Tudásod a jövőd! TÁMOP – 12/1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Advertisements

Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
IT-mentor és a képzés gyakorlati kérdései
Nyitórendezvény Edelény, „Digitális írástudással a munkaerő-piaci aktivitás elősegítéséért”
kiemelt projekt szolgáltatásainak bemutatása
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A TÁMOP /1 projekt működési modelljéről, a megvalósult fejlesztésekről Budapest, november 19.
„A SZLOVÁK- MAGYAR HATÁRON ÁTNYÚLÓ FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MOTORJÁNAK BEINDÍTÁSA” című projekt eredményei című projekt eredményei Előadó: dr. Iváncsics.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Várakozások az eredmények tükrében,
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Drajkó László Ügyvezető igazgató Microsoft Magyarország KFT.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű képzési.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
HEFOP központi program „Korszerű felnőttképzési módszerek kidolgozása és alkalmazása” 2005 – 2008.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Miért érdemes az eMagyarország hálózathoz tartozni? Az eMagyarország hálózat működése kézzelfogható eredményekkel járul hozzá a társadalom és a gazdaság.
eMagyarország Program
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Nyitórendezvény Edelény, „Digitális írástudással a munkaerő-piaci aktivitás elősegítéséért”
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Tájékoztató rendezvény Szombathely.
Projektindító nap TÁMOP /1-2, TÁMOP /1
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
Mire jutottunk? HEFOP Albert Fruzsina, vezető monitor.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
„Együtt a digitális írástudásért!” az eTanácsadók Hálózatával március 31. – április 2. NIIF Intézet.
TÁMOP-2.1.2/ Az eTanácsadó hálózat szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
Digitális kompetencia fejlesztés Digitális írástudással a munkaerő- piaci aktivitás elősegítéséért.
„Tudás – Érték – Tapasztalat integrációs program” T Á MOP A-11/ Nyitókonferencia Február 23.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
Digitális szakadék csökkentése Bálint Ákos projektvezető, KIFÜ
Proj_men_nazs_1 Nagy Zsolt
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
Előadás másolata:

Tudásod a jövőd! TÁMOP-2.1.2. – 12/1. Munkaerő‐piaci kulcskompetenciák fejlesztési lehetőségei Magyarországon

Janikovszky Éva: Már iskolás vagyok „– Mire jó, ha megtanulod a betűket? – kérdezte Pöszke. – Mindent el tudok olvasni, amit leírtak – válaszoltam én. – És hol vannak a betűk? – kérdezte Pöszke. – A legtöbb a könyvekben van, de mindenütt vannak – mondtam én. (…) Megmutattam Pöszkének, hogy mennyi betű van az utcán. A boltokban meg a vendéglőkön neonból, a kirakatokban kézzel írva, a házak falán fényes táblákon, a kapuk mellett a házitelefonoknál kis keretben, a teherautók oldalán színes festékkel, a hirdetőoszlopokon, csak soroltam, és nem akart vége lenni. Most jöttem rá, hogy eddig én se tudtam, hogy mennyi betű van az utcán.”

Az írott anyanyelv funkciói Figyelmeztetés eszköze Információ-átadás eszköze Kommunikációs eszköz Személyes azonosító (A teljesség igénye nélkül :)

Janikovszky Éva könyvében egy mindenki számára triviális, már tudat alatti ismeretből születik a „mirejó” játék, aminek a lényege az, hogy koncentráltan figyelünk egy jelenségre, és újra felfedezzük annak csodáját a magunk számára, és örülünk, hogy részesei vagyunk – a betűk, a számok, vagy bármi egyéb eszköz, ismeret lehet a „mirejó” tárgya.

Például: A digitális kompetenciával, internethasználattal járó előnyök Gyors információforrás: hírportálok, online sajtó, menetrendek stb. – időelőny, több forrás Új kommunikációs csatornák elérése: e-mail, közösségi oldalak stb. Gyors, hatékony ügyintézési lehetőség: elektronikus közigazgatási hatósági ügyintézés, banki ügyintézés, számlák befizetése stb. Tanulás: idegen nyelv, e-book, elérhető szakmai tanulmányok stb. Kikapcsolódás: filmarchívum, Youtube, online játékok, zenehallgatás stb. Manapság már bele sem gondolunk, milyen előnyökkel jár a digitális írástudás… „mirejó”

A XXI. század paralizáló tényezői Írástudatlanság  képtelenség a közös tájékoztatási kódrendszer használatára Digitális írástudatlanság  A XXI. század innovációinak kizárása életünkből Idegen nyelv tudás hiánya  Az internacionális lehetőségek, kapcsolatok kihagyása életünkből

A XXI. század főbb kompetencia-követelményei Anyanyelvi kompetencia Digitális kompetencia Idegen nyelvi kompetencia

Digitális írástudatlanság Idegen nyelvtudás hiánya TÁMOP 2.1.2

A projekt kidolgozásának létjogosultsága: a munkaerőpiaci kulcskompetenciák fejlesztése Munkanélküliség csökkentése: Az Európai Unió egyik fontos megoldandó kérdése European Employment Strategy 2020 célja: 75%-os foglalkoztatási ráta a 20 és 64 év közötti korosztály körében 2020-ra.

A munkanélküliség és a kompetenciák összefüggései Mi segíti legjobban az elhelyezkedést? Számítógépes tudás 17 % Nyelvtudás 29 % (2012-es közvélemény kutatás, forrás: Eurobarometer)

Magyarország lakosságának idegen nyelvtudása 2007-ben Magyarország lakosságának 74,8 %-a nem beszélt egy idegen nyelvet sem; látványos javulásról azóta sem beszélhetünk

A digitális írástudatlanság hazánkban Még sosem használt számítógépet, 2010 (16-74 éves lakosság %-a) A hazai lakosság 32,4 %-a még nem használt gépet Forrás: Digital Agenda Scoreboard, 2011

TÁMOP 2.1.2. – válasz a társadalmi igényekre, kihívásokra Felelősség a források megfelelő allokálása, és olyan konstrukciók kialakítása, amelyek érdemi válaszokat adnak a társadalmi kihívásokra, és mérhető eredmények elérésére alkalmas, működőképes, átlátható projekteket hoznak létre – ez volt a cél a TÁMOP-2.1.2. projekt tervezése során is. A fókuszba a digitális írástudás és a nyelvtudás arányának növelése került, munkaerőpiaci és területi esélyegyenlőségi szempontokkal is megerősítve, a társadalmi felelősséget is érvényesítve.

TÁMOP 2.1.2. – a projekt főbb adatai Projekt időtartama: 2012.05.01. – 2014. 10.31. Forrás: 12,5 milliárd Ft (Ebből a Közép-magyarországi régióban (KMR) kb. 1 milliárd Ft) 85 % EU-s forrás, 15 % hazai forrás Projektgazda: Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal (a projekt indulásakor: Wekerle Sándor Alapkezelő) Konzorciumi partner: Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet – NIIFI (a projekt indulásakor: NT nKft.) Felelős minisztériumok: Nemzetgazdasági Minisztérium; Nemzeti Fejlesztési Minisztérium; Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium

TÁMOP 2.1.2. – a projekt főbb adatai Informatikai és nyelvi képzések biztosítása Minimális önerő (2 % vagy 5%) ráfordításával, Maximum 90 000 Ft/fő erejéig A 18. életévet betöltött állampolgárok részére, amennyiben állami finanszírozású oktatásban nem vesznek részt Max. 1000 Ft/ fő / tanóra elszámolható költség

A projekt indikátorai 100 000 fő részvétele a képzésben 85 000 fő, aki ténylegesen elvégzi a képzést és tanúsítványt is szerez (minél alacsonyabb arányú lemorzsolódás a cél) Min. 10 000 fő hátrányos helyzetű állampolgár bevonása a képzésbe

Közvetlen célok A felnőtt lakosság kiegészítő képzése a munkaerő-piaci követelmények figyelembe vételével A felnőttképzésben résztvevők számának növelése A hátrányos helyzetű régiók támogatása A gazdaság versenyképességének növelése a kvalifikált munkaerő biztosítása által Az egyéni versenyképesség növelése a munkaerőpiacon A digitális írástudatlanság csökkentése Idegen nyelvi kompetenciafejlesztés Az életen át tartó tanulás (Lifelong learning) alapelveinek továbbadása

Közvetett célok Társadalmi és munkaerő-piaci rugalmasság és beilleszkedés növelése (hazai és nemzetközi viszonylatban) A foglalkoztathatóság általános növelése (hazai és nemzetközi viszonylatban) Piaci fellendülés: a felnőttképzési intézmények, nyelviskolák, informatikai képzők szektorának jelentős mértékű bevonása az EU-s forrásból történő támogatási rendszerbe

A projektek kedvezményezettjei a magánszemélyek, de a felnőttképző intézmények tapasztalatainak megismerése és hasznosítása rendkívül fontos a sikeres projekt érdekében: Hangsúlyos ügyfélszolgálati tevékenység Tapasztalati fórumok tartása Az intézmények működését meghatározó szabályok, előírások, esetenként működési – szervezési szempontjaik beépítése a projekt eljárásrendjeibe (3 napos szerződéskötési időszak, havi ütemes képzésmeghirdetés) Mindezzel motiváló környezet teremtése a képzők számára

Motiváló környezet teremtése a magánszemélyek számára Három kiemelt tényező: Az oktatás aktuális élethelyzethez, igényhez kötődik (hasznos – pl. növeli az elhelyezkedési esélyeket) Az oktatás a lakóhelyhez közel van (elérhető és elfogadható szinten tartja a ráfordításokat, időben és pénzben) Az oktatást ismerős személy ajánlja (biztonságos bevonódás, személyes elköteleződés)

A motiváció kulcsszereplői: az eTanácsadók Közel 1600 eMagyarország Ponton közel 2000 eTanácsadó Kik az eTanácsadók? Képzett szakemberek, akik bevezetik az érdeklődőket az információs társadalomba az Internet, elektronikus ügyintézés, elektronikus közszolgáltatások előnyeinek ismertetésével.

Az eTanácsadók a projektben Az eTanácsadók főbb funkciói a projektben Igényfelmérés Kommunikációs feladatok Toborzás A jelentkezéssel/regisztrációval kapcsolatos segítségnyújtás Mentorálás a lemorzsolódás elkerülése végett (e-mailes, telefonos, személyes kapcsolattartás) eTanácsadók száma: Max. 800 fő

Konkrét eredmények 2013. 07. 02-ig Jelenlegi adatok: 175 kistérségből 169-ben folyik támogatott képzés 31 554 fő tanul idegen nyelvet 6990 fő vesz részt informatikai oktatásban A „- Mennyi? – Harminc” kérdésköre: a hazai felnőttképzési piacon ezek jelentős számok (pl. képzői tapasztalati fórum: átlagos éves képzetti létszámok elérése az első félévben)

A képző intézményekre vonatkozó adatok   Regisztrált képző intézmény: 371 Megkötött együttműködési megállapodás: 212 Vidéki székhelyű: 272 Budapesti székhelyű: 99

A képzésekre vonatkozó adatok   Jóváhagyott Képzések száma: 6 666 Fővárosban: 539 Vidéken: 6 127 IT: 1 159 Nyelvi: 5 507

A résztvevőkre vonatkozó adatok Magánszemélyek:   Regisztrált személy: 248 819 Képzésre jelentkezett: 67 134 HH-s térségből érkező: 29 383 45 év feletti: 23 897 Mindkét feltétel: 11 036 Hátrányos helyzetűek száma: 42 244

A projekt sikerének alapja Megfelelés a munkaerő-piac elvárásainak Társadalmi igény a nyelvtudásra, informatikai ismeretekre Megfelelő célcsoport megkeresése, megszólítása, bevonása a projektbe A célcsoport igényeihez, élethelyzetéhez illeszkedő oktatási csomagok biztosítása Színvonalas képzői kínálat Alacsony önköltség eTanácsadói rendszer, személyes mentorálás

A projektekre általában vonatkozó releváns siker-kritériumok: - A szakmai, tartalmi elvárásoknak való megfelelés - Ütemezési céloknak való megfelelés - Költségterven belül maradás - Felhasználók / résztvevők elégedettsége - Fenntarthatóság De: A siker több, mint időben, költségkereten belül a meghatározott követelményeknek megfelelő eredmény elérése. (www.projektsiker.hu)

A siker a célok elérése, de mindig hozzáadott érték és pozitív érzetek (elégedettség, győzelem, stb.) összessége is. A felhasználók / résztvevők elégedettsége és a projekt sikeressége között jelentős kölcsönös összefüggés van. A sikeres projekt mindig hozzájárul a szervezet (intézményrendszer) hatékonyságához, és a hosszú távú sikerességéhez. A projektsiker a stratégiai menedzsment szintjén realizálódik, ahol a projektek sikere és a szervezet / intézményrendszer hosszú távú sikercéljai összevezethetők.  A siker értelmezése mindig függ az időtávtól is (a projekt lezárását követő fenntartás tapasztalatai, esetleg további fejlesztésekkel való összefüggés). (www.projektsiker.hu)

A siker legvégső aranyszabálya: ahhoz, hogy a sikert kivehessük a végén, a munkát bele kell tennünk a projektbe – nyuszi valójában nem a kalapban terem Köszönet a projekt végrehajtásában részes valamennyi szereplőnek, munkatársnak, képzőnek, képzettnek, fontolgatónak, kritikusnak, és ellenőrnek is.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Baranyai Mária Projekt koordinátor  Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Kormányablakok Kialakításáért Felelős Miniszteri Biztos Titkársága