Ügyfélkövetés ― megcélzástól a projektet követő kapcsolattartásig Mikulás Gábor Információs és pr-tanácsadó, GM Consulting A Magyar Információbrókerek Egyesületének 7. konferenciája, jún. 6.
Tartalom Szegmentálás Megcélzás Bizalomépítés (vonzás) Referenszinterjú Kapcsolattartás a projekt alatt Követés
Mi a legfontosabb a szolgáltatásban?
1. Szegmentálás Mely piaci közösség számára tudom a legtöbb hasznot hajtani? (ügyfél- és piacismeret a korábbi kapcsolatok alapján) Ügyfélérték-számítás (bevétel, referencia, …) A saját portfolió összeállítása és fejlesztése (munka-referenciák, formális ismeretszerzés) Átpozícionálás (ügyfél- vagy munkatípus elhagyása, nagyobb értékű ügyfélszegmens célzása)
A befogadó haszna Üzleti, tevékenységbeli haszon (intelligence) - megtakarítás, - üzleti lehetőség, - hatékonyság-növekedés, - közvetlen felhasználás és értékesítés (elmaradt haszon: CONK)
2. Arculatteremtés és alakítás A koherens kisarculat megteremtése (én és az ügyfél is „legyünk benne”) Kommunikálás minden ismerősnek Publikálás (nyomtatott, elektronikus, verbális) Webes jelenlét (honlap, blog, hírlevél, iwiw) a naprakész portfolióval Rendszeres felülvizsgálat A bizalmaskodás nem használ; a saját szervezeten belüli jó státusz viszont igen Jelenlét üzleti címjegyzékeken pl.: előadás az ügyfelek egyesületében, liftes beszéd
3. Megcélzás Kezdetben próbaprojektek a megcélzott területen Jelenlét az ügyfelek és az ügyfelek ügyfeleinek rendezvényein (büfé és előadások; 5-6 ember, 10 kiállító), levelezőlistáin, blogjaiban Térítésmentes információ szolgáltatása A reklám nem működik, a pr igen USP – Unique Selling Propositions
4. Referenszinterjú Felkészülés anticipációval Kibányászás; értő figyelem (hallgatás); miért fontos számára az információ? Értékre koncentrálás; nem árra, költségre; „hogyan strukturálhatjuk legjobban a projektet”; Hol kereste már? Többszintű megoldás kínálata; partnering A várható tevékenységem vázolása A végtermék vizualizálása (pl. táblázat készítése) A vállalási ár kommunikálása
Versenytársunk -- szemléletek „minden ingyen megtalálható a weben” „már mindent tudok a versenytársakról” „ehhez csak meg kell kérdeznem Kovács urat a földszinten”
Az információkeresés célja Konkrét lépéshez köthető (pl. projekt) Instru- mentális 1. Célnak megfelelő 2. Célnak nem megfelelő: torzított használat Szimbo- likus 3. Pozitív: csak mert pozitív az üzenete 4. Cinikus: a célközönség szerint értékes Tudás- bővítő 5. Termékhez kapcsolódó: ismeretbővüléshez, új lehetőségekhez segít 6. Folyamatokhoz kapcsolódó: az információkutatási folyamatra látnak Menon és Wilcox USER-scale-ja nyomán A csúcsforgalomban mely hídon jutok át előbb Budára? Bemutatom Önök előtt a kirúgott hallgatók fotóit Politikai választások előtti sikerjelentés; a negatívumok elhagyásával Figyelemfelhívás az információvédelemre, elhárítása Demagógia, vagy pl.: mikor lesz vége ennek az órának? Afrikában még nem viselnek cipőt (közlöm a cipő- kereskedővel)
5. Kapcsolattartás a projekt során Folyamatkontroll (minőségbiztosítás) Iteráció, pontosítás Jelzések a folyamat haladásáról A jelentés készítése (hogyan könnyíthetem meg a befogadást?); felülértékesítési javaslat Az összeállítás elküldése („tértivevénnyel”) Rákérdezés: megkapta-e; vélemény
A sikeres prezentálás feltételei Vevő igényeinek ismerete (de a közvetlen személyes kapcsolat az elégedettségre irreleváns!) Megfelelő információs tartalom - a vevő fontosnak tartja a minőséget, de általában nem tudja megítélni(!) - gyakorlati alkalmazhatóság, kontextusba helyezés - a szakma saját zsargonjainak használata Formai megfelelés (erre felkészítés már a vállaláskor!) Garanciavállalás: források, folyamat, bizalmasság A megrendelő befogadási készsége, képessége (előzetes figyelemfelhívás, magyarázat: pl. ha túl meglepő számára a tartalom)
Értékhozzáadás Az eredmények lényegtelen elemeinek törlése (az információmennyiség jótékony csökkentése) Összefoglaló és bevezetés (az elejére!) Borítólap; interjúk életrajzi adatokkal Csatolható (ha van): A dokumentumküldőnek adott megrendelés Az ügyfélnek való szállítás dokumentuma Ügyfél-visszajelzési nyomtatvány csatolása Javaslat (indokolt esetben), lehetséges további kutatás
6. Követés Az átutalás ellenőrzése Referencia-nyilatkozat; a frissen szerzett tapasztalatok kommunikálása Az ügyfélkör kiterjesztése a területen, vagy analógiásan; az információ „újrahasznosítása” (reakciók feldolgozása, továbbadása, kombinálás) Félévenként visszaköszönés Használói „közösség” építése „Napi két inaktív ügyfél felhívása”
Kérdés, kommentár…