A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
2 Miről lesz szó? 1.Szervezeti háttér 2.Jogszabályi háttér 3.Verseny és fogyasztóvédelem 4.Ügyek bemutatása
3 Szervezeti háttér Gazdasági Versenyhivatal - független, központi közigazgatási hivatal - további feladatok: erőfölénnyel való visszaélés, versenykorlátozó megállapodás, fúziókontroll Fogyasztóvédelmi Iroda szeptember 1-jétől Alapelvek – „Fogyasztós policy” A bírság meghatározásának szempontjai közlemény
4 Jogalkalmazás I. A fogyasztói tájékoztatással kapcsolatos jogszabályok rendszere szeptember 1. előtt: Grtv. és Versenytörvény egyéb tájékoztatási formák Grtv. és Versenytörvény Közérdek érintettsége esetén: Grtv. és Versenytörvény Egyéb esetben: ágazati jogszabályok reklám b2b viszonyok b2c viszonyok
5 Jogalkalmazás II. – az UCP átültetése után •A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló évi XLVII. tv. (Fttv.) •A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló évi XLVIII. törvény (Új Reklámtörvény) •A tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló évi LVII. tv. (Versenytörvény) módosítása
6 Jogalkalmazás III. Versenytörvény alapján GVH egyéb tájékoztatási formák Új Reklámtörvény alapján GVH Verseny érdemi érintettsége esetén: Fttv. alapján GVH Versenyt érdemben nem érintő kereskedelmi gyakorlatok esetén: Fttv. alapján NFH illetve PSZÁF reklám b2b viszonyok b2c viszonyok
7 Verseny és fogyasztóvédelem I. •GVH szemlélete: piacok kínálati és keresleti oldala •Fogyasztó: a piac szereplője •Beavatkozás módjai 1.Kínálati oldalon 2.Keresleti oldalon
8 Verseny és fogyasztóvédelem II. • •Valós, pontos információkon alapuló döntési folyamat • •Jól informált fogyasztó → hatásos verseny Jól működő verseny → elégedett fogyasztó • •A fogyasztó tudatos, körültekintő, törekszik nem tökéletesen informált és nem várható el, hogy kételkedjen • •Információs aszimmetria minden piacon más és más
9 Ügyek I. Egy kis statisztika –2008 első 3 negyedévében GVH előtt 238 versenyfelügyeleti eljárás, ebből 122 az FVI előtt –2008 első 3 negyedévében összesen bejelentés és panasz, ebből kb az FVI-hez –Versenyfelügyeleti eljárásban összesen kb. 676 Mio Ft kiszabott bírság, ebből 658 Mrd az FVI által indított ügyekben
10 Ügyek II. Egy-egy ügycsoport bemutatása •Nagy kiskereskedelmi láncok •Pénzügyi szolgáltatások •Távközlés •Egészségre ható termékek
11 Nagy kiskereskedelem – grátisz-e a grátisz? •Piac struktúrája – vevői erő, a piac erős földrajzi dimenziója, árverseny •Folyamatos akciótartási gyakorlat/kommunikáció •Speciális kommunikációs eszköz – akciós újságok •Általános probléma: áru elérhetősége („becsalogató hatás”), árfeltüntetés •Eljárás alá vontak: Tesco, Auchan, Cora, Metro
12 Pénzügyi szolgáltatások – ingyenes-e a hitel? •Piac specifikuma: nagy információs aszimmetria, pénzügyi kultúra alacsony szintje, innováció •Jellemzően integrált kampányok, állandó információs zaj •Szóbeli (ügynöki) tájékoztatás jelentősége •Érintett piacok: hitelkártyák, lakáshitel, fogyasztói csoport
13 Távközlés I. Távközlési szektorok (ügymegoszlás) 1.Vezetékes hangszolgáltatás 2.Mobil hangszolgáltatás 3.Internetszolgáltatás 4.KábelTV-szolgáltatás
14 Távközlés II. – mennyibe kerül 0 Ft-os telefonálás? 1.Integrált kommunikációs kampányok 2.Apróbetűs feliratok kérdése 3.Erős márkák 4.Image-kampányok
15 Egészségre ható termékek •Élelmiszerek, étrend-kiegészítők, különleges táplálkozási igényeket kielégítő élelmiszerek •Elsősorban nyomtatott sajtóban közzétett kommunikáció •Sérülékeny fogyasztói kör, beteg, kiszolgáltatott emberek •A hirdetésekben a termék emberi egészségre gyakorolt hatása kerül a középpontba •Független, alapos, megbízható, elismert, nem egyetlen forrásra támaszkodó vizsgálat szükséges az állítás alátámasztásához
16 Köszönöm a figyelmet!