKÉT? dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r hetőség: AZ ELŐADÁS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
Csoport munka.
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
1 SCHIFFER SÁRA GRUNDFOS Magyarország Gyártó Kft. Üzemi szociális munkás „SZOCIÁLIS MUNKA A PIACI SZEKTORBAN”
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A munka világával kapcsolatos tudás
Gordon W. Allport vonáselmélete
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
ERASMUS: Nagy lépésekkel Európába Külföldi tanulmányok szerepe az életpálya-tervezésben ERASMUS Információs Nap - NYME SEK december 7.
Péczeli Katalin előadása
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
A felnőtt tanuló 2. előadás
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Vezetés – Vezetési Stílusok
SZEMÉLYZETI MARKETING
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
MOTIVÁCIÓ.
A kulturális intelligencia
Soft skills.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Készítette: Soós Roland igazgató ÉRÁK 2007 Összdolgozói értekezlet december 8.
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Minőségdíjak.
A HR respektusa Energin Kft. Energin Kft. Megismerés Hasznosság Felhatalmazás Szakértelem Hitelesség Egyensúly.
Minőség menedzsment 6.előadás
A vállalkozás indításának előnyei és veszélyei korosztályonként.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
HOGYAN ÉRTÉKELI FEL A SZELLEMI VAGYON A CÉG ÉRTÉKÉT?
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A kulturális és társadalmi tőke erősítése a fiatalok közösségeiben Kistokaj április 15.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
ÖNISMERET.
Motiváció a szervezetben
Erősségek gyengeségek.
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Előadás másolata:

© HOGYAN ÉRTÉKELI FEL A SZELLEMI VAGYON A CÉG ÉRTÉKÉT? dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r hetőség: AZ ELŐADÁS FORRÁSANYAGA: LAÁB ÁGNES: GA(RÁ)ZDÁLKODÁS A SZELLEMI VAGYONNAL TYPOTEX KFT 2007

© KI NE TAPASZTALTA VOLNA MÁR, HOGY… •HIÁBA TEHETSÉGES VALAKI, HA NINCS KEDVE, MÓDJA VAGY LEHETŐSÉGE DOLGOZNI. •AZ IGYEKEZET DICSÉRETES. ÁM ÖNMAGÁBAN KEVÉS, HA A FELADAT ELLÁTÁSÁHOZ HIÁNYZIK A SZÜKSÉGES ISMERET, ESETLEG TAPASZTALAT. •SZÁNDÉK, TUDÁS ÉS TAPASZTALAT SEM ELEGENDŐ AKKOR, HA A FELADAT NEM „EGYSZEMÉLYES” BONYOLULTSÁGA VAGY A MEGOLDÁSRA SZŰKÖSEN RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ IDŐ MIATT •ÉS/VAGY A KÖZÖS MUNKAVÉGZÉSHEZ HIÁNYZIK A RÉSZTVEVŐK EGYÜTTMŰKÖDÉSI, KOMMUNIKÁCIÓS VAGY KONFLIKTUSKEZELŐ KÉPESSÉGE.

© •AKADÁLY LEHET AZ IS, HA AZ EGYÉNI TÖREKVÉSEK MEGAKADÁLYOZZÁK A CSAPATSZINERGIA LÉTREJÖTTÉT. •AKKOR IS KÁRBA VÉSZ A BEFEKTETETT TUDÁS ÉS TAPASZTALAT VAGY A RAGYOGÓ KÉPESSÉG, HA AZ EGYÉN ÖNPUSZTÍTÓ MÓDON MINDENT MEGTESZ SAJÁT FIZIKAI ÉS SZELLEMI ÁLLÓKÉPESSÉGE ELHASZNÁLÁSA ÉRDEKÉBEN. •A CÉGNEK A LEGTÖBBET AZ ELLENÉRDEKELT EMBER ÁRTHAT, KÜLÖNÖSEN AKKOR, HA ERŐS POZÍCIÓBAN VAN A CÉGNÉL. •ANNÁL TÖBB KÁRT OKOZHAT A CÉGÉTŐL ELFORDULT EMBER, MINÉL NAGYOBB HASZNOT HOZOTT, AMIKOR MÉG A CÉG JAVÁRA FEJTETTE KI KÉPESSÉGEIT. KI NE TAPASZTALTA VOLNA MÁR, HOGY…

© MEKKORA A MUNKAERŐ GAZDASÁGI TÁRSADALMI ÉRTÉKE CÉGE SZÁMÁRA? •ÁLTALÁBAN KÉT MEGHATÁROZÓ FAKTORTÓL FÜGG: 1.MEKKORA HASZONRA TUD SZERT TENNI A CÉG A SZÁMÁRA PIACKÉPESSÉGET, VERSENYELŐNYT BIZTOSÍTÓ MUNKAERŐK MEGLÉVŐ KOMPETENCIÁIBÓL, ÉS VÁRHATÓ FEJLŐDÉSÜKBŐL, 2.MENNYIRE HAJLANDÓ ELKÖTELEZNI MAGÁT A MUNKAVÁLLALÓ A SZERVEZET CÉLJAI MELLETT.

© UTITÁRSAK ÖTÖDIK HADOSZLOP BÉRRABSZOLGÁK VÁLLALKOZÁSSAL AZONOSULÓK LEADOTT TELJESÍTMÉNY EGYÜTTMŰKÖDÉSI KÉSZSÉG

© MI SZÁMÍT MA VERSENYKÉPES KOMPETENCIÁNAK? 1.KREATIVITÁS 2.PROBLÉMAMEGOLDÓ KÉSZSÉG 3.ISMERETÁTADÓ KÉPESSÉG 4.LELKESEDÉS, SIKERBE VETETT BIZALOM 5.ÚJ IRÁNTI FOGÉKONYSÁG P. F. Drucker: Önmagunk menedzselése HARVARD BUSINESS manager 2/2000

© MEKKORA A SZEMÉLYISÉG GAZDASÁGI- TÁRSADALMI ÉRTÉKE •JELENTŐS MÉRTÉKBEN ATTÓL FÜGG, HOGY AZ EGYÉN MENNYIRE KÉPES ÉS KÉSZ EGYEDI, CSAK RÁ JELLEMZŐ KULCSKÉPESSÉGEIBŐL  KOMPETENCIÁKAT KIFEJLESZTENI,  AZOKAT MINÉL MAGASABB SZÍNVONALON HASZNOSÍTANI,  SZINTEN TARTANI,  FOLYAMATOSAN MEGÚJÍTANI, FEJLESZTENI.

© FOGALMI ZŰRZAVAR NEM-TÁRGYI ESZKÖZÖK (INTANGIBLE ASSETS) NEM-TÁRGYI ESZKÖZÖK (INTANGIBLE ASSETS) IMMATERIÁLIS JAVAK INTELLEKTUÁLIS TŐKE TUDÁS TŐKE EMBERI TŐKE HUMÁN TŐKE SZELLEMI ERŐFORRÁS HUMÁN ERŐFORRÁS EMBERI ERŐFORRÁS SZELLEMI TŐKE SZELLEMI VAGYON

© INDULÓ SZELLEMI TŐKEPOTENCIÁL (TETT) KORLÁTLAN! A „TETT” ELEMEK: •T EHETSÉG •E RKÖCS •T UDÁS(SZOMJ) •T ÖREKVÉS ÉRTÉKTARTOMÁNYOK: •0 → ∞ •- ∞ → + ∞ •0 → ∞ E VAGYONELEMEK NEM ÖSSZEGZŐDNEK, HANEM ÖSSZESZORZÓDNAK: SZELLEMI TŐKE = ERKÖLCS * TEHETSÉG * TUDÁS * TÖREKVÉS KÖVETKEZMÉNY: 1.POZITÍV TARTOMÁNYBAN AZ ELEMEK MEGSOKSZOROZÓDNAK! 2.BÁRMELY ELEM 0, AKKOR AZ ÖSSZÉRTÉK IS 0! 3.HA NINCS ERKÖLCSI TARTÁS, AZ ÖSSZÉRTÉK NEGATÍV KISUGÁRZÁSÚ LESZ, MINDEN TEHETSÉG, TUDÁS ÉS TÖREKVÉS ELLENÉRE…

© KÉPESSÉGEK •A SZELLEMI TŐKE RÉSZEI, AMELYEK MÉG CSAK POTENCIÁLIS VAGYONELEMEK, EZÉRT HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN A PASSZÍVÁK KÖZÖTT, A FORRÁS OLDALON •FELFOGHATÓK A SZUNNYADÓ LEHETŐSÉGEK HALMAZAKÉNT. •ALAPVETŐ VAGY KULCSKÉPESSÉGEK  MUNKAADÓ SZÁMÁRA: AZOK A KÉPESSÉGEK, AMELYEK A GYORSAN VÁLTOZÓ MUNKAERŐPIACON TARTÓS ÉRTÉKET HORDOZNAK  A MUNKAVÁLLALÓ SZÁMÁRA: A SAJÁT SZEMÉLYES BOLDOGULÁS SZEMPONTJÁBÓL KIEMELKEDŐ KÉPESSÉGEK, AMELYEKBEN ELEVE TEHETSÉGESEBB MÁSOKNÁL ÉS KIBONTÁSUKKAL NEM KÖZÉPSZERŰVÉ, VAGY JÓVÁ, HANEM KIVÁLÓVÁ VÁLHAT

© KÉSZSÉGEK •AZOK A KÉPESSÉGEK, AMELYEK KELLŐ GYAKORLÁSSAL, TAPASZTALATSZERZÉSSEL MÁR KIBONTAKOZTÁSRA KERÜLTEK, AUTOMATIKUSAN, MAGAS RUTINNAL HASZNOSÍTHATÓK A MINDENNAPOS TEVÉKENYSÉG VÉGZÉSE SORÁN •HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN AZ AKTÍVÁK, AZ ERŐFORRÁSOK OLDALÁN VAN •A KÉSZSÉGEKBEN A GYAKORLÁS ÉS A TAPASZTALAT ÖTVÖZŐDIK A KÉPESSÉGGEL

© ADOTTSÁGOK •SZEMÉLYES TULAJDONSÁGOK, SAJÁTOSSÁGOK  SZEMÉLYISÉGVONÁSOK  ATTITÜDÖK  VISELKEDÉSI MINTÁK  SZOKÁSOK  ÉRTÉKREND  MOTIVÁCIÓ •HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN AZ AKTÍVÁK KÖZÖTT, AZ ERŐFORRÁS OLDALON VAN. MIVEL EZEK TARTÓSAN MEGHATÁROZZÁK ÉS JELLEMZIK AZ EMBERT, ÉS MEGVÁLTOZTATÁSUKRA KEVÉS REÁLIS ESÉLY VAN •VISZONYULÁS AZ ADOTTSÁGOKHOZ:  A MUNKAADÓ RÉSZÉRŐL: FELADAT AZ ÁTLAGOSTÓL ELTÉRŐ TOLERÁLÁSA, HISZEN PONT AZ ILYEN SZEMÉLYES ADOTTSÁGOK JELENTHETNEK VERSENYELŐNYT A CÉG SZÁMÁRA EGYEDISÉGÜK ÉS UTÁNOZHATATLANSÁGUK MIATT.  A MUNKAVÁLLALÓ RÉSZÉRŐL: FELADAT A MEGISMERÉS, A MEGÉRTÉS ÉS AZ ELFOGADÁS, MERT CSAK EZÁLTAL ÁLLÍTHATÓK SZOLGÁLATBA, VÁLNAK VALÓDI ERŐFORRÁSSÁ

© KOMPETENCIÁK •AZOKBÓL AZ ALAPVETŐ ADOTTSÁGOKBÓL ÉS KÉSZSÉGSZINTRE FEJLESZTETT KÉPESSÉGEKBŐL RAJZOLÓDNAK KI, AMELYEK EREDMÉNYEKÉNT EGY SZEMÉLYISÉG A RÁ JELLEMZŐ EGYEDI ÉS MEGISMÉTELHETELEN MÓDON KIALAKUL ÉS FEJLŐDIK •A KOMPETENCIÁK ENNEK MEGFELELŐEN AZ ADOTTSÁGOK ÉS KÉSZSÉGEK SAJÁTOS KOMBINÁCIÓINAK ÖTVÖZETEIBŐL ÁLLNAK, HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN AZ AKTÍVÁK, AZ ERŐFORRÁSOK OLDALON VAN. •FONTOS FELTÉTEL  A HASZNOSÍTÁSRA JOGOSÍTÓ FELHATALMAZÁS  KOMPETENCIÁRÓL CSAK A FOLYAMATOS HASZNOSÍTÁS ESETÉN BESZÉLHETÜNK. AZOK A KOMPETENCIÁK, AMELYEKET TARTÓSAN NEM HASZNÁLNAK, PUSZTULNAK, SORVADNAK.

© KOMPETENECIÁK KÉPESSÉGEK SZELLEMI VAGYON ADOTTSÁGOK KÉSZSÉGEKKÉSZSÉGEK BEGYAKORLÁS, TAPASZTALAT TÖREKVÉS TEHETSÉG ERKÖLCS TUDÁS (SZOMJ) (+ FELHATALMAZÁS)

© NYELVTUDÁS MÉRLEG HASZNOSÍTÁS ESETÉN NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 FORRÁSOK ESZKÖZÖK FORRÁSOK FELEDÉSBE MENT NYELVTUDÁS, MINT VESZTESÉG - 60 ESZKÖZÖK HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA 100 HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA 40 NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 NYELVTUDÁS MÉRLEG RÉSZLEGES HASZNOSÍTÁS ESETÉN NYELVTUDÁS MÉRLEG HASZNOSÍTÁS NÉLKÜL NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 FORRÁSOK ESZKÖZÖK SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA 0

© GYENGESÉGEK ERŐSSÉGEK GYENGESÉGEK CÉL: KOMPETENCIA FEJLESZTÉS AZ ERŐSSÉGEK MENTÉN!

© GYENGESÉGEK ERŐSSÉGEK GYENGESÉGEK MINÉL KEVESEBB ENERGIÁT SZABAD FORDÍTANI A GYENGESÉGEK LEKÜZDÉSÉRE!

© Tudatos szintek Kevésbé tudatos vagy tudattalan szintek ismeretek, tudás szociális szerepek, én-kép személyiségvonások alakíthatóság motivációk készségek, jártasságok KOMPETENCIÁK JÉGYHEGY MODELLJE

©

© MITŐL FÜGG A SZELLEMI VAGYON NAGYSÁGA ÉS MINŐSÉGE? •EGY SZERVEZET VONATKOZÁSÁBAN:  AZ OTT DOLGOZÓ MUNKATÁRSAK TELJESÍTMÉNYE A KÖZÖS MUNKAVÉGZÉSBEN MEGSOKSZOROZÓDHAT, DE KI IS OLTHATJA EGYMÁST. •AZ EGYES EMBEREK VONATKOZÁSÁBAN:  A KULCSKÉPESSÉGEIBŐL KIFEJLESZTETT KOMPETENCIÁI MINŐSÉGÉN, VALAMINT EGYÜTTHATÁSÁN, SZINERGIÁJÁN  KULCSKÉPESSÉGEI MENTÉN KOMPETENCIÁI SIKERES FEJLESZTÉSE NAGYRÉSZT ÖNISMERET ÉS REÁLIS ÖNÉRTÉKELÉS FÜGGVÉNYE •MINDKÉT VONATKOZÁSBAN  GAZDÁLKODUNK-E, AZAZ A SZELLEMI VAGYON KITELJESÍTÉSÉRE TÖREKSZÜNK-E?  GARÁZDÁLKODUNK-E, AZAZ A SZELLEMI VAGYONT PUSZTÍTJUK ROMBOJUK?

© SZELLEMI VAGYON MÉRLEG - EGYENSÚLYI ÁLLAPOTBAN AZ ÉLET KEZDETÉN - INDULÓ SZELLEMI TŐKE POTENCIÁL (+1000) FORRÁSOK SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE (- 999) SZELLEMI VAGYON MÉRLEG - EGYENSÚLYI ÁLLAPOTBAN AZ ÉLET VÉGÉN - SZELLEMI TŐKE POTENCIÁL (+1000) ESZKÖZÖK FORRÁSOK SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE (-999) SZELLEMI ERŐFORRÁS (+1000) ESZKÖZÖK EREDMÉNY TARTALÉK (+999) INDULÓ SZELLEMI ERŐFORRÁS (+1)

© SZELLEMI VAGYON MÉRLEG - EGYENSÚLYI ÁLLAPOTBAN AZ ÉLET KEZDETÉN - INDULÓ SZELLEMI TŐKE POTENCIÁL (+1000) FORRÁSOK SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE (- 999) SZELLEMI VAGYON MÉRLEG - VESZTESÉGES MŰKÖDÉS MIATTI ÁLLAPOTBAN AZ ÉLET VÉGÉN - SZELLEMI TŐKE POTENCIÁL (+1000) ESZKÖZÖK FORRÁSOK SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE (-1000) SZELLEMI ERŐFORRÁS (+10) ESZKÖZÖK EREDMÉNY TARTALÉK (-1000) INDULÓ SZELLEMI ERŐFORRÁS (+1) IDEGEN FORRÁS (+1010)

© KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!