Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter A jövő iskolája Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter 2004. április 16. www.om.hu
Gyorsuló idő 5 évente a létező szakmák 5%-a kicserélődik, Az infokommunikációs technológiai ismeretek nélkül űzhető szakmák száma 2 évente 5%-kal csökken, Az alapvető IKT ismeretek nélkül űzhető szakmák jövedelemtermelő képessége a minimálbér körül mozog. Ez a folyamat ráadásul gyorsul www.om.hu
A tudásváltás jellemzői A megtanult szakmai ismeretek 10 év alatt elévülnek, A munkavállaláshoz kapcsolódó ismeretek mennyisége az Interneten évente 32-szeresére nő, Az Internet kapcsolatok száma évente megduplázódik, Az elérhető sávszélesség folyamatosan emelkedik. www.om.hu
Tudás alapú társadalom Paradigma váltás Ipari társadalom Tudás alapú társadalom Tények, adatok, szabályok Képességek és kompetenciák Zárt, végleges, tankönyv-tudás átadása egyszeri alkalommal Élethosszig tartó kapcsolat tudás- Hálózatokkal Rögzített, homogén csoportos tanulás Tanulás rugalmas, heterogén csoportokban (személyre szabott) Frontális oktatás „Konstruktivista” oktatás www.om.hu
Tanári szerep metamorfózisa XX. századi tanármodell – apa, tudóstanár, a tudás monopolistája. XXI. századi tanármodell – társ, információmenedzser, révkalauz az információk dzsungelében. www.om.hu
Tanulás egy életen át Az oktatás középpontjába a folyamatos tanulásra felkészítő készségek, kompetenciák kell, hogy kerüljenek: Intelligens tanulás Digitális írástudás Probléma megoldó készség Kommunikációs készség Szociális és életviteli készségek www.om.hu
Az IKT szerepe az oktatásban A pedagógusok számára: Korlátlan hozzáférés az információkhoz, Alacsonyabb költség és időigény, Rutinfeladatok kiváltása, munkateher csökkenés, Szakmai fejlődés kiszélesedése, Lehetőség az együttműködésre másokkal, A NAT lehetőségeink kihasználása az alternatív módon szerkeszthető tananyag tartalmakkal, Önálló továbbképzés. www.om.hu
Az IKT szerepe az oktatásban A tanulók számára: Interaktív, egyénre szabott tanulási lehetőség, Jobb megértés a különböző, több oldalú prezentációs lehetőségek kapcsán (verbalitás → vizualitás), Időmegtakarítás, Egyéni sikerélmény, Könnyebb figyelem összpontosítás, Hátrányos helyzetűek, speciális nevelési igényűek integratív, de egyénre szabott oktatása. www.om.hu
Az IKT szerepe az oktatásban Adminisztráció: Tanulmányi előrehaladás könnyebb követése, Munkaerő piaci igények hatékony visszacsatolása, Gazdasági folyamatok elemezhetősége, Lényegesen könnyebb statisztikai és minőségbiztosítási felmérések és kiértékelések, Minőség és teljesítmény kontroll. www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Sulinet Internet végpontok 1998. www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Sulinet Internet végpontok 2002. www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Közháló Internet végpontok 2005. www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Közháló Internet végpontok 2005. az Informatikai és Hírközlési Minisztérium szervezésében, Minden közintézmény szélessávú Internet hozzáférést kap, 5500 közoktatási intézmény (2005-ig), 600 elzárt vagy határon túli intézmény számára műholdas adatszórás (2004). www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Helyi hálózatok kialakítása 2004 első félévében 300 wireless hálózat átadása a középiskolák számára az IHM által kiírt pályázat keretében. www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Mobil, digitális prezentációs eszköz (zsúrkocsi) www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Mobil, digitális prezentációs eszköz (digitális zsúrkocsi) Tartalma: 1 laptop 1 projektor Erősítő, hangfal, mikrofon VHS, DVD Tartódoboz Digitális bőrönd: laptop + projektor Minden középiskolába zsúrkocsi és bőrönd A projekt bonyolítója az IHM. www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Tanár továbbképzés és eszközvásárlási támogatás: 2004 tavasz: 10 000 pedagógus IKT alapú továbbképzése, 2004 – 2006 30 000 pedagógus kompetencia oktatás központú IKT tovább képzése eszközvásárlási támogatással, Sulinet Expressz adókedvezmény. www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Számítógépes laborok számának növelése: 2005-től informatika fejlesztésének normatív támogatása, Kedvező pénzügyi konstrukciók kialakítása. www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Sulinet Digitális Tudásbázis (2004. szeptember) 7-12. évfolyamok közismereti tárgyainak digitalizált tananyagai, Példák, animációk, demonstrációs filmek, Kiegészítő adatbázisok, háttér információk, Módszertani segédletek, óravázlatok, Egyedileg alakítható tartalom, Fórum, chat, kollaborációs lehetőség. www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Sulinet Digitális Tudásbázis (2004. szeptember) Tanár Előre elkészített, illetve csapatban vagy egyedileg fejlesztett tartalmak felhasználása a tanórán, Foglalkozás, téma átszerkesztése, Kooperatív munka a tanórán vagy projektfeladat. Diák Egyéni tanulás, Háttér a felkészüléshez (házi dolgozat, kiselőadás stb.), Kollaboratív, kooperatív tanulás, Tartalomfejlesztés egyénileg vagy együttműködésben. www.om.hu
IKT eszközök az oktatásban Egyéb eszközök Interaktív táblák Kollaborációs eszközök Wireless alkalmazások Kísérleti és mérő eszközök Szimulációs berendezések www.om.hu
www.om.hu
Köszönöm a figyelmet! 2004. április 16. www.om.hu