Az államháztartás új számviteli rendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
(Rendező, „átfordító” mérleg) 2013.
Advertisements

1 Nem fizethető ki az osztalék előleg devizában,
Gayár Csilla, pénzügyi menedzser VÁTI Kht. Pécsi Területi Iroda DDOP Utólagos akadálymentesítés (Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz)
Magyar Könyvvizsgáló Kamara
A évi számviteli változásokkal kapcsolatos ellenőrzési feladatok
SZÁMVITEL.
Az államháztartás új számvitele
Változások a Számvitelben
Az államháztartás új számvitele Készítette: Győrffi Dezső
Az államháztartási számvitel 2014
Az államháztartás új számviteli rendszere
Számviteli alapelvek Számviteli politika
- 2. SZÁMVITELI ALAPOK –.
A JELENLEGI BESZÁMOLÓ TARTALMA
Számvitel alapjai 3. előadás.
MUNKA-TERMELÉKENYSÉG
TANTÁRGYI KÖVETELMÉNYEK Vizsga Gyakorlati részjegy: –2 ZH –ZH pótlás: utolsó gyakorlat –Gyak UV: vizsgaidőszak első két hetében 2 időpont –Értékelés: az.
Számviteli alapismeretek
Éves beszámoló 4„4„Tartalmaznia kell minden eszközt, a saját tőkét, a céltartalékot és minden kötelezettséget (figyelembe véve az időbeli elhatárolások.
Cégalapítás/3. feladat ©Lukács Könyvelés az előtársaságban
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Hajdics Antónia Államháztartási Szabályozási Főosztály
A megsz ű n ő nemzetiségi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatok jegyz ő i értekezlet Kecskemét, szeptember 24. El ő adó: Varga-Gy ő rfi Dóra.
A hitelintézeti beszámoló
A VÁLLALKOZÁSOK VAGYONA
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Könyvvezetési feladatok
KÖNYVELÉSI TÉTELEK SZERKESZTÉSE, A SZÁMLAKERET
Horváthné Adácsi Judit Államháztartási Szabályozási Főosztály
Az államháztartás számvitelének 2014
SZÁMVITEL B.Sc. képzés. Cél: információigény kielégítése  külső és belső érintettek Tulajdonosok, befektetők Hitelezők KözvéleményHatóságok Kormányzati.
Beszámoló készítés és a KGR űrlapok összefüggései
MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar
Mikrogazdálkodói egyszerűsített éves beszámoló január elsejétől Sajátos egyszerűsített éves beszámoló megszűnik! Könyvvizsgálatra nem kötelezett,
Beszámoló készítés, év végi zárás Összeállította: Horváth Józsefné Költségvetési minősítésű könyvvizsgáló.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Számvitel S ZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
Az államháztartási számvitel évi változása.
GAZDASÁGI ESEMÉNYEK Minden olyan esemény, amely a vállalkozás vagyonát közvetlenül, vagy közvetetten megváltoztatja. VAGYON ESZKÖZÖK = FORRÁSOK Ha az.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
SZÁMVITELI POLITIKA II.. 2© Deák István A lényegesség és a költség-haszon összevetése elvével összefüggő számvitelpolitikai döntések Mit tekint.
Könyvviteli szolgáltatást végzők kötelező továbbképzése
Az államháztartás számvitelének aktualitásai, változásai 2017-től
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
dr. Sallai Csilla Kamrai tag könyvvizsgáló
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
285 Eredmény 1000 Tulajdonos Eszköz Forrás 500 Bankhitel
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Általános problémák költségvetési szervek Költségvetési számvitel: Előirányzat > Kötelezettségvállalás > Teljesítés Maradvány = Korrigált pénzeszköz Központi.
KÖNYVELÉSI TÉTELEK SZERKESZTÉSE, A SZÁMLAKERET
Mikrogazdálkodói beszámoló magyar számviteli standard
ÁLLAMHÁZTARTÁSI SZÁMVITELI VÁLTOZÁSOK
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Előadás másolata:

Az államháztartás új számviteli rendszere Előadó: Szamkó Józsefné Budapest, 2013. október 1.

„A könyvvitel csak akkor éri meg a ráfordított munkát, és a könyvviteli rendszer csak akkor érdemli meg a tudományos tekintélyt, ha alkalmas a gazdálkodás eredményeinek kimutatására.” (Magyary Zoltán)

Az államháztartás új számviteli rendszere

Általános célok, ismérvek Jogszabályi alapok Áht. és Ávr. a kiinduló alapokat meghatározta még 2013. évben 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet (Áhsz.), melyet módosított a 307/2013. (VIII. 14.) Korm. rendelet Rendező mérleg  36/2013. (IX. 13.) NGM rendelet, Kötelező elszámolási szabályok egyes gazdasági eseményekről 38/2013. (IX. 19.) NGM rendelet

Még hiányzik a COFOG rendszer és a jelenlegi szakfeladat rend megfeleltetése Változtatás céljai Minden államháztartási szervezetre egységes számviteli szabályok vonatkoznak A nemzeti vagyon egységes értékelése, nyilvántartása A költségvetési szervek feladatellátása teljesítménymérése Egységes beszámoló-készítési kötelezettség

A célok eléréséhez rendelkezésre álló módszerek Kétféle számvitel kerül bevezetésre Költségvetési számvitel Pénzügyi számvitel Pénzforgalmi alapon Teljesítmény szemléletben Tervezés Zárszámadás Vagyoni állomány és annak változása egységes szemléletben Tevékenység eredményességének mérése

Az állam tulajdonosi jogainak következetesebb alkalmazása, centralizált szabályok körének növekedésével arányosan csökken az elszámolási, eljárási módok közötti választási lehetőség Központi előírások a zárási, nyitási feladatokra Költségvetési és vagyoni tételek konszolidálhatósága érdekében központi előírások

Új NGM rendeletek Rendező mérlegre Gazdasági események kontírozására Szakfeladatrend – Cofog rendszerre

A költségvetési számvitel lényegi elemei A költségvetési számvitelben történő könyvvezetés jellemzői Hármas irányú nyilvántartás Bevételi és kiadási előirányzatok rovat/tétel rend szerinti tagolásban Bevételi és kiadási előirányzatok teljesítése rovat/tétel rend szerinti tagolásban Követelések és kötelezettségvállalások, más fizetési kötelezettségek alakulásának nyilvántartása

0. nyilvántartási számlaosztály kijelölt főkönyvi számlái (05., 09.) „Önmagával szemben” záródó számlaosztály Magyar nyelven, forintban Kettős könyvvitel szabályai szerint Zárt rendszerű Áttekinthető Év végén zárni kell Áhsz. 14. számú melléklete szerinti módon kell analitikát vezetni

Könyvvezetés lényege, kiindulási alapja Egységes rovattételrend – Áhsz. 15. számú melléklete Nem lehet ettől eltérni, de saját hatáskörben további alábontás lehetséges Főkönyvi számlák kijelölése – Áhsz. 16. számú melléklete szerint

Könyvvezetés menete Előirányzati számlák 1 végű, csak közgazdasági osztályozás szerint Követelés vagy kötelezettségvállalás, más fizetési kötelezettség 2 végű, devizás tételek átszámításának új szabálya Teljesítések Közgazdasági és funkcionális osztályozás szerint  Classification of the Functions of Government rendszerben

Funkcionális osztályozás szerinti elszámolás az ellenszámláknál kerül rögzítésre, felosztások a két tevékenységre Térítményezések Könyvvileges elszámolások Központosított illetményszámfejtés Maradvány igénybevétel bevételének sajátos elszámolása

Követelés és kötelezettségvállalás nélkül teljesítés nem könyvelhető! Fontos új szabály Követelés és kötelezettségvállalás nélkül teljesítés nem könyvelhető!

Egyeztetések  Áhsz. 17. számú mellékelt szerint Költségvetési számvitelben függő, átfutó és kiegyenlítő tételeket nem szabad könyvelni Az Szt. szerinti biztos jövőbeni követelések és kötelezettségek 03. és 04.

Nyilvántartási számlák Pénzügyi számvitel A pénzügyi számvitel jellemzői Egységes számlakeret alkalmazása 1-9. számlaosztályokban Mérlegszámlák 1-4 vagyon állomány és változás mérése teljesítmény szemlélet, elsődleges 5. számlaosztályban, költségnemenként Eredményszámlák 5-9 Nyilvántartási számlák 01, 02 nyilvántartási feladatok

Áht. 72. § (2) bekezdése szerinti tételek 36. Sajátos elszámolások Mérlegtételek tartalmi előírásainál változások Mérleg felépítése  Áhsz. 5. számú melléklet Új szabályok a kulturális javaknál, régészeti leleteknél

nem kell az éven túliságot megkülönböztetni Eszköz oldal Alapítás-átszervezés aktivált értéke  megszűnik Kísérleti fejlesztés  megszűnik Immateriális javak és tárgyi eszközök beruházására felújítására adott előlegek  adott előlegek közé 36. számlacsoport Befektetett pénzügyi eszközök közül kivezetésre kerülnek Kölcsönök Követelések Bankbetétek nem kell az éven túliságot megkülönböztetni

Állami készletek  készletek közé Forgóeszköz új kategória  nemzeti vagyontörvény szerint Követelések I. Költségvetési évben esedékes II. Költségvetési évet követően esedékes III. Adott előlegek Egyéb sajátos eszközoldali elszámolások (pl. decemberi bér, utalványok, forgótőke) Aktív időbeli elhatárolások

Forrás oldal Saját tőke (vagyon+eredmény) Kötelezettségek  3 kategória, mint a követeléseknél Egyéb sajátos forrásoldali elszámolások Kincstári számlavezetéssel kapcsolatos elszámolások Passzív időbeli elhatárolások

Értékelési szabályok változása Bekerülési érték  vételár  áfa Csoportos nyilvántartás  elszámolóár megszűnt Terv szerinti értékcsökkenés Maradványérték megállapítás Nem kell maradványértéket megállapítani 25 millió Ft egyedi bruttó érték alatti gépek, járművek, immateriális javak, tenyészállatok ingatlanok 25 millió Ft egyedi bruttó érték feletti gépek és járművek

Kulcsok  Tao 2. számú melléklet  átmeneti szabály Terven felüli értékcsökkenés  csak évközben Év végi értékelés Szt. 53. § (1) bekezdés a) pontját a költségvetési szervek nem alkalmazhatják  nincs év végi értékelés Értékvesztés  egyetlen értékhatár 10%, vagy legalább 100 E Ft

Közhatalmi bevételekre vonatkozó követeléseknél egyszerűsített értékelési eljárás Értékhelyesbítés  választható

Leltározási szabályok Megszűnt az irányítószervi engedély Leltározási folyamat mennyiségi felvétel 3 évenként, választható fordulónap egyeztetés kizárólag XII. 31. fordulónap évente csak mennyiségben nyilvántartott eszközöknél  leltározási szabályzat

Egyezőségek a kétféle számvitel között Követelések és kötelezettségek esetében Pénzügyi számvitel Költségvetési számvitel 09-ben lévő 2 végű követelés számla 35. Követelések = - 09-ben 3 végű teljesítési számla Pénzügyi számvitel Költségvetési számvitel 05-ben lévő 2 végű végleges kötelezettségvállalások 42. Kötelezettségek = - 05-ben 3 végű teljesítési számlák

Pénzeszközök kapcsolatos egyeztetés a kétféle számvitel között 31-33. nyitó egyenleg  pénzügyi számvitelből - kiadások + bevételek - 0981313 költségvetési maradvány igénybevétel - 0981323 vállalkozási maradvány igénybevétel ± 361-363 átvezetési számla központi bevételek beszedésének elszámolása azonosítás alatt álló tételek ± 365-367 adott előlegek egyéb sajátos eszköz oldali elszámolások XII. havi bér; utalvány, bérlet; megelőlegezett társadalombiztosítási járulék és családi pótlék. kapott előlegek ± 3681 Költségvetéssel kapcsolatos sajátos forrás oldali elszámolás XII. hónapban leutalt következő évi támogatás; társadalombiztosítás pénzügyi alapoknál; korengedményes nyugdíj. 31-33 záró fizetési számlák  pénzügyi számvitelből költségvetési számvitelből pénzügyi számvitelből

Beszámolási kötelezettség Költségvetési számvitel szerint Költségvetési jelentés  új elem  állományi adatok Maradvány-kimutatás Társadalombiztosítási alapokból ellátások Önkormányzati sajátos űrlapok Személyi és létszám

Pénzügyi számvitel szerint Mérleg  új elem  javítási oszlop Eredmény-kimutatás Költségekről és megtérült költségekről kimutatás Kiegészítő melléklet Befektetett eszközök Értékvesztés Tájékoztató adatok

Egyéb szabályok Számviteli alapelvek Szt-vel azonosan Sajátosan alkalmazandó elvek Számviteli politika és szabályzatok Beszámoló időpontja Általános kiadások felosztási rendje

Kapcsolódó négy szabályzat Leltározási és leltárkészítési szabályzat Értékelési szabályzat Önköltség számítási szabályzat Pénzkezelési szabályzat Átmeneti szabályok 2013. december 31-ei állapot  áttérési lehetőség Múzeumi gyűjteményeknél Immateriális javaknál, tárgyi eszközöknél Kis értékű tárgyi eszközöknél Központosított bevételeknél

Köszönöm a figyelmet! Szamkó Józsefné Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Gazdasági ügyekért Felelős Helyettes Államtitkárság Intézményfelügyeleti és Számviteli Főosztály Szamkó Józsefné főosztályvezető Postacím: 1440 Budapest, Pf. 1. Telefon: (06 1) 795-1690 Mobil: (06 30) 227-7007 E-mail: jozsefne.szamko@nfm.gov.hu