Agresszió az iskolában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Az iskolai erőszakkal kapcsolatban előforduló magatartásminták
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Az iskolai szociálismunka
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
Tanulom magam…. Készségfejlesztő tréning November
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
AZ AGRESSZIÓ.
Egyéni döntések a szervezetben
Serdülőkori problémák
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Mi segít az erőszakkal szemben?
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Nevelés és nevelői attitűdök
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az emberi agresszió.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A kriminálpszichológia
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
Magatartászavarok és agressziókezelés
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Pedagógus értékelési rendszer
„Értsünk szót!” – szülők iskolája 2.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Készítette:Tóth Sándorné
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
A szocializáció folyamata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Agresszív magatartásformák a közoktatási intézményekben
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Agresszió az iskolában

Iskolai tapasztalatok Változások az ifjúság kultúrájában, életmódjában, életszemléletében, kapcsolatrendszerében,ű Nevelőtestületi értekezletek, szülői értekezletek, fogadóórák témája: - erőszakos viselkedések, - az agresszivitás növekedése - a tanulók kegyetlenkedése egymással és a tanárokkal.

Iskolai erőszak Olyan akció,amely A diákok egymás közti A diákok tanárokkal illetve más iskolai alkalmazottakkal A tanárok a tanulókkal (szülőkkel) A szülők az alkalmazottakkal szembeni erőszakos viselkedésében nyilvánul meg.

Munkahelyi pszichoterror A munkavállalók ill. alkalmazottak és vezetők között zajló konfliktusfolyamat. Jellemzői: hosszan tart, sorozatos, az érintetteknél pszichés tünetek vagy megbetegedések lépnek fel, növeli a stresszt, növeli a fluktuációt csökkenti az elégedettséget, a termelékenységet.

Mobbing A skandináv országokban használatos kifejezés a pszichoterror megnevezésére. Jelentése: támadás, megrohamozás. A felnőttek esetében használják, a munkahelyi zaklatás megnevezésére.

Bullying Összefoglaló kifejezése egy olyan agresszív viselkedési forma megnevezésére, amely ismétlődően irányul gyenge, magányos gyerekre, aki képtelen önmagát megvédeni. Erőszakoskodás Zaklatás Terrorizálás

Iskolai pszichoterror Fogalma: Egy csoporton belül ugyanannak az egyénnek többség általi tartós kiközösítése, megalázása. Állandó szociális csoportban, a kortárscsoportban fordul elő.

Az iskolai zaklatás jellemzői Agresszív viselkedési forma, amelyre szándékos fájdalomokozás jellemző kiváltó ok nélkül. Az áldozat hosszabb időszakon át, több alkalommal szenvedi el. Az agresszor és az áldozat között nincs egyensúly az erőviszonyok tekintetében.

Oka Veszélytelen levezetése a csoportban (társadalomban) kialakult növekvő feszültségnek, agresszivitásnak.

Formái Verbális: fenyegetés, megalázás, csúfolódás. Fizikai: lökés, rúgás, csípés, bezárás, verés. Szimbolikus: grimasz, mutogatás. Indirekt: kiközösítés, pletykák terjesztése, csapda állítása, szándékos elhallgatása valaminek.

Megjelenés gyerek-gyerek pedagógus-gyerek pedagógus-pedagógus pedagógus-szülő szülő-gyerek

Az iskolai erőszak színterei Az iskola épülete, udvara. A hazavezető terek, utak. Az iskolával összefüggésben álló létesítmények: kollégium, sporttelep.

Fogalmak bully (agresszor) – viktim (áldozat) tettes – áldozat - szemlélők támadó – megtámadott - nézők tettes – áldozat- tettes segítői - nézők agresszor – áldozat – nézők - bámészkodók

A személyes érintettség Ország Érintettség Összesen % Agresszor (Érintettek közül) Áldozat Norvégia, Svédország 15 7 9 USA 43 20 23 Anglia 41 26 Olaszország 45 30 Írország 62 28 34

Egy magyar vizsgálat eredményei Érintettség: Áldozat: 26,14% Agresszív áldozat: 26,53% Támadó: 12, 87% Szemlélő: 34, 46%

Következmények A gyermekkori antiszociális magatartás növeli a bűnelkövetővé válás kockázatát. A zaklatók körében kialakul egy úgynevezett „kemény mag” (11%). Probléma: nagy befolyásuk van a többiekre. Az iskolai zaklatás a szemtanúkat is negatívan befolyásolja. A zaklatásnak a tanárok is célpontjaivá válhatnak.

A jelenség közös vonásai Nincs összefüggés az iskolaméret és osztályméret, valamint a zaklatások aránya között. Az oktatásban a kognitív tudás háttérbe szorítja az érzelmi nevelést. A tanár személyének fontos szerepe van az agresszió alakulásában. A tanár jelenléte csökkenti az akciók előfordulásának valószínűségét. Az áldozat háttérbe szorul, ált. a támadóval foglalkoznak. A támadók nagyobb valószínűséggel válnak antiszociálissá. Az iskolai zaklatásban a kortárscsoport fontos tényező.

A csoportszerkezetről A csoport egyszerűsített modellje: csoportvezetők döntenek, megszabják a normákat. követők (többség), kívülállók (az agressziók áldozatai).

Kívülállóvá válás folyamata A csoport valamelyik tagját a kívülálló szerepébe kényszeríti. Az illető kívülállóként reagál. A csoport az illető magatartásával indokolja a kirekesztést. A kirekesztés erősíti az érintettek hárító magatartását.

A kívülállókról Kívülállóvá válás oka lehet: akik elütnek a többiektől pl. testi eltérés, más viselkedésű. Kívülálló viselkedések: -harc a kívülálló szerep ellen pl. dicsekvéssel, -a szerep vállalása pl. osztály bohóca, -szövetségesek keresése, -menekülés a csoportból.

A pszichoterror jelei pszichoszomatikus tünetek, társaságkerülés, különcködés, státusz-szimbóumok vásárlása, agresszív viselkedés, sok hiányzás.

A bántalmazók érzései bántalmazás után Nincs bűntudata: 53%. Megkönnyebbülés: 44%.

A zaklatók jellemzői Hiányzik belőlük: empátia, ösztön-kontroll, indulat-kezelés, probléma-megoldás, törekvés az antiszociális viselkedés megváltoztatására.

Milyen a tipikus agresszor? agresszív viselkedési minta jellemzi: általában normaszegő, általában extrovertáltabb, erős igénye van a dominanciára, átlagosan kiegyensúlyozott, nem indulatból cselekszik, nem szorong, nincs bűntudata, az áldozattal szemben nem mutat együttérzést, ált. 2-3 főből álló csoport veszi körül és támogatja.

Milyen a tipikus áldozat? Belső kontrollos, magának tulajdonítja a szerepét: „gyenge vagyok”, alacsony az önbecsülése. Nagy feszültség jellemzi, szorongó, érzékeny, aggódó, csendes. Bántásra sírással reagál. Magányos, nincs barátja. Pszichoszomatikus problémák jellemzik. Szüleihez (anyához) erősen kötődik.

A szemtanúk jellemzői Aktív támogatók: pozitív attitűd az erőszak iránt, segítik az erőszakot fizikailag is. Passzív támogatók: bátorítják a zaklatást. Védelmezők: - pozitív attitűd az áldozat iránt, - próbálkoznak az áldozatot megvédeni.

Az iskolai erőszak a tanárok szemszögéből Az iskolai erőszak kihatással van a tanárok munkájára, a tanár-szülő kapcsolatra. Leggyakrabban a következményekkel szembesülnek. Nem rendelkeznek elegendő ismeretekkel, hogy mi zajlik a tanulók között. Az erőszak nem kap kellő nyilvánosságot az iskolában.

A gyermekkori viselkedési problémákat előidéző tényezők (angol kutatás) Családi konfliktusok. A szülők szociális devianciája. (bűnözés, pszichiátriai probléma) Társadalmilag hátrányos helyzet. (anyagi, lakáskörülmények) Rossz iskolai környezet. (alacsony színvonalú oktatás, a személyzet gyakori cserélődése)

Az agresszív viselkedés hátterének nevelési tényezői A gondviselők (különösen az anya) érzelmei a gyermek iránt. Megengedő viselkedés a gyermek agressziójával szemben. Autoriter nevelési módszerek. A gyermek természete.

A megelőzés szintjei Intézményi: tájékoztatás, információnyújtás. Osztályban: osztályfőnöki óra, kooperatív tanulási technikák. Egyéni: okfeltárás, önsegítő csoportok, új közösségbe helyezés.

Az iskolai agressziókezelés és megelőzés Az iskolai légkör. A képzés és oktatás során a szükséges készségek fejlesztése Célirányos felügyeleti rendszer. Fokozott ellenőrzés a szünetekben. Vonzó tanórán kívüli tevékenységek. Fórumok, megbeszélések a partnerek között.

A jó iskolai légkör A gyerekek és tanárok kölcsönös tisztelete. Világos és őszinte kommunikáció. Szabályok betartása és betartatása. Igazságosság. Versengés és kooperáció mértéke és jellege : - több területen folyó versenyzés, - csoportfeladatok.

A jó iskolai légkör A gyerekek és tanárok kölcsönös tisztelete. Világos és őszinte kommunikáció. Szabályok betartása és betartatása. Igazságosság. Versengés és kooperáció mértéke és jellege : - több területen folyó versenyzés, - csoportfeladatok.

A képzés és oktatás során a szükséges készségek fejlesztése feszültségkezelési képességfejlesztés és szociális készségfejlesztés tanórán belül, tanórán kívüli személyiségfejlesztés, agressziócsökkentő programok.

Személyiségfejlesztő csoportmódszerek kiscsoport: 8-15 fő, személyes és szociális kompetenciák tréningje, strukturált gyakorlatok.

Fejleszthető képességek szociális kompetenciák, konfliktuskezelés, kommunikáció, önismeret, önértékelés, önkontroll, érzelemszabályozás, empátiafejlesztés, stressz-kezelés.

Megelőzés osztályközösségi szinten egyértelmű osztályszabályok, kooperatív tanulási technikák, az osztályfőnöki óra szerepének megerősítése, az erőszakoskodás káros hatásainak a tudatosítása, célirányos találkozók (szülők, tanárok, diákok között).

Megelőzés az egyén szintjén a támadók és az áldozatok konkrét problémáinak a feltárása, tisztázó beszélgetések tanulókkal, szülőkkel, külső személyekkel, egyéni tanácsadás, csoportos támogató programok, proszociális viselkedés bátorítása, új környezetbe helyezés, iskolaváltás.

A pedagógusok felelőssége Az egyének megvédése a megalázástól az erőszaktól. Tanár- diák kapcsolat átalakítása: munkakapcsolat, egyenrangúság.

A tanár lehetőségei Amit nem tanácsos: Hagyni a dolgokat, Az osztály együttérzésére hivatkozni, -„erkölcsi prédikációk”, Bocsánatkérést követelni, Erőszakkal véget vetni (áttevődés, mintakövetés), Szigorú büntetésekkel fegyelmezni.

Amit érdemes... Megelőzés: frusztráció csökkentése. Az áldozat mellé állni, beszélgetni vele. Közös beszélgetés az osztályban. A diák pozitív értékelés a tanórán. Közös osztályprogramok, versenyek, melyeken mindenki részt vesz. Projekt-módszerű oktatás.

Az iskolai nevelés korlátai Pszichésen beteg gyermekek esetében pl. antiszociális személyiségfejlődés: orvos, pszichológus. A rendzavarás mértéke: verbális és fizikai erőszak jellemző, ahol a tanár nem tud rendet tartani: osztálymegbeszélések hatástalanok.

Lehetőségek Esetmegbeszélő csoport: az összes érintett jelenléte. Szupervízió: független szakember vezetésével(egyéni, csoportos). Mediáció: konfliktusos szituáció esetében.

Egy magyar kutatás következtetései (Figula Erika) Iskoláinkban az erőszak, a zaklatás tetten érhető csoportos jelenség. A kortárscsoport fontos tényező az iskolai agresszió megjelenésében, kimenetelében. Többen érzik magukat áldozatnak, mint támadónak. Többnyire idősebb fiúk zaklatnak maguknál fiatalabbakat. Legtöbb áldozat verbális agressziótól szenved. A bántalmazottak nem érzik magukat megfelelően védettnek. Az iskolai zaklatás új feladatot jelent a pedagógusok számára.

Köszönöm a figyelmet.