Van-e jövője a teleházaknak?
Ki mit gondol a teleház mozgalomról, a teleházak jövőjéről? A) Aki nem tudna hatékonyan érvelni egy szakmai vitában a teleházak jövőjéről, sem mellette, sem ellene B) Aki úgy gondolja, meggyőzően tudna érvelni, hogy a jövőben, még jó ideig lesznek teleházak C) Aki úgy gondolja, meggyőzően tudna érvelni, hogy a jövőben nem lesznek teleházak
Közel másfél évtizedes múlt legalább ilyen jövőbeni perspekítva a 90-es évek elején is ezt kérdeztük és mi nagyon hittünk benne Dorozsmai Károly kirohanása (csak a könyvtár az illetékes, „pszt!” kultúra) A Prim online vitája (a paraszt maradjon a tehén faránál) Paradigmaváltás - az ablak után használjuk az ajtót – hangsúlyok áthelyezése A teleházak jövője a paradigmaváltás sikerétől függ A „helyett” hangsúlyáthelyezéseket jelent
Másfél évtizedes identitáskeresés helyett határozott szolgáltatási önazonosság: IKT kultúraközvetítés, digitális szolidaritás
A hozzáférés, infrastruktúra helyett a használat és helyzetfüggően a minőségi használat (a hozzáférés önmagában nem csökkenti a digitális egyenlőtlenségeket)
Nyilvános hozzáférési pontok, gépek és Internet helyett közösségbe ágyazódó, közösségi és személyes szolgáltatások, szakképzett munkatársakkal
Irodai szolgáltatások helyett helyi tartalomfejlesztés és tartalomszolgáltatás, a közösségi információs szükségletek (előállítás és fogyasztás) lehető legteljesebb kielégítése a helyi személyi, szellemi, információs, technikai és anyagi erőforrások mozgósításával
Telepített szolgáltatások helyett mobil és helyi hálózati szolgáltatások, a szolgáltatók mozgása a közösségi hozzáférési helyszínek között, esetenként a szolgáltatások elvitele az otthonokba, más intézményekbe
Sokféle esetleges szolgáltatás helyett minőségbiztosított, hosszú távon garantált állami, önkormányzati és üzleti hálózati szolgáltatások, megfelelő helyi, területi és országos hálózati kiszolgálási háttérrel
„Egyszerű” munkavégzés, foglalkoztatás helyett szakmásított feladatellátás, egy új szakmacsoport támogatja a közösségi informatika és a közmenedzsment gyakorlati alkalmazását (ügysegéd és egyéb területekre szakosodott IT-mentor, közmenedzser, közösségi informatikus, stb.)
Intézményközpontúság helyett (1) szolgáltató személy központúság, a szolgáltatási szerződéseket nem az intézményekkel, hanem a szakképzett személyzettel kell megkötni, akik garantálják a megfelelő szolgáltatási helyszíneket
Intézményközpontúság helyett (2) szolgáltatás központúság, adott kisközösségben a legalkalmasabb megoldás kiválasztása objektív kritériumok szerint
Intézményközpontúság helyett (3) hálózati infrastruktúra, állampolgári közmű központúság, a kormányzat számára legfontosabb szolgáltatás, mint közfeladat az e-közigazgatás és a hálózati közszolgáltatások közvetítése
Eseti együttműködések helyett helyi szervező, közvetítő és fogadóhelyek a kistérségi hálózati és mobil közszolgáltatások egységes logisztikai rendszerében
Az elszórt, "foltszerű" elterjedtség helyett módszeres törekvés a teljes országos lefedésre, a hátrányos helyzetű kisközösségek előnyben részesítésével
Egy ágazat intézményrendszerének fejlesztése helyett koordinált ágazatközi, közösségi szolgáltatás helyi partnerségek keretében, a helyi gazdaság és társadalom, valamint kiemelten a kultúra és demokrácia fejlődésének szolgálatában
Új helyi állami/önkormányzati intézmény helyett szerves fejlődés, az elért eredmények megőrzése, fenntartható közhasznú, társadalmi vállalkozás, országosan egységes közérdekű szolgáltatásokkal és megfelelő kiszolgálási háttérrel
Projektek, pályázati támogatások és normatív finanszírozás helyett közfeladatok ellátására irányuló szolgáltatás-vásárlás egységes, koordinált rendszere, amelytől nem idegen a hálózat üzleti tevékenysége sem
A közszektor kiterjesztése helyett a szektorköziség erősítése, egyezményen alapuló, egységes kormányzati, üzleti és társadalmi felügyelet (közösségi hozzáférési egyezmény)
Egyes intézmény-, ill. szervezettípusok számára meghirdetett programok helyett szabad helyi verseny a szolgáltatásokért és a helyi közösségi hozzáférési vállalkozások, vállalkozás-fejlesztés támogatása
Független módon "alulról" vagy "felülről" indított kezdeményezések helyett mindkét irányból összehangolt, egymást kiegészítő, minden lehetséges erőforrást mozgósító, átfogó stratégiába illeszkedő fejlesztések
Állami, önkormányzati, politikai kontroll helyett közösségi kontroll, a helyi gazdasági és társadalmi fejlődésbe illeszkedés társadalmi garanciájaként
Hagyományos intézményfejlesztések helyett a közigazgatási és közszolgáltatási reformba illesztés, a közigazgatási közönségszolgálat új végponti szolgáltatási szintje és rendszere
A közösségi teleház hungarikum, a saját utak helyett intenzív nemzetközi együttműködés helyi szinten is, a kedvező globális pozíció kihasználása (EUTA, GTA)
Összefoglalva, a teleházak jövője egy új közösségszolgálati rendszer, öt lényegi eleme: Intézmény-orientáltság helyett személy- és szolgáltatás- központúság Infokommunikációs és szervezési támogatás a méretgazdaságos helyi közszolgáltatásokhoz Kultúraközvetítő, digitális szolidaritási (e-befogadási, digitális esélyegyenlőségi) küldetés, közfeladat Képessé tétel, egyes emberek és a közösség kompetenciafejlesztése az IKT minőségi használatára Ágazat- és szektorköziségen alapuló nyitott szolgáltatási rendszer
Változott-e a gondolkodás? Lesz-e a teleház szolgáltatásnak és a teleházasoknak további másfél évtizedes, biztos jövője? * Köszönöm a figyelmet!