A magyar választási rendszer

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény Szent Korona alapú jogrendszer.
Advertisements

Az új kisebbségi joganyag főbb elemei Köszönti Önöket a 15 éves Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal.
Dupláz-e a Jobbik? Mérők Klubja, január 30. Előadó: Závecz Tibor.
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
Választójog.
ÜZEMI TANÁCS és MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ VÁLASZTÁS
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra SZAVAZÁS BELFÖLDÖN Előadó: Dr. Molnár Krisztián a Fejér Megyei Területi Választási Iroda vezetője.
Készítette: Boros Erzsi
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
Európai alkotmány- és integrációtörténet 1
Összeállította: dr. Lehőcz Regina,
Taktikai szavazás Magyarországon
A Kollektív szerződéskötés a reprezentatív szakszervezetek között
Demokratikus iskola mozgalom International Democratic Education Conference (IDEC) 1993 European Democratic Education Community EUDEC 2008
Közigazgatási alapismeretek
6. Témakör: A Magyar Köztársaság államszervezete
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
Operációkutatás szeptember 18 –október 2.
A tételek eljuttatása az iskolákba
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Választási protokollok. Tartalom Hagyományos választások Elvárások A választások résztvevői Kommunikációs csatornák Elektronikus szavazás alapsémája Sématípusok.
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Államszervezet és közigazgatás
A mai magyar politikai rendszer és pártpolitikai struktúra
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Sós Ildikó OTDK Megosztott szavazat a magyar országgyűlési választásokon.
IV. Állampolgári ismeretek 6
Választási rendszerek
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
Egy biztonságos szavazórendszer
Alkotmány és alaptörvény Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
A kormányzati döntéshozási folyamat Magyarországon
Mi várható az EP-választáson? Mandátumbecslés: Európa és Magyarország Krekó Péter, igazgató, Political Capital Institute.
Hány szavazó hiányzik az ellenzéknek? január 30.
A jelöltállítás és a választás szabályai:
Üzemi tanács választás 2013
A magyar parlamentarizmus
Történelem – középszintű témakörök
Olcsóbb és több demokrácia II. A Fidesz- Magyar Polgári Szövetség javaslatai a választások állami költségeinek csökkentésére.
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Az eredmény megállapítása Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Az Európai Parlament tagjainak választásáról szóló évi CXIII. törvény Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető Felkészülés az Európai Parlament.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Választójog és választási bíráskodás. Reformjavaslatok a XVIII. században  Cél: a képviseleti rendszer alapjainak kiszélesítése  Hajnóczy József Alkotmánytervezete.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Nemzetiségi önkormányzati választások KITŰZÉS települési országos területi 1128/2014. NVB határozat (07.29.) 2715 választás 1745 településen 64 választás.
Magyar alkotmány- és közigazgatástörténet Dr. Gosztonyi Gergely Ph.D.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Jogszabályok, iránymutatások
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
1. A jogszabályi háttér: - az országgyűlési képviselők választásáról szóló évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) - a választási eljárásról szóló.
BINOM.ELOSZLAS Statisztika a számítógépen és a médiában Koncz Levente április 14.
A nemzetiségi önkormányzatok törvényességi felügyeletének tapasztalatai Dr. Katona Károly törvényességi felügyeleti osztályvezető.
Miért készítenek választási prognózist a kutatók? A választók miatt, akik szeretnék tudni, hogy a)kedvenc pártjuk hol áll a versenyben b)melyik párthoz.
Állampolgári jogok és kötelességek
„ A NAGY KÖNYV ” Programtervezet. Mi is ez? év legjelentősebb kulturális eseménye Játék, amelynek lényege, hogy mindenki szavazhat kedvenc magyar.
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Szeged, december 09. Tájékoztató a Magyar Kormánytisztviselői Kar Csongrád megyei területi tisztviselői választásról.
Országgyűlési választások Magyarországon. A választásokat szabályozza: az1989. évi XXXIV. törvény Ideje: négy évente tavasszal A köztársasági elnök írja.
FÜZÉKI DÍJ Javaslat a díj eljárásrend megújításra.
A magyar választási rendszer változásai ( )
1 hónappal az országgyűlési választások előtt Politikatörténti Intézet Dr. Stumpf István március 11.
Önkormányzati képviselők és feladataik Szerbiában
A munkavédelemről szóló évi XCIII. törvény (Mvt
Társadalomismeret II. félév.
A nemzetiségek parlamenti képviselete, országgyűlési választások 2014
Előadás másolata:

A magyar választási rendszer Készítette: Pintér Ádám

A választójog a választójog általános és egyenlő, a szavazás közvetlen és titkos minden nagykorú magyar állampolgárnak van választójoga nincs választójoga annak: aki gondnokság alatt áll, eltiltott a közügyek gyakorlásától, szabadságvesztés-büntetését tölti, kényszergyógykezelés alatt áll mindenki választható, aki választójoggal rendelkezik és állandó lakhelye Magyarországon van a szavazásban akadályozott az, aki külföldön tartózkodik (és nem jelentette be külföldi szavazási szándékát), továbbá akinek nincs állandó vagy ideiglenes lakóhelye Magyarországon a választójog gyakorlása a választópolgár szabad elhatározásán alapul

A választási rendszer jellemzői A német modellen alapuló vegyes magyar választási rendszer – amelyet az 1989. évi XXXIV. törvény szabályoz – kétfordulós, kétszavazatos, töredékszavazat-visszaszámláló rendszer, amely a legkisebb szavazatveszteség érdekében kombinálja a többségi (egyéni) és az arányos (pártlistás) rendszert. A választók közvetlenül az egyéni jelöltekre és a pártok területi (19 megyei és 1 fővárosi) listáira szavaznak, lakóhely szerint. Az országos listákra közvetlenül nem lehet szavazni: ezeken az úgynevezett töredékszavazatok alapján oszlanak el a mandátumok.

A jelölés egyéni választókerületekben a jelöléshez 750 választópolgár hitelesített aláírása szükséges területi listát az a párt állíthat, amely az egyéni választókerületek egynegyedében, de legalább két egyéni választókerületben állított jelöltet országos listát az a párt állíthat, amely legalább 7 területi választókerületben állított listát ugyanaz a személy egyidejűleg egy egyéni választókerületben, egy területi és egy országos listán lehet jelölt, amennyiben mandátumot szerez a többi listáról törölni kell ha a párt listájáról a jelölt kiesik, helyébe a listán soronkövetkező lép ugyanazon párt egy választókerületben csak egy listát állíthat

Országgyűlési egyéni választókerületek

Az Országgyűlés összetétele 386 képviselő 210 fő listás min. 58 fő országos listáról max. 152 fő területi listáról 176 fő egyéni

A választás eredményének megállapítása Egyéni választókerület Területi választókerület Országos lista

Egyéni választókerület 1. forduló: az a jelölt lesz országgyűlési képviselő, aki megkapta a szavazatok több mint felét, feltéve, hogy a választópolgárok több mint fele szavazott érvénytelen a választási forduló, ha nem szavazott a választópolgárok több mint fele érvényes, de eredménytelen a választás, ha a választópolgárok több mint fele szavazott, de egyik jelölt sem kapta meg a szavazatok több mint felét

Egyéni választókerület 2. forduló: a 14 nappal később tartandó második fordulóban mindazok a jelöltek indulhatnak, akik az első fordulóban indultak, a szavazatok legalább 15 százalékát megkapták vagy az első három hely valamelyikét szerezték meg a második fordulóban az a jelölt lesz országgyűlési képviselő, aki a legtöbb szavazatot kapta, feltéve, hogy a választópolgárok több mint egynegyede szavazott ha a választás jelölt hiánya vagy a részvétel miatt eredménytelen időközi választást kell tartani

Területi választókerület a pártok listáinak jelöltjei a leadott szavazatok arányában, a szavazólapon szereplő sorrendben jutnak mandátumhoz, feltéve, hogy a választópolgárok több mint fele szavazott ha az első forduló érvénytelen (a választópolgárok kevesebb, mint fele szavazott), a második fordulóban mindazon pártlisták indíthatók, amelyek az első fordulóban indultak a második forduló akkor érvényes, ha a választópolgárok több mint egynegyede szavazott ha üres mandátum marad, akkor az felkerül az országos listára az a lista kaphat mandátumot, amely az országosan összesített listára leadott szavazatok több mint 5 százalékát kapta, ha nem éri el a lista ezt a szavazatszámot kiesik és nem kap mandátumot ha a területi választókerületben a második forduló érvénytelen volt, akkor az első fordulóban leadott szavazatokat töredékszavazatnak kell tekinteni, és a betöltetlen mandátumok az országos listán kerülnek kiosztásra

Területi választókerület SZAVAZATSZÁMÍTÁS (Hagenbach-Bischoff formula) Ha marad betöltetlen mandátum, akkor a töredékszavazatok után a kétharmados határig csökkenő sorrendben kapnak a pártok mandátumot. Ha ezután is marad mandátum, akkor az felkerül az országos listára. A maradék töredékszavazatok és a mandátumot nem eredményező szavazatok is az országos listára kerülnek.

Területi választókerület KONKRÉT PÉLDA Országgyűlési választások, Budapest, 2002. április. 7. Megszerezhető mandátumok száma: 28 Hagenbach-Bischoff-kvóta: 1.093.194 / (28+1) = 37696,3448, kerekítve=37.696 Ennek kétharmada: 25.131  Párt neve  Szava­zatok száma  Szavazat/ H-B  Kapott mandá­tum Fennmaradó szavazatok száma  Kétharmados szabállyal nyert mandátumok száma  Töredék-szavazatok száma Összes megszerzett mandátum  MSZP  482 323  12,80  12  29 971  1 -7725 13  SZDSZ  104 474  2,77  2  29 082 -8614 3  Fidesz-MDF  345 181  9,16  9  5 917  0 5917 9 Kiosztásra került 25 mandátum, az országos listára került 3, valamint a pártok töredékszavazatai is (a kétharmados szabállyal szerzett mandátumnál negatív előjellel kerülnek fel a töredékszavazatok az országos listára – számítás: fennmaradó szavazatok száma - egy mandátum megszerzéséhez szükséges szavazatszám).

Országos lista az országos listákon a jelöltek az országosan összesített töredékszavazatok arányában, a bejelentés sorrendjében jutnak mandátumhoz töredékszavazatnak minősülnek: az egyéni választókerületekben az olyan pártjelöltekre leadott szavazatok, amelyekkel egyik forduló esetén sem szereztek mandátumot a területi választókerületben – érvényes választási fordulóban – a listákra leadott olyan szavazatok, amelyek mandátum megszerzéséhez nem voltak elegendőek, valamint amelyek a mandátum megszerzéséhez szükséges szavazatszámot meghaladták nem minősülnek töredékszavazatnak azok a szavazatok, amelyeket érvénytelen választási fordulóban adtak le és amelyeket az 5 százalékos küszöböt meg nem haladó szavazatszámot kapó pártra adtak Az országos listán szerezhető mandátumokat a töredékszavazatok és a felkerült negatív szavazatok alapján osztják el. Negatív szavazatok akkor keletkeznek, ha egy párt a kétharmados szabály alkalmazásával szerzett mandátumot: hiányzó szavazatai negatív előjellel kerülnek fel az országos listára, azaz más területi listák eredményéből kell levonni azokat.

Országos lista SZAVAZATSZÁMÍTÁS (d’Hondt-mátrix) D’Hondt-módszer: az egyes pártokra leadott töredékszavazatokat egy osztósorral osztjuk végig – a pártnak már odaítélt mandátumok számával + 1-gyel. Az első mandátumot egyszerűen a legtöbb szavazatot kapott párt kapja, ezután ez a párt már csak szavazatainak felével versenyez. Amennyiben még így is több szavazat van versenytársainál, megkapja a második mandátumot is, ami után már csak szavazatainak harmadát lehet számításba venni. Az osztogatás addig megy tovább, amíg az összes mandátumot ki nem osztották.

Országos listát állító pártok Összes töredékszavazat Országos lista KONKRÉT PÉLDA  Osztó sorszáma  MSZP  Fidesz-MDF SZDSZ   1  1 211 078  1 013 491  529 486  2  605 539 506 746 264 743  3 403 693 337 830 176 495  4 302 770 253 373 132 372  5 242 216 202 698 105 897 Mandátum Mandátumelosztlás 1. 1 211 078 2. 1 013 491 3. 605 539 4. 529 486 5. 6. 7. 8. Eredmény 4 3 1 Országgyűlési választások, országos lista, 2002. április. 21. Kiosztható mandátumok száma: 70 (csak az első 8 kiosztásának menete látható)    Országos listát állító pártok  Összes töredékszavazat  MIÉP  0  Munkáspárt  Fidesz-MDF  1 013 491  FKgP  SZDSZ  529 486  Centrum  Új Baloldal  MSZP  1 211 078

A magyar választási rendszer