A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina 2008. október 21.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Advertisements

Bevezetés a pénzügyi fogyasztóvédelembe
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Joint Venture Szövetség rendezvény, Budapest, február 3. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A magyar EU csatlakozást érintő közösségi versenyjogi.
Joint Venture Szövetség rendezvény: „EU versenyjog – tilalomfák és lehetőségek” Pécs, április 12. Sárai József Gazdasági Versenyhivatal A közösségi.
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Hírlevél küldés WEB-SET-tel. Törvényi háttér • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (reklámtörvény)
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
Baker & McKenzie International is a Swiss Verein with member law firms around the world. In accordance with the common terminology used in professional.
Dr. Markovich Réka főtitkár Magyar Reklámszövetség Változások szerkezetben és érdemben Az új reklámtörvényről 1.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
DPR kommunikáció alapelvei
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
Wittich Tamás főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság október 21. „Fogyasztóvédelem – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” A fogyasztóvédelmi.
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
KÉSZ ÁTVERÉS AVAGYFOGYASZTÓAPÁCBAN?. ÁRUBEMUTATÓK SAJÁTOSSÁGA Kiállítás Kiállítás Vállalat Vállalat Termék Termék Gyakorlati bemutató Gyakorlati bemutató.
Reklámok a médiában Magyari Alexandra.
Különös tekintettel a gyógyszerekre
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
A versenytörvény alkalmazásának gyakorlata
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
1 A NEMZETI MINŐSÉGÜGYI SZABÁLYOZÁSI RENDSZER Dr. Veress Gábor egyetemi tanár 2003.
Mire kell figyelni a reklámokban a gyermekek védelmében?
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Merre tart a hazai fogyasztóvédelem?
UCP Irányelvek végrehajtása Ausztriában Conference « Consumer protection - Unfair commercial practices » Budapest, 21 st /22 nd of October 2008 Ulrike.
Dr. Baranovszky György Budapest, Ki hogyan élte meg az elmúlt egy évet a fogyasztóvédelem területén?
Készített: Schneider Gábor GM/N/ Április 1.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
A marketingkommunikáció
Online értékesítés és marketing fogyasztóvédelmi szemmel Siklósi Máté.
Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Reklámpapír A kötelezettek teljesítési fegyelme Viszkei György ÖKO-Pannon Kht. Budapest, január 21.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE Mihálszki Zsuzsa – Szakma Napja, szeptember 29.
Vállalkozásfejlesztés Kazincbarcika térségében Wächter Balázs.
A versenytörvény módosítása
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
Középpontban a fogyasztó Készítette:Farkasné Bálint Rózsa.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
copyright © P2P Money Europe Inc.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés és az arról szóló tájékoztatás törvényi feltételeinek való megfelelés dr. Szikora Tamás jogász Nemzeti.
Az Fttv. alkalmazásának tapasztalatai
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Előadás másolata:

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.

2 Miről lesz szó? 1.Szervezeti háttér 2.Jogszabályi háttér 3.Verseny és fogyasztóvédelem 4.Ügyek bemutatása

3 Szervezeti háttér Gazdasági Versenyhivatal - független, központi közigazgatási hivatal - további feladatok: erőfölénnyel való visszaélés, versenykorlátozó megállapodás, fúziókontroll Fogyasztóvédelmi Iroda szeptember 1-jétől Alapelvek – „Fogyasztós policy” A bírság meghatározásának szempontjai közlemény

4 Jogalkalmazás I. A fogyasztói tájékoztatással kapcsolatos jogszabályok rendszere szeptember 1. előtt: Grtv. és Versenytörvény egyéb tájékoztatási formák Grtv. és Versenytörvény Közérdek érintettsége esetén: Grtv. és Versenytörvény Egyéb esetben: ágazati jogszabályok reklám b2b viszonyok b2c viszonyok

5 Jogalkalmazás II. – az UCP átültetése után •A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló évi XLVII. tv. (Fttv.) ‏ •A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló évi XLVIII. törvény (Új Reklámtörvény) •A tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló évi LVII. tv. (Versenytörvény) módosítása

6 Jogalkalmazás III. Versenytörvény alapján GVH egyéb tájékoztatási formák Új Reklámtörvény alapján GVH Verseny érdemi érintettsége esetén: Fttv. alapján GVH Versenyt érdemben nem érintő kereskedelmi gyakorlatok esetén: Fttv. alapján NFH illetve PSZÁF reklám b2b viszonyok b2c viszonyok

7 Verseny és fogyasztóvédelem I. •GVH szemlélete: piacok kínálati és keresleti oldala •Fogyasztó: a piac szereplője •Beavatkozás módjai 1.Kínálati oldalon 2.Keresleti oldalon

8 Verseny és fogyasztóvédelem II. • •Valós, pontos információkon alapuló döntési folyamat • •Jól informált fogyasztó → hatásos verseny Jól működő verseny → elégedett fogyasztó • •A fogyasztó tudatos, körültekintő, törekszik nem tökéletesen informált és nem várható el, hogy kételkedjen • •Információs aszimmetria minden piacon más és más

9 Ügyek I. Egy kis statisztika –2008 első 3 negyedévében GVH előtt 238 versenyfelügyeleti eljárás, ebből 122 az FVI előtt –2008 első 3 negyedévében összesen bejelentés és panasz, ebből kb az FVI-hez –Versenyfelügyeleti eljárásban összesen kb. 676 Mio Ft kiszabott bírság, ebből 658 Mrd az FVI által indított ügyekben

10 Ügyek II. Egy-egy ügycsoport bemutatása •Nagy kiskereskedelmi láncok •Pénzügyi szolgáltatások •Távközlés •Egészségre ható termékek

11 Nagy kiskereskedelem – grátisz-e a grátisz? •Piac struktúrája – vevői erő, a piac erős földrajzi dimenziója, árverseny •Folyamatos akciótartási gyakorlat/kommunikáció •Speciális kommunikációs eszköz – akciós újságok •Általános probléma: áru elérhetősége („becsalogató hatás”), árfeltüntetés •Eljárás alá vontak: Tesco, Auchan, Cora, Metro

12 Pénzügyi szolgáltatások – ingyenes-e a hitel? •Piac specifikuma: nagy információs aszimmetria, pénzügyi kultúra alacsony szintje, innováció •Jellemzően integrált kampányok, állandó információs zaj •Szóbeli (ügynöki) tájékoztatás jelentősége •Érintett piacok: hitelkártyák, lakáshitel, fogyasztói csoport

13 Távközlés I. Távközlési szektorok (ügymegoszlás) ‏ 1.Vezetékes hangszolgáltatás 2.Mobil hangszolgáltatás 3.Internetszolgáltatás 4.KábelTV-szolgáltatás

14 Távközlés II. – mennyibe kerül 0 Ft-os telefonálás? 1.Integrált kommunikációs kampányok 2.Apróbetűs feliratok kérdése 3.Erős márkák 4.Image-kampányok

15 Egészségre ható termékek •Élelmiszerek, étrend-kiegészítők, különleges táplálkozási igényeket kielégítő élelmiszerek •Elsősorban nyomtatott sajtóban közzétett kommunikáció •Sérülékeny fogyasztói kör, beteg, kiszolgáltatott emberek •A hirdetésekben a termék emberi egészségre gyakorolt hatása kerül a középpontba •Független, alapos, megbízható, elismert, nem egyetlen forrásra támaszkodó vizsgálat szükséges az állítás alátámasztásához

16 Köszönöm a figyelmet!