A MAB helyzete a felsőoktatási törvény módosítása után Bazsa György, a MAB elnöke Felsőoktatási és Tudományos Tanács Budapest, 2009. november 11.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatási akkreditációs helyzete, tervek Bazsa György, a MAB elnöke Felsőoktatási és Tudományos Tanács Mezőkövesd, június 16.
Advertisements

Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
. A évi általános felsőoktatási felvételi eljárás Stéger Csilla Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Educatio Kiállítás – január 20.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A mesterképzések létesítésének és indításának helyzete a műszaki szakterületen Sima Dezső MFRFK, november 3.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
A felsőoktatási törvény módosítása alapján Bazsa György a MAB elnöke MRK plénum – Budapest február 24. A MAB feladatai.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
Sándorné dr. Kriszt Éva rektor Budapesti Gazdasági Főiskola.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem doktori iskolái MAB akkreditációjának számszerű adatai és eredményei Prof. dr. Solymosi József DSc a Katonai Műszaki.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke MRK plénum Budapest, november 9.
LB felkészítő: március
A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem szeptember 25.
A doktori iskolák akkreditációja – 2009 ősz Dr. Bazsa György a MAB elnöke ODT ülés – Budapest november 6.
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
A MAB új testülete működésének előkészítése Bazsa György a MAB elnöke MRK Állami felsőoktatási intézmények bizottságának ülése Budapest, 20.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori Konferencia ülése Pécs, június 25.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Az Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
A doktori képzés aktuális kérdései Doktoranduszok Országos Szövetsége Szombathely © dr. Kocsis Miklós.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Előadás másolata:

A MAB helyzete a felsőoktatási törvény módosítása után Bazsa György, a MAB elnöke Felsőoktatási és Tudományos Tanács Budapest, november 11.

A magyar felsőoktatási akkreditáció helyzete, tervek Bazsa György, a MAB elnöke Felsőoktatási és Tudományos Tanács Mezőkövesd, június 16.

„Elnöki beszámoló a MAB évi tevékenységéről Célkeresztben a MAB – ám ezzel együtt a minőség is!” 1.Európai háttér (EHEA, ERA): Bologna, ESG, Register/ENQA 2.Alapképzési szakok indítása 3.Mesterképzési szakok létesítése és indítása 4.Doktori iskolák akkreditációja 5.Intézmény- és párhuzamos szak-akkreditációk 6.A Bologna-folyamat értékelése 7.Egy + három törvénymódosítási javaslat 8.Közeledik a MAB ciklus vége

A MAB él és működik, a felsőoktatási szférában (és azon kívül is) hazai elfogadottsága és támogatott- sága van, európai elismertséget ért el, élvezi a bizalmat és fogadja a jogos kritikát. Egyeztet és kooperál a szférában. Partnerek: •OKM •MRK •ODT •FTT •DOSZ •HÖOK? •NBB.

Összesítő a tevékenységünkről Alapszak létesítés Alapszak indítás Mesterszak létesítés Mesterszak indítás Egy. tanári pályázat Intézményakkreditáció 2 (5 kar) 15 (27) 12 (21) 13 Párhuzamos szak-akkreditáció (90) --- Új doktori iskola37258

1.Európai háttér: Bologna, ESG, Register/ENQA április Belgium: 46 miniszter találkozója. Tanulás a jövőnek: a következő évtized prioritásai •A szociális dimenzió: méltányos hozzáférés és a tanulmányok sikeres befejezése •Az egész életen át tartó tanulás •Foglalkoztathatóság •Hallgató-központú tanulás és a felsőoktatás feladata az oktatás terén •Oktatás, kutatás és innováció •Nemzetközi nyitottság •Mobilitás •Adatgyűjtés •Többdimenziós átláthatósági eszközök •Finanszírozás

1.Európai háttér: Bologna, ESG, Register/ENQA március Budapest–Bécs: ünnepi Bologna konferencia. – NBB, OKM szervezi (még nincs honlap!) EHEA + ERA: fokozatosan alakul, nyilván nem megy gyorsan. ESG: European Standards and Guidelines for Quality Assurance: a MAB és a magyar felsőoktatási intézmények is elfogadták és követik az ESG-t. EQAR = Register (E4: EUA, ENQA, ESU, EURASHE + 26 minisztérium) – elkezdte működését: külső értékelés alapján regisztrál (listáz) ESG-nek megfelelő minőségbiztosítási ügynökségeket. Eddig 9 ügynökséget regisztrált. ENQA: European Association for Quality Assurance in Higher Education. A MAB kezdettől tag, kétszer ment át sikeresen külső értékelésen (OKM+MRK koordinációban). 41 tag.

2. Alapképzési szakok (létesítése) és indítása -Az alapszakok rendszere beállt (bevált?), évi 1-2 új kezdeményezés van. A mostani felülvizsgálat nem céloz meg érdemi módosítást az alapszak-rendszerben. Sőt! -1-2 osztott mesterszakot osztatlanná kívánnak vissza- alakítani (építész, erdőmérnök). -A 7. összefüggő gyakorlati félév több helyen nem oldható meg, bontását kérte az MRK is. -A 2006-ban kezdő első teljes évfolyam 2009-ben nem tölti fel a es finanszírozott mesterképzési keretet. 2-3 év alatt áll be a „steady state”, a 35%-os arány végül elég jó lehet. -A MAB-nak e téren már viszonylag kevés teendője van: havi tíz-húsz alapszak indítási beadvány érkezik. -A felsőoktatásnak viszont igen: tájékoztatni kell mindenkit a végzettek felkészültségéről, kompetenciáiról!

3. Mesterképzési szakok létesítése és indítása Túl vagyunk a nagy létesítése hullámon: kb. 225 mesterszak Bölcsészettudomány 71 Orvos- és eü. Tudom. 11 Műszaki 42 Nemzetvéd./katonai 6 Művészetek 34 Informatika 5 Természettudomány 21 Jogtudomány 4 Agrártudomány 19 Sporttudomány 4 Gazdaságtudomány 14 Pedagógia 1 Társadalomtudomány 13Összesen: 225 Tanári mesterszak:83 szakképzettség 9 műveltségi területen + 5 szakképzési területen + 1 a hitéleti képzésben. Elbírálás alatt van kb. 30 mesterszak létesítési beadvány. Szakirányok továbbra is rendezetlenek, burjánzanak.

4. Doktori iskolák akkreditációja Fő cél: a doktori képzés és a fokozatok jobb minősége! 16 új beadvány – 8 igen + 6 nem + 1 elbírálásban + 1 FvB-nél. 170 folyamatosan működő DI: a adatbázison (az ODT tulajdona; az ODT-nek hasznos, a MAB-nak fontos) es akkreditáció: ODT + MRK (= intézmények, ezen belül a DI-k) és az OKM folyamatos tájékoztatást kapnak és visszajeleznek. Nem módosítunk, csak pontosítunk (tudom- nyos közlemény, társ-témavezetés, eredményesség) Formai: (lassan) mind a 170 megfelelt. Tartalmi: •szakértők + KÁB-ok most dolgoznak (kis korrekció lehet) •doktori bizottság: szeptemberben értékel •plénum: októberben dönt ben: tanulságok és teendők ODT/MAB és FOI szinten.

4. Doktori iskolák akkreditációja Fő cél: a doktori képzés és a fokozatok jobb minősége! 16 új beadvány – 8 igen + 6 nem + 1 elbírálásban + 1 FvB-nél. 170 folyamatosan működő DI: a adatbázison (az ODT tulajdona; az ODT-nek hasznos, a MAB-nak fontos) es akkreditáció: ODT + MRK (= intézmények, ezen belül a DI-k) és az OKM folyamatos tájékoztatást kapnak és visszajeleznek. Nem módosítunk, csak pontosítunk (tudom- nyos közlemény, társ-témavezetés, eredményesség) A magyar felsőoktatás messze döntő hányada – rek- torok, doktori iskolák – a minőség jegyében meg- értette, elfogadta és alkalmazta a MAB filozófiáját és követelményrendszerét, nem kibúvókat keresett, hanem jó együttműködésünk keretében minőségi és teljesítmény paramétereket teljesített.

5. Intézmény- és párhuzamos szak-akkreditációk Az intézmény akkreditáció 2. körét 2009/10-ben befejezzük. A komplex intézményértékelés 2004-ben kezdett szétválni a történelem (+ 4 főiskolai), pszichológia; majd orvos, fogorvos, gyógyszerész; végül jogász egyetemi szakok párhuzamos akkreditációjával. 2008: általánossá tettük a szétválást (Ftv. kell hozzá) Intézmény-akkreditáció témái: (LB összetételt bővítjük) •stratégia, szervezet, vezetés, oktatás/kutatásszervezés •minőségbiztosítás (meta-akkreditációs perspektívával) •minőségfejlesztési javaslatokat fogalmaz meg a MAB Párhuzamos szak-akkreditáció: •meg kellett várni az új alapképzési szakok első végzőseit •informatikával indulunk 2009-ben •a doktori iskolákat az adatbázis alapján és után ennek keretében a helyszínen értékeljük

6. A Bologna-folyamat első átfogó értékelése •OKM kezdeményezésre: NBB, MRK, MAB, OKT, FTT, HÖOK? OKM? •Mi a cél: tapasztalatgyűjtés és „finomhangolás”. (Szép szó, de mit jelent ez konkrétan?) •A munkaadói szféra is értékel, de nem szervezetten és nem hatékonyan: ő még csak most szerezheti meg az első tapasztalatokat. Szükséges lenne benne és vele szervezetten kooperálni! •Az Akadémián elnöki (felső)oktatási bizottság kezdte el működését (nem csak a Bologna-rendszer). •Erősödő kritikai hangulat érezhető a szférán belül és kívül is (pl. a médiában). •A Bologna-folyamat nem fordítható vissza. •Bologna messze több, mint a lineáris ciklusos rendszer!

7. Egy + három törvénymódosítási javaslat: célkeresztben a MAB és a magyar FOI-k december – elfogadva, hatályba lépett: XCVII/ március (T9329): nemzetközi jogállású felsőoktatási intézmény május (T9591): nemzetközi szakértő MAB-nál; elveszi a hallgató +2 finanszírozott félévét június: az OKM tervezete – a MAB funkció, hatáskör és szervezet jelentős átalakítása, általában erős redukciója. Indok: részben az ENQA tagsági nemzetközi értékelés, részben racionalizálás, részben …

7. Egy + három törvénymódosítási javaslat december (Magyar Bálint, Sándor Klára) – elfogadva, hatályba lépett: XCVII/2008 (M.K. 183) A MAB márc. 31-ig módosította SZMSZ-ét (OKM?) •összeférhetetlenség biztosítása minden eljárásban; •„az általa elfogadott szakértői vélemények [de nem a szakértők] megismerhetősége” az érintettek kérésére; •EU és EGT akkreditált képzési programok itthon a MAB szakértői véleménye nélkül indíthatók. 22 külföldi felsőoktatási intézmény működik hazánkban az OH honlapja szerint: •16 engedéllyel, 6 anélkül •17 magyar FOI-val vagy FOI-ben, 5 másként •7 a Felvételi tájékoztatóban is meghirdeti a felvételt Ezt a kérdést az MRK keretein belül meg kellene beszélni!

7. Egy + három törvénymódosítási javaslat március (T9329) [Magyar Bálint, Sándor Klára, Hankó Faragó Miklós, Szabó Zoltán]: nemzetközi jellegű felsőokta- tási intézmény kategória létrehozása - külön törvényben Két ok: •A Közép-európai Egyetem és az Andrássy Egyetem kivételezett helyzetének stabilizálása – kivételek széles körével (pl. a vezető nem csak rektor lehet vs. Alkotmány) •Még tágabb kapuk a külföldi felsőoktatási intézmények előtt – hazai akkreditáció nélkül (Geberle E. 2 módosítója: külföldi FOI-k magyar oklevelet is kiadhatnak.) Külföldi felsőoktatási intézmény a hatályos Ftv-ben: 116.§ (1) engedéllyel működhet itt, ha otthon is: külföldi oklevél 116.§ (3) nemzetközi szerződés alapján működhet itt: AE/KEE 106.§ (7) [friss]: EU és EGT országokból megállapodással

7. Egy + három törvénymódosítási javaslat május (T9591) [Magyar Bálint, Sándor Klára, Magda Sándor, Szabó Zoltán]: •a FOI kérheti a MAB-nál más ENQA-tag szervezet szakértőjének közreműködését (angol beadvánnyal) •Támogatási idő = Képzési idő (megszűnik a +2 félév) •HÖOK képviselet feltétele a választási részvétel •A FOI keretgazdálkodó egységeitől központi célra mindenből 1-15%-ot központosíthat

8. Közeledik a MAB ciklus vége MAB plénum: 29 vagy 19 tag MAB bizottságok: biztosan új rendszer (TÁB – KÁB – TÁB?) Felülvizsgálati Bizottság (FvB) július 1-től (döntés): Róna-Tas AndrásSzekeres Júlia Biró PéterMichelberger Pál Szekeres JúliaPléh Csaba

A felsőoktatási szféra konszenzusos álláspontja megalapozott szakmai érveléssel érvényesíthető, de ehhez össze kell fognunk. Számos kérdésben sikeresen megtörtént!

A „nagy” törvénymódosítási javaslat – nyár/ősz Két fő elem és továbbiak: •MAB funkció, működés •vállalkozói közintézet kifejtése •Szakkollégiumi Kiválósági Központ lehetősége •Kutatóegyetem fogalmi meghatározása •FOI egység jogi személyiségének lehetősége •Nagyobb szabadság gazdasági társaság ügyben A MAB alapállása: sem a MAB, sem a felsőoktatás nincs válságban, ilyen indoka nincs a „gyorsaságnak”.

7. Egy + három törvénymódosítási javaslat június: az OKM tervezete – a MAB funkció, hatáskör és szervezet jelentős átalakítása, általában erős redukciója. Indokok: részben az ENQA tagsági nemzetközi értékelés, részben racionalizálás, részben …  A FOI-k pontosabb és több minőségügyi feladat-leírása  Egy szakért egy FOI-ban csak egy egység felelős •Közös oklevélkiadás rendezése, könnyítése (a MAB szerint: az IC professzorság új változata) •Tárt kapuk a mesterszakok indítása előtt: az eddigi mester- szak indítási akkreditáció lenullázása stb. STORNÓ!  E. tanári véleményezés új rendje: FOI javasol saját véle- ményező bizottság alapján – az OKM MAB véleményt kér – az OKM mérlegel – KE kinevez (nincs FvB) •Megszűnik a MAB minőséghitelesítő funkciója: csak külső értékelést végez (súlytalanná válik). STORNÓ! •MAB: 19 tag ( ) – FvB: 2:1 helyett 1:2.

MAB ügyben a javaslat elvi kiindulópontja:  „A MAB funkcióját és működését újra kell értékelni a felsőoktatási intézmények társadalomban betöltött funkciója, szerepvállalása alapján, valamint az európai felsőoktatás harmonizációs folyamatában.”  Feladatrendszerében a törvény megerősíti a külső értékelést, illetve az utólagos ellenőrzést.  Az intézményekben erősíti a belső integrációt és növeli szerepüket a minőségbiztosításban.  8 év helyett 5 éves lesz az akkreditációs ciklus.  Megszűnik a karok létesítésének véleményezése.  Megszűnik a kihelyezett képzés lehetősége.  Egy szak oktatásáért egy egység lesz felelős.  Megjelenik az intézmény- és program-akkreditáció.

• Létszáma 19 főre csökken, delegálási arányok változnak + HÖOK tag (DOSZ tanácskozási joggal) • Módosul a FvB delegálási aránya. • Majdnem tisztán elválik az egyetemi tanári cím (köztársasági elnök) és az alkalmazás (Szenátus).  Módosul az egyetemi tanári kinevezések véleményezésének keretei és rendje: egyfordulós, nincs felülvizsgálati lehetőség, csak a miniszter kéri és kapja meg a MAB véleményét, így a pályázó és a felsőoktatási intézmény nem tudja hasznosítani.  Doktori iskola létesítéséről (is) végül a miniszter dönt.

Kutatóegyetem (törvény + kormányrendelet) A kiemelkedő színvonalú képzést nyújtó, a tudományos életben elismert, az Európai Kutatási Térségkutatási tevékenységéhez kapcsolódó egyetem – a Magyar Köztársaság Kormánya (a továbbiakban: Kormány) által meghatározott feltételekkel – „kutatóegyetem” minősítést kaphat. A „kutatóegyetem” jelentős hazai és nemzetközi kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységet végez, amelynek eredményét az oktatásba közvetíti, a tehetséggondozást a képzés minden szintjén kiemelt feladatként végzi, kiemelkedő teljesítményt nyújt a doktori képzés területén, valamint mind a kutatás, mind a képzés területén széleskörű nemzetközi együttműködéssel rendelkezik.”

A miniszter a szakkollégiumi tehetséggondozás támogatására – pályázat útján – Szakkollégiumi Kiválósági Központ címet adományoz (5 évre). a).. elsődleges feladata a tudásalapú elitképzés, b) kiegészítő képzési rendszert működtet, c) külön szakmai felvételi eljárást alkalmaz, d) kiscsoportos és az egyéni képzési forma, a több tudományterületet érint ismeretszerzés a meghatározó, e) tagok részvétele TDK munkában, doktori képzésben, eredmények bemutatása – magyar és nemzetközi – fórumokon, közéleti szerepvállalás, f) megállapodás felsőoktatási intézménnyel, MTA-val, g) a közreműködő oktató >80%-ának PhD-ja van, + a FOI doktoranduszai is közreműködnek.

Egy kis összehasonlítás Németország # / millió lakos Magyarország # / millió lakos Lakosság millió 80 millió10 millió Felsőokt. int Állami FOI2332,9292,9 Hallgató I. éves Végzett Prom./PhD Habil./prof

Ismét köszönöm a meghívást és a figyelmet!