Változások az oktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
A Nemzeti alaptanterv tervezett változásai
Kaposi József november 23.. Felhasznált irodalom  Szárny és Teher, Bölcsek Tanácsa Alapítvány (2009). Szerzők: Csermely Péter, Fodor István, Eva.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Az iskolai dokumentumok
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A Nemzeti alaptanterv változásai
Tantervtípusok; NAT-ok
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A nevelési-oktatási program előzményei
A tehetséggondozás lehetőségei az új Nemzeti alaptantervben
A kerettantervek fejlesztése
Kaposi József október 21.. Felhasznált irodalom  Szárny és Teher, Bölcsek Tanácsa Alapítvány (2009). Szerzők: Csermely Péter, Fodor István, Eva.
Dr. Kaposi József május. Az előadás vázlata A NAT-kiegészítés főbb elemei A NAT kiegészített bevezetője Új kiemelt fejlesztési feladatok Hangsúlyos.
Kaposi József június. A NAT-munkálatok főbb elemei  A NAT küldetésének újradefiniálása A nevelés és az értékek hangsúlyozása  A kulcskompetenciák.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Az országos mérések megújult rendszere
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
Előadás másolata:

Változások az oktatásban Bíróné Bondor Katalin 2010. november 17. Zalaegerszeg

A PEDAGÓGIA ALAPFOGALMAINAK ÉRTELMEZÉSE Az iskola– „közszolgálat”… A pedagógus– szakmai kompetenciával rendelkező értelmiségi ember… Az oktatásirányítás–az oktató-nevelő intézmény segítése a társadalmi érdek szolgálatában

PEDAGÓGIAI FOGALMAK ÚJRAÉRTELMEZÉSE Esélyegyenlőség – a mindenki számára elérhető minimum szint helyett esély kinek-kinek a tehetsége szerint érvényesülni… Integráció és szegregáció – a pedagógiában nem erkölcsi hanem szakmai fogalmak: az integráció nem eszköz hanem cél… Kompetenciák – önmagukban értelmezhetetlen, ám alkalmazásukban nélkülözhetetlen képességek…

OKATATÁSPOLITIKAI ALAPELVEK Értékes hagyományok megőrzése A pedagógia valóságának ismerete és tisztelete Szakmai egyeztetés Individualizmus helyett közösségi érdekek és értékek tisztelete

STRATÉGIAI CÉLKITŰZÉSEK 1.Új Közoktatási Törvény megalkotása Koncepció és részben kodifikálás: a 2010/2011-es tanévben 2.A Nemzeti Alaptanterv kiegészítése közműveltségi tartalommal Nem új NAT 2012-től, 1-5-9 osztálytól, felmenő rendszerben 3.Pedagógus Kamara létrehozása

5. Központi bérfinanszírozás kialakítása 4. Komplex intézmény-ellenőrzési modell kidolgozása és bevezetése - Nem szakfelügyelet - Nem hatósági intézkedés - Kidolgozása: 2010/2011 tanév, fokozatos bevezetése 2012-től 5. Központi bérfinanszírozás kialakítása 6. Kistelepülési iskolák támogatása

A közoktatási törvény módosítása

a tanév felére, körülbelül februárra várható a törvénykoncepció újdonsága a törvény formája kerettörvény-jelleggel „felhasználóbarátabb” törvény várhatóan október(november) vége felé elkészül az első hivatalos változat az új közoktatási törvénykoncepció kidolgozását a minisztérium munkatársai végzik el

A NAT várható változásairól

Nemzetközi-társadalompolitikai háttér Globalizáció-lokális közösségek Neoliberalizmus-az állam közszolgálati szerepe Individualizáció-szolidaritás, méltányosság Kulturális javak- társadalmi tőke Lifelong Learning ~ life-wide learning

Hazai társadalmi, oktatási problémák Negatív modernizáció ~ egyéni rövid távú érdekérvényesítés, közösségi szolidaritás megszűnése Gazdasági versenyképesség, tudásgazdaság- „A legjobb 10-20 százalékba tartozó magyar fiatalok ugyanolyan mértékben vannak lemaradva más országok legjobbjaitól, mint amennyire az átlagos magyar fiatal van lemaradva a nemzetközi átlagtól.” (2003, PISA) Matematika, szövegértés (2003 PISA)

Hogyan változott meg az iskola feladata? az alacsony iskolázottságú réteg újratermelődik a rendszerváltozás nem hozott pozitív változást az oktatás számtalan pozitív (vagy annak látszó) változása a szelekciót és a szegregációt segítette elő az oktatás és az iskola nem megfelelő funkciója a hátrányos helyzetű gyermekeket még jobban sújtja a közoktatásban ma paradigmaváltás zajlik. Kikényszerítője a munkaerőpiac a kompetenciafejlesztés és az együttműködésen, differenciáláson alapuló módszerek térnyerése vitathatatlan, de fontos a MacKinsey – jelentés alapmegállapítása

MacKinsey – jelentés Az iskolarendszer minősége a tanárok teljesítményétől függ. Számtalan beszámoló és statisztikai adat bizonyítja, hogy kiváló teljesítmény csak akkor érhető el, ha a rátermett emberek állnak a katedrán. („Miből adna az, akinek nincs?”).

A „helyzet” összegzése „A magyar oktatási rendszer az elmúlt harminc évben olyan gyors változássorozaton ment keresztül, amelynek igényei és elképzelései az oktatási rendszert kiérleletlenül, összecsiszolatlanul, sok esetben egymásnak részben ellentmondó hullámokban érték el.” (Szárny és teher) „Magyarország a tanulás világában egyre jobban lemarad versenytársaitól. Az elmúlt évek számos reformja ellenére a tudásbeli szakadék, amely a világ legfejlettebb részeitől elválaszt bennünket, nem szűkült, hanem szélesedett.” (Zöld könyv) „A nevelés-oktatás rendszerét a létező értékek megszerzésével és új elemek beillesztésével az alapjaitól teljességében újjá kell építeni.” (Szárny és teher)

A NAT-kiegészítés elemei A NAT küldetésének újradefiniálása Különösképpen a nevelés és értékek terén A közműveltség értelmezése A nemzedékek közötti kapcsolat, a kollektív identitásképzés érdekében Új ismeretkörök (elemek) beépítése A tantárgyközi tudás és képességterületek Ismeretek, képességek, attitűdök egysége Az európai kulcskompetenciák mintájára

A bevezetés kiegészítése (részlet) Pl. „A NAT egyik fontos szerepe, hogy megfogalmazza azt az eszmei-erkölcsi értékrendet, amely a nevelés és oktatás területén hivatott szolgálni hazánk mélyreható társadalmi-politikai átalakulását, országunk alkotmányos rendjét. Továbbá, hogy az emberiség eddig felhalmozott kultúrjavaiból oktatási követelményekbe írja át azt a műveltségszintet, amelyre hazánk felemelkedése érdekében a jövő nemzedéknek szüksége van. […] A közoktatás feladata, hogy képessé tegye a tanulókat a valóság sokoldalú és tárgyilagos megismerésére, a kor színvonalán álló ismeretek elsajátítására és alkalmazására, az új felfedezések, technikai eredmények birtokba vételére; a kutatómunka alapvető eljárásainak (adatgyűjtés, rendszerezés, feldolgozás, közlés) használatára; kiművelje a szóbeli és írásbeli kifejezés, a megértés –általában a kommunikáció – képességeit; az információforrások és eszközök hatékony felhasználásának képességét; a kézi munka, az eszközhasználat képességeit; a testi ügyességeket.”

Kiemelt fejlesztési területek A fenntartható fejlődés a természettudományi, technológiai kultúra magas, a fenntarthatóság elveit is szem előtt tartó színvonalának biztosítása. A tanórán kívüli nevelés etika, családi életre nevelés, szakkörök, művészeti tevékenységek, kirándulások és a tantárgyközi ismeretkörök (pl. pénzügyi –gazdasági ismeretek) A munkára nevelés és a pályaorientáció Pl. szociális munka

Műveltségterületek Egyszerűsödnek a fejlesztési feladatokban rögzített kompetenciaértelmezések. Megjelennek a közműveltségi tartalmak. 2006-os NAT felépítése Az új NAT felépítése 1. Alapelvek, célok 1. Alapelvek, célok 2. Fejlesztési feladatok szerkezete 2. Fejlesztési feladatok szerkezete 3. A fejlesztési feladatok 3. A fejlesztési feladatok 4. A közműveltségi tartalmak szerkezete 5. Tantárgyanként a közműveltség tartalmai Pl. fizika Pl. kémia

Közműveltségi tartalmak Három iskolai szakaszban: 1-4. 5-8. 9-12. évfolyamok (táblázat v. folyó szöveg) Pl. Témakijelölés és feldolgozási szempont meghatározása: „Az ókori Egyiptom anyagi, szellemi kultúrája” Tantárgyanként eltérő módon és struktúrában Pl. 5 népdal, vagy csak a szerző neve (Juhász Gyula) jelenik meg vagy konkrét mű (Kölcsey Ferenc: Himnusz)

Példa Magyar nyelv és irodalom 5-8. Memoriter Petőfi Sándor: Az Alföld, Nemzeti dal Részletek a János vitézből Egy népballada Arany János: A Toldi-ból egy részlet, egy ballada Kölcsey Ferenc: Himnusz Vörösmarty Mihály: Szózat Négy szabadon választott költemény Három szabadon választott (rövid) prózai szöveg

Tantárgyközi ismeretkörök, (modulok) 1. Családi életre nevelés 2. Egészségvédelem (biológia) 3. Környezetvédelem 4. Emberismeret (Etika) (óraszám) 5. Jogi ismeretek 6. Gazdasági és pénzügyi ismeretek 7. Honvédelmi ismeretek 8. Médiaismeret 9. Dráma 10. Tánc (néptánc) 11. Honismeret (néprajz) 12. EU ismeretek 13. Fogyasztóvédelem 14. Munkára nevelés, pályaorientáció 15. Gyakorlati tevékenységek pl. szociális munka (óraszám) 16. Határon túli magyarok élete

A készítés keretei Bizottságok nevei, tagok száma NAT bizottság 8 Szerkesztőbizottság 5 Legitimációs bizottság 12 Alapfokú bizottság 6 Középfokú bizottság 6 Szakiskolai bizottság 4 Szakmai bizottságok (10x4) 40 SNI bizottság 4 Irányelves bizottság 6 Összesen 91

NAT-bizottság Feladata: az átdolgozás és kiegészítés szakmai irányítása, az általános irányvonal meghatározása és a kitűzött célok megjelenésének ellenőrzése. A bevezető kiegészítésének áttekintése, szakmai véleményezése. Tagjai: a pedagógiatudomány felső- és középfokú képviselői, egyetemi oktatók, közoktatási szakértők.

A tantervi szabályozás szintjei Kormányrendelet Miniszteri rendelet Helyi szabályozás A helyi szinten nem önálló tantervkészítés, hanem a KT adaptálása a feladat.

A készítés tervezett ütemezése 2011. tavasz: a NAT kiegészítés szakmai elfogadása 2011. nyár: A NAT kiegészítés jogi elfogadása 2011. ősz: A NAT-hoz igazodó, új kerettantervek kiadása 2012. ősz: Az új NAT szerinti tanítás 1; 5; 9. évfolyamokon

Összegzés Az ismeretközvetítés és a képességfejlesztés feladatát nem lehet kettéválasztani: mert megfelelő ismeretrendszer kialakítása nélkül a gondolkodási képességek sem fejleszthetők; a tananyagtartalmak túlzott kiiktatása nemcsak az egyéni és közösségi identitás létrejöttét akadályozza meg; hanem kedvezőtlenül hat a tanulásnak, mint alapkompetenciának kialakulására is.

Felhasznált irodalom A Nemzeti Alaptanterv tervezett változásai Kaposi József Hajdúszoboszló 2010.október 21. Szárny és Teher, Bölcsek Tanácsa Alapítvány (2009). Szerzők: Csermely Péter, Fodor István, Eva Joly, Lámfalussy Sándor. Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért 2008. (Szerk.: Fazekas K., Köll J. és Varga J.). Ecostat kiadó, Budapest, 2008. www.oecd-pisa.hu;