Mi a kompetencia?
Mit jelent a kompetencia? A megtanult ismeretek új helyzetben való alkalmazásán túl : született adottságok élettapasztalatok egyéb tényezők ösztönös mechanizmusok összetett működése.
A kompetencia 6 összetevője ismeretek, tudás (knowledge) készségek-jártasságok (skills) személyes értékek (value) attitüd (attitude) személyiségvonások (character) motivációk (motivation)
ALAPFOGALMAK TUDÁS (knowledge) : az egyén által megszerzett (megszerezhető) ismeretek összessége, az élet legkülönbözőbb területeiről
ALAPFOGALMAK JÁRTASSÁG, KÉSZSÉG (skill) : egy adott feladat vagy munka során felhasználható, ahhoz szükséges tudás, mely oktatás, képzés (tanulás) és egyéni tapasztalatszerzés során alakul ki.
MI IS A KOMPETENCIA? KOMPETENCIA (competence) : arra való képesség, hogy az élet különböző szituációiban alkalmazni tudjuk tudásunkat, tapasztalatainkat, személyes adottságainkat.
Vezetői magatartás Tervezőkészség Szervezőkészség Követelménytámasztás Döntési készség Kapcsolattartás Vezetői szerep elfogadtatása Munkatársak fejlesztése
Vezetői magatartás TERVEZŐKÉSZSÉG: a jövő célkitűzéseinek megállapítása az elvégzendő feladatok ütemezése a munkavégzés körülményeinek biztosítása a szükséges tervek kidolgozása
Vezetői magatartás SZERVEZŐKÉSZSÉG: mások munkájának megszervezése időrendbe állítása erőforrások optimális kihasználása
Vezetői magatartás KÖVETELMÉNYTÁMASZTÁS: a vezető igényessége a beosztottaival szemben támasztott elvárásokban az ellenőrzés jellege, mikéntje
Vezetői magatartás DÖNTÉSI KÉSZSÉG: a helyzetből adódó legjobb megoldás kiválasztása a kidolgozott alternatívák közül, a rendelkezésre álló információk alapján a helyzet súlyának megítélése logikus gondolkodással
Vezetői magatartás KAPCSOLATTARTÁS az irányítására bízott munkatársakkal, a beosztottakkal való bánásmód a vezető stílusa
Vezetői magatartás VEZETŐI SZEREP ELFOGADTATÁSA: a beosztottak tiszteletének kivívása tekintély megszerzése együttműködésük megnyerése
Vezetői magatartás MUNKATÁRSAK FEJLESZTÉSE: a reális fejlődési igények feltárása ezek összhangba hozatala a szervezeti elvárásokkal, lehetőségekkel a továbbképzés és a fejlesztés biztosítása
Milyen a jó vezető?
Típus alkotás lehetséges szempontjai Mire figyel a vezető? (feladat, beosztottak) Milyen értékek mentén cselekszik? Hogyan tart kapcsolatot a beosztottaival? Hogyan hoz döntést? Osztozik a hatalmán? Milyen eszközöket használ? Statikus vagy dinamikus a vezetői stílusa? Milyen a vezető személyisége? Mennyire felkészült szakmailag?
Vezetői stílus tipológiák Paul Hersey és Kenneth Blanchard Autokrata Edző Támogató Megengedő (Laissez-fair) Daniel Goleman Kényszerítő Látnok Demokratikus Barátkozó Edző Példaadó
Melyik a legjobb stílus? A hatékony vezetői stílus mindig helyzetfüggő. A helyes választáshoz a vezetőnek szüksége van: Önismeretre; A helyzet és a szereplők ismeretére; Képesnek kell lennie stílust váltani; Tudnia kell rugalmasan tervezni és megvalósítani a vezetési céljait.
Van-e királyi út? A hatékony vezetői stílus mindig helyzetfüggő. A helyes választáshoz a vezetőnek szüksége van: Önismeretre; A helyzet és a szereplők ismeretére; Képesnek kell lennie stílust váltani; Tudnia kell rugalmasan tervezni és megvalósítani a vezetési céljait.
A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS „DE LEGE FERENDA” Komplex megközelítés: • Folyamatos fejlesztésekre kerül a hangsúly • A célkitűzések mellett értékelni kell a kompetencia fejlesztési célok megvalósulását, valamint a közigazgatás iránti lojalitást Mérhetőség és értékelhetőség: • Kredit-pontszámok
Szakmai célok és feladatok értékelése Egyéni szakmai célok és feladatok értékelése Kredit-pontszám Szakmai célok és feladatok értékelése 10 Valamennyi cél és feladat teljesült 7-9 A célok és feladatok döntő többsége teljesült 4-6 A célok és feladatok fele részben teljesültek 1-3 A célok és feladatok kisebb részben teljesültek A célok és feladatok nem teljesültek A jelenlegi rendszer hibája a kompetenciák nem kidolgozottsága.
• Kompetencia szintekhez kredit-pontszámok kapcsolódnak Kompetencia célkitűzések • Az értékelt személy kompetencia szintje és a munkakör elvárt szintje között eltérés áll fenn • A kompetencia-célok járuljanak hozzá a szakmai célkitűzések teljesítéséhez, az előmenetelhez, a karrier kibontakozásához (szakmai ismeretek bővítése, tapasztalatok, gyakorlat megszerzése, készségek fejlesztése) • A kompetencia fejlesztésének módját is meg kell határozni (pl. képzés) • Munkakörönként megállapítható általános (szakmai ismeretek alkalmazásának szintje, kommunikációs képességek szintje, felelősségvállalás, stb.) és speciális kompetencia-követelmények • Kompetencia szintekhez kredit-pontszámok kapcsolódnak
Kompetenciaszintekhez kapcsolódó kredit-pontszámok Értékelése 5 Kiemelkedő 4 Jó 3 Megfelelő 2 Gyenge 0-1 Elégtelen
• Részvétel társadalmi, sport, illetve egyéb szakmai rendezvényeken Közigazgatás iránti lojalitás • A köz szolgálata sajátos értékeket és elveket magában foglaló életre szóló hivatás • Többletfeladat vállalása (részvétel a minőségfejlesztési és a szervezetkorszerűsítési programokban) • Tudományos munkásság (publikáció szakfolyóiratokban, részvétel szakmai konferenciákon) • Részvétel társadalmi, sport, illetve egyéb szakmai rendezvényeken
A közigazgatás iránti lojalitás A közigazgatás iránti lojalitáshoz kapcsolódó kredit-pontszámok Kredit-pontszám A közigazgatás iránti lojalitás 5 Nagyon jó 4 Jó 3 Megfelelő 1-2 Gyenge Elégtelen
• Évente legfeljebb 20 kredit-pont állapítható meg Egységesség • Évente legfeljebb 20 kredit-pont állapítható meg Egyéni szakmai célok legfeljebb: 10 Kompetencia-célok: 5 Közigazgatás iránti lojalitás: 5 • Az éves kredit-pontszámok határozzák meg az alapilletmény eltérítését A kreditpontok egységessé tennék az értékelést. A tv. ezen a ponton szabadságot ad a munkáltató jogkör gyakorlóinak. Nincs egységessék, nincs összehasonlíthatóság Éves kredit-pontszám %-os eltérítés 14-16 0-10 17-18 11-20 19-20 21-30
Az éves kredit-pontszám meghatározza a minősítés eredményét is Egységesség Az éves kredit-pontszám meghatározza a minősítés eredményét is Éves kredit-pontszám Minősítés 0-7 Alkalmatlan 8-11 Kevéssé alkalmas 12-16 Alkalmas 17-20 Kiválóan alkalmas