Kozma Judit Bizonyíték-alapú szociális munka modell az oktatásban TÁMOP /2-C "Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században" Pécs, április 26.
Kozma Judit A bizonyíték-alapú szociális munka Társadalmi háttér A jóléti állam válsága/átalakulása Ki fizessen az állampolgárok jólétéért (egészségügy, oktatás, személyes szociális szolgáltatások)? JÓLÉTI MIX Miért fizessen, aki fizet? PIAC A szakértelembe vetett bizalom megingása
Kozma Judit (Kvázi-) Piaci viszonyok a jóléti szolgáltatások területén „Értéket a pénzért” A szolgáltatások igénybevevői önállóságának elősegítése Az igénybevevők érdekérvényesítési képességének növelése Menedzserizmus
Kozma Judit A bizonyítékokon alapuló szociális munka Az eredményesség érdekében a szakembereknek a döntéseiket az elérhető legjobb tudásra kell alapozniuk. Cél: helyes dolgot tenni, a a megfelelő időben, a megfelelő személy számára – azaz az igénybevevő egyedi sajátosságainak figyelembe vételével biztosítani a legjobb minőségű szolgáltatást.
Kozma Judit A bizonyítékokon alapuló gyakorlat feltételei Kutatások a beavatkozási módszerek hatékonyságáról (hierarchia: véletlen kiválasztásos kísérletek, kontrollcsoportos kísérletek meta-analízise; véletlen kiválasztásos kontrollcsoportos k., szisztematikus megfigyeléses vizsgálatok, laboratóriumi vizsgálatok, klinikai megfigyelések) Adatbázisok Fogyasztói kultúra Az oktatás átalakulása
Kozma Judit Érvek a modell mellett A szolgáltatások tudományos megalapozottsága (szemben a vélekedésekre alapozott gyakorlattal) Az igénybevevő bizonyíthatóan a legjobb szolgáltatást kapja (etikai előírás is!) Kockázat-kezelés Kliens- és hatékonyságközpontú szolgáltatás, vállalkozókedv (szemben a bürokráciával) Csökkenti az alacsony minőségű szolgáltatással szembeni toleranciát Növeli az igénybevevők érdekérvényesítési képességét (nyilvánvalóak a jó gyakorlat kritériumai) Lehetővé teszi a szükséges kompetenciák leírását Közelíti az egyes professziók megközelítéseit, ami elősegíti az együttműködést
Kozma Judit Érvek a modell ellen Mechanikus, megszünteti a szakember diszkrecionális döntési lehetőségét, elősegíti a deprofesszionalizációt, kiszolgáltatja a szakembert a menedzsernek A mindennapi szakmai gyakorlatban nem a ráció játssza a főszerepet (pl. nincs okvetlenül kapcsolat a bemenet, a folyamat és a kimenet között) Nem veszi figyelembe a gyakorlati döntések sokféle determinánsát Nincsenek minden esetben megfelelő bizonyítékok A gyakorlati helyzetek sajátosságai: komplex, bizonytalan, egyedi, ellentmondásos, időnyomás
Kozma Judit A bizonyíték-alapú gyakorlati modell az oktatásban Szükségessége: Esetmenedzsment (feltárás, gondozási csomagok) Projektek (az elvárt eredmények pontos leírása és az elérésük bizonyítása) Kockázatok kezelése (műhiba ügyek) Piaci szolgáltatók igényei Mesterképzések kompetencia-elvárásai
Kozma Judit Kompetenciák A tanuló értse és értékesnek tekintse a bizonyíték-alapú megközelítést képes legyen kiválasztani az empirikusan kipróbált beavatkozásokat vagy gyakorlati módszereket, melyeket az elérhető legjobb tudományos bizonyítékok támasztanak alá értékelje a szociális munka elméletek kutatási alapját hatékonyan használja a gyakorlat különböző szintjein a legerősebb empirikus bizonyítékokkal rendelkező intervenciós módszereket
Kozma Judit Kompetenciák (folytatás) alkalmazza a gyakorlati vezérfonalak, kezelési útmutatók és szisztematikus áttekintések ajánlásait a különböző klienscsoportokkal és eltérő szolgáltató szervezetekben végzett munka során képes legyen értékelni a saját munkájának hatékonyságát, tudja azonosítani az információs szükségleteit, tudjon meghatározni kutatható kérdéseket, amelyekkel használni tudja a releváns tudományos adatbázisokat, találja meg az információt, kritikusan tudja elemezni, és a bizonyítékok alapján képes legyen alkalmazni a megfelelőnek ítélt intervenciókat.
Kozma Judit Elvárások az oktatókkal és a képzéssel szemben Az oktatóknak is képeseknek kell lenniük az információszerzés megfelelő módszereit használni (információtudományi írástudás). Össze kell gyűjteniük a magas minőségű információs forrásokat a saját szakterületükön, és a tanulókat ezekkel kapcsolatos feladatokat kell adniuk. Olyan tereptanárokat kell találni és kiképezni, akik képesek az EBP módszerrel dolgozni. (specialista képzés!) Kutatási módszereket kell tanítani (kutató szakember modell). Probléma-alapú tanulási mód beépítése az oktatásba.
Kozma Judit Elvárások az oktatókkal és a képzéssel szemben (folyt.) Meg kell tanítani a hallgatóknak a transzparencia és az őszinteség etikai jelentőségét, hogy képesek legyenek a különböző módszerekről beszélni az igénybevevővel. Oktatói bizottságot kell létrehozni az EBP iránt érdeklődő oktatókból, akik a képzés eredményességét vizsgálják EBP módszerrel. A tanulóknak bizonyítaniuk kell, hogy a gyakorlatban is képesek használni az EBP-t. A tanulóknak át kell látniuk a tudományos kutatás kísérleti természetét, és a különböző kutatási módok előnyeit és gyengéit.
Kozma Judit Köszönöm a figyelmet!