Mi a kompetencia?.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Friss diplomások a versenyszektorban
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Szervezetfejlesztési Program
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
2. előadás.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Életpálya-építés fiatalkorban
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A munka világával kapcsolatos tudás
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Vezetés – Vezetési Stílusok
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Rendészeti vezető-kiválasztás
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Minőség menedzsment 6.előadás
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Autonómia és felelősségvállalás
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Munkaköri leírás, Markov analízis
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
A munkakörelemzés 1 A munkakörelemzés fogalma és célja
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Pedagógus értékelési rendszer
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Célja A minősítés célja a közalkalmazott munkaköri feladatai ellátásának megítélése, az ezt befolyásoló ismeretek, képességek, személyi tulajdonságok.
Az üzletek operatív működtetése
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
MICS-MÉCS-PÉR (vitaindító)
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Mi a kompetencia?

Mit jelent a kompetencia? A megtanult ismeretek új helyzetben való alkalmazásán túl : született adottságok élettapasztalatok egyéb tényezők ösztönös mechanizmusok összetett működése.

A kompetencia 6 összetevője ismeretek, tudás (knowledge) készségek-jártasságok (skills) személyes értékek (value) attitüd (attitude) személyiségvonások (character) motivációk (motivation)

ALAPFOGALMAK TUDÁS (knowledge) : az egyén által megszerzett (megszerezhető) ismeretek összessége, az élet legkülönbözőbb területeiről   

ALAPFOGALMAK JÁRTASSÁG, KÉSZSÉG (skill) : egy adott feladat vagy munka során felhasználható, ahhoz szükséges tudás, mely oktatás, képzés (tanulás) és egyéni tapasztalatszerzés során alakul ki.

MI IS A KOMPETENCIA? KOMPETENCIA (competence) : arra való képesség, hogy az élet különböző szituációiban alkalmazni tudjuk tudásunkat, tapasztalatainkat, személyes adottságainkat.

Vezetői magatartás Tervezőkészség Szervezőkészség Követelménytámasztás Döntési készség Kapcsolattartás Vezetői szerep elfogadtatása Munkatársak fejlesztése

Vezetői magatartás TERVEZŐKÉSZSÉG: a jövő célkitűzéseinek megállapítása az elvégzendő feladatok ütemezése a munkavégzés körülményeinek biztosítása a szükséges tervek kidolgozása

Vezetői magatartás SZERVEZŐKÉSZSÉG: mások munkájának megszervezése időrendbe állítása erőforrások optimális kihasználása

Vezetői magatartás KÖVETELMÉNYTÁMASZTÁS: a vezető igényessége a beosztottaival szemben támasztott elvárásokban az ellenőrzés jellege, mikéntje

Vezetői magatartás DÖNTÉSI KÉSZSÉG: a helyzetből adódó legjobb megoldás kiválasztása a kidolgozott alternatívák közül, a rendelkezésre álló információk alapján a helyzet súlyának megítélése logikus gondolkodással

Vezetői magatartás KAPCSOLATTARTÁS az irányítására bízott munkatársakkal, a beosztottakkal való bánásmód a vezető stílusa

Vezetői magatartás VEZETŐI SZEREP ELFOGADTATÁSA: a beosztottak tiszteletének kivívása tekintély megszerzése együttműködésük megnyerése

Vezetői magatartás MUNKATÁRSAK FEJLESZTÉSE: a reális fejlődési igények feltárása ezek összhangba hozatala a szervezeti elvárásokkal, lehetőségekkel a továbbképzés és a fejlesztés biztosítása

Milyen a jó vezető?

Típus alkotás lehetséges szempontjai Mire figyel a vezető? (feladat, beosztottak) Milyen értékek mentén cselekszik? Hogyan tart kapcsolatot a beosztottaival? Hogyan hoz döntést? Osztozik a hatalmán? Milyen eszközöket használ? Statikus vagy dinamikus a vezetői stílusa? Milyen a vezető személyisége? Mennyire felkészült szakmailag?

Vezetői stílus tipológiák Paul Hersey és Kenneth Blanchard Autokrata Edző Támogató Megengedő (Laissez-fair) Daniel Goleman Kényszerítő Látnok Demokratikus Barátkozó Edző Példaadó

Melyik a legjobb stílus? A hatékony vezetői stílus mindig helyzetfüggő. A helyes választáshoz a vezetőnek szüksége van: Önismeretre; A helyzet és a szereplők ismeretére; Képesnek kell lennie stílust váltani; Tudnia kell rugalmasan tervezni és megvalósítani a vezetési céljait.

Van-e királyi út? A hatékony vezetői stílus mindig helyzetfüggő. A helyes választáshoz a vezetőnek szüksége van: Önismeretre; A helyzet és a szereplők ismeretére; Képesnek kell lennie stílust váltani; Tudnia kell rugalmasan tervezni és megvalósítani a vezetési céljait.

A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS „DE LEGE FERENDA” Komplex megközelítés: • Folyamatos fejlesztésekre kerül a hangsúly • A célkitűzések mellett értékelni kell a kompetencia fejlesztési célok megvalósulását, valamint a közigazgatás iránti lojalitást Mérhetőség és értékelhetőség: • Kredit-pontszámok

Szakmai célok és feladatok értékelése Egyéni szakmai célok és feladatok értékelése Kredit-pontszám Szakmai célok és feladatok értékelése 10 Valamennyi cél és feladat teljesült 7-9 A célok és feladatok döntő többsége teljesült 4-6 A célok és feladatok fele részben teljesültek 1-3 A célok és feladatok kisebb részben teljesültek A célok és feladatok nem teljesültek A jelenlegi rendszer hibája a kompetenciák nem kidolgozottsága.

• Kompetencia szintekhez kredit-pontszámok kapcsolódnak Kompetencia célkitűzések • Az értékelt személy kompetencia szintje és a munkakör elvárt szintje között eltérés áll fenn • A kompetencia-célok járuljanak hozzá a szakmai célkitűzések teljesítéséhez, az előmenetelhez, a karrier kibontakozásához (szakmai ismeretek bővítése, tapasztalatok, gyakorlat megszerzése, készségek fejlesztése) • A kompetencia fejlesztésének módját is meg kell határozni (pl. képzés) • Munkakörönként megállapítható általános (szakmai ismeretek alkalmazásának szintje, kommunikációs képességek szintje, felelősségvállalás, stb.) és speciális kompetencia-követelmények • Kompetencia szintekhez kredit-pontszámok kapcsolódnak

Kompetenciaszintekhez kapcsolódó kredit-pontszámok Értékelése 5 Kiemelkedő 4 Jó 3 Megfelelő 2 Gyenge 0-1 Elégtelen

• Részvétel társadalmi, sport, illetve egyéb szakmai rendezvényeken Közigazgatás iránti lojalitás • A köz szolgálata sajátos értékeket és elveket magában foglaló életre szóló hivatás • Többletfeladat vállalása (részvétel a minőségfejlesztési és a szervezetkorszerűsítési programokban) • Tudományos munkásság (publikáció szakfolyóiratokban, részvétel szakmai konferenciákon) • Részvétel társadalmi, sport, illetve egyéb szakmai rendezvényeken

A közigazgatás iránti lojalitás A közigazgatás iránti lojalitáshoz kapcsolódó kredit-pontszámok Kredit-pontszám A közigazgatás iránti lojalitás 5 Nagyon jó 4 Jó 3 Megfelelő 1-2 Gyenge Elégtelen

• Évente legfeljebb 20 kredit-pont állapítható meg Egységesség • Évente legfeljebb 20 kredit-pont állapítható meg Egyéni szakmai célok legfeljebb: 10 Kompetencia-célok: 5 Közigazgatás iránti lojalitás: 5 • Az éves kredit-pontszámok határozzák meg az alapilletmény eltérítését A kreditpontok egységessé tennék az értékelést. A tv. ezen a ponton szabadságot ad a munkáltató jogkör gyakorlóinak. Nincs egységessék, nincs összehasonlíthatóság Éves kredit-pontszám %-os eltérítés 14-16 0-10 17-18 11-20 19-20 21-30

Az éves kredit-pontszám meghatározza a minősítés eredményét is Egységesség Az éves kredit-pontszám meghatározza a minősítés eredményét is Éves kredit-pontszám Minősítés 0-7 Alkalmatlan 8-11 Kevéssé alkalmas 12-16 Alkalmas 17-20 Kiválóan alkalmas