Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZTE Klebelsberg Könyvtár
Advertisements

Az információs társadalom helyzete Magyarországon
A kommunikáció és a grammatika új megközelítése
Szeretem a könyvtáram!.
Euroexam nyelvvizsgákra
A könyvtár és az Internet mindenkié A világ a könyvtárban, a könyvtár a világban.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Előadássorozat a Független Pedagógiai Intézetben fupi.hu Az internet: miért, hogyan? 5 / 10. Csada Péter Csada Bt. cspc.hu.
Digitális világ 4. foglalkozás Mobilfónia 1. Eszközök, lehetőségek.
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Digitális világ A digitális reklám
Keresőoptimalizálás Fizetett hirdetések a keresőkön Fizetett hirdetések tartalmi oldalakon Fizetett helyezések vagy regisztrációk Internetes hirdetések.
Élethosszig tartó tanulás a jobb közérzet érdekében
THE BUSINESS AUTOMATION COMPANY Alsópáhok,2012. február 12. Új média Magyar Kolping Szövetség titkári továbbképzés.
Az internet veszélyei KÉSZÍTETTE: Román Róbert
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
"Free phone" Kozellné Szabó Csilla Ozeki Informatikai Kft.
WEB 2 eszközök, közösségi portálok az oktatásban
 Jób 30:9 És most ezek gúnyolódnak rajtam, ezek fecsegnek rólam.  Zsolt 1:1 Boldog ember az, aki nem jár a bűnösök tanácsa szerint, nem áll a vétkesek.
Web2 és a blogok. Mi az a web2? 1.Filozófia (tartalom) szabadság nyitottság közösség 2.Eszköz(készlet) egyszerűség integráció kompatibilitás mobilitás.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Euroexam nyelvvizsgákra
A Kék Vonal Internet Helpline tapasztalatai
Közösségi média és a könyvtár Trendek Közösségi média és a könyvtárak Trendek
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Emeltszintű Etanácsadó Otthoni internetes ügyintézés Készítette: Horányiné Horváth Viktória Csilla.
2009. november 30. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 12. előadás.
Veszelszki Ágnes (ELTE)
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Közösségi portálok használata
Közösségi oldalak Készítette: Tóth Petra Felkészítő tanár:
A Facebook titka Héjj Szilárd Marketingarc
Orvosoktatás Betegedukáció Egészségügyi kutatások, adatok közzététele Egészségügyi programok szervezése, támogatása Részvétel szakmai szervezetek munkájában.
A jövő könyvtára, a könyvtárak jövője MA Könyvtári szolgáltatások menedzselése II.
A számítógép jelentősége a hétköznapokban
Közösségi oldalak használata
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Digitális világ – interaktív táblán
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
A közösségi média hatása a fiatalok nyelvhasználatára
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
Budapest, Hungary, 21st World Congress on Reading 1 Elektronikus könyvtár(ak) az olvasás szolgálatában Moldován István OSZK
Az elektronikus könyvtárak jelene és jövője
Az informatika szerepe a XXI.század múzeumaiban
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
A dokumentumrögzítés története:
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Az IKT-eszközök hatása az olvasási kultúrára
WEB 2.0. Amiről szó lesz… Web átalakulóban, a WEB 2.0 –Újszerű weboldalak… –Első a tartalom! –A felhasználók hatalomátvétele?! –A Web mint platform –
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Az internet.
Az Internet alkalmazásai
A kommenthuszár becsizmáz. Új szavak a digitális kommunikációban
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
DIGITÁLIS KULTÚRA ÉS MÉDIAOKTATÁS – Amit a TÁMOP kutatási eredményei üzennek Készítette: Jakab György Budapest december 6.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Social Media 2015-ben, üzleti szemmel - avagy merre tart a közösségépítő világ? Kulcsár István Róbert 1.
SZTE OPAC, adatbázisok A szakirodalmi keresés kezdő lépései Aranyi Zoltán SZTE Klebelsberg Könyvtár
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
A ZUKBERGNETIG Lexikográfiai megfontolások Károli Gáspár Református Egyetem június 13-án Dr. Veszelszki Ágnes (ELTE BTK, KIM)
Kötelezőbiztosítás Kötelezőbiztosítás Olvasás és irodalom a digitális bennszülöttek korában Gombos Péter május 4., Szentendre Olvasmányok, amelyek.
FELHŐ ALAPÚ INFORMATIKAI RENDSZEREK VS. LEXIKÁLIS ISMERETEK Networkshop 2016 Konferencia Debrecen Antal Péter, Eszterházy Károly Főiskola,
Digitális világ Rólunk a világnak Írjunk blogot!
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.
Előadás másolata:

Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest Tweetel, támblizik, sznepcsetel – egy netszótár tanulságai pedagógusoknak Dr. Veszelszki Ágnes Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest 2014. március 19-én

Áttekintés internet ~ közösségi média és a diákok a digitális kor kulturális jellemzői egy új nyelvváltozat, a digilektus nyelvi jellemzői, kiemelten: vizualitás lexika (szókincs)

A digitális nemzedék és a könyvek…

És mondd, apa, bevált az iPad, amit tőlem kaptál a születésnapodra? http://www.youtube.com/watch?v=TtXWWRyJLPw

A magazin egy olyan iPad, amely nem működik http://www.youtube.com/watch?v=aXV-yaFmQNk

Hogyan használják a diákok a közösségi médiát? a 12–17 éves amerikai diákok 73%-a használja a szociális médiát (2013) 25 év alatti németek 98%-a (2014) az iskolákban, ahol tiltják a mobil használatát, 63% mégis használja 62%: hírek közösségi médiából 17%: információk „nehéz” témákról (pl. drogok) forrás: http://www.technologybitsbytesnibbles.info/archives/7533 [2013. 06. 24.]

Veszélyforrás? rombolhat: álláspályázat: 38%: negatív befolyás (digitális lábnyom) elterelheti a figyelmet (vs. multitasking) cyberbullying (online zaklatás): háromból egy gyerek tapasztalta digitális szakadék és megértési nehézségek A láma nem írt misst, jöttek gankelni, a support meg hiába próbált menteni, az enemy alapból pro volt, és a n00b csipa még feedelte is őket. (gamer, Balogh Andrea)

Digilektus saját fogalom: digi- + lektus új nyelvváltozattípus a nyelvváltozatok rendszerében az elektronikus (digitális) média nyelvhasználati módja a számítógép közvetítette kommunikációra jellemző új nyelvváltozat

A digilektus korának Kulturális jellemzői

Hogyan változtatta meg az internet az Ön gondolkodását? A világhálóba keveredett ember… ELTE Eötvös Kiadó, 2013. december

A világhálóba keveredett ember „Egyre gyakrabban esik meg velem, hogy ott állok tanácstalanul a város közepén, mert nem találok postát, patikát, trafikot. Ha van a társaságomban okostelefonos – én ugyanis butatelefont használok –, megkérem, segítsen, ugorjon már fel a világhálóra, vagy felhívok valakit, hogy derítse ki, hol vagyok, és merre menjek. Miközben világos számomra, hogy valamit rosszul teszek, hiszen a web ma már lényegében mindenhonnan elérhető. Tehát mindenütt jelen van. Omnipraesens.” (Réz András filmesztéta, műfordító, forgatókönyvíró, reklámszakember)

Az itt-most-minden-médium interperszonális kommunikáció helytől és időtől való függetlenné válik felgyorsul (Schlobinski 2009) hálózati jellegzetességek (Heijnk 2002) interaktív multimediális elméletileg korlátlan tárhely, szinte végtelen információs tér globális: elméletileg mindenütt elérhető „Minden egyformán közel, vagy – ha úgy tetszik – egyformán távol van” (Karácsony 2002) a jelen felértékelődése: a modern világ általános jellemzője, internet: látványosabbá teszi (Karácsony 2002)

Információmennyiség a korábban tapasztalthoz képest elképzelhetetlen mértékben és sebességgel nő: „tudásrobbanás” (Pscheida 2007) „big data” átláthatatlan információmennyiség hatásai bizonytalanságérzet, orientáltságvesztés: „lost in hyperspace” kognitív túlterhelés: „cognitive overhead” érzés: minden információ online elérhető

Új keresési technikák a’la carte-kultúra (Origgi 2006) keresés és szelekció korábban: szótár, lexikon, enciklopédia vagy szakkönyv ma: keresőportál, pl. Google (vö. anti-játék)

Mediatizált mindennapok médiumok a másokkal való kapcsolattartásra naponta többször is választás: kommunikációs forma telefonbeszélgetés, skype, sms, e-mail, cset, üzenőfal, „privi”, komment, blog, tweet, fórum, hivatalos levél…

Szerző-szerkesztő-olvasó viszony nyomtatott munka: több szakértő (szerző, kiadó, szerkesztő, lektor, korrektor) web 2.0 (pl. Wikipédia): interaktivitás: résztvevő online közösség, sok anonim szerző, „tömegek bölcsessége” olvasó társszerzővé és -szerkesztővé is válik hitelesség, megbízhatóság Nature magazin 2005: Wikipedia (3,86 hiba) vs. Encyclopedia Britannica (2,92 hiba)

Hiperlinkes szöveg internetes szöveg hálószerkezete: hipertext (Ted Nelson 1974, 1987) hipertextegységek, részszövegek csomópontok (szövegek, képek, videók, animációk…) hiperlinkek, elektronikus utalások csomópont: döntés: belép vagy tovasiklik linearitás felfüggesztődése patchworkszerű információszerkezet

Digitális műfajok a korábbi technológia/műfaj párhuzamosan tovább él, jelentősége csökken aszinkron formák > szinkron típusúak pl. e-mail, fórum > cset, blog > tweet, poszt nagy elbeszélések > mikroelbeszélések pl. levél > képeslap > jókívánság-sms > poszt a közösségi oldalak üzenőfalán formák konvencionalizálódnak pl. sms (sok rövidítés, sajátos íráskép vs. írott normát követő, szabályos) pl. tweet (@ #)

Kultúrpesszimista nézetek a kommunikáció evolúciójáról

A digilektus Nyelvi jellemzői

A nyelvi hatások vizsgálati szempontjai írástechnika (kézi vs. gépi szövegbevitel, billentyűzet vs. érintőképernyő) helyesírás (fonetikus írás) olvasás és szövegértés (hipertext) grammatika (redukció, beszélt nyelv) pragmatika (tegezés-magázás, troll) vizualitás (kép-szöveg kapcsolatok) lexika (nyelvi kölcsönhatások, neologizmusok)

A digilektus és a vizualitás

Vizualitás képi információ bevonása pl. számítógépes programok grafikus felülete, honlapok, ASCII-rajzok, képmegosztás, profilképek, emotikonok, selfie, reaction gif… Fb. napi 350 millió fotó, Snapchat: 400 M ╔══╗ ║██║ ♫ ♫ ║(O)║::::::::: ╚══╝:::::::::... █ ▄ █ ▄ ▄ █ ▄ █ ▄ █ Min- - - - - - - - - - - -● Max .-..-. `·.·´ ●/ /▌ //

Vizualitás emotikonok

Vizualitás és mémek „lájkfolklór”: divathatás, gyors reakció pl. demotiváló pl. olimpiai mémek (McKayla Maroney)

Mi lehet mém? dallam, gondolat, jelszó, ruhadivat, edények készítésének vagy boltívek építésének módja (Dennett) > továbbküldendő e-mailes lánclevelek > az interneten folklórszerűen terjedő, szinte bármilyen jellegű, képes-szöveges-hangos tartalom

Leo és az Oscar (vö. Mémeskút)

Hungaromém

A digilektus szókincse

A Netszótár céljai dokumentálás ismeretterjesztés szórakoztatás a kommunikációs szakadék csökkentése a digitális bennszülöttek és bevándorlók (kint rekedtek?) között

Új szóalkotások, új kollokációk netologizmus: az internetes nyelvhasználatban keletkező, a neten előforduló neologizmusok egoszörfölés ’keresőprogramban saját névre való rákeresés’ támblizik ’a Tumblr oldalt használja’ insta ’Instagram’ XD [ikszdé], ikszdézik, kettőspontdézik ’nevet’ becsizmáz ’felébred, ébredezik’ (bebootol a gép ’betölt’, boots ’csizma’) Facebook-gyanús fotó lóg a neten, dob egy sms-t

Belső tagolódás informatikai (eredetű) szókincs szkennel, e-mail, wlan, alaplap, space, backspace, QWERTY, klikkel kodek, béta, bágos játékosok nyelve, gamerszókincs (vö. Balogh Andrea) laggol, kempel, hedcsát, hent, kipörget, imba

Belső tagolódás e-mail, levelezőlisták blog; fórum csetelés emil, evél, CC, BCC, addol, csatolmány blog; fórum komment, poszt, gasztroposzt, vlog, énblog, bloggerina, kommenthuszár, imho csetelés cset, BRB, CB, pill, mom, tel, Snapchat közösségi oldalhoz kötődő szókincs fészel, fácse, posztol, megpókol, tetszikel, lájkgyanús, lájkfolklór, bejelöl, letilt, blokkol, megalájk, gigalájk, teralájk

Idegen (angol) nyelvi hatás angol szavak (rövidítések) átvétele eredeti írásmóddal: task manager ’feladatkezelő’, Thx = Thanks ’köszönöm’ fonetikus írással: divájsz < device ’eszköz’, fícsör < feature ’jellemző’, kapcsa < captcha ’ellenőrző kód’ tükörfordítások, kalkok félig: arcpálma < facepalm teljes: kékfog < Bluetooth, adatbázis < data base, képbolt < Photoshop

Gesztusleíró kifejezések, verbális szmájlik arcpálma ~ facepalm headdesk

Netspecifikus akronimák ASL = age sex location ’kor, nem, tartózkodási hely’ OMG = Oh, my God ’Ó, istenem! ’ LOL = laugh out loud ’hangosan nevet’ ROTFL = rolling on the floor laughing ’földön fetrengve nevet’ TLDR = too long; didn’t read ’túl hosszú, nem olvastam el’

További példák: ASD billentyűkombináció, játékirányítás funkciói: csetelés során a kommunikáció fenntartása ’nem tudok mit mondani, csak nevetek rajta’ név többet szerepeljen a cseten unalom, felháborodás vagy döbbenet szóban: [áesdé], unalom vagy hezitálás, töltelékszóként már tudom mit kapsz majd szülcsinapcsidra :D XD ( egy kopasz török ninfo csajt) XDDDDDDDDD :AS:AD:FASFASDF:ASD:SDA-

További példák: láwcsi, szeri, szerike digitális kommunikációban + ifjúsági társalgási nyelvben használt szóalakok jelentése: szeretet, szerelem, szeretlek Szercsi puszcsi, este talee! <3

További példák: fészes ős a Facebook közösségi oldalra regisztráló, a gyermekével ott kapcsolatot felvenni kívánó szülő írott nyelvben Anti szülei fészes ősök, mindent ellenőrizni akarnak a fb-on.

Nézőpont kérdése: A mi generációnk A mi generációnk nem lesz híres semmiről Soha nem mondja majd senki, hogy Mi vagyunk az emberiség csúcsa Tévedés, az igazság az, hogy A generációnk egy hiba volt. Azt gondolni, hogy Tényleg sikeresek leszünk Hiábavaló. És tudjuk, hogy Csak pénzért és hatalomért élni Az, ahogy a dolgok mennek. Szeretni, tisztelni, kedvesnek lenni Hülyeség. ujnemzedek.hu/kivagy/1081/14_eves_srac_irta_a_szazad_legfontosabb_verset.html Elfeledkezni a régi időről Nem lesz könnyű, de megpróbáljuk. Javítani a világon Olyasmi, amit soha nem tettünk. A feladás A megoldásunk a problémákra. A kemény munka: Ez egy vicc Tudtuk, hogy Az emberek azt mondják, nem térhetünk vissza. Ez igaz lehet, Ha csak át nem fordítjuk a dolgokat. (Most olvasd lentről felfelé) Jordan Nichols

Veszelszki Ágnes www. veszelszki. hu facebook. com/netszotar facebook Veszelszki Ágnes www.veszelszki.hu facebook.com/netszotar facebook.com/netesszekotet 2014