Motiváció A motiváció belső indítékokból eredően dinamizálja, és irányítja a célirányos és szervezett viselkedést. Készítette: Andó Mihály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
A konfliktusok és kezelésük
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Társismeret.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Motiváció.
Önismeret Horváth Renáta.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
MOTIVÁCIÓ.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív önszabályozás perspektívája
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Együtt egymásért és magunkért
MOTIVÁCIÓ.
Soft skills.
A motiváció.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A szomatikus marker feltevés
A pedagógus.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
oktulajdonító ítéletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Autonómia és felelősségvállalás
Mindennapi veszteségeink
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A munkával való elégedettség
Lelkesedni lélekkel lehet Palágyi Kata
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Érzelmi intelligencia
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Személyiségfejlődési zavarok
Kimagasló teljesítményt nyújtani…. Az összetettség és az alkotás művészete……………és a megvalósulás…..
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
A cég helye a tulajdonos(ok) boldogság-portfóliójában
Szociálpszichológia-2 Attitűd
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
Ösztönzés Suplicz Sándor Ösztönzés.
Előadás másolata:

Motiváció A motiváció belső indítékokból eredően dinamizálja, és irányítja a célirányos és szervezett viselkedést. Készítette: Andó Mihály

Mi áll mindezek mögött? Összetevői: Biológiai-homeosztatikus elemek Szokások, elvárások, attitűdök Tudatos szándékok Érdeklődés Értékorientációk Mindezek önmagunkra és környezetünkre vonatkoztatása. Mi áll mindezek mögött? A tárgy keretében a biológiai homeosztatikus és szexuális elemekkel nem foglalkozunk bővebben.

Drive-elmélet: Hull /1952 / és mások azt állították, hogy a motiváció szükségletmegvonásból származik, amely állapot megszüntetése érdekében /próba – szerencse alapon / aktivizálja a szervezetet. Megerősítés elmélet: Skinner /1953 / kiküszöbölte a belső drive fogalmát. Szerinte a visszajelzések hatásai szabályozzák a viselkedést. Szerinte az emberi cselekvés megérthető a tudatra való hivatkozás nélkül is Binswanger /1991 / megcáfolja. Csak akkor működik, ha a megerősítést anticipálja, az értékkel bír az egyén számára és hiszi, hogy képes rá!

Tudat alatti motívumok elmélete: McClelend /1961/ elismerte a tudat fontosságát az emberi cselekvésben, de a tudatalatti szerepét hangsúlyozta a tudati működésben. Ahol a személy mindazon tudását, értékeit, hiteit, emlékeit teljesítménymotivációját érti, amelyek az adott pillanatban nincsenek a tudatban.

Fontos, hogy higgyen a cél elérhetőségében! (agárverseny ) A körülhatárolatlan vagy alacsony célok, rossz stratégiák rontják a teljesítményt. (A kísérleteket multikultúrálisan közel 40.000 emberen végezték! ) A célok iránti elköteleződés észérvekkel való azonosulással, vagy résztvevő módon történhet. Fontos, hogy higgyen a cél elérhetőségében! (agárverseny )

A cél elfogadásával való nyilvános egyetértés a magánjellegű megegyezéshez képest fokozhatja az elköteleződést. Az elérhetetlen célokért ígért jutalom csökkenti a teljesítményt, míg a közepesen nehéznél jelentősen növeli. Önmenedzselési tréning az énhatékonyság növelésére.

Oktulajdonítás, oksági attribúció: Amikor valaki saját vagy embertársai viselkedését belső vagy külső okokra vezeti vissza. „ez azért történt, mert ....” Az okok keresésének funkciója, hogy rendet vigyen a sokszor nehezen értékelhető eseményekbe. Az attribúciós ítéletek fenomenológiai jellegűek – (ahogy én látom, úgy ítélem )

A tanár sajnálatot és együttérzést fejez ki és kéretlenül is segít a gyenge képességűnek érzett tanulónak. Ezzel megerősíti benne azt a feltevést, hogy gyenge. Az erőfeszítés hiányának ítélt gyenge eredmény pedig gyakran dühöt vált ki a tanárból. /Graham, 1984/ A tanár emocionális reakciói jelentősen befolyásolják a diákokat saját kudarcaik okainak megítélésében, önértékelésükben.

Feladat-és énbevonás: - Próbáld kihívásként kezelni és élvezd! vagy - Amit teljesítesz az azt mutatja mennyire vagy jó ilyen feladatokban. Az utóbbi énbevonásos felszólítás az elmélyültebb feladatokban rosszabb teljesítményeket adott!

A tanári motiválás lehetőségei: Kevesebb külső kontroll, több önállóság. Elősegíteni az önszabályozást! Együttműködés. Növekszik az önkontroll. A belátás. Saját metakognitív stratégia épül.

A Pygmalion-effektus G.B. Shaw: Pygmalion-c darabjának zenés feldolgozása a My Fair Lady. Higgins professzor szerepe. A pszichológiai jelenség névadója Pygmalion a szobrász, aki szerelemre lobbant alkotása iránt, hitt jóságában és szépségében, csak egyet kért az istenektől, hogy keltsék életre. És lőn. Athéné istennőt meghatotta, és teljesítette kívánságát. Magas mérce + hiszünk benne, hogy képes elérni. /85-100% /

kudarckerülés sikerorientáció

A cél, siker, kockázatvállalások megküzdési stratégiák. A kognitív modellek a bizonytalan helyzetek feloldására irányuló törekvések elemzésével értek el jelentős eredményeket. A cél, siker, kockázatvállalások megküzdési stratégiák. Embernél érzelmi beállítódásos és kognitív folyamatok együttesen szabályozzák a motivációt. /W.D.Fröhlich: Pszich. ért. szótár Springer kiadó 1996; -McClelend 1953; Weiner 1972

„A motiváció forrását egyre inkább úgy tekinjük mint ami belülről, az egyénből fakad, mint az emberi természet elemi részét a tanulásra a fejlődésre, ezért inkább támogatni vagy felszínre hozni kell, nem pedig létrehozni.” / Barbara L. McCombs 1999 / Minden egészséges ember szeretné megmutatni mire képes, hogy milyen érékei vannak.

„Olyan munkahelyi környezetet kell teremteni, amelyben a dolgozó velünk, önmagunkkal és egymással összhangban tevékenykednek és hisznek abban, hogy a csoportérdekek mellet saját szükségleteiket is kielégíthetik.” /D.H.Weiss, 1990 / A lelkesedés és a lelkesítés reális legyen, mert elveszti motiváló erejét.

Ha a maximumot akarjuk elvárni, nekünk is azt kell nyújtanunk. Érzelmileg is azonosulni a feladattal, a célokkal. Engedjük hibázni beosztottainkat! Pozitív és negatív visszajelzéseket egyaránt. /a + személyre és tárgyra, a – tárgyra irányuljon / Fürkésszük ki beosztottaink igényeit, és gondoljuk meg mit kérhetünk cserébe.

Segítsük elő a csoporton belüli jó együttműködést, ésszerű versenyt! Bátorítani, konfliktust oldani. Pozitív szerepmodell Összeállítható azok tulajdonságaiból, akik hasonló feladatkörben jól dolgoztak.

Lélektani szerződés Kölcsönös elvárások. Kötelezettségvállalás. Pozitív és negatív következmények.

MOTIVÁCIÓ Belső motívumok Külső események Szükségletek Megismerés Érzelmek

Irodalom: - J. Reeve: Understanding Motivation and Emotion Harcourt College Publishers Orlando 2001 - O’Neil-Drillings: Motiváció Vince Kiadó Bp. 1999