HOGYAN VÉDHETJÜK MEG A TEHETSÉGES GYERMEKET ÖNMAGÁTÓL Bagdy Emőke Károli Gáspár Református Egyetem Pszichológiai Intézet ORSZÁGOS TEHETSÉGNAP Budapest, 2012. március 24.
A fény keresztje „Cipeljük, visszük,visszük magányos tömegként, reménytelen s harcolva a fénynek keresztjét, mi bennünk világít Mert erre születtünk. Itt vagyunk a falu messzi távolában s a város piszkos, szegény utcájában Itt vagyunk. Mi, a küzdésre teremtett leendő tehetségesek, okosok.” Tudor Műhely, Szombathely Holdosi Vivien, 17 éves
Mindnyájan az Univerzum páratlan csillagai vagyunk TEHETSÉGESEK valamiben, ha ez felderíthető egy bátorító, szabad légkörű szeretetteli nevelésben
Akinél kiderül, hogy adottsága, (hajlama) több, más, az DEVIÁNS De-vio=az útról való letérést, a más úton járást jelenti
MÁSSÁG Agyszerkezetben és működésben ( a jobb agyfélteke specikus többlete) Jellemző a szemlélet eredetisége és a gondolkodás divergenciája „Szórakozottság”, ezerfelé futó asszociációs láncok Kiegyenlítetlen képességmintázat /van kiemelkedő erősség és nagyfokú gyengeség/ „Benn van a fejében”: furcsa, magának való viselkedés Azzal akar foglalkozni, ami érdekli, a többit elhanyagolja Teljesítménye nem egyenletes /”kívül van az időn”/
LELKI MŰKÖDÉSEKBEN MEGJELENŐ ELTÉRÉSEK Fékezetlen szabad asszociációs készség, preverbálisba visszanyúló emlékezet „Szinuszgörbe jelenségek”: amennyire „fenn” tud lenni, annyira „lenn” is Labilis lelki egyensúly, a belső határok lazák, a „tudattalan” nyitott Önbizalomhiány /független a realitástól/ Érzelem, indulatkezelési és stressz-tűrési problémák Társas kapcsolatok zavarai, hiánya, inadekvát magatartás, kötődési problémák (szülők, barátok, iskolai környezet terén)
Elsődleges deviancia: az egyedspecifikus képességmintázatból ered Másodlagos deviancia: a tehetség kiműveléséhez szükséges gyakorlásból és időráfordításból eredő szubjektív feszültségek és objektív izolálódás
SZEMÉLYISÉG TÁMOGATÓ KÖZPONT LÉTREHOZÁSA MIT TEHETNÉNK? SZEMÉLYISÉG TÁMOGATÓ KÖZPONT LÉTREHOZÁSA Segítséget kérni tudó pszichológiai kultúra kialakítása Egészségpszichológiai paradigma (a meglévő erősségekre építkezik) Nem stigmatizál, nem terapizál KONZULTÁL, reedukál, korrigál, fejleszt, erősít, önvédelmet tanít INTÉZMÉNYESEN BIZTOSÍTOTT RENDSZER, SZAKÉRTŐ SEGÍTŐKKEL/A TEHETSÉGES GYERMEK ÉS KÖRNYEZETE, SZÜLŐK, NEVELŐK FELÉ IS/
Köszönöm a figyelmet!