Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest Tweetel, támblizik, sznepcsetel – egy netszótár tanulságai pedagógusoknak Dr. Veszelszki Ágnes Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest 2014. március 19-én
Áttekintés internet ~ közösségi média és a diákok a digitális kor kulturális jellemzői egy új nyelvváltozat, a digilektus nyelvi jellemzői, kiemelten: vizualitás lexika (szókincs)
A digitális nemzedék és a könyvek…
És mondd, apa, bevált az iPad, amit tőlem kaptál a születésnapodra? http://www.youtube.com/watch?v=TtXWWRyJLPw
A magazin egy olyan iPad, amely nem működik http://www.youtube.com/watch?v=aXV-yaFmQNk
Hogyan használják a diákok a közösségi médiát? a 12–17 éves amerikai diákok 73%-a használja a szociális médiát (2013) 25 év alatti németek 98%-a (2014) az iskolákban, ahol tiltják a mobil használatát, 63% mégis használja 62%: hírek közösségi médiából 17%: információk „nehéz” témákról (pl. drogok) forrás: http://www.technologybitsbytesnibbles.info/archives/7533 [2013. 06. 24.]
Veszélyforrás? rombolhat: álláspályázat: 38%: negatív befolyás (digitális lábnyom) elterelheti a figyelmet (vs. multitasking) cyberbullying (online zaklatás): háromból egy gyerek tapasztalta digitális szakadék és megértési nehézségek A láma nem írt misst, jöttek gankelni, a support meg hiába próbált menteni, az enemy alapból pro volt, és a n00b csipa még feedelte is őket. (gamer, Balogh Andrea)
Digilektus saját fogalom: digi- + lektus új nyelvváltozattípus a nyelvváltozatok rendszerében az elektronikus (digitális) média nyelvhasználati módja a számítógép közvetítette kommunikációra jellemző új nyelvváltozat
A digilektus korának Kulturális jellemzői
Hogyan változtatta meg az internet az Ön gondolkodását? A világhálóba keveredett ember… ELTE Eötvös Kiadó, 2013. december
A világhálóba keveredett ember „Egyre gyakrabban esik meg velem, hogy ott állok tanácstalanul a város közepén, mert nem találok postát, patikát, trafikot. Ha van a társaságomban okostelefonos – én ugyanis butatelefont használok –, megkérem, segítsen, ugorjon már fel a világhálóra, vagy felhívok valakit, hogy derítse ki, hol vagyok, és merre menjek. Miközben világos számomra, hogy valamit rosszul teszek, hiszen a web ma már lényegében mindenhonnan elérhető. Tehát mindenütt jelen van. Omnipraesens.” (Réz András filmesztéta, műfordító, forgatókönyvíró, reklámszakember)
Az itt-most-minden-médium interperszonális kommunikáció helytől és időtől való függetlenné válik felgyorsul (Schlobinski 2009) hálózati jellegzetességek (Heijnk 2002) interaktív multimediális elméletileg korlátlan tárhely, szinte végtelen információs tér globális: elméletileg mindenütt elérhető „Minden egyformán közel, vagy – ha úgy tetszik – egyformán távol van” (Karácsony 2002) a jelen felértékelődése: a modern világ általános jellemzője, internet: látványosabbá teszi (Karácsony 2002)
Információmennyiség a korábban tapasztalthoz képest elképzelhetetlen mértékben és sebességgel nő: „tudásrobbanás” (Pscheida 2007) „big data” átláthatatlan információmennyiség hatásai bizonytalanságérzet, orientáltságvesztés: „lost in hyperspace” kognitív túlterhelés: „cognitive overhead” érzés: minden információ online elérhető
Új keresési technikák a’la carte-kultúra (Origgi 2006) keresés és szelekció korábban: szótár, lexikon, enciklopédia vagy szakkönyv ma: keresőportál, pl. Google (vö. anti-játék)
Mediatizált mindennapok médiumok a másokkal való kapcsolattartásra naponta többször is választás: kommunikációs forma telefonbeszélgetés, skype, sms, e-mail, cset, üzenőfal, „privi”, komment, blog, tweet, fórum, hivatalos levél…
Szerző-szerkesztő-olvasó viszony nyomtatott munka: több szakértő (szerző, kiadó, szerkesztő, lektor, korrektor) web 2.0 (pl. Wikipédia): interaktivitás: résztvevő online közösség, sok anonim szerző, „tömegek bölcsessége” olvasó társszerzővé és -szerkesztővé is válik hitelesség, megbízhatóság Nature magazin 2005: Wikipedia (3,86 hiba) vs. Encyclopedia Britannica (2,92 hiba)
Hiperlinkes szöveg internetes szöveg hálószerkezete: hipertext (Ted Nelson 1974, 1987) hipertextegységek, részszövegek csomópontok (szövegek, képek, videók, animációk…) hiperlinkek, elektronikus utalások csomópont: döntés: belép vagy tovasiklik linearitás felfüggesztődése patchworkszerű információszerkezet
Digitális műfajok a korábbi technológia/műfaj párhuzamosan tovább él, jelentősége csökken aszinkron formák > szinkron típusúak pl. e-mail, fórum > cset, blog > tweet, poszt nagy elbeszélések > mikroelbeszélések pl. levél > képeslap > jókívánság-sms > poszt a közösségi oldalak üzenőfalán formák konvencionalizálódnak pl. sms (sok rövidítés, sajátos íráskép vs. írott normát követő, szabályos) pl. tweet (@ #)
Kultúrpesszimista nézetek a kommunikáció evolúciójáról
A digilektus Nyelvi jellemzői
A nyelvi hatások vizsgálati szempontjai írástechnika (kézi vs. gépi szövegbevitel, billentyűzet vs. érintőképernyő) helyesírás (fonetikus írás) olvasás és szövegértés (hipertext) grammatika (redukció, beszélt nyelv) pragmatika (tegezés-magázás, troll) vizualitás (kép-szöveg kapcsolatok) lexika (nyelvi kölcsönhatások, neologizmusok)
A digilektus és a vizualitás
Vizualitás képi információ bevonása pl. számítógépes programok grafikus felülete, honlapok, ASCII-rajzok, képmegosztás, profilképek, emotikonok, selfie, reaction gif… Fb. napi 350 millió fotó, Snapchat: 400 M ╔══╗ ║██║ ♫ ♫ ║(O)║::::::::: ╚══╝:::::::::... █ ▄ █ ▄ ▄ █ ▄ █ ▄ █ Min- - - - - - - - - - - -● Max .-..-. `·.·´ ●/ /▌ //
Vizualitás emotikonok
Vizualitás és mémek „lájkfolklór”: divathatás, gyors reakció pl. demotiváló pl. olimpiai mémek (McKayla Maroney)
Mi lehet mém? dallam, gondolat, jelszó, ruhadivat, edények készítésének vagy boltívek építésének módja (Dennett) > továbbküldendő e-mailes lánclevelek > az interneten folklórszerűen terjedő, szinte bármilyen jellegű, képes-szöveges-hangos tartalom
Leo és az Oscar (vö. Mémeskút)
Hungaromém
A digilektus szókincse
A Netszótár céljai dokumentálás ismeretterjesztés szórakoztatás a kommunikációs szakadék csökkentése a digitális bennszülöttek és bevándorlók (kint rekedtek?) között
Új szóalkotások, új kollokációk netologizmus: az internetes nyelvhasználatban keletkező, a neten előforduló neologizmusok egoszörfölés ’keresőprogramban saját névre való rákeresés’ támblizik ’a Tumblr oldalt használja’ insta ’Instagram’ XD [ikszdé], ikszdézik, kettőspontdézik ’nevet’ becsizmáz ’felébred, ébredezik’ (bebootol a gép ’betölt’, boots ’csizma’) Facebook-gyanús fotó lóg a neten, dob egy sms-t
Belső tagolódás informatikai (eredetű) szókincs szkennel, e-mail, wlan, alaplap, space, backspace, QWERTY, klikkel kodek, béta, bágos játékosok nyelve, gamerszókincs (vö. Balogh Andrea) laggol, kempel, hedcsát, hent, kipörget, imba
Belső tagolódás e-mail, levelezőlisták blog; fórum csetelés emil, evél, CC, BCC, addol, csatolmány blog; fórum komment, poszt, gasztroposzt, vlog, énblog, bloggerina, kommenthuszár, imho csetelés cset, BRB, CB, pill, mom, tel, Snapchat közösségi oldalhoz kötődő szókincs fészel, fácse, posztol, megpókol, tetszikel, lájkgyanús, lájkfolklór, bejelöl, letilt, blokkol, megalájk, gigalájk, teralájk
Idegen (angol) nyelvi hatás angol szavak (rövidítések) átvétele eredeti írásmóddal: task manager ’feladatkezelő’, Thx = Thanks ’köszönöm’ fonetikus írással: divájsz < device ’eszköz’, fícsör < feature ’jellemző’, kapcsa < captcha ’ellenőrző kód’ tükörfordítások, kalkok félig: arcpálma < facepalm teljes: kékfog < Bluetooth, adatbázis < data base, képbolt < Photoshop
Gesztusleíró kifejezések, verbális szmájlik arcpálma ~ facepalm headdesk
Netspecifikus akronimák ASL = age sex location ’kor, nem, tartózkodási hely’ OMG = Oh, my God ’Ó, istenem! ’ LOL = laugh out loud ’hangosan nevet’ ROTFL = rolling on the floor laughing ’földön fetrengve nevet’ TLDR = too long; didn’t read ’túl hosszú, nem olvastam el’
További példák: ASD billentyűkombináció, játékirányítás funkciói: csetelés során a kommunikáció fenntartása ’nem tudok mit mondani, csak nevetek rajta’ név többet szerepeljen a cseten unalom, felháborodás vagy döbbenet szóban: [áesdé], unalom vagy hezitálás, töltelékszóként már tudom mit kapsz majd szülcsinapcsidra :D XD ( egy kopasz török ninfo csajt) XDDDDDDDDD :AS:AD:FASFASDF:ASD:SDA-
További példák: láwcsi, szeri, szerike digitális kommunikációban + ifjúsági társalgási nyelvben használt szóalakok jelentése: szeretet, szerelem, szeretlek Szercsi puszcsi, este talee! <3
További példák: fészes ős a Facebook közösségi oldalra regisztráló, a gyermekével ott kapcsolatot felvenni kívánó szülő írott nyelvben Anti szülei fészes ősök, mindent ellenőrizni akarnak a fb-on.
Nézőpont kérdése: A mi generációnk A mi generációnk nem lesz híres semmiről Soha nem mondja majd senki, hogy Mi vagyunk az emberiség csúcsa Tévedés, az igazság az, hogy A generációnk egy hiba volt. Azt gondolni, hogy Tényleg sikeresek leszünk Hiábavaló. És tudjuk, hogy Csak pénzért és hatalomért élni Az, ahogy a dolgok mennek. Szeretni, tisztelni, kedvesnek lenni Hülyeség. ujnemzedek.hu/kivagy/1081/14_eves_srac_irta_a_szazad_legfontosabb_verset.html Elfeledkezni a régi időről Nem lesz könnyű, de megpróbáljuk. Javítani a világon Olyasmi, amit soha nem tettünk. A feladás A megoldásunk a problémákra. A kemény munka: Ez egy vicc Tudtuk, hogy Az emberek azt mondják, nem térhetünk vissza. Ez igaz lehet, Ha csak át nem fordítjuk a dolgokat. (Most olvasd lentről felfelé) Jordan Nichols
Veszelszki Ágnes www. veszelszki. hu facebook. com/netszotar facebook Veszelszki Ágnes www.veszelszki.hu facebook.com/netszotar facebook.com/netesszekotet 2014