A boldogság pszichológiája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

Republikon Tolerancia-kutatások
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Érzelmek és kultúra összefüggései
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Egy összetett érzelem empirikus vizsgálata avagy a féltékenység, mint a mindenkit megigéző „zöldszemű szörny” Magyar Edit, Lévai Edit Pécsi Tudományegyetem.
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Csoport munka.
Készítette: Reményi Nóra és Tomojzer Dóra
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Az életminőség mérése Kelemen Rita
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Társismeret.
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
EDUVITAL- Tudományos Újságírók Klubja 2012.november 26. Összetartó közösség, egészségesebb ember Dávid Beáta, PhD.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
A pozitív pszichológia
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Subjective Well-Being
Önismeret Horváth Renáta.
Párválasztásról alkotott vélemények főiskolás hallgatók körében Konzulens tanár: Szabó Sándorné Dr. Főiskolai Docens Készítette: Cselényi Nikolett Andragógia,
Gyermekkori depresszió
Környezetértékelési módszerek
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A kulturális intelligencia
Serdülők céljai, tervei, pályaválasztás serdülőkorban
Kontinuitás és változás
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Országos Gyermekegészségügyi Intézet
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az EEM helye a menedzsmentben
Koszorú- és agyérbetegségek: tények és megelőzés
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
HOMOSZEXUÁLIS ÉS HETEROSZEXUÁLIS FÉRFIAK PÁRVÁLASZTÁSA
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A Z ANOREXIA ÉS A BULIMIA NERVOSA KÖZÖTTI KAPCSOLAT MEGÉRTÉSE EGY SVÉD NEMZETKÖZI IKERMINTÁN Kovács Petra BME Kognitív pszichológia I. évfolyam Április.
Mindennapi veszteségeink
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Speciális gyermekvédelem
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Boldog Európa, boldogtalan magyarok? Dr. Lelkes Orsolya, European Centre, Bécs II. Magyar Pozitív Pszichológia Konferencia – április 29.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

A boldogság pszichológiája Szondy Máté KJF Pszichológia Tanszék

Témák A boldogság a filozófiában és a pszichológiában Hedonizmus és boldogság A boldogság mérése A boldogságot befolyásoló tényezők evolúciós tényezők genetikus és idegrendszeri tényezők korai életesemények pozitív és negatív életesemények anyagi helyzet kultúra munka, szabadidő szociális kapcsolatok személyiség Alkalmazott Pozitív Pszichológia

I. A boldogság a filozófiában és a pszichológiában

A boldogság témája a filozófiában az élet célja az átélt gyönyörök (hedone) maximalizálása Arisztippusz (Kr.e. 435 - 356)

Thomas Hobbes (1588-1679) Marquis De Sade (1740-1814) A boldogság vágyaink sikeres beteljesüléséből áll Marquis De Sade (1740-1814) „(…) csak gyönyört hozó szenvedélyeitek szavára hallgassatok, ez az egyetlen hang, amely elvezet a boldogsághoz.” de Sade: Filozófia a budoárban Az élet értelme az érzéki gyönyörök keresése

Arisztotelész (384-322) A hedonikus boldogság az embert vágyai rabszolgájává teszi. Az igazi boldogság az eudaimonia („jó szellem”)

A boldogság témája a pszichológiában A pszichológia „viktimológizálódása” miatt sokáig elhanyagolt terület

1960-as évek: „poszt-materialista” filozófia  Social Indicators Research mozgalom 1990-es évek: a „pozitív pszichológia” kialakulása

A boldogság fogalma a pszichológiában 1. A boldogság ( = szubjektív jóllét, subjective well-being, SWB) „összetevői” élettel való elégedettség pozitív érzelem magas szintje negatív érzelem alacsony szintje

2. A boldogság „típusai” (Ryan és Deci (2001)) eudaimonikus boldogság: olyan aktivitások közben éljük át, amelyekre jellemző az (a) intenzív bevonódás, (b) teljesség érzés és (c) annak az érzése, hogy erre a tevékenységre vagyunk teremtve hedonikus boldogság: bármilyen tevékenység közben átélhetjük, ahol pozitív érzelmeket élünk át, miközben szükségletkielégülés (fizikai, intellektuális, társas) történik

Hedonizmus és boldogság Veenhoven (2004)

Hedonikus beállítódás és boldogság Fordyce (1972) boldogabb hallgatók több hedonikus témát említenek Veenhoven (2004)

Alkohol Ventegodt (1995) fordított U-alakú összefüggés a boldogság és a fogyasztott alkohol közt

Veenhoven (2004) összefüggés nemzetközi szinten

Schulz és mtsai (1985) nem találtak összefüggést Dohányzás Schulz és mtsai (1985) nem találtak összefüggést Bachman és mtsai (1978) a dohányzás nem befolyásolta a boldogságot; a korai boldogtalanság befolyásolta a dohányzást

Veenhoven (2004) összefüggés nemzetközi szinten

Drog Veenhoven (2004) Akik sohasem használtak drogot, azok a legboldogabbak Bachman és mtsai (1978): a korai boldogtalanság bejósolja a droghasználatot

Szex Veenhoven (2004) liberális szexuális attitűd (pl. homoszexualitás iránt) pozitívan kapcsolódik a boldogsághoz Ventegodt (1995) a szexuálisan aktívak sokkal boldogabbak, mint a szexuálisan nem aktívak

Szabadidő Attitűd a szabadidővel szemben Szabadidő eltöltése: a boldogabb emberek több szabadidős tevékenységről számolnak be

„Teljes élet” vs. „üres élet” Peterson és mtsai (2005) „Teljes élet”: magas érték a jelentéskeresés, kellemességkeresés és elkötelezettség mentén „Üres élet”: alacsony érték a fenti dimenziók mentén Jelentésteli élet: 2, 5, 11, 12, 14, 17 Kellemes élet: 3, 8, 13, 15, 16, 18 Elkötelezett élet: 1,4, 6, 7, 9, 10

a fiatalabbak, a kevésbé iskolázottak és a nem házasok inkább gyönyörkeresés mindegyik pozitívan kapcsolódik az élettel való elégedettséghez: a gyönyörkeresés gyengén (0,17), az elköteleződés (0,3) és az értelemkeresés (0,26) erősebben hierarchikus többszörös regresszió: az élettel való elégedettséget nagyon erősen bejósolta a három orientáció interakciója a Teljes Élet garantálja a legmagasabb elégedettséget

II. A boldogság mérése

Kérdőív A leggyakrabban használt kérdőívek: Satisfaction with Life Scale (Diener és mtsai, 1985) Life Satisfaction Index (Neugarten és mtsai,1961) Affect Balance Scale (Bradburn, 1969) Delighted – Terrible Scale (Andrews és Withey, 1976)

„Napló” - tanulmányok Élményértékelő mintavételi eljárás Családtagok, ismerősök kikérdezése Az érzelmek kódolása az arcon Az érzelmek agyi vizsgálata

III. A boldogságot befolyásoló tényezők

1. Evolúciós tényezők

A boldogság evolúciós „előnyei” Mastekaasa (1993): a boldogabb emberek nyitottabbak; nagyobb valószínűséggel kötnek házasság és tovább maradnak házasok Myers (1999): jobban kedveljük a boldogabb embereket és azt gondoljuk róluk, hogy nagy valószínűséggel a mennyországba kerülnek

Salovey és mtsai (2000): a boldogabb emberek egészségesebbek Danner és mtsai (2001): a fiatal felnőttként mért boldogságszint jó bejóslója az élettartamnak Weiss és mtsai (2002) A boldogság egyfajta evolúciós „fitnessz indikátor”, mely a személy genetikai rátermettségét jelzi - ezáltal segít, hogy a párválasztás során a legmegfelelőbb egyént válasszuk.

A boldogságot csökkentő evolúciós tényezők Grinde (2002) Nagyfokú eltérés jelenlegi környezetünk és az Evolúciós Alkalmazkodás Környezete (Environment of Evolutionary Adaptation, EEA) közt Bizonyíték: Gullone (2000) A „biofília” jelensége.

Buss (2000) Evolúciós tényezők, melyek csökkenthetik a boldogságot: a potenciális partnerek száma distresszhez vezető - adaptív - mechanizmusok a versengés elkerülhetetlen volta

2. Genetikus tényezők

Tellegen és mtsai (1988) együtt és külön nevelt egypetéjű (monozigóta, MZ) és kétpetéjű (dyzigóta, DZ) ikrek vizsgálata A külön nevelt MZ ikrek érzelmi mintázata hasonlóbb, mint az együtt nevelt DZ ikrek érzelmi mintázata a pozitív érzelmek 40% - ban } genet. determináltak a negatív érzelmek 55% - ban

Lykken és Tellegen (1996) Roysamb és mtsai (2002) A szubjektív jóllét 80% - a genetikailag meghatározott. Roysamb és mtsai (2002) Nőknél 54% - ban (férfiaknál 46% - ban) genetikailag meghatározott a szubjektív jóllét szintje.

3. Idegrendszeri tényezők

Öningerléses vizsgálatok állatoknál: A legjutalmazóbb agyterület a mezolimbikus dopamin rendszer - ezen terület elektromos ingerlése a legismertebb megerősítő tényező (erősebb, mint az étel vagy a szexuális partner)

A VTA területen történő dopamin termelődés bír megerősítő hatással. A mezolimbikus dopaminrendszer sejtjeinek sejtteste a ventrális tegmentalis area (VTA)- ban található. A VTA rendszer befolyásolja a viselkedésirányításban kiemelkedő szerepet játszó prefrontális lebeny működését. A VTA területen történő dopamin termelődés bír megerősítő hatással. A dopamin termelődést kiválthatja bármilyen pozitív inger (pl. étkezés, szex). Minden addiktív drog dopamin termeléshez vezet ezen agyterületen (heroin, kokain, amfetaminok, alkohol, nikotin).

Damasio (2001) „Elterjedt nézet, hogy minden érzelemnek a limbikus rendszer az idegrendszeri alapja. Számos bizonyíték igazolja azt, hogy ez nem igaz.” „Az amygdala elsődlegesen nem vonódik be az olyan pozitív érzelmek feldolgozásába, mnt például a boldogság (…)”.

Pelletier et al (2003) Megnövkedett aktivitás fMRI vizsgálat színészeken, akik boldog emlékek felidézésével boldog hangulatot idéztek elő maguknál Megnövkedett aktivitás - az orbitofrontális lebenyben - a mediális prefrontális lebenyben - a bal oldali ventrolaterális prefrontális kéregben

Paradiso és mtsai (1999) A kellemetlen ingerek megfigyelése a szubkortikális limbikus struktúrákban, a kellemes ingerek a kortikális struktúrákat aktiválnak. A pozitív inegerek észlelésért felelős agyi struktúrák filogenetikusan fiatalabbak, mint a veszélyészlelő struktúrák. Kellemes, kellemetlen és semleges tartalmú képek - PET - el agyi aktivitás mérése

A boldogságot meghatározó tényezők II. Gyerekkor, pozitív és negatív életesemények, anyagi helyzet

A gyerekkori boldogtalanság nagy valószínűséggel felnőttkori boldogtalanságra predesztinál. igaz – hamis A tehetősebb országok lakosai boldogabbak, mint a kevésbé tehetős országok lakosai. igaz – hamis A fizetésemelés kis mértékben, de növeli a boldogságszintet. igaz – hamis

Korai életesemények

Kapcsolat a gyerekkori boldogság (felnőttkorban megítélve) és a gyermekkori életesemények közt. A gyerekkori boldogságot a következő változók csökkentették: - érzelmi abúzus - gyakori dühkitörések valamelyik szülőnél - szülői elhanyagolás - gyakori anyagi problémák a családban - fizikai abúzus - konfliktus a szülők közt

fontosabb gyermekkori életesemények Kapcsolat a gyerekkori boldogság, gyerekkori életesemények és a felnőttkori boldogság közt 387 fős mintánál. gyenge kapcsolat a felnőttkori boldogság és a specifikus gyerekkori életesemények közt fontosabb gyermekkori életesemények szülői drog, illetve alkohol abúzus válás fizikai és szexuális abúzus

A gyermekkori boldogtalanság nem predesztinál boldogtalan felnőttkorra Azon személyek 60% - a, akik gyerekkorukat boldogtalannak írták le, „boldog” vagy „nagyon boldog” felnőttként.

Pozitív és negatív életesemények

- múltbeli/jelenbeli/jövőbeli boldogság Brickman és mtsai (1978) - múltbeli/jelenbeli/jövőbeli boldogság - hétköznapi tevékenységek örömértéke (pl. barátokkal való beszélgetés, TV nézés, vásárlás) 22 lottónyertes és 29 lebénult (kvadriplégiás és paraplégiás) személy vizsgálata

a lottónyertesek nem voltak boldogabbak, mint a kontroll a lottónyertesek kevésbé élvezték a hétköznapi örömöket a bénult személyek a múltjukat boldogabbnak tekintették, mint a kontroll („nosztalgia hatás”); jelenlegi boldogságukat alacsonyabbnak értékelték, mint a kontroll, DE a különbség minimális A pozitív és negatív események csak kis mértékben befolyásolják a SWB - t

Suh és mtsai (1996) az életesemények csak 3 három hónapig befolyásolják az élettel való elégedettséget, a pozitív és a negatív érzelmek szintjét 2 éves longitudinális vizsgálatban az életesemények szubjektív jóllétet befolyásoló hatását vizsgálták.

= pozitív és negatív ingerekhez való adaptáció Hedonikus adaptáció = pozitív és negatív ingerekhez való adaptáció

„Hedonikus taposómalom”

Anyagi helyzet

Hogyan függ össze a jövedelem és a szubjektív jóllét egyéni szinten? Az anyagi helyzet változása hogyan befolyásolja a szubjektív jóllét szintjét? Hogyan függ össze a jövedelem és a szubjektív jóllét összefüggése nemzetközi szinten? Egy adott nemzet gazdasági helyzetének javulása hogyan befolyásolja a szubjektív jóllétet? Mi a kapcsolat az anyagi javak utáni vágy és a szubjektív jóllét között?

A. Jövedelem és a szubjektív jóllét összefüggése egyéni szinten A rendkívül gazdag személyek az átlagosnál boldogabbak, de a különbség minimális. Más kutatások nem talált összefüggést az anyagi helyzet és a szubjektív jóllét szintje közt

Diener és mtsai (1996)

Smith és Razzell (1975): angol lottónyertesek vizsgálata B. Az anyagi helyzet változása és a szubjektív jóllét Smith és Razzell (1975): angol lottónyertesek vizsgálata munkahely elhagyása szociális környezet változása konfliktusok a barátokkal és családtagokkal a kezdeti öröm után negatív következmények

Brickman és mtsai (1978) Diener és mtsai (1993)  a lottónyertesek szubjektív jóllét szintje csak időlegesen javult  a hétköznapi tevékenységek örömértéke csökkent Diener és mtsai (1993) a fizetésemelés nem növeli a boldogság szintjét

C. Anyagi helyzet és szubjektív jóllét összefüggése nemzetközi szinten

Skandináv államok USA Hollandia Magyarország Kelet-európai államok

Az élettel való elégedettség a gazdagabb országokban a legmagasabb és a volt szocialista országokban a legalacsonyabb.

Miután az ország elér egy bizonyos fejlettségi szintet, az összefüggés gyengül. A fejlődő országokban egyértelmű az összefüggés a nemzeti jövedelem és az élettel való elégedettség közt.

Miért boldogabbak a tehetős országok lakosai? Az anyagi jólléttel együtt járó tényezők:  jobb élelmezés, tiszta víz  magasabb fokú iskolázottság  jobb egészségügyi ellátás  az emberi jogok tiszteletben tartása  magasabb fokú egyenlőség a nemek között  hosszabb élettartam Ezen tényezők vezetnek a magasabb boldogságszinthez a tehetősebb országokban.

D. A gazdasági helyzet változása és a szubjektív jóllét Diener és mtsai (1998)

Diener és Oishi (2000) Hellevik (2003) A „tehetős” államok boldogságszintje állandó a gazdasági változások ellenére. Hellevik (2003) 1985 - 2001 közt Norvégiában a gazdasági helyzet javulását nem kísérte a boldogságszint növekedése

A gazdasági helyzet változása ellenére Angliában nem változott az önmagukat boldogtalannak, illetve boldognak valló emberek aránya.

A SWB szintjében mutatkozó változások nem követik a gazdasági változásokat. Ezzel szemben az élettel való elégedettség szintjében mutatkozó fluktuáció a gyors társadalmi változásokhoz köthető.

E. Anyagiak utáni vágy és szubjektív jóllét Milyen következményekkel jár, ha valakinek az anyagi helyzetének javítása a legfőbb célja? Az anyagi javak utáni vágy magasabb szorongás és depresszió szinthez társul

Magasabb szorongás és depresszió szint Bizonytalanság Anyagi jóllét az intim kapcsolatok leértékelése kevesebb intrinzik motivált cselekvés magasabb elvárások az anyagi jóllét pozitív hatásaival kapcsolatban bizonytalan családi háttér rossz anyagi körülmények Magasabb szorongás és depresszió szint Bizonytalanság Anyagi jóllét elérése, mint elsődleges cél (biztonságérzet) Média

A boldogságot befolyásoló tényezők III. Kulturális hatások

7. Kulturális hatások

A. Kulturális különbségek a SWB szintjében World Value Survey II (www.worldvaluessurvey.org) élettel való elégedettség pozitív érzelem negatív érzelem hedonikus egyensúly (a pozitív és negatív érzelmek különbsége) 51 országban

Élettel való elégedettség Hed. egy. Poz. érz. Neg. érz. Bulgária Magyarország Svájc

B. A kulturális különbségek okai 1. Anyagi helyzet és történelmi örökség

Individualista kultúrák 2. Individualizmus Hofstede (1980) Individualista kultúrák - személyes célok hangsúlyozása - relatíve több szabadság - pl. USA Kollektivista kultúrák - a csoport céljainak hangsúlyozása - kevesebb egyéni szabadság - pl. Japán

DE Diener, Diener and Diener (1995) 0.77 - es korreláció az individualizmus és a SWB szintje közt World Value Survey II: 0.55 - ös korreláció az individualizmus és a SWB közt DE Az öngyilkossági és válási arány sokkal magasabb az individualista kultúrákban

A személyes szabadság előnyei és hátrányai Kollektivista kultúrákban a korlátozott egyéni szabadsághoz magas fokú társas támogatottság társul, ami stresszhelyzetben védő tényezőként működik

Politikai szabadságjogok és demokratikus intézmények Magyarország Politikai szabadságjogok és demokratikus intézmények Kína

4. A boldogságra vonatkozó kulturális normák A kulturális normák megszabják, hogy az érzelmek milyen szintje az „ideális”

Latin kultúrák: Konfúciánus kultúrák (pl. Kína) - negatív érzelmek elfogadottabbak - a pozitív érzelmek kevésbé fontosak Latin kultúrák: - a kellemes érzések kívánatosak - a kellemetlen érzések nem kívánatosak

8. Munka, szabadidő

A. Munka Argyle (1999) - a munkanélküliség hatásai alacsonyabb pozitív érzelem alacsonyabb élettel való elégedettség alacsonyabb önértékelés rossz egészségi állapot unalom depresszió, öngyilkosság és alkoholizmus magas szintje

Munka Boldogság önértékelés idő strukturálás szociális élet anyagi biztonság jobb egészségmagatartás jobb egészség Munka Boldogság

B. Szabadidő Veenhoven és mtsai (1994) a boldogság és a szabadidővel való elégedettség közti korreláció 0.4 Glancy és mtsai (1986) 1521 középiskolás 24 éves követése a serdülőkori szabadidős tevékenységek jelenléte jól bejósolta a felnőttkori boldogságot

10 perces intenzív séta két órára megnöveli a pozitív érzések szintjét 1. Sport Thayer (1989) 10 perces intenzív séta két órára megnöveli a pozitív érzések szintjét Biddle and Mutrie (1991) Aerobik 8 - 10 héten keresztül (hetente 2-4 alkalommal) megnöveli a boldogságot, csökkenti a szorongást és a depressziót  endorfin termelés  szociális interakció  sikerélmény, énhatékonyság

2. Társas aktivitások Argyle (1999) A boldogság erős korrelációt mutat a barátok számával és a velük való találkozás gyakoriságával. szociális támogatás intimitás, kooperáció iránti vágy kielégülése

A flow - tevékenységek jellemzői: tökéletes koncentráció egyértelmű célok visszajelzés a teljesítményről kontroll - érzés negatív érzések csökkennek időérzékelés megváltozik

4. TV nézés A „kanapé-lakók” kevésbé boldogak, mint az átlag populáció (Argyle, 1999) 5. Nyaralás Általában megnöveli a bologságszintet (Argyle, 1999).

6. Önkéntes munka A boldogság magas szintjét eredményezi

9. Szociális kapcsolatok

Evolúciós belénk kódolt az igény a társas kapcsolatok keresésére Zoon politikon (társas lény) vagyunk Evolúciós belénk kódolt az igény a társas kapcsolatok keresésére

Kötődés Elkerülő kötődés Kötődési stílus... …felnőttként - idegen környezetben idegesen az anyára csimpaszkodik - ha az anya kimegy sír, nyugtalan - ha visszajön, nehezen nyugszik meg -az anya jelenlétében felfedezi az idegen környezet - ha az anya kimegy, nyugtalanok lesznek - ha visszatér, megnyugszanak - szeparáció alatt alacsony distressz - a viszontlátáskor alacsony érdeklődés …gyerekként Elkerülő kötődés Kötődési stílus... Biztonságos kötődés Bizonytalan kötődés -könnyen közel kerül másokhoz - kielégítő kapcsolatok és szexuális élet - félelem az érzelmi közelségtől - alacsony szintű bevonódás - egy-éjszakás kalandok - alacsony bizalom - birtokló és féltékeny …felnőttként

Közeli kapcsolatok és egészségi állapot Myers (1999) Összehasonlítva az alacsony fokú szociális támogatással rendelkező személyekkel, a kiterjedt szociális hálózattal rendelkező személyek tovább élnek.

1.234 szívrohamon átesett személy: 6 hónap alatt a megismétlődő szívroham valószínűsége a magányosan élők közt kétszer olyan magas volt, mint a párkapcsolatban élőknél (Case és mtsai, 1992) Leukámiás páciensek: csontvelő transzplantáció után 2 évvel az alacsony szociális támogatással rendelkező személyek 20% - a volt életben. Az erős érzelmi, szociális támasszal rendelkező személyeek közt ez az arány 54% volt (Colon és mtsai, 1991). 1.528 gyermek 70 éves utánkövetése: azon személyek, akiknek a szülei nem váltak el, 4 évvel tovább éltek, mint azok, akiknek elváltak a szülei (Friedman és mtsai, 1995).

Szociális kapcsolatok és SWB I. Barátság, szerelem Azok a legelégedettebb egyetemi hallgatók, akik elégedettek a párkapcsolatukkal (Emmons és mtsai., 1983) A közeli kapcsolatokkal rendelkező személyek hatékonyabban küzdenek meg a stresszorokkal (betegség, munkanélküliség, gyász, stb. ) (Myers, 1999)

A házasságban élők boldogabbak, mint azok, akik nem élnek házasságban II. Házasság Myers (2000) A házasságban élők boldogabbak, mint azok, akik nem élnek házasságban

A házasok kicsit boldogabbak, mint az együtt élő párok. Ingelhart (1990) A házasok kicsit boldogabbak, mint az együtt élő párok.

A házasság hatásának moderáló faktorai a férfiak többet profitálnak a házasság boldogságnövelő hatásából a házasság hatásosabban növeli a boldogságot, ha a házaspár szerelmes és fiatal a család „Életciklusa”

5 évesnél fiatalabb gyerek Életközelség 5 évesnél fiatalabb gyerek Mézeshetek Serdülőkorú gyerek „Üres fészek”

- hatékonyabb egészségviselkedés - erősebb immunrendszer - magasabb önértékelés - szociális támasz - lehetőség az önfeltárásra Házasság Boldogság A boldogabb emberek hamarabb és nagyobb valószínűséggel kötnek házasságot (Mastekaasa, 1993)

a szociális kapcsolatok hatásai Összegezve: a szociális kapcsolatok hatásai „Materiális” segítség Érzelmi támogatás Companionship

„Materiális” segítség Érzelmi támogatás Társas támogatás r = 0.5 SWB „Materiális” segítség Companioship

A szociális kapcsolatok változása a házasság ideje kitolódott (férfiaknál:26,7 év, nőknél 24,5 év) válások gyakorisága megnőtt (az 1960 - as gyakorisághoz képest megduplázodott) kisebb a házasodási kedv nő a válás utáni újraházasodásig eltelt idő

A szingli felnőttek egyre nagyobb aránya „Szingli - kultúra”

10. Személyiség

Mely személyiségvonások a legfontosabbak? 1. Eysenck személyiségmodellje

Erős pozitív kapcsolat a SWB - el 2. Big Five modellek Extraverzió Erős pozitív kapcsolat a SWB - el = szociabilitás, önérvényesítés Neuroticizmus Erős negatív kapcsolat a SWB - el = érzelmi labilitás Barátságosság Gyenge pozitív kapcsolat a SWB - el = kedvesség, nagylelkűség Lelkiismeretesség = megbízhatóság, kitartás Nyitottság Gyenge pozitív kapcsolat a pozitív és a negatív érzelmek szintjével = kíváncsiság, nyitottság

? • szociális igények kielégülése • az extravertált személyek több pozitív életeseményt élnek át • nyugati társadalmakban az extravertált viselkedés kívánatos ? Extraverzió SWB

• optimizmus • belső kontrollhely 3. Egyéb fontos vonások • önbizalom A SWB magas szintje

149 tanulmány metaanalízise Összegzés DeNeve and Cooper (1998) 149 tanulmány metaanalízise Nem a negatív érzelmek, hanem ezek elnyomása vezet boldogtalansághoz! A legfontosabb vonások: - represszió (elnyomás) (r = - 0.40) - interperszonális bizalom (r = 0.37) - érzelmi stabilitás (r = 0.36) - külső kontrollhit (r = - 0.34) Nem csak a kapcsolatok száma, hanem ezek minősége fontos!

IV. Hogyan növelhető a boldogság?

Lyubomirsky (2002) A SWB - et befolyásoló tényezők

Kasser (2002) • kapcsolataink újragondolása • az aktivitások, tevékenységek megváltozatása

Peterson et al (2005) • gyönyör keresése „Teljes élet” • gyönyör keresése • az élet jelentésének megtalálása • elköteleződés, beolvadás a tevékenységekbe

Happiness Building Exercises (www.reflectivehappiness.com) Seligman (2005) Happiness Building Exercises (www.reflectivehappiness.com) „Három áldás” „Hála látogatás” „Erősségeink” „Akítv és konstruktív barátságok és párkapcsolat” „Jelentés és pozitív szolgálat”

Malin (2003) 1. Újraértékelés 2. Hála 3. Kedvesség Negatív események pozitív fényben való értékelése, „minden rosszban van valami jó” 2. Hála Akik „hála naplót” vezetnek, azon dolgokról, amiért hálásak, boldogabbak. 3. Kedvesség A kedvesség aktusai növelik a boldogságot (Lyubomirsky, 2001)

4. Tartalmas szociális kapcsolatok Ld „Szociális kapcsolatok és boldogság” 5. Koncentrált figyelem a pillanatnyi gyönyörökre Pl. zene 6. Mozgás Ld. „Szabadidő és boldogság” 7. Flow - tevékenységek Ld. „Szabadidő és boldogság” 8. Az életfeladat megtalálása Célok

V. Néhány szó a boldogtalanságról

Hogy lehet a boldogtalanság, depresszió adaptív? 1. Szociális behódolás hipotézis (Social yielding hypothesis) (Price és mtsai., 1994) A depresszió egy szociális versengés vesztese esetében hasznos, mert segít abban, hogy a vesztes elfogadja a vereség tényét önalávetést jelez és így leállítja a győztes agresszív viselkedését

2. Szociális navigációs hipotézis (Social Navigation Hypothesis) (Watson, 2002) A depresszió szociális - kognitív funkciói: a kognitív kapacitást a legfontosabb szociális problémák elemzésére és megoldására fókuszálja ráveszi a szociális partnereket, hogy támogatást és segítséget nyújtsanak

A stresszel, nehézségekkel való megküzdés fejleszti a személyiségünket 3. A pozitív pszichológia álláspontja A stresszel, nehézségekkel való megküzdés fejleszti a személyiségünket