Kognitív szempontok a dialóguskutatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

az élő nyelvhasználatban , a kommunikáció során jön létre
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Új Esély munkakonferencia október 13. Braun József.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Szemiot i ka.
Képességszintek.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
PRAGMATIKA.
Szemiot i ka.
Szocializáció Fogalmak:
A nevelés stílusa.
MTA-DE-PTE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport Szegedi Munkacsoport 2007–2011 Bibok Károly, Maleczki Márta, Nagy Katalin, Németh T. Enikő, Vecsey Zoltán.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
A szöveg a kommunikáció eszköze.
Miskolci Egyetem Informatikai Intézet Általános Informatikai Tanszé k Pance Miklós Adatstruktúrák, algoritmusok előadásvázlat Miskolc, 2004 Technikai közreműködő:
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A szöveg 11..
A szövegértés tanítása II.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
A HAMISVÉLEKEDÉS-TESZT FELADATELEMZÉSE
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Összeállította: Dóber Valéria
A szövegszerkesztés menete
Nyelvi nevelés 5-8. évfolyam 1. rész: A koncepció Molnár Cecília alapján aug
A szövegértési feladatok összeállítása
Kommunikációelméleti modellek
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
Beszédelmélet és szövegkutatás II.
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
A „diszes” problémák korai jelei
Az irodalomtudomány alapjai
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
1 Übersetzungswerkstatt. Ein praxisorientiertes Übungsbuch Szerzők: Csatár Péter, Farkas Orsolya, Iványi Zsuzsanna, Molnár Anna, Barna János (Debreceni.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Értékek.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
A stílus.
SZFP II Kompetenciamérés
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Előadás másolata:

Kognitív szempontok a dialóguskutatásban Tudat és elme. MAKOG XIV. Tihany, 2006. január 25-27. Készítette: Boronkai Dóra, PTE IGYFK

A dialógus mint szövegtípus szintaktikai, szemantikai és pragmatikai jellemzők verbálisan megformált cselekvéssor – beszédaktus (kommunikatív kompetencia - pragmatika) szekvencia párokba tömörülés: replikastimulus és replikareakció → szemantikai és szintaktikai összefüggés

A dialógus mint szövegtípus a beszélő és a hallgató mint két különböző szubjektum állandóan fölcserélt szerepei → a deiktikus centrum elemei folyamatosan változnak minden szöveg struktúra és procedúra, statikus és dinamikus jelenség → kognitív műveletek az intertextualitás mint komplex kommunikációs tevékenység → konnexitás, kohézió, koherencia

A közlő és a befogadó kognitív tényezői és műveletei a háttérinformációk, a háttértudás elrendezése és előhívása keret = frame séma = schema forgatókönyv = script hiedelem = belief nézőpont (perspektíva) kommunikatív kompetencia

A tipológia elméleti kerete a spontán beszéd alkotása és megértése - tervezett szövegek terv: a szövegtípus-ismeretekből eredő séma elvárás: a beszédhelyzetből, a szövegtípusból és annak stiláris jellemzőiből eredő előfeltevés intertextualitás: → az összehasonlítás kognitív művelete a kategóriákat a prototípushoz való állandó hasonlítással alkotjuk moduláris és holisztikus értelmezés

A tipológiák szempontjai a nyelvi-pragmatikai szempontú tipológia: a közlemény közege, jellege, az információ iránya, a domináns funkció, és a szituáció a kommunikációorientált szövegtipológia: dichotómiák (pl. beszélt/írott) dialógusfajták kognitív keretben: kifejtettség, nézőpont, színterek, értelemszerkezet, szövegfajta, stílus

A szövegértelem szintjei strukturalista leírás (Morris szemiotikai rendszere): szintaktikai, szemantikai és pragmatikai szintek – tisztázatlan kérdések, pl. névelő, ellipszis, aktuális tagolás a kognitív felfogás: a szintek a szövegjelenség kiterjedése és jellege alapján különíthetők el – mikro-, mezo- és makroszint

A szövegértelem makroszintű eszközei a dialógusokban- a perspektíva váltása az aktuális beszélő mindig saját szemszögéből teremti meg és értelmezi a szövegvilágot origó: az „itt” és „most” helyzete a nézőpont változásai mikroszinten kifejtett, de makroszinten ható nyelvi elemek határozószók, igekötők, bizonyos igék, igepárok és a különböző deiktikus viszonyok az integrált beszélő/hallgató mentális műveletei segítségével képes interpretálni

A szövegértelem makroszintű eszközei a dialógusokban - a tér és az idő jelölése a mindenkori beszélő: a középponti személy (én – ego) a beszélés helye: (itt – hic) középponti hely a társalgás középpontja a beszélés ideje: (most – nunc) a középponti idő társadalmi középpont

A dialógus térszerkezete a folyamatos térkijelölés: a fordulók váltásakor a viszonyítási pont is állandóan változik mikroszintű elemek segítségével történik, de a teljes szöveg értelemszerkezetének és koherenciájának kialakulásához járul hozzá nyelvi reprezentációi: a résztvevők és az implikált dolgok helykijelölései és helyváltoztatásai, a fordulók váltásaiból eredő kiindulópont-változások és a rövid távú memória korlátai

A dialógus időszerkezete idősíkok: a beszédidő - a referenciális központhoz tartozó, a mindenkori beszélő szerinti jelen idő az eseményidő - az elbeszélt eseményben érvényesülő idő a referenciaidő - az előzőektől különböző, hivatkozott idő síkja bonyolítja a temporalitás és a modalitás aspektusa és az igék akcióminősége és aspektusa kifejezőeszközei: időjelek, esetragok, névutók, igeképzők, igekötők, határozószók, szókészletbeli elemek

A szövegértelem makroszintű eszközei a dialógusokban - a szövegfókusz és szövegtopik megoszlása szövegtopik (DT) ismert, már említett jelöletlen a tudáskeretből vagy a szövegből könnyen hozzáférhető alapszerű a háttér jellemző eleme

A szövegértelem makroszintű eszközei a dialógusokban - a szövegfókusz és szövegtopik megoszlása szövegfókusz (DF) még nem említett jelölt és kevésbé hozzáférhető figuraszerű elem a szövegprodukció és percepció során az előtérbe (foregrounding) kerül

Narratív szövegek [1] És akkor most szeretnék beszélni a döntéshozó stratégiákról. [2] Ez alapján az embereket általában három fő csoportba oszthatjuk. [3] Vannak a dominánsok, az objektívek és a szociálisak. [4] A dominánsokra az jellemző, hogy ők nyíltak a világra. [5] Ők szeretnek döntéseket hozni. [6] Döntéseiket az érzelmeik alapján hozzák, és ragaszkodnak hozzájuk.

A narratív szöveg mondattopik (TM)-mondatkomment (KM) viszonyai [1] TM1 – KM1 [2] TM2 – KM2 (TM2=KM1) [3] TM3 – KM3, KM4, KM5 (TM3=KM2) [4] TM4 – KM6 (TM4=KM3) [5] TM4 – KM7 [6] TM5 – KM8, KM9 (TM5=KM7)

A Daneš-féle lineáris és végigfutó tematikus progresszió ábrázolása TM1 – KM1 ↓ TM2 – KM2 TM3 – KM3, KM4, KM5 TM4 – KM6 TM4 – KM7 TM5 – KM8, KM9

Nyelvi példák az eltérésre döntéshozó stratégiák (1) : MF és DF döntés (5): MF de DT döntés (6): MT és DT domináns (3): MF és DF domináns (4): MF de DT

Dialógusok [K1] Ez folyami ponty vagy tavi? [K2] Nem ízlik, Döncikém? [K1] De, de, finom. [K3] Krumplisalátát is… Te mért nem eszel, Vanda? [K4] Ez hal? Tele van szálkával. [K3] Azért egyetek hozzá sok pürét. A püré lenyomja a szálkát. [K5] Jaj, most jut eszembe, Dönci, te nem ehetsz halat! [K2] Nem ehet halat? [K1] Ezerszer mondtam már, hogy halat ehetek. [K3] Halat mindenki ehet. (Szakonyi 1976: 137-8)

Topik- és fókuszviszonyok [1.] 1. ponty [2.] 2. E/3. (=1.); 3. Döncikém [3.] 4. E/3. (=1., 2.) [4.] 5. E/2. (=3.) vagy T/3.; 6. te; 7. Vanda (=6.) [5.] 8. hal; 9. E/3. (=8.) [6.] 10. T/1.; 11. püré [7.] 12. E/1.; 13. Dönci, 14. te (=13.) [8.] 15. E/3. (=13.) [9.] 16. E/1. (=13.) [10.] 17. mindenki

A szövegértelem makroszintű eszközei a dialógusokban - szituáció – szövegtípus – stílustípus a stílus viszonyfogalomként való értelmezése: nem díszítő, hanem értelemképző szerep a beszédhelyzet → résztvevők egymáshoz való viszonyulása, a szituációhoz fűződő céljai, elvárásai→ szövegtípus kiválasztása nyelvi interakció és szövegtípus → stílus a tudáskeretünkben már létező és előhívható típusokhoz hasonlítjuk az új megnyilatkozásokat → stílustulajdonítás → a szituáció: a szöveg-és a stílustípus összefüggése

A stílus mint viszonyfogalom dimenziói feltűnőség / semlegesség dominancia / kiegyensúlyozottság / hiány azonosság / ellentét egyszerűség / összetettség linearitás / hierarchizáltság

Összegzés: a szövegvilág mezo-és mikroszintje mezoszint: a szövegelemek hatóköre közepes méretű tartományra (pl. bekezdés vagy néhány forduló) terjed ki, viszonyai összetettebbek a mezoszint egyéb koherenciatényezői: mellérendelések, a fogalmi sémák diskurzusszervező funkciója mikroszint: az elemi egységek szövegtani kapcsolata egyéb kifejezői: a határozottság, személyragok és személyjelek, névmások, egyeztetés