Légikatasztrófák Átlagosan minden 4,6 másodpercben száll fel egy 737-es. A repülőgéptípusból körülbelül 1250 darab van a levegőben egy adott pillanatban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZELLEMEK Itt vannak körülöttünk… Nem hiszed???
Advertisements

Biztonsági szabályok Szerelés előtt áramtalanítsd a számítógépet
Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.
A légkör összetétele és szerkezete
US Airways Légitársaság 1549 járata, Airbus A320
KBSz Szakmai Napok Siófok, 2006 okt. 24. Sárközi Szilárd megb. met. szakértő A HAZAI HAJÓZÁST VESZÉLYEZTETŐ IDŐJÁRÁSI JELENSÉGEK az ún. légkörzési félévben.
A Carpentaria öbölben, Észak-Ausztráliában, szeptember és november között egy páratlan szépségű természeti jelenség látható: a reggeli kötélfelhők.
Testek egyenes vonalú egyenletesen változó mozgása
A NAPPALOK ÉS ÉJSZAKÁK váltakozása
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
Szemerszki Csilla Csernobil
CSAPADÉKTÍPUSOK.
III. Anyag és energia áthelyeződési folyamatok az óceán-légkör rendszerben A nagy földi légkörzés.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Ismerkedés a szintezéssel
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
Levegőtisztaság-védelem 7. előadás
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
KINEMATIKAI FELADATOK
Aerosztatikai nyomás, LÉGNYOMÁS
5. Kutatás Panama-csatorna, Szuezi-csatorna, Gibraltári-szoros
\ A modern és fenséges Airbus 380, az Atlanti óceán fölött repült, New-York felé.
Éreztesd velem, hogy nő vagyok! Egy modern tündérmese.
A Titanic első útjára indult a látóhatár fel és senki sem tudta előte, hogy sosem látják viszont.
Antonov 225 Szovjet gép....robusztus külsejű, de megbízható.
Számítástechnika I MFK Készítette: Rajnai Gábor PBDGM3
1. Egy széler ő m ű park építése a tenger közepén A XXI. század néhány mérnöki csodája.
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
Az egyenes vonalú egyenletes mozgás
A csillagászat keletkezése
Levegő szerepe és működése
A Malév a változó iparágban Előadás az Utazás és Turizmus Program IX. Országos konferenciájára 2005 december 5.
FlyBalaton repülőtér bemutatkozása Hotel Budapest, december 6.
Nyomtatók.
FlyBalaton repülőtér bemutatkozása Március 29.
Időjárási és éghajlati elemek:
 A világ 20 legnagyobb légikikötője közül 14 itt található (Chicago,New York, Dallas, Los Angeles, Atlanta, STB....).
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Bepillantás egy boldogabb világba: Anika illúziója és a mozinézők illúziója 10/C.
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
TUDTAD?Ha Kínában egymillió közül sem találni nálad jobbat……akkor csak egy vagy az 1300-ból!Hamarosan Kínában beszélnek majd legtöbben angolul.India lakosságának.
Számrendszerek kialakulása
St.Maarten repülőtere. Ezek a fotók a St. Maarten szigetén levő “Princess Juliana Airport”-ról készültek Itt már megtörtént, hogy a gyanútlan strandoló.
Ikerparadoxon.
Egyesült Királyság zászlaja: Egyesült Királyság címere:
Számtani és mértani közép
MAGYAR AUTÓS SZAKMAI SZÖVETSÉG SZIGET FESZTIVÁL HAMIS ALKATRÉSZEK ÉS ANNAK VESZÉLYEI.
Furcsa jelenségek jég golyók a parton Egy természeti ritkaság, amelyre nincs határozott meteorológiai magyarázat. Ilyen akkor történhet, ha erősen.
Ikarosz és a repülés.
Földrengések.
U NIVAC 1 Készítették: Gőz Laura Boldizsár Henrietta.
Világjárványok az emberiség életében
A villámok hirtelen igen erős kisülések, melyek létre jöhetnek: felhő és talaj között felhő és felhő között A felhő és a környező levegő között, De létrejöhet.
A Kheopsz piramis.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Mechanikai hullámok.
Szélenergia.
REPÜLÉSRE VESZÉLYES IDŐJÁRÁSI JELENSÉGEK HATÁSA A PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰVEKRE Előadó: Hadobács Katalin sz. hadnagy (MH GEOSZ IESZO) (NKE-HHK KMDI, PhD.
Műszertan előadás Nógrádi József február 27.
Katasztrófák, a világ körül A KATASZTRÓFA TERMÉSZETI VAGY EMBERI OKOKBÓL BEKÖVETKEZŐ OLYAN ESEMÉNY, AMI ÉLŐLÉNYEK NAGY LÉTSZÁMÚ CSOPORTJÁNAK ÉLETKÖRÜLMÉNYEIT.
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Innovatív közlekedésbiztonsági eszközök
Előadás másolata:

Légikatasztrófák Átlagosan minden 4,6 másodpercben száll fel egy 737-es. A repülőgéptípusból körülbelül 1250 darab van a levegőben egy adott pillanatban. A légibalesetek (a szerencsés kimenetelűeket is ideértve) mintegy 70%-a mögött pilótahiba áll. Az emberéletet is követelő katasztrófák esetében ez az arány 85%.

Gyakori baleseti okok: Az időjárás A repülőgépek számára az egyik legveszélyesebb légköri jelenség a szélnyírás, vagyis amikor nagy szélsebesség- és széliránybeli eltérések állnak fenn vízszintes és függőleges irányban egyaránt. Ez a jelenség megszokott viharos területen, emiatt is kerülik el a gépek lehetőség szerint a viharfelhőket. A szélnyírás miatt megeshet, hogy a repülőgép hirtelen akár több száz méternyi magasságot is veszíthet, ami különösen fel- és leszállásnál roppant veszélyes, és sok gép vesztét okozta már. A modern műszerek lehetővé teszik a szélnyírás érzékelését, így a pilóták jó esetben ezeket kikerülhetik, és szimulátoros gyakorlással is fel lehet készülni rá, ám még így is komoly veszélyforrásról van szó. Gyakori baleseti okok: Az időjárás

Egy Boeing 737-es és egy jégvihar találkozásának eredménye Jégeső Az időjárás számtalan téren befolyásolhatja a biztonságot. Túlzott hideg esetén a földön álló gépek szárnyain és vezérsíkjain jég képződhet, amely nemcsak plusz súlyt, de rosszabb légáramlást is jelent, valamint akadályozhatja a szárnyakon található, a felhajtóerőt növelő rendszerek működését. A jeget tehát felszállás előtt el kell távolítani; általában folyékony jégoldóval permetezik le a gép kritikus pontjait. Egy Boeing 737-es és egy jégvihar találkozásának eredménye

Egy 747-est villámcsapás ér felszállás közben Villámok Mivel a villámok nagy része nem a felhőből a földbe, hanem felhőből felhőbe csap, a repülőgépeknél komoly probléma a villámcsapás. A mai gépeknél szigorú előírások szabályozzák, milyen villámoknak kell ellenállniuk. A villámok mintegy 10%-át kitevő ún. pozitív villámok (amelyeknél a Föld a pozitív oldal és a felhő a negatív) ellen nincs még megfelelő védelem, mivel a villámcsapásokkal kapcsolatos biztonsági szabályok megalkotásakor még nem rendelkeztünk megfelelő ismeretekkel róluk. Egy 747-est villámcsapás ér felszállás közben

A PanAm és a KLM légitársaságnak a gépeik összeütköztek a nagy ködben A fel- és leszállásnál a köd vagy az erős oldalszél is okozhat katasztrófát. Maga a köd még nem tűnik jelentős gondnak a mai leszállást segítő rendszerek mellett, de a kifutón és a gurulóutakon mozgó gépek számára nagyon veszélyes, amely ellen guruló-radarral lehet védekezni. Ez a radar a gépek földön való mozgását követi és jeleníti meg a reptér irányítótornyában dolgozóknak, akik így tökéletesen átláthatják a gépek mozgását, ezáltal megakadályozhatják a nem kívánt találkozásokat. A holland gépen 248-an, az amerikai gépen 274-en vesztették életüket. Az utóbbi gépen azonban 61-en túlélték a katasztrófát, amelyet a köd és többszörös emberi hiba okozott. A PanAm és a KLM légitársaságnak a gépeik összeütköztek a nagy ködben

Gyúlékony kerozin A repülőgép katasztrófák jelentős része a földön történik. A repülőgépek üzemanyagát a kerozint a repülőgép szárnyában tárolják. Abban az esetben, ha a leszálló gép szárnya valamilyen ok miatt megsérül, a kerozin kiömölhet és felrobbanhat. Ezt követően az utasoknak nem sok esélyük marad a megmenekülésre, hiszen a kerozin több mint ezer fokos lánggal ég. 2006 júliusában a Szibériai Irkutskban hasonló katasztrófa következett be. Csak azok az emberek élték túl a balesetet, akik a légikisérők által kinyitott vészkijáratokon a robbanás bekövetkeztéig ki tudtak ugrani a gép testéből. A többi ember szörnyű kínok között halt meg. A kiugró emberek közül többen megsérültek, ugyanis a vészkijárat 3-4 méter magasan volt az aszfalt fölött.  

BALESETEK Üzemeltető Air France Lajstromjel F-GLZQ Utasok 297 Személyzet 12 Túlélők 309 (halottak nélkül) A gép 16:01-kor szállt le. Kigurulás közben a repülőtér 24L jelzésű leszállópályán túlszaladt, 146 km/h-s sebességgel átszakította a repülőtér kerítését és egy forgalmas autópálya mellett, egy csatorna partján, 200 m-re a kifutópálya végétől állt meg.

A Párizsi Baleset Az Air France 4590-es járata a Párizs-New York-JFK útvonal kezdetén a futómű abroncsát a kifutópályán található alkatrész sértette meg. Ettől az abroncs levált a fuóműről, és sérülést okozott a 4-es hajtóműnek. Ezután a hajtómű kigyulladt, majd a gép megpróbált így felszállni. A CDG irányítótorony azt az utasítást adta, hogy próbáljanak meg átrepülni a Le Bourget reptérre. Kisvártatva megszakadt az összeköttetés. Ekkor egy szállodába csapódott be a gép. 100 fő utas, 9 fő személyzet és 5 földi ember hal meg. Ez volt az Air France történetének egyik legsúlyosabb balesete.

Tények: Mióta Fidel Castro egy erőszakos forradalom során 1959-ben hatalomra került, neve Kuba szinonimájává vált. A repülőgépbalesetek mintegy felére a végső megközelítés és a földet érés szakaszában kerül sor. Utaskilométerre vetítve tízszer nagyobb a valószínűsége annak, hogy autóbalesetben halunk meg, mint repülőgép-szerencsétlenségben. A 747-esek negyedtonnával többet nyomnak a külső festés elvégzése után, mint az előtt. A világ leghosszabb, leszállás nélküli menetrend szerinti repülőjárata Los Angeles-t köti össze Szingapúrral. Az út közel 15 ezer kilométer hosszú, és több mint 18 órán át tart. Az Egyesült Államok Szövetségi Repülési Hivatala vizsgálata szerint az utasszállító repülőgépek utasterét külső üzemanyagtűz esetén mintegy másfél perc elteltével borítják el a lángok. Az égő repülőgépek biztonságos elhagyására elfogadott időtartam ezért 90 másodperc. A 747-esek akkor is a levegőben képesek maradni, ha négy hajtóművükből csak egy működik. Működő hajtómű nélküli vitorlázórepülésben 15 kilométerenként ezer métert süllyednek.