Tata és Tatabánya városok adósságrendezése Bencsik János Országgyűlési képviselő Tatabánya – 2014. február 20.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A Kormány intézkedései és tervei
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Workshop
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Tatabánya Megyei Jogú Város évi költségvetése
TÁMOP /A
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Foglalkoztatási Fórum Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum 2011
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Régió gazdasági kilátásai, szakember igény, szakképzés
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Gazdaságfejlesztési lehetőségek a Területi Operatív Programban ban Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Üzemi Tanács Általános ismertető
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
SZEKSZÁRD MEGYEI JOGÚ VÁROS KÖZÖTT TERVEZETT FEJLESZTÉSEI
GINOP programidőszak rövid áttekintése.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Várható fontosabb pályázatok ban.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. A szervezet a 68/2011 (IV.28) Korm. rendelet alapján, az európai uniós források hatékony felhasználását segítő térítésmentes.
Vállalkozások versenyképességének biztosítása az európai uniós forrásokkal Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Nagyvállalatok nagy pályázati lehetősége!
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
TÁMOP pályázati lehetőségek a szak-és a felnőttképzés területén - 2
TOP vas megyei aktualitásai
12 ezer milliárd forintos keret
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
Miskolc, október 21. dr.Szilágyiné Baán Anna titkár
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város munkaerőpiaci helyzete
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Lorem ipsum.
A Projekt bemutatása A foglalkoztatási helyzet javítása különböző érdekképviseletek együttműködésével, célja a foglalkoztatás szempontjából hátrányos.
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
A székesfehérvári járás munkaerő-piaci helyzete
Előadás másolata:

Tata és Tatabánya városok adósságrendezése Bencsik János Országgyűlési képviselő Tatabánya – február 20.

Adósságrendezés – Nincs feltételhez kötve Tata – 2.7 milliárd Ft Tatabánya – 5.4 milliárd Ft

Adósságrendezés – Növekedési tervhez kötött Tata – 2.6 milliárd Ft Tatabánya – 2.9 milliárd Ft

Gazdasági konzultáció sorozat Tatán – 10 vállalkozás Tatabányán – 35 vállalkozás • vállalat vezetés • munkavállalói képviselet • megváltozott munkaképességűek

Általános gazdaságfejlesztést és foglalkoztatást érintő javaslatok • Támogatják az uniós források gazdaságfejlesztésre történő erőteljesebb átcsoportosítását. • A pályázati rendszerek egyszerűsítésére lenne szükség. • Szükségesnek tartják olyan pályázati kiírások indítását is, amelyek a mikrovállalkozások számára biztosítanának 1-2 milliós gépbeszerzési támogatást. • Az igazi magyar középvállalkozások a jelenlegi pályázati rendszerben nem rúghatnak labdába: a kicsikhez képest túl nagyok, a külföldi nagyokhoz képest pedig túl kicsik, így egyik kategóriába sem férnek bele. • A GINOP-al kapcsolatosan megjegyezték, hogy a tervezett visszatérítéses konstrukció a középvállalkozásokat a bürokratikus eljárásrend miatt, aligha fogja lázba hozni.

• GYED-extra: azok a szülők, akik a gyermekük egy éves kora után rögtön munkát vállalnak, elsősorban anyagi okokból teszik, éppen ezért nehéz helyzetet teremthet a számukra, hogy a törvény értelmében nem vállalhatnak éjszakás műszakot. • Megváltozott munkaképességű dolgozók bérezésének igazságosabbá tétele érdekében a GYED-extrához hasonló támogatási rendszer bevezetését javasolják. • Célszerű lenne ismét bevezetni a munkáltató által finanszírozott korengedményes nyugdíj rendszerét. A humánusabb munkáltatók 58 év feletti dolgozóikat már nem bocsátják el, mert kicsi eséllyel tudnának csak elhelyezkedni a munkaerőpiacon, ugyanakkor így szűkülnek a tervszerű utánpótlás nevelés feltételei is. • Nehezményezik, hogy a továbbtanuló munkavállalók tanulmányi támogatását az állam megadóztatja. Tisztában vannak azzal, hogy korábban sok volt a visszaélés, hiszen nagyon sok cég egzotikus utakat finanszírozott tanulmányi útként feltüntetve. Különbséget kell tenni a hazai iskolarendszerű képzések és a külföldi kirándulások között.

• Az áramszolgáltatás területén is rugalmasabb tarifa- csomagokra és elszámolásra lenne szükség. • Az építőipar számára jelentős megrendelési állományt jelenthetne a lakossági épületenergetikai programok támogatási rendszerének kiteljesítése. • A környezetbarát termékek piacra juttatásában sokat segítene a zöld közbeszerzés általánossá válása. • Új fejlődési irány lehetne a lomtalanításból származó tárgyak felújítás által történő újrahasznosítása, de a hulladékgazdálkodás jogszabályi környezetének átalakítása átmenetileg nagy bizonytalanságot okozott a hulladékgazdálkodással és hasznosítással foglalkozó vállalkozások számára.

Javaslatok Tata város számára • Az idegenforgalmat serkentő turisztikai beruházások mellett kiemelt figyelmet kell fordítani az üzleti környezet javítására, hogy a termelő szektor is erősebbé váljon, mely stabil munkahelyeket biztosíthat a városban és a környezetében lévő kistelepüléseken élők számára. • Az ipari parkban működő vállalatok vezetői a munkába járási lehetőségek összehangolását szorgalmazzák Tata és Tatabánya között. • A helyben előállított termékeket – a kereskedelmi hálózatok kiiktatásával – a térség önkormányzatai felé kedvező, termelői áron is lehetne értékesíteni. A termelő magasabb bevételre tennének szert, míg a térségben működő közintézmények kiadásai csökkennének. • Egy kicsit magasnak tartják a helyi telekadó mértékét.

• A szakképzés területén szorosabb együttműködést szorgalmaznak a két város (Tata és Tatabánya) intézményei között mind a nappali tagozatos képzésekben, mind pedig az átképzésekben, hogy a munkaerő utánpótlás is biztosított legyen. • A térségben nincs elegendő hegesztő, villanyszerelő és szerszámkészítő, mechatronikai szakember. • Célszerűnek tartanák, hogy a szakmunkás tanulók már 14 éves koruktól bekapcsolódhassanak a gyakorlati képzésbe. • Városi szintű pályaválasztási füzet összeállítását szorgalmazzák, melyben bemutatásra kerülnének a vállalatok, az általuk végzett termelő tevékenység, a kulcsszakmák, s az azokkal járó fizetési feltételek.

Javaslatok Tatabánya város számára • Az egyedülálló édesanyák számára komoly gondot jelent, hogy nincs a városban 5 órakor nyitó bölcsőde és óvoda, ahol már kora reggel elhelyezhetnék gyermekeiket. Többen is szorgalmazták az ipari park közelében történő óvodaépítést. • A városnak megváltozott munkaképességű építészeti szakértőt kellene foglalkoztatnia, aki az építkezések elindítása előtt ellenőrizné, hogy a tervek figyelembe veszik-e a fogyatékkal élők szempontjait. • A Tatabánya Hazavár programot nagyon jó önkormányzati kezdeményezésnek tartják, de a bérlakás-kapacitást még fejleszteni kellene, hogy a hiányszakmák betöltéséhez elengedhetetlenül szükséges, városba költöző munkavállalóknak is legyen hol lakniuk. • Szeretnék, hogy ha a céges autókra is ki lehetne terjeszteni a Tatabánya Kártya hatályát. • A városba látogató autósok barátságosabb kiszolgálásához parkolójegy automaták kihelyezését tartanák szükségesnek.

• A várostól az üzleti környezet további javulása érdekében vonzó lakhatási, oktatási és szórakozási lehetőségek megteremtését várják. • Jó lenne, ha a város gazdaságfejlesztő szervezete azzal is foglalkozna, hogy a megyében tervezett nagyobb gazdasági beruházásokról rendszeres információt szolgáltatna a környékbeli gyártók számára, hogy azok még időben jelezhessék részvételi szándékukat az esetleges beszállítói tendereken. • A Városházától az időnként szükségessé váló adó-átütemezés során nagyobb rugalmasságot és méltányosságot várnának el. Megnehezíti a kisvállalkozások életét, hogy csak akkor kaphatnak a helyi adó tekintetében részletfizetési kedvezményt, ha annak összegét rájegyzik jelzálogként a vállalkozás által birtokolt ingatlanra. A jogi procedúra időnként többe kerül, mint az elért kedvezmény.

• A VII.-es telepi ipari övezet területén dolgozók elégedettek a Vértes Volán megváltozott menetrendjével, ugyanakkor szorgalmazzák, hogy a buszforduló és az ipari övezet közötti szakaszon, a Rezeda utcában épüljön gyalogjárda és közvilágítás a dolgozók biztonsága érdekében. (kerékpárút + buszforduló) • A volt vágóhíd környéki vállalkozások számára időnként gondot okoz a gyenge minőségű internet-szolgáltatás. • A dolgozók szeretnék, ha a Károlyi út - Vágóhíd utca balesetveszélyes kereszteződését körforgalmú csomóponttá építené át a város. • A helyi közösségi közlekedés nem támogatja kellőképpen a dolgozók munkába járást. Napközben nincs menetrend szerinti buszjárat az ipari parkba. Legalább a vasútállomás és az ipari park között meg kellene oldani a közösségi közlekedést. (+ irodai dolgozók munkába járása) - Szorgalmazzák, hogy a menetrend változtatások előtt a munkáltatók véleményére is legyenek nagyobb figyelemmel a forgalmárok. • A városban meglévő kerékpárút hálózatot össze kellene kötni az ipari park kerékpárútjával.

• Műszakváltáskor közel félórába telik, amíg át lehet jutni a 8135-ös út és a Búzavirág út kereszteződésében. Meg kellene vizsgálni, hogy a közlekedési lámpák átállításával fel lehetne-e gyorsítani az átkelést. • A Búzavirág úton a folyópályás buszmegálló áthelyezését kérik. • A Samsung elé megtervezett autóbusz megálló megépítését kérik a környékbeli üzemek dolgozói. • Az Ipari Parkon belüli biztonság erősítése érdekében speciális rendőri jelenlét biztosítását szorgalmazzák. • Az Ipari Park és Kertváros között környezetvédelmi okokból véderdő telepítést szorgalmaznak a lakók.

• A barnamezős iparterület fejleszthetőségét alapvetően befolyásolja a hiányos infrastruktúra. A volt cementgyári területen működő vállalkozások azt kérik az önkormányzattól, hogy mint a feltáró út tulajdonosa, a területen működő vállalkozókkal egyeztetve, készíttesse el a szükséges közműfejlesztések megvalósíthatósági tanulmányát. Ha lesz a közötti pályázati kiírásokban olyan, amelyik a régi ipartelepek megújítását fogja támogatni, akkor közösen kerüljön benyújtásra pályázat. • A „cementgyári” ipari övezetben meg kellene oldani a telephelyek számozását, hogy a postai értesítések időben megérkezhessenek. – A munkásszállás versenyképességét negatívan érinti, hogy fizetni kell a magasnak számító idegenforgalmi adót.

Az adósságrendezés feltétele, hogy a két város a vállalkozások és munkavállalók javaslatait érdemben megvizsgálja, és azokat a helyi gazdaságfejlesztési tervekbe és költségvetésébe beépítse. A két város fenti kötelezettségének eleget tett. Tata Mrd = 5.3 Mrd Ft Tatabánya 5.4 Mrd Mrd Ft = 8.3 Mrd Ft adóssága az állam által véglegesen rendezhető

2013 decemberében kezdeményeztük Tatabánya város 6 Mrd Ft értékű lízing-kötelezettségének állam általi átvételét. „Tatabánya azzal, hogy két évtizeden keresztül szabad forrásaiból a gazdaság megerősödését, a foglalkoztatási helyzet javítását finanszírozta, az innen kiáramló adók által nagymértékben járult hozzá az államkassza feltöltéséhez, de közben saját városunkra alig tudtunk költeni. A Kormány azt teszi, amit tennie kell, ha megkésve is, de elismeri az itt élő közösség eddigi erőfeszítéseit, s most megtéríti a helyette elvégzett munka ellenértékét.” – fogalmazott akkor Bencsik János. Várjuk a Kormány döntését a kérdésben!