1 A demokratikus közpolitika becsületének helyreállítása Magyarországon Bokros Lajos Szabadság és Reform Intézet 2012. január 15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
A felzárkózás keretei Bauer Tamás. Konvergencia? Felzárkózás? •A konvergenciaprogram felzárkózási program •Leszakadás vagy felzárkózás? A helyes pályára.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Az egészségügy átalakítása Holló Imre Pénzügyi csúcstalálkozó II szeptember 16.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
1 A közpolitika forradalma Magyarországon Bokros Lajos professzor és vezérigazgató Közép- Európai Egyetem Budapest, 2006.
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A korszerü állam igérete és követelményei Magyarországon Verseny és szolidaritás BOKROS LAJOS professzor és vezető alelnök Közép-Európai Egyetem Budapest.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
1 Felzárkózás vagy leszakadás ? Szerkezeti reformok igénye Magyarországon Bokros Lajos a közgazdaságtan és a közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai.
„Nyugdíjrendszerváltás 2010” avagy jogfosztás a nép nevében Szikra Dorottya, ELTE TÁTK Lakner Zoltán, ELTE TÁTK.
Stratégiai tervezés.
Egészségpolitika.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
A minimálbér költségvetési hatásai HALPERN LÁSZLÓ, KOREN MIKLÓS, KŐRÖSI GÁBOR és VINCZE JÁNOS MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Menedék - Migránsokat Segítő Egyesület
Segélyezési rendszer átalakítása
Összehasonlító gazdaságtan
Nyugdíjkérdések közgazdász szemmel
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
Az inflációs jelentés frissítése augusztus.
A felzárkózás keretei Bauer Tamás. Konvergencia? Felzárkózás? A konvergenciaprogram felzárkózási program Leszakadás vagy felzárkózás? A helyes pályára.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A kiinduló pont – a jövő egészségpolitikájának reális megközelítése Az egészségügy fenntartható fejődésének alap- feltétele, hogy összhangba kell hozni.
Készítette:Makra Betti Dátum:
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Románia és az EU-s csatlakozás. Problémafelvetés Visszatekintés Rendszerváltás utáni gazdaságpolitika A csatlakozás folyamata A csatlakozás után.
A POLITIKA ÉS A SZAKPOLITIKA KÜZDELME ÉS ÖSSZHANGJA A KÖZOKTATÁSBAN Bokros Lajos egyetemi tanár, Közép-Európai Egyetem, Budapest Babes-Bolyai Tudományegyetem,
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Összehasonlító példák
A közpolitika forradalma Magyarországon
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Költségvetés.
Előadás másolata:

1 A demokratikus közpolitika becsületének helyreállítása Magyarországon Bokros Lajos Szabadság és Reform Intézet január 15.

2 Elvesztett évtizedek ( ?) b Vége az egyensúlyromboló növekedésnek és a kívánságműsor gazdaságpolitikának b Stagnálással, inflációval és romló életszínvonallal fizetünk a zsákutcáért b Élenjáró reformországból kockázatos üzleti tereppé váltunk hiteltelen kormányzással b Felzárkózás helyett lemaradás nemcsak Nyugat-, hanem Közép-Európához képest is

3 Mi a közpolitika ? b A társadalom egészét érintő kormányzati döntések és a mögöttük meghúzódó, szakmailag megalapozott és egymással összehangolt elképzelések, eszközök, megoldások olyan rendszere, ami demokratikus politikai berendezkedésnél a társadalommal folytatott érdemi párbeszéd nyomán segíti a társadalom fejlődését politikai felelősségvállalás mellett

4 Magyarországon a “politics” teljesen kiszoritotta a “policy”-t Következmények: b folyamatos valóságtagadás b a társadalom tudatos félrevezetése b a közgazdasági és jogi kultúra hanyatlása b látványpolitika érdemi cselekvés helyett b politikai és szakmai felelősség elporladása b befelé forduló parlagi kultúra: magyar ugar

5 Közpolitika ma: a folyamatos szerkezeti reformok politikája Reformok célja: b közszolgáltatások minőségének javítása b hozzáférés esélyegyenlőségének növelése b szolgáltatások költséghatékony előállítása b oktatás, gyógyítás, nyugdíj: öngondoskodás és állami kényszerszolidaritás egyensúlya b szociálpolitika: szűkebb, de célzott állami és jóval erősebb társadalmi szolidaritás !

6 Felsőoktatás: elég-e a tandíj ? (szükséges, de nem elégséges) Negatív feladatok: b fejkvótafinanszírozás megszüntetése b közalkalmazotti jogállás felszámolása b szenátus gazdálkodási döntéshozatali jogosítványainak elvétele b felesleges felsőoktatási intézmények azonnali bezárása (verseny alapján) b állami személyválogatás felszámolása

7 Felsőoktatás: elég-e a tandíj ? (szükséges, de nem elégséges) Pozitív teendők: b gazdasági tanács helyett tulajdonosi irányitó testület (board of trustees) b fenntartók fizetik a fizikai infrastrukturát b állami intézménynél szigorúan a jövőbeni munkaerőpiaci kereslet függvényében b oktatói fizetés alapvető forrása a tandíj b növekvő mentesség - növekvő tandíj

8 Felsőoktatás: elég-e a tandíj ? (szükséges, de nem elégséges) b Szenátus a tanszabadság letéteményese b rektor szabadon dönt a tanárok felvétele, elbocsátása, javadalmazása tárgyában b diákok minden tanárt minden tanfolyam után alaposan és írásban értékelnek b intézmények évente kötelező minősítése b minden egyetem, főiskola és program akkreditációja nemzetközi bizottsággal

9 Gyógyítás: elég-e a vizitdíj ? (szükséges, de nem elégséges) Negatív feladatok: b potyautasok gyógyításának felfüggesztése a baleseti sürgősségi ellátás kivételével b közgyógy- és közgyógyszerellátás teljes megszüntetése, támogatás egységesítése b gyógyító személyzet közalkalmazotti jogállásának megszüntetése az állami (önkormányzati) tulajdonú intézményekben b felesleges kórházak bezárása, átalakítása

10 Gyógyítás: elég-e a vizitdíj ? (szükséges, de nem elégséges) Pozitív teendők: b versengő magánbiztositók jogi, pénzügyi és szabályozási feltételrendszerének kidolgozása, reform fokozatos bevezetése b abszolút összegű, minimálisan fizetendő egyéni egészségbiztosítási díj b 8%-os kötelező egészségbiztosítás a munkavállalók bruttó bérének arányában

11 Gyógyítás: elég-e a vizitdíj ? (szükséges, de nem elégséges) b gyógyítási szolgáltatások többcsatornás, osztott finanszírozásának előkészitése b magán egészségbiztosítási pénztárak (MEP) alapítása, kötelező tagság meghirdetése b átmeneti időszak: választás egy év alatt b nem választók és jövedelemnélküliek hozzárendelése egy, a magánbiztosítók által közösen fenntartott MEP-hez (nem TB) b egészségbiztosítási felügyelet létrehozása

12 Gyógyítás: elég-e a vizitdíj ? (szükséges, de nem elégséges) b Gyógyító szolgáltatók szabad versenye a MEP-ekért és rajtuk keresztül a betegekért b MEP nem utasíthat vissza beteget, de díjat emelhet többlet kockázati tényezők esetén b szolgáltató nem utasíthat vissza beteget, ha vele szerződött MEP-hez tartozik ! b vizitdíjat önrészként a MEP-ek bevezetik, a szolgáltatók pedig eleve követelni fogják b teljesítmény szerinti bér a gyógyításban

13 Nyugdíj: elég-e a paraméterek változtatása az első pillérben ? b Nyugdíjkorhatár fokozatos emelése 65 évre b korkedvezményes nyugdíj megszüntetése b rokkantnyugdíjak éves felülvizsgálata, b egyéni számlás állami nyugdíj, svéd modell kidolgozása és mihamarabbi bevezetése b nyugdíj mellett szabad legyen dolgozni, de kell járulékot fizetni növekvő várományért b 2. pillért lassan és fokozatosan újraindítani

14 Munkaerőpiaci szabályozás b román és bolgár állampolgárok teljesen szabad munkavállalása hazánkban ( igazi szolidaritás a határon túli magyarokkal ) b minimálbér megszüntetése, de legalább egységesítése és befagyasztása b heti munkaidő nem csökkenhet, fizetett ünnepek száma nem emelkedhet b határozott idejű munkavállalásnak nem lehet semmilyen időkorlátja

15 Közteherviselés SZJA: 10, 20, 30% gyerekkedvezmény nélkül b Munkavállalók: 8% Eü, 10% Ny, b Munkaadók: 10% Eü, 18% Ny b ADÓÉK (bruttó munkaerőköltség és nettó kereset hányadosa) így 100% és síma b ÁFA 10, 20 és ideiglenesen 25% kulcs b Minden ingatlanra értékalapú adó minden egyéb adó helyett (önkormányzati bevétel.)

16 Önkormányzati rendszer b maximum járási önkormányzat a közel 3200 községi önkormányzat helyett b járás megkapja a közoktatás intézményeit, fejkvótából és helyi adóból finanszírozza b Járások átveszik a háziorvosi praxisokat, b Ahol ellátási felelősség van, ott a háziorvosi praxis nem magántulajdon és nem is eladható b Járási közigazgatási hivatalok létrehozása b Ingatlanadó és teljes SZJA- bevétel önkormányzati

17 Szép, új világ ? b Minden előadásból kimaradnak lényeges elemek: közoktatás, közigazgatás, kultúra, egyházak és sport támogatása, határon túli magyarok támogatása, beruházások, stb. b Ha van teljes refomelkötelezettség, akkor a fenti területek érdemi reformja elinditható b Ha nincs, akkor íme egy minimális program, ami a főbb reformcélok elérése mellett a kv fenntartható pályára állitását is szolgálja

18 Állam és állampolgár Állam és állampolgár b Nagy és erős állam – kicsi és gyenge polgár b Mindenttudó kormány – semmittudó egyén b Mindenható állam – gyámoltalan alattvaló b Törzsi berendezkedés – faji büszkeség b Elszigetelt kultúra – nemzeti fennhéjázás b Elporladó demokrácia – tekintélyelvűség b Oligarchia – versenyképtelen ország b Porladó erkölcs – széteső nemzet