Mit rejt a titok? Gárdonyi Géza titkosírása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Móricz Zsigmond Családi háttere Iskolái Foglalkozása, munkája Művei.
Advertisements

VALKÓI EGYHÁZKÖZSÉG.
Hieroglifák.
Kutatás és írás © kurtán sándor 2011.
A szeretet himnusz értelmezése
KÉSZÍTETTE: Takács Sándor
A vizsolyi Biblia.
Készítette: Boros Erzsi
GÁRDONYI GÉZA EMLÉKHÁZ
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Katona József szülőháza Kecskeméten. Katona József 1791 Katona József szülőháza Kecskeméten. Katona József november 11-én született Kecskeméten.
Szilvási Lajos: Egymás szemében
Készítette: Nyírő Mátyás 8.b
A Biblia keletkezése, nyelvei és fordításai
Halottak napjára….
Selyem Melinda Mercédesz
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
Jules Verne.
A matematikatanítási kutatások néhány kutatás-módszertani kérdése Mennyire zavarja az oktatási folyamatot az oktatási kísérlet? Dr. Munkácsy Katalin ELTE.
Gárdonyi Géza: Egri Csillagok Varga Endrina 7.osztály.
A család Tóth József.
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
A NYUGAT
„A Radnóti-hagyaték eddig nem látott kincsei” (..aki ezt nem látja, az alig látott valamit Radnótiból…) Eredeti levelek (köztük a Fannihoz írott két utolsó.
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
Zsikazsu Emlékkönyve.
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
A Magyar Tudományos Akadémia Veszprémi Területi Bizottságának Nyelv- és Irodalomtudományi Szakbizottsága és a Pécsi Területi Bizottság Nyelv- és Irodalomtudományi.
Petőfi Sándor Élete és műve.
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
Közösségi portálok használata
Üzleti Szakközépiskola 12. A osztály "Azokért élünk, akiket szeretünk, azokért, akik igaznak tartanak. A jövőnek élünk: a szépért s jóért, amit.
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
A Titanic első útjára indult a látóhatár fel és senki sem tudta előte, hogy sosem látják viszont.
Kovácsné Balla Györgyi ajánlata
Katona József 16/A.
AZ ÍRÁS A mezopotámiai ékírás.
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
AZ ÍRÁS Ókori Róma írása.
Készítette: Sümegi Dániel
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
Készítette: Staberecz Dóra
Hogyan készüljünk fel a szóbeli interjúra? Milyen kérdések várhatóak?
Szabó Magda: Katalin utca
A Számvitel Didaktikája
DORMÁND.
Gyermekvilág régen és ma
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Az Élet Igéje február.
Kazinczy Ferenc ( ).
CSAPODY VERA március 29. – Budapest, november 6. "Az én hivatásom, hogy másoljam le a természet szépségeit. Mindegyiket, amennyire csak lehetséges."
Számrendszerek kialakulása
Csabai László.
Magyar villamosmérnök Számítástechnikus Informatikus
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Az egyiptomi írás.
HARSÁNYI NAP április 3.. A Harsányi díj átadása A napot, az Igazgatónő által levezényelt, Harsányi-díj átadásával kezdtük. Harsányi Nap április.
BABEŞ-BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM BÖLCSÉSZKAR MAGYAR NÉPRAJZ ÉS ANTROPOLÓGIA TANSZÉK ERDÉLYI MAGYAR TUDOMÁNYOS KONFERENCIA EGY SZÖVEGTÍPUS KONTEXTUSA Gál Géza.
A stílusrétegek IV november 6..
Óra a nyolcadikosoknál az Arany János Általános Iskolában, Tóthfaluban
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében. A NEMZETI SZÍNHÁZ története 1835-ben kezdték el építeni, 1837-ben kezdte el működését 1840-ig Pesti Magyar Színház.
Vörösmarty Mihály Készítette: Koch Sámuel, Kalmár Alex Leon, Zsák Ármin, Szula Milán.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
EGER Nosztalgia bemutató es évek fotóival és azok kommentálásával.
Arany János.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
PETŐFI SÁNDOR Készítette: Bíró Anna. GYERMEK- ÉS IFJÚKORA január 1- én született Kiskőrösön Édesapja: Petrovics István – mészárosmester és kocsmáros.
Út a Vadonba CHRIS MCCANDLES.
Előadás másolata:

Mit rejt a titok? Gárdonyi Géza titkosírása Készítette: a Titokfejtők csapata Belkovics Dénes Csonka Mihály Juhász Erik Jordán Máté Bata Bálint Balassi Bálint Általános Iskola és Előkészítő Szakiskola Tinódi Sebestyén Tagiskola „Az én Gárdonyim”

Vázlat 1. Témaválasztás 2. A Titkosnapló létrejötte 3. Mit takar a titok? 4. Sikertelen próbálkozások a család a kutatók – László János 50 év sikertelensége 5. Újbóli lendület 6. Megfejtés 7. A megfejtők 8. Eredmény Mi derült ki a jelekről? A napló részei 9. Miért kezelte titokként Gárdonyi? Az „őszinte tusakodó” A siker Forrásaink

1. Témaválasztás 6. osztályban Gárdonyi életrajzát tanulmányozva hallottunk először a Titkosnaplóról. Az „Élő Gárdonyi” című vetélkedőn csapatunk névválasztásakor is foglalkoztatott az a gondolat, hogy mi legyünk a „Titokfejtők”. Azért választottuk ezt a témát, mert kíváncsiak vagyunk, milyen rejtélyeket, titkokat, meglepetéseket tartalmaz Gárdonyi Géza Titkosnaplója.

2. A Titkosnapló létrejötte Gárdonyi tíz évvel halála előtt számvetést készített. Körülbelül ezzel egy időben kezdte el vezetni titkosírással írt följegyzéseit. A Pesti Hírlap tudósítója, Porzsolt Kálmán kérésére szívesen felolvasott részleteket a titkosírásos munkáiból: „pár leplezetlen igazságot élő emberekről s megfigyeléseket az életről”.

3. Mit takar a titok? Gárdonyi íróasztalának fiókjai rejtették a titkosírásos szövegeket. Fiainak azt hagyta hátra, hogy „halálom után megsemmisítendő”. Ez még inkább fokozza a család, a Gárdonyi-olvasók és a kutatók kíváncsiságát.

4. Sikertelen próbálkozások a rejtjelekkel A család Gárdonyi családtagjai találgatásra kényszerültek a jeleket illetően, hiszen az író nekik sem beszélt a kalligrafikus ábrákról. Gárdonyi Géza fia, József úgy vélte, apja a hun és a tibeti ékírásból indult ki, és olyannyira megtanulta a tibeti nyelvet, hogy az irodalmi jegyzeteit is ezen a nyelven készítette. A családban csak „tibetűknek” nevezték ezeket a jeleket. Gárdonyi József

A kutatók A kutatók sem tudtak megbirkózni a titkosírásos szöveggel. Évtizedekig homály fedte Gárdonyi feljegyzéseit. László János 1952-es értekezése szerint: az író „titkosírásos közlései töredékesek, homályosak és zavarosak”. László János kutató feltevései elhibázottak voltak, munkája tévútra csúszott. Alapvető tévedése az írásmű jellegének megítélésében mutatkozott: „sokezer, egymástól különböző jelcsoportot” tételezett fel.

50 év sikertelensége Közel 50 év alatt neves tudósok sem tudtak mit kezdeni a mindentől eltérő írásrendszerrel: távolról régi magyar rovásíráshoz hasonlított asszír, ind, héber, egyiptomi elemek keveredését látták Közben kiderült, hogy a Titkosnapló nem egyetlen kötet, hanem naplószerű füzetek, noteszek sorozata.

5. Újbóli lendület 1965 végén váratlanul sok titkosírásos feljegyzés kerül elő. Sándor halála után gazdagodik a megfejtendő anyag. Mindez új irányt ad. A titkosírás valamiféle gyakorlati értelmét sugallják: - a sokféle papír és füzetfajta használata - a színes írószerszámok használata - a térkihasználás módja - a rajzosság

Változóban van a Gárdonyi-szemlélet is. Az egri múzeum jobb anyagi és erkölcsi feltételeket teremt a kutatáshoz. Ennek következtében huszonketten jelentkeznek a titok megfejtésére.

6. A megfejtés Gárdonyi Géza Titkosnaplóját 1969-ben szinte egyszerre fejtette meg két kutató, Gilicze Gábor és Gyürk Ottó. Szinte egyszerre rukkoltak elő a jelek megfelelő értelmezésével. Fél évtized múltán ezeroldalas „fordítást” tártak a kíváncsi tömegek elé.

7. A megfejtők Gilicze Gábor (akkor egyetemi hallgató) a Füles rejtvényújságból értesült a pályázatról. A hangzók törvényszerűsége alapján a „t” jelét sejtette meg a csettintett szóban. Innen eljutott az „e” és az „i” betűig, majd a teljes megfejtésig. Módszere: segédeszköz nélkül a hangzók törvényszerűsége alapján

Gyürk Ottó (honvéd alezredes) egy televíziós vetélkedőből értesült a pályázati lehetőségről. Módszere: korszerű technikával (számítógéppel) a számjelgyanús részek kiszűrése Keltezéseket fedezett fel a titkos jelekben. A karácsony hónapjából kiindulva jutott a megfejtéshez. Gyürk Ottó 1921-2003

8. Az eredmény (1969) Gárdonyi rejtjeles írásmódja „gondosan-ötletesen kitervelt munka” Az alapjelek – amik nem módosulnak – később alakzatokká tömörülnek Alapvetően magának írta; jegyzeteket, vázlatokat tartalmaz műveihez Titkon számított arra, hogy megfejtik 1906-tól haláláig sok ötletét, meglátását, művázlatát rögzítette

Mi derült ki a jelekről? Betű szerinti írást lepleznek a jelek Választott betűjelei latin betűs írásunk betűinek kisebb-nagyobb részei Pont-, vonal-, körívelemekből és ezek dőlésirány szerinti kombinációiból alakította ki Gárdonyi a betűket Külön jelölte a magánhangzók rövidségét és hosszúságát Elenyészően csekély rövidítést használt

A napló részei Napló 1915-1922 Morfiumcseppek Mesterkönyv Címszavak a drámákról A természet kalendáriuma Más szóval a szót Két beszédvázlat

9. Miért kezelte titokként Gárdonyi az élet és az íróság fontos kérdéseit? Csak magának merte megvallani erényeit és hibáit, felismeréseit és mulasztásait. "Egyszerre látom minden munkámnak az értékét és értéktelenségét, mint valami próbakövön" - vonja le 1916. február 26-i okfejtéséből a következtetést. „…És szinte elirtózva eszméltem rá, mennyire művészietlenek negyven évi munkálkodásom remekei. Nem vigasztal, hogy a többi író is ilyen, de ha van még tíz évem, talán pótolhatom..."

10. Az „őszinte tusakodó” Féja Géza 1943-ban leírt megállapítása szerint Gárdonyi „őszinte tusakodó volt, nem kímélte magát, az igazságai jobban érdekelték az életnél, s ez a folytonos vívódás, a végső megoldásnak ez a szüntelen keresése művei fölé nő és visszasugárzik műveire is”.

11. A siker Gárdonyi 1906 és 1922 között 35 ívnyi szöveget írt ezzel az írásmóddal. Ez 1 millió 400 ezer karakter. Az egyik fele írói-irodalomelméleti jellegű feljegyzés, a másik fele főként szó- és szinonimagyűjtemény. Így gratulál titkosírással a megfejtőnek: „Gratulálok, ha megfejtened sikerült. A magyar nyelvnek magas, elzárt Tibetjébe találtál kaput. Ha addig eljutsz, ameddig én, megtalálod azt az aranyalmafát is, amelynek neve: analógia.” Gárdonyi a titkosírással a nyelvek iránti szeretetét és tiszteletét fejezte ki.

12. Forrásaink Gárdonyi Géza Emlékmúzeum Mesterfüzetek c. kiadványa. Heves Megyei Múzeumi Szervezet Dobó István Vármúzeuma, Eger Vára Barátainak Köre Kispéter András: Gárdonyi Géza. Bp.: Gondolat Kiadó, 1970 Korompai János: Gárdonyi Géza Egri Otthona. Eger.: Heves Megyei Idegenforgalmi Hivatal, 1983. Magyar Nagylexikon. Bp.: Magyar Nagylexikon Kiadó, 1999. Weller István: Eger. Bp.: Panoráma Kiadó, 1981. Z. Szalai Sándor: Gárdonyi Géza - Titkosnapló. Bp.: Szépirodalmi, 1974. Z. Szalai Sándor: Sors és történelem – Tanulmányok Gárdonyi Gézáról. Miskolc : Felsőmagyarország Kiadó, 2001.

Köszönjük a figyelmet!