A könyvtárak és a könyvtárosok szerepváltozásai Vidra Szabó Ferenc www.widra.hu pszichotura@gmail.com
A könyvtárak szerepváltozásai A humanista nevelő könyvtár Hatvanas évek… kompromisszum az értelmiség és a hatalom között: amit a saját lelkiismeret elfogadott, és amelyet a művelődéspolitika is megengedett. A klasszikus-humanista értékrend szerint értékes művek közvetítése
A könyvtárak szerepváltozásai A liberális-szolgáltató könyvtár Cél: az információk minél szabadabb terjesztése A könyvtárt a használó igényeihez kell igazítani! Első látványos erőpróba: szabadpolc!
A könyvtár szociális funkciója Közvetíti és újra elosztja a társadalmi javak egyikét, az INFORMÁCIÓT. A társadalmi hátrány egyik összetevője: az INFORMÁCIÓS HIÁNY Mindenkinek joga van az információhoz: a könyvtárnak kötelessége ezt biztosítani!
A nyilvános könyvtárak szerepelvárásai Milyen szerepeknek kell megfelelni a mai kor könyvtárainak? Ezek az elvárások mennyiben függenek a helyi viszonyoktól? Társadalmi Gazdasági Politikai Kulturális Milyen a könyvtár társadalmi presztízse? A könyvtár a változások elősegítője vagy elszenvedője?
A nyilvános könyvtárak legfőbb szerepei Közösségfejlesztés - semleges hely Közösségi tér Találkozóhely Rendezvények Klubok, civil szervezetek Szociális funkciók Speciális szolgáltatások a rászorulóknak Az információs hátrány leküzdése
Belső és külső partnerség Nem az a fő kérdés, hogy milyen üzeneteket küldünk a környezetünknek... ...hanem, hogy milyenek vagyunk valójában és ebből mit lát(hat) a környezetünk Első lépés tehát: önmagunk rendbetétele!
A belső értékek kommunikálása Küldetésnyilatkozat: miért vagyunk, mi a hitvallásunk? Jövőkép (vízió): mire törekszünk? Hogyan bánunk a partnereinkkel? Arculatteremtés honlap, hírlevél, szóróanyagok stb. Szimbólumok (pl.: logó)
Külső partnerség Hogyan jelenünk meg a külvilág előtt, mit sugallunk magunkról? Minden a használóért van? Milyen helyet foglalunk el a szűkebb és tágabb kulturális közegben? Ismertség, láthatóság eligazító táblák, feliratok, piktogramok Az épület megközelíthetősége Az épület külső megjelenése Látványkönyvtár?
Oroszlány
FSZEK Újpalota
Bp. KSH
Debrecen, gyerekkönyvtár
Jászberény
Nagykanizsa
Külső partnerség:kivel lehet itt együttműködni…? Könyvtárhasználók: valós és látens igények kielégítése pozitív üzenetek (elégedettség) negatív üzenetek Fenntartó(k) megtanítani: fogalmazza meg az elvárásait és az elégedettségét! Szakmai közösség (helyi, országos, nemzetközi) Szponzorok, támogatók Média
Mikor életképes a könyvtár? Ha szolgáltatásait a helyi igényekhez igazítja megfogalmazott igények látens igények Ha a szolgáltatásai megkerülhetetlenné teszik Ha mindig előrébb jár, mint a környezete Ha többféle funkciót egyesít...
Mikor életképes a könyvtár? Kulcsfigura: a könyvtáros jól képzett korszerű szemléletű tenni akaró jó érdekérvényesítő képességű jól menedzseli a könyvtárt jól kommunikál a környezetével segítőkész, empatikus, szociális érzékenységű önbizalommal teli, pozitív jövőképű, önérvényesítő megújulni képes
Mikor működik jól a könyvtár? Ha egymást erősíti… A fenntartó, A könyvtáros, A szakmai kapcsolatok Megyei könyvtár Szakami szervezetek Képzés,továbbképzés
A jövő könyvtárosa Információs szakember Segítőkész, empatikus, szociális érzékenységű Menedzser, marketing szakember Önbizalommal teli, pozitív jövőképű, önérvényesítő Megújulni képes
Köszönöm a figyelmet!