AZ ANALIZÁTORTÓL A SZÁMÍTÓGÉPIG SZUBJEKTÍV VISSZAEMLÉKEZÉS SZOKATLAN SZEREP, OKOK, KÖRÜLMÉNYEK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 Európai Nukleáris Kutatási Szervezet Európai Részecskefizikai Laboratórium CERN: Tudomány és technológia gyorsítója.
Advertisements

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 25. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS,
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Naprakész Microsoft technológiák banki környezetben Bessenyei László Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
Az integrált áramkörök (IC-k) tervezése
AZ ANALIZÁTORTÓL A SZÁMÍTÓGÉPIG SZUBJEKTÍV VISSZAEMLÉKEZÉS SZOKATLAN SZEREP, OKOK, KÖRÜLMÉNYEK.
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
Logisztika 6.előadás.
3. előadás.
Számítógép generációk 1-3
Persa György Témavezető: Szabó Csanád Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar 1.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Számítógép- generációk
Szélparkok telepítése és a helyszínek összehasonlító értékelése
Operációkutatás eredete
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Számítástechnika a KFKI AEKI-ben
Van-e helye az értékelésnek a társadalomtudományban? Pléh Csaba BME-MTA Előadás az értékelés konferencián, GKM-MTA, 2007 április 25.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Microsoft TechNet IT vezetőknek
MÁSODIK MILLENNIUM VISSZANÉZVE (MMV) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Második Millennium - másodszor Magyar Urbanisztikai Társaság Budapest,
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 1. előadás Bevezető a számítógépen.
Budapesti Műszaki Főiskola CAD/CAM szakirány A CAD/CAM modellezés alapjai 2001/2000 tanév, II. félév 1. Előadás A számítógépes modellezés fogalma, szerepe.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Turizmus gazdaságtan 3..
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Automatika Az automatizálás célja gép, együttműködő gépcsoport, berendezés, eszköz, műszer, részegység minél kevesebb emberi beavatkozással történő, balesetmentes.
Az információrendszerek kialakulása
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Iskola-egészségügyi Konferencia augusztus Informatikai lehetőségek az iskola/ifjúság-egészségügyi munkában Wenhard Andrea egészségügyi szakközgaszdász.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
NOTO - OSZV A 40 éve alapított műhely
Az MTA KKCs első igazgatóhelyettese, szakmai vezetője
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Automatika Az automatizálás célja gép, együttműködő gépcsoport, berendezés, eszköz, műszer, részegység minél kevesebb emberi beavatkozással történő, balesetmentes.
Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet
Paksi atomerőmű. A paksi atomerőmű Magyarország egyetlen atomerőműve. Épült: Alapkiépítés: 1760 MWe.
A szolgáltatás technikájával – technológiájával kapcsolatos elemzések „EISZ Jövője” Konferencia június 22.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Marketing információs
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális központok fejlesztése: valami talán elindul? (Hrubi László, MTA RKK)
Ernst Karl Abbe Tarkó Bence 12.c. Élete (Eisenach, január 23. – január 14.) német matematikus, fizikus, egyetemi tanár. Abbét 1870-ben kinevezték.
R.F.Q. Request For Quotation. 2 Válasz a feltett kérdésre: A tantárgy fő célkitűzése, hogy adjon egy közös nyelvet, amely segítségével a közgazdászok.
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
A belső fenyegetettség elleni védelem aktuális kérdései © , Megatrend 2000 Rt. All rights reserved. Kajati László igazgató, biztonsági üzletág.
A fizika tanítása a 2012-es NAT-hoz készült A kerettanterv szerint Egri Sándor Debreceni Egyetem, Fizikai Intézet TÁMOP B.2-13/
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
kialakulása, fejlődése, generációk
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
MTA KFKI
Debreceni Egyetem Fizikai Intézet.
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Előadás másolata:

AZ ANALIZÁTORTÓL A SZÁMÍTÓGÉPIG SZUBJEKTÍV VISSZAEMLÉKEZÉS SZOKATLAN SZEREP, OKOK, KÖRÜLMÉNYEK.

ELŐZMÉNYEK Két főhatóság: MTA, OAB (később MTA, OMFB) MTA oldali elvárás: nemzetközi szinten jegyzett kutatási eredmények a kísérleti fizika különböző területein. OAB oldali elvárás: szellemi, és ha kell egyéb háttér biztosítása a nukleáris műszeripar és a reaktor technika számára. Szempontrendszerüket a KFKI mindenkori vezetése kellett egyeztesse. Környezeti feltételek: EMBARGO; finanszírozás: lehetőleg KM. Kitűnő műszerfejlesztési eredmények: sugárzásmérők, ionizációs kamrák, oszcilloszkóp. Ipari együttműködés: GAMMA, EMG, MOM, később VIDEOTON.

HONNAN (60-as évek eleje) KFKI elvárások oldaláról: A kisérleti fizikusok nyelvét s problémái jellegét jól értő mérnök- gárda, súlypont : energia eloszlások. Néhány ezer/tízezer alkatrészből álló megbízható eszközök építése. Viszonylag gyors feladatmegoldás; feladatok részekre bontása. Jó KM kapcsolatrendszer. MTA és OAB elvárások oldaláról: Többnyire jól működő ipari kapcsolatok itthon. Igen jól működő tudományos kapcsolatok Dubnával, szocialista országok akadémiai (és más!) intézeteivel, francia nukleáris műszeripari ntézményekkel és szakemberekkel.

RÉSZLETESEBBEN : A REAKTOR ÉS KÖVETKEZMÉNYEI, ENERGIAELOSZLÁSOK MEGBÍZHATÓSÁG, MODUL RENDSZEREK. DEC. HÁLÓZATOK.

ÚJ INFORMÁCIÓ-FORRÁS Új követelmények: Néhány adat helyett eloszlások, azok időbeli változásai, kapcsolatai más eloszlásokkal. A mérés folyamata átalakul: az adatgyüjtési és kiértékelési fázis időben elválhat. Mindkettőnél kézenfekvő: használjuk ki a számítástechnika nyujtotta lehetőségeket. Adatgyüjtés: korlátozás? változó felbontás? Érdekes és érdektelen adatokra kezelőszervekkel is és programokkal is bonthatjuk az információ áramot. A kiértékelés kulcskérdései: hogyan fér hozzá a fizikus az adatokhoz, s hogyan manipulálhatja, csoportosíthatja azokat. Igen költséges új lépés, s új feladat a fizikus számára a program fejlesztés: kezelőszervek beállításai helyett programok.

MEGBÍZHATÓSÁG Fizetőképes kereslet: ipari alkalmazások. Új és meghatározó szempontok: Nem „state of the art” hanem „available technology”. Rendelkezésre állás, meghibásodásmentes átlag idő. A „4k” rendszer legfőbb tapasztalata: az egészet jól kell részekre bontani. Jól: tervezési idő, rugalmasság; ellenőrizhetőség; gazdaságos készletezés. Kritikus a fizika felőli oldal részekre bontása. CERN kezdeményezés: CAMAC. A 19”-os fiók túl nagy: fiókon belüli modulok. Eredményes KFKI kezdeményezés: ipari CAMAC.

DEC A tapasztalatcsere szerepe átértékelődik: programokat átadunk s mégis megmaradnak. Mind a folyamatirányítás, mind a kisérleti fizika kisszámítógépe világszerte a PDP8 volt. IBM: ügyvitel; CDC: nagy számítási teljesítmény. Érték nem a DEC hardware maga, hanem a kompatibilitás. A DEC hardware lemásolása nehéz is, de szükségtelen is volt: az assembly nyelv „alá” kellett egy számítógépet tervezni. Kulcskérdés a szabadon megválasztható alkatrész választék!

HÁLÓZATOK A matematika a fizikai valóság leírására szolgáló (egyik) nyelv, s a számítástechnika a nyelv, és nem a leírt valóság követelményeihez alkalmazkodik. Általában ügyvitelre és nagy számolás igényű feladatokra koncentráltak. Két interfész probléma: fizika → számítógép, fizikus → számítógép Forrásuk a számítógépek teljesítménye, s a megszakítási- és párhuza- mos feldolgozási lehetőségek korlátai. Kézenfekvő volt a baloldalak jellegéből fakadó „szervezetlenséget” a drága nagyszámítógépről egy kisszámítógép közbeiktatásával leválasztani. A követendő út extrapolációja itt volt a legrosszabb: példa a felhő.

HOVA (70-es évek vége) Eszközkészlet: TPA-k és a CAMAC rendszer Lehetőségünk volt a DEC PDP család gépeire írt programok jóformán korlátok nélküli alkalmazására, „off the shelf” feladatmegoldásokra nagymértékben eltérő vagy szokatlan igényeknél is. Biztosítottuk a számítóközpontok szolgáltatásai s a felhasználók igényei közötti moderációt. Példák: csatornalabor → TPA → ICT, vagy felhasználó → TPA → BESZM6.

SZKFP Hazai pályán: a KFKI az adott körülmények között meghatározó szerepet vállalt. Az Óbudai Egyetemen: a KFKI lényeges szerepet töltött be. A „népgazdasági szinten mért optimum” s a KFKI felhasználók szintjén mért optimum erősen kettévált. A KFKI – mint annak idején Géza fejedelem - legalábis szellemiekben elég gazdag volt ahoz, hogy két Istent szolgáljon. A részletek messze túlmutatnak ezen előadás keretein.

ÖSSZEFOGLALÁS ? Első közelítés: a történelmet nem kell „összefoglalni”. Árnyaltabb közelítés: a KFKI-n belül majdhogynem kényszerpályán jártunk. Hogy mi lett volna, ha nincs KFKI? Ezideig nálam avatottabbak sem tettek figyelemre legalább érdemes megállapításokat, én egy dolgot megkockáztatok: nekem, s a megelőző és következő néhány fizikus és mérnök generációnak caeteris paribus biztosan érdektelebb lett volna az élete. Értékelés: 80-ban ezen a területen (is!) jobban álltunk, mint a többi szocialista ország; az itt látottak alapján bízvást mondhatjuk, hogy hogy a tágabb kör- nyezetünkhöz képest meglévő előnyünk nem csökkent, növekedett.