„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
A depresszió korszerű kezelése
Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Konfliktus és kooperáció
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Tanulásszervezés 3. Bemutató
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
kultúrfilozófiai pszichoanalízise
Gyermekkori depresszió
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Szocioterápia szerepe az időskorúak gondozásában
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
A játék A játékosság.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A SZOCIALIZÁCIÓ.
AZ AGRESSZIÓ.
A munkahely és a stressz
Egyéni döntések a szervezetben
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
A motiváció.
„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Csapatépítés gyakorlata az ontológiai coaching vonatkozásában
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Pedagógiai értékelés.
Temperamentum, öröklés, szociobiológia
Nevelés és nevelői attitűdök
Quality Human Management
A kriminálpszichológia
Mindennapi veszteségeink
Információáramlás és kommunikáció 2010/2012. Ön szerint az információ-átadás mely formáját helyezi előtérbe az intézményvezető? (fő) (fő)
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Problémás gyerekek, agresszió a gyerekpszichiáter nézőpontjából
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Tünet vagy állapot az iskolai agresszió okai és következményei Fodor Gábor igazgató Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
Az agresszió megelőzése és kezelésének lehetőségei dühterápiával Készítették: Cseh Annamária Czémán Imre Molnár József.
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
A játék A játékosság.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
A család ahonnan jövök.
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Előadás másolata:

„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban” A fovatartottak önkárosításának megelőzési lehetőségei és ennek korlátai Dr. Hamula János 2013. 11. 05.

AGRESSZIÓ „Agressziónak nevezünk minden olyan szándékos cselekvést, amelynek indítéka, hogy – nyílt vagy szimbolikus formában – valakinek vagy valaminek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozni” Ranschburg 1977

AGRESSZIÓ Agresszivitás nélkül nem lehet élni. nem tudja érvényesíteni akaratát rivalizálással teli világunkban, akiből ez teljesen hiányzik

Autoagresszió a mindenfajta hatalom nélküli, tehetetlen  egyén önmaga ellen irányuló agressziója (Ez gyakran része lehet egy tagolt zavarspektrumnak, és kapcsolatban állhat öningerléssel.)

Indirekt destruktív magatartás alkoholizmus, drogfogyasztás, kockázat vállaló viselkedés (risk taking behavior) inger kereső magatartás(sensation seeking) újdonság kereső magatartás (novelty seeking)

Önkárosító viselkedés (Self-Injurious Behavior, SIB) az önkárosító viselkedés (SIB) a figyelem megragadásának egyik leghatékonyabb módja, olyannyira, hogy bármi legyen is eredetileg az a hatás, amely megkísérli megszakítani az önkárosító viselkedést, egyben elegendő ok lehet annak állandósításához (Oliver & Head, 1990)

Önkárosító viselkedés 1802-ből 149 serdülő (>8%) jelzett önkárosító magatartást, köztük több lány (10%), mint fiú (6%). A legtöbben éles szerszámmal vagy égetéssel tettek kárt magukban. A serdülők kevesebb mint 1%-a számolt be öngyilkossági szándékkal összefüggő önkárosító magatartásról. Huszonéves korra az önkárosító magatartásról beszámolók aránya 3%-ra csökkent, a nemek között már nem volt egyértelmű különbség, egyik önkárosítási mód gyakorisága sem volt kiemelkedő. (Moran P 2012)

A totális intézmény A börtön a totális intézmény (Goffman, 1961) az emberi élet 3 legfontosabb szférája (munka, szabadidő, alvás) egy helyen, nagy számú társ közvetlen közelségében, azonos résztvevőkkel, azonos autoritás alatt, mindenkire egyformán érvényes formális szabályok szerint zajlik, és a különböző tevékenységek összekapcsolódnak egy racionális tervben (napirend), aminek célja az intézmény hivatalos céljainak megvalósítása

A börtön Elvont A szabadság A kényelem A heteroszexualitás Az autonómia A biztonság

Depriváció csökken az önbecsülés, csökken az önértékelés, megnő a szorongás, az énkép negatívizálódik.

Prizonális frusztráció Személyzet frusztrációs hatása személyzeti elvárások konfliktusok nem teljesült igények szabályokkal való ütközés a fokozott igazságérzetre épülő sérelmek izoláció az ingerkereső magatartás gátoltsága

Prizonális frusztráció A fogvatartottak frusztrációs hatása a csoportban elfoglalt hely a csoporton belüli interakciók ellenséges beállítódás anyagi ellehetetlenülés nem értékrendnek megfelelő csoport környezet

Háttere örökletesség szociokulturális hatások (= szocio-genetikus öröklés) problémákkal megbírkózni nem tudás (inszufficiens coping) örökletes hajlamot mutató betegségek (szkizofrénia, PMD, bipoláris kórkép, major depresszió) impulzív-agresszív viselkedésre való hajlam

Személyiség sajátosságai nem szereti önmagát érzékeny az elutasításra krónikus dühöt érez önmagával szemben elfojtja a másokkal szembeni dühét agresszív érzéseit impulzív és az impulzivitását nem tudja kontrollálni nem tervez előre Ingerlékeny a stressz ellen rossz megküzdési stratégiái vannak hajlamosak a szituációkból elmenekülni nem érzékelik a külső megerősítést, belső nem képes a késleltetésre

Gyógyszeres beavatkozás D-2 receptor blokkoló - haloperidol Szerotonin (5-hydroxytryptamin – 5HT)szint növekedését elősegítő gyógyszerek - buspiron Béta blokkolók csökkentik az agresszív epizódok számát Antiepileptikum csökkenti az agressziót - carbamazepin

Pedagógiai módszer A jutalmazó olyan eszközök birtokában van, ami az irányított szükségleteinek kielégítését szolgálja. A büntető olyan eszközök birtokában van, amelyekkel, kényelmetlenséget okozhat

Pedagógiai módszerek jutalmazás ha az irányított erősen vágyik a jutalomra, ha a felajánlott jutalom kielégíti valamilyen szükségletét, ha képtelen önmaga kielégíteni igényét, függenie kell az irányítótól ha a jutalom értékét veszti vagy időben túl távoli ha az el nem fogadható viselkedés beválik ha a jutalom elérése túl nehéz

Pedagógia módszer- büntetés Az egyszer már büntetett viselkedést a továbbiakban mindig büntetni kell. Büntetni közvetlenül a helytelenített viselkedés után kell. Büntetni nem szabad más jelenlétében, ez megszégyenítés Ügyelni kell arra, hogy az egyszer büntetett viselkedés soha ne jutalmazódjon. Nem szabad túl súlyosan vagy túl gyakran büntetni, (tanult tehetetlenség)

Pedagógia módszer- büntetés ha az elrettentő, fenyegető, ha az megfosztja valamitől, ha elég elrettentő, hogy a nemkívánatos viselkedést megszüntesse ha képtelen elmenekülni a büntető helyzetből.

Pszichoterápia az együttműködésre és kölcsönös támogatásra irányuló magatartásformák megtanulása az empátiás készség és a tolerancia fejlesztése megfelelő önértékelés és önkontroll kialakítása

Büntetés végrehajtási módszerek 1.A fogvatartottal szembeni tolerancia 2.Következetes elvárás 3.Egyértelmű kommunikáció alkalmazása 4.Megfelelő elhelyezés 5.Rugalmas reakció készség 6. A fogvatartott személyiségének ismerete 7.Személyzet megfelelő interakciós készsége

Dia címe A személyzet tagjainak tartózkodniuk kell minden olyan magatartástól, amely provokálja a rájuk bízott fogvatartottakat, példamutató hozzáállásukkal és cselekedeteikkel törekedniük kell arra, hogy pozitív emberi magatartásmintát mutassanak a fogvatartottak számára.(Rendészeti szakvizsga 2012)

Köszönöm a figyelmüket! „Az emberi társadalom kiépülését, fennmaradását csak az agresszió kulturális korlátozásával lehetett és lehet a jövőben is elérni.” Csányi Vilmos