„A SzO ciális Törvény L ehetséges Megújítása és a Szociális I gazgatás D emokratikus, Távlatos Fejlesztése” program2002-2004.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
általános főig. helyettes
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
A környezetvédelem intézményrendszere
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Romhányi Balázs Költségvetési Felelősségi Intézet ügyvezető igazgatója.
Baranya Megyei Önkormányzat
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Egészségpolitika.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
Családi napközi.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Segélyezési rendszer átalakítása
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
. 1/16 Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium Célok, feladatok évben Budapest, január 8. Dr. Kökény Mihály miniszter.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Munkahelyi egészség és biztonság
Az orvos szabálysértési felelőssége
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
A pénzbeli és természetbeni ellátások változásai
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Kormányszóvivői tájékoztató Tájékoztató a Népesedési Kormánybizottság munkájáról.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Az adatvédelem szabályozása
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
TÁMOP projektek megvalósításának „nyeresége” Kemecsei Judit – Hajléktalanokért Közalapítvány TÁMOP / december 13. Miskolc.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Válság és a szegénységben élők kilátásai MSZEH június 24.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A járási rendszer megújítása
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
HEFOP /1 „Lépj előre” – Őrségi kistérségi összefogás a szociális szakemberek képzésével a munkanélküliség hatékony kezelése érdekében HEFOP / /4.0.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

„A SzO ciális Törvény L ehetséges Megújítása és a Szociális I gazgatás D emokratikus, Távlatos Fejlesztése” program

Külső környezet - SZOLID indításakor általános volt a vélekedés, hogy hamarosan jelentős változások lesznek Államszerkezet átalakítása Közigazgatási és önkormányzati reform (IDEA program); Oktatási rendszer átalakítása; Egészségügyi reform. „Jóléti rendszerváltás” 100 napos program

Elindult … munkacsoportok (un. vegyesbizottságok)‏ - szakértők - minisztériumi tisztviselők

SZOLID program feladata Bár ez a munka közvetlenül nem foglalkozik a kormány jóléti politikájának főbb intézkedéseivel, az egyes ellátások mértékének megváltoztatásával, de több ponton érinti a szociális védelmi rendszer működését, teljesítményét; A feladat fontos része, hogy tárja fel a szociális törvény által érintett területen dolgozók tapasztalatait, a lakossági véleményeket; biztosítsa az érdekelt szakmák, tudományok és állami szervek részvételét, valamint a gyakorlati és elméleti szakemberek együttműködését; megfelelő előrehaladás után egyeztessen az érdekképviseleti és civil szervezetekkel, és szükség szerint tájékoztassa a politizáló, a szakmai és a laikus közvéleményt a munka előrehaladásáról. A SZOLID Projekt nevesített feladata, hogy - a szokásos törvény-előkészítő kormányzati előterjesztések megalapozása mellett -, dolgozzon ki egy un. "zöld könyvet", ami nem más, mint egy kismonográfia méretű szakértői vitaanyag a szociális törvény tervezett módosítása megalapozásához.

„A SZOLID Projekt célja a rendszerváltás másfél évtizedes átmeneti időszakának lezárultát követően, az EU csatlakozás időpontjában a szociális ellátás tartós jogi normáinak és intézményrendszerének megalapozása oly módon, hogy az új szolidaritási alaptörvény”: tegye lehetővé a személyek és családok megfelelő védelmét a szociális kirekesztődéssel szemben, határozza meg a társadalom által elismert szociális jogosultságok rendszerét, nyújtson megfelelő jogvédelmet és szociális biztonságot mindazoknak, akik társadalmi gondoskodásra szorulnak, segítse elő a társadalmi beilleszkedést, szolgáljon alapul a jelenlegi szabályozások diszfunkcióinak kiküszöböléséhez, biztosítsa (ill. teremtse meg) a hiányzó intézmények és ellátások törvényes feltételeit, garanciáit, kiszámíthatóságát, számonkérhetőségét, és szabályozza végrehajtható követelményeit, illeszkedjen a korszerű uniós és hazai jogi normákhoz, biztosítsa az ellátásban a sokszektorú gazdaság szereplőinek részvételét, legyen szinkronban az államigazgatási és önkormányzati rendszer átalakulási folyamataival, vegye figyelembe a párhuzamosan készülő (és a területtel érintkező) jogszabályokat, nyújtson hosszú távú (több évtizedre szóló) keretet a szociális ellátás, szolgáltatás, öntevékeny támogatás számára, biztosítsa a szociális ellátás fejlődésének megfelelő törvényi keretét.

A SZOLID program Főbb területek: Főbb területek: - EU közösségi jog; - humánerőforrás; - szociális igazgatás és szabályozás; - adatvédelem, adatkezelés; - személyes szociális és gyermekjóléti, -védelmi szolgáltatások rendszere; - minőségbiztosítás; - pénzbeli ellátások; - lakhatási kérdések. Miniszter VB IH

A SZOLID program menete Műhelymunkák Koncipiáló szakasz Államigazgatási egyeztetés kodifikáció

A szociális törvényalkotás architektúrája A változat: Szolidaritási alaptörvény A törvénycsomag magját három törvény képezi: A szociális jogok legfontosabb. biztosítékait és a szociális igazgatással szemben támasztott alapvető elvárásokat rögzítő társadalmi szolidaritási törvény; A pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról rendelkező törvény; A személyes szociális szolgáltatásokról rendelkező törvény. B változat: Szociális Törvénykönyv Egységes szerkezetű Szociális Törvénykönyv kidolgozása. A Törvénykönyv szerkezete alapvetően megegyezik a jelenleg hatályos szociális törvényével, azt csak korszerűsíti, kiegészíti és hatályát kiterjeszti a szociális ellátások logikája szerint járó, de más törvényekben szabályozott ellátásokra.

A Kormány január 21-i ülésén megvitatta, és jóváhagyólag tudomásul vette a magyar társadalom szociális helyzetéről és a szociális ellátórendszerről szóló jelentést, valamint a SZOLID Projekt célkitűzéseit.

zsugorodott, zsugorodott, zsugorodott A kormányülés után a minisztériumi előterjesztés négy területen javasolt változásokat. A pénzbeli ellátásokat tekintve rendszerértékű változás lenne az ellátások alapjának és mértékének meghatározásához a nyugdíjminimumról a szociális minimumra való áttérés. A további leglényegesebb intézkedés a rendszeres szociális segély jogosultsági körének kiterjesztése, mert ez a legszegényebbek helyzetében eredményezne javulást. A gyermekek gondozásában a legelmaradottabb a bölcsődei ellátás és a kistelepüléseken ezt kiváltó családi napközi. A normatívák emelésével az önkormányzatok ösztönözhetők a fejlesztésre, amire egyébként már most uniós források is lehívhatók. A férőhelybővítésnek fontos szerepe lenne a foglalkoztatás elősegítésében is. A személyes szolgáltatások területén a legnagyobb probléma az, hogy a községi önkormányzatok számottevő hányada képtelen teljesíteni a kötelező alapellátási kötelezettségeit. E feladatok egy része kistérségi szinten is megszervezhető lenne, igazodva a kistérségi komplex szolgáltatások fejlesztéséhez. A szociális ágazat igazgatásának legégetőbb gondja az ágazati igazgatási szervezet hiánya. Ennek részbeni pótlására javasoljuk a körzetközponti városi, illetőleg a megyei gyámhivatalok kibővítést és átnevezését szociális és gyámhivatalokká.

zsugorodott, zsugorodott, zsugorodott Megvalósult főbb elemek megyei szociális és gyámhivatal segélyek finanszírozási szabályainak változása segélyek jegyzői hatáskörbe kerültek kistérségi ellátásszerezés elvi lehetősége lakásfenntartási támogatás átalakítása családtámogatás átalakítása

Végeredmény!?

SZOLID program hatása „Tékozló koldus” Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció (NSzK)‏