Gib 8 GiB 8! Egészséges a szakmai életben - Egészségkompetencia mint minőségi faktor Amennyiben Európa globálisan konkurenciaképes akar maradni, az egészséget.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkahelyi egészségfejlesztés lehetőségei, nemzetközi tapasztalatok
Advertisements

TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Comenius program készítette: Zakhariás Laura. „Egész életen át tartó tanulás“ Oktatás támogatása, minden korosztály számára, több programon keresztül:
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Vak munkavállalók a call centerekben HU/B/03/F/PP Egy Leonardo Pilot-Projekt tapasztalatai Lengyel Szilvia.
Több nemzetre kiterjedő programok lehetősége GRUNDTVIG Pécs, január 27. Szellő János osztályvezető.
A COACH-bioenergy projekt eredményeinek bemutatása
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Szlovénia-Magyarország Határon Átnyúló Együttműködési Program
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A beiskolázás előkészítése
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
MAVE Budapest, május 24. INCLUSIVE – project bemutatása E-learning „A távolságot, mint üveg golyót, megkapod..” /József Attila - Altató/ Wenhard.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FELKÉSZÍTÉS AZ ORSZÁGGYŰLÉSI VÁLASZTÁSOKRA Down Alapítvány Az Értelmi Fogyatékosok Fejlődését Szolgáló Magyar Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145.
EUROPROFESSIONAL HUNGARY KFC Varró István Szakiskola, Szakközépiskola, Általános Iskola és Kollégium KARCAG.
1 AEMA – Hálózat Adult Education Made Accessible Projektcélok és megvalósítás - Információs nap Miskolc, március 19.
Csúcstermék=csúcsminőség? április Nem mindig az új a legjobb!
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
EÖTVÖS JÓZSEF ISKOLAALAPÍTVÁNY SZAKKÖZÉPISKOLÁJA BÉKÉSCSABA.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
OPTOMEHU projekt bemutatása Dr. Kiss András Projekt menedzser Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK I. Kereskedelmi Vámkedvezmények Szabadkereskedelmi övezet Vámunió Közös piac II. Gazdasági Közös gazdaságpolitika III. Oktatás.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Gib 8 GiB 8! Egészséges a szakmai életben - Egészségkompetencia mint minőségi faktor Amennyiben Európa globálisan konkurenciaképes akar maradni, az egészséget mint kulcskompetenciát az élethosszigtartó tanulás értelmében jobban gyökereztetni kell a szakmai képzésben. GiB 8! ehhez kínál megoldási lehetőséget.

Gib 8 BÉKSZI

Gib 8

Cél/célcsoport

Gib 8 Ötlet és háttér Megvalósítás: Németország, Ausztria, Lengyelország és Magyarország Finanszírozók: Az European commission és az NA- BIBBen keresztül Futamidő: 2011 Októbertől bis 2013 Szeptemberig A demográfiai változás, szakemberhiány, hosszabb munkával eltöltött idő, változások a egészségtudatosságban és az ebbő adódó ökonómiai következmények az egészségfejlesztést a jövő egyik legfontosabb témájává teszik. A tartós munkaképesség biztosítása érdekében az élethosszig tartó tanulás program vezérmotívumaként magába foglalja a szakmai elvárásoknak megfelelő egészségkompetenciát (mint kulcskompetencia). A tanulóknak a hosszab munkabírás érdekében szükségük van ezen kompetenciákra, hogy könnyebben helyt tudjanak állni a szakmai terhelésben, hogy tudatosabban oda tudjanak figyelni a saját egészségükre A szakképzésnek erre reagálnia kell. A GIB8! projket megfefelő megoldási lehetőséget kínál arra, hogyan lehet az egészségkompetenciát a szakmai képzésben gyökereztetni és hogyan lehet a szakoktatókat felkészíteni az egészségkompetencia fejlesztésére.

Gib 8 Projektcélok- mit szeretnénk elérni? A GIB8!projket az „az egészségkompetencia fejlesztése - mint több tantárgyat érintő téma” innovatív kezdeményezést használja és egy olyan fogalmazványt dolgoz ki, hogy hogyan lehet az egészségkompetenciát mint kulcskompetenciát a szakmai képzésben integrálni. A projket olyan innovatív tipológiát használ, amely a testi terhelés módjából indul ki. Ezek a kategóriák az ülés, állás, hordás és emelés. A berlini Wannseeschule nem csak előkészítette hanem gyakorlatban ki is próbálta az egészségkompetencia integrálásának és fejlesztésének ergonómiai alapját. A projket GIB8! ezekre az alapokra épít, 10 európai partnerrel 4 országból továbbfejleszti, átviszi a témát a szakképzés különböző szakágaira az egészségszektoron kívűl és ezzel hozzáad egy európai alkotóelemet. Mindeközben a tanárok és szakoktatók olyan képzéseken vesznek részt, ahol felkészítik őket az egészségkompetencia tantárgyakat és szakmákat átívelő fejlesztésére. Útmutatóként segítségükre van egy tanári kézikönyv, amely három témára fókuszál: táplákozás-mozgás-tevékenység és szakmától illetve tantárgytól függetlenül használható. A projketcsoport résztvevői feltérképezték a téma hosszantartó intgrálásához szükséges lehetőségeket, tájékoztatták az ezért illetékes személyeketés és meggyőzték őket a projket fontoságáról. A tanulók ezáltal képesek lesznek az egészségkompetencia fejlesztésére, hogy a munkabírásukat a lehető leghosszabb ideig megtartsák. Célcsoportok- kihez szeretnénk eljutni? 1. szakképzésért felelősek(szakoktatók/menedzserek/tanárok) és tanulók 2. Érintettek, politikai felelősők 3. Terjesztők

Gib 8 A projekt menete Mit teszünk? Elemzéseket végzünk és ezekhez igazítjuk a koncepciót Az elemzéssel és az projektországok aktuális helyzetének értékelésével kezdjük a munkát.Ehhez tartozik többek között az európai munkaerőpiac relevanciájának vizsgálata, a lényeges résztvevők azonosítása, és a jó gyakorlatok megismerése. Az eredmények a munka tervezését és a projektkoncepció alakításást szolgálják. Átvesszük a kezdeményezést és az tananyagot a transzferhez A partnerországokban kifejlesztett tanayagot használhatóvá kell tenni mindenki számára. Az innovatív kezdeményezést szakmákat átívelő módon kiválasztott szakmákban adaptálják német, lengyel, magyar és osztrák iskolákban. Szakoktatókat és tanárokat képzünk és előkészítjük a teszteléseket •Egy útmutatút állítunk össze a tanárok illetve szakoktatók képzéséhez, amely tanítási célokat, tartalmakat és módszereket tartalmaz. Ezt követően képzéseket tervezünk, az átvett tananyag felhasználáshoz képzéseket szervezünk és értékelést végzünk.

Gib 8 A projket menete Teszteket végzünk és elkészítjük a tanári kézikönyvet A teszteléseket minden partnerországban 9 hónap alatt végezzük el,amelyeken több tanulói csoport különböző évfolyamról vesz részt. Ezt egy előre meghatározott szempotok szerint történő tanulói ill. szakoktatói értékelés követi. Gondoskodunk az integrációról és ajánlatokat tervezünk Az értékelés alapján a termékeket átdolgozzuk és adott esetben lefordítjuk. Következtetésket vonunk le és ajánlatokat tervezünk az érintetteknek nemzetközi és EU-s szinten. Hálózatot építünk ki és támogatjuk a koncepció terjesztését és használatát Ez a munkacsomag a projket egész időtartamát átöleli. PR munka, kapcsolattartás az illetékesekkel és poltikai érintettekkel. A tananyagok terjesztése az integrációt és ezzel a projekt célját szolgálja.

Gib 8 Eredmények Mit dolgozunk ki? Matrix az „egészség“ témakör rendszerezéséhez a szakmai képzésben (kompetenciákhoz való hozzárendelés EQR-nak megfefelően) A matrix magában foglalja a hosszantaró egészségmegőrzés lényeges témaköreit a munka világában. A következő témaköröket fedi le: „ egészséges táplálkozás“, „testtartás/mozgás“, „tevékenység“ és „stresszkezelés“. A matrix fontos alapot szolgál az innovatív kezdeményezés adaptációjának a transzferéhez illetve a használatához a szakképzés lehető legtöbb területén. Elemzés minden résztvevő ország számára Az elemzések dokumentálják az egészség témakör feldolgozásának aktuális helyzetét kiválsztott szakmákban, feltételeket és jogi alapokat a 4 partnerországban, azonosítják a transzfer és intergráció lényeges felelőseit(regionális én nemzeti szinten), elemzik a helyzetet és lehetőségeket. Mindemellett információkat tartalmaznak a tanárok/szakoktatók igényeiről tanayagok illetve kivitelezés tekintetében. Good-Practice-katalógus Kiválasztott jó gyakorlatokat gyűjt minden partner, amelyek egy katalógusban kerülnek rendszerezésre Fontos forrásként használható a kezdeményezés adaptációjában, a tananyaggal való munkában és a transzferben.

Gib 8 Eredmények •Kézikönyv szakoktatóknak A kézikönyv bemutatja az „egészségkompetencia tantárgyakat átívelő kialakítása“ innovatív kezdeményezést, ezen kívül tanmenetet, képzési modulokat, módszertani-didaktikai ajánlásokat és tananyagot (szövegek, képek, feladatok, játékok stb.)kínál az egészség különböző témakörben szakoktatók számára. Útmutató a tanárok és szakoktatók képzéséhez Az útmutató a szakoktatók képzéséhez nyújt alapot. Ennek a képzésnek keretein belül a résztvevők fejlesztik kompetenciájukat, hogy a szaktantárgyi órákon az egészségkompetenciát fejleszteni tudják.Az útmutatót a négy ország igényeihez igazítjuk. • Tervek a szakoktatói teszek végrehajtásához Ezez a tervek a tesztek szervezésére, kivitelezésére, monitoringjára és értékelésére irányulnak. A tesztekhez értékelő űrlapok készülnek (1.oktatói kérdőív 2. tanulói kérdőív). A terveket a partnerek igényeihez igazítva dolgozzuk ki. • Következtetések és ajánlások a transzferhez és intézményi integrálás A partnerek együtt egy dokumentumban összefoglalják a következtetéseket a geográfiai transzferhez. Ez a dokumentum ajánlatokat is tartalmaz a döntéshozok és a szakképzés résztvevői felé, akik ezt a kezdeményezést használni tudják.

Gib 8 Projektcsoport BGZ mint koordinátor vállaja a projekt teljes szervezését. Többek között a tervezés, a koordináció és a minőségbiztosítás a feladata. Felelős mindezek mellett a hálózatosodásért, terjesztésért, koordinálja a partnerség nemzetközi és berlini hálózatát és a PR- tevékenyéségeket. Együttműködik a projekt munkafázisaiban a partnerekkel és szakembereket biztosít mind az elemzéshez mind az adaptációhoz az intézményi integrációhoz és az érintettekkel való munkához. Kikkel dolgozunk együtt? projektpartnerek a GiB8 ! projketben 4 ország vesz részt: Németosrzág, Lengyelország, Ausztria, Magyarország Német partnerek: Ergotherapieschule der Wannsee-Schule e. V und ABS Akademie Berlin-Schmöckwitz GmbH für Wirtschaft und Verwaltung EU-partnerek: Schule für Allgemeine Gesundheits- und Krankenpflege des Landes Steiermark am LKH Stolzalpe, MultiAugustinum, Privatschule der Erzdiözese Salzburg (AT), Stiftung WEXEdU „WEXEdU Alapítvány“ (HU), Berufsschule und Kollegium „József Zwack“ in Békéscsabai (HU), DIR Niederschlesische Handwerkskammer in Breslau „Dolnoslaska Izba Rzemieslnicza we Wroclawiu“ (PL) ZSB Berufsbildungszentrum Bautechnik in Breslau „Zespół Szkół Budowlanych im. gen. Józefa Bema“ (PL) und Berufsbildungszentrum Nr. 5 „ZSZ Zespół Szkół Zawodowych Nr“ in Breslau (PL)