Igények és lehetőségek: IT szakok a felsőoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Advertisements

Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
KAPOSVÁRI EGYETEM CSOKONAI VITÉZ MIHÁLY PEDAGÓGIAI FŐI S KOLAI FŐI S KOLAI KAR.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A SABEDU Kft. Oktatási Ágazata Tarr Dániel december 09. A Sabedu Kft. oktatási ágazati céljai Az e-learning technológiák megismertetése és elterjesztése.
Microsoft IT Akadémia Sisák Zoltán
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
1 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
INFOTÁRS A Társadalomtudományi és Informatikai Kar közös projektje.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Anyagmérnöki Alapszak
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
BSc a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Mesterképzés az EKF-en
Elektronikus tananyagok IT szakhoz
WEB-Programozó Felsőfokú Szakképzés kialakítása az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd, dr. Kusper Gábor,
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B Prof. Dr. Font Márta Pécs, január 28.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Drajkó László Ügyvezető igazgató Microsoft Magyarország KFT.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Informatikai iskolák szakképzési igények és kapacítások
Tóth Gergely Gróf Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola Informatikai jellegű szakképzés iránti igények és elhelyezkedési.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
A képzett szakemberekért Idegen nyelvi fejlesztések a programban Juhászné Víg Éva alprogram-vezető május 20.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
INFORMATIKA SZAK 2013 Antal Margit. Áttekintés Elhelyezkedés és továbbtanulás Oktatott tantárgyak Egyebek.
A projekt fejlesztési oldala A projekt fő elemei Fejlesztések Paletta TÁMOP A/1-11/ Csallner András Erik.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben
1 Miskolci Egyetem. 2 Matematikai Intézet – Analízis Tsz., Számítástechnika Tsz., Számítóközpont – Analízis Tsz., Alkalmazott Matematikai.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
TOVÁBBTANULÁSI TÁJÉKOZTATÓ. MATEMATIKA MIÉRT ÉRDEMES MATEMATIKÁT TANULNI? Hasznos Közismert tény, hogy a matematikus szakma a világon az egyik legjobb.
Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet
Képzések, szakirányok, felvételi lehetőségek
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
1 AEMA – Hálózat Adult Education Made Accessible Projektcélok és megvalósítás - Információs nap Miskolc, március 19.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
Dávid Mária Online nemzetközi kurzusok a korszerű tanárképzésért Social Network in Teacher Education - Közösségi hálózatok a tanárképzésben Szakmódszertanos.
MILYEN EURÓPÁT AKARUNK? 2015: 1 MILLION REFUGEES 2015: 1 MILLIÓ MENEKÜLT.
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Készítette: Szabó Tamás
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Idegen nyelvű informatika oktatás helyzete Debrecenben
Pécsi Tudományegyetem Matematikai és Informatikai Intézet
A könyvtárostanári képzési lehetőségekről
Előadás másolata:

Igények és lehetőségek: IT szakok a felsőoktatásban Dr. Kis-Tóth Lajos Lengyelné dr. Molnár Tünde

EU igény A hazai ICT szektor a GDP kb. 11%-át adja A foglalkoztatottak 10-12%-a „informatikai szakember” Dr. Dobay Péter, PTE Közgazdaságtudományi Kar „alacsonyan képzett munkaerőből válogatni lehet, de a magas szakképzettséggel rendelkező informatikusokból komoly hiány mutatkozik” http://eduline.hu/kozoktatas , 2008. A munkaerőpiac a „profi fejlesztők-mérnökök” világától az “információt-menedzselő-alkalmazók” felé tart Kis és középvállalkozások nem engedhetik meg maguknak, hogy az ICT egyetlen területére szakosodott emberek sokaságát alkalmazzák ők IT szakembereket keresnek

Tények Ausztriában komoly hiány van IT-szakemberekből és a helyzet az előrejelzések alapján még súlyosabbá válhat. Évi 500-600 emberrel több kellene. (2009) A helyzet Németországban a legrosszabb, ahol a gazdasági válság kellős közepén is mintegy 20 ezer képzett IT állás vár betöltetlenül. (2010) Magyarországon nincs elég IT-szakember, a legtöbben nem elég képzettek, ráadásul az oktatási programok sem felelnek meg a piaci igényeknek (IDC felmérés, 2007.) Európa számára égető kérdés a megfelelően képzett IT munkaerő képzése

A jelen és a jövő Kétségbe esett megoldások: Megdöbbentő valóság: ECDL és hasonló tanfolyamokkal növelni az „eSkill” szintet Megdöbbentő valóság: USA 58 ezer vízumot kínált 2006-ban ICT foglalkozási munkakörökben Előrejelzés 2015-re mintegy 384 ezer információ- és kommunikációtechnológiai szakember fog hiányozni a munkaerőpiacról 2015-re az EU-ban meghirdetett állások csupán 10%-ánál nem kell informatikai ismeret 2010. CeBIT

Konklúzió „Öt éven belül súlyos informatikai tudáshiány elé nézhetnek az európai országok, ha az oktatási rendszer nem alkalmazkodik az IT fejlődési üteméhez” (MTI jelentés, 2010.)

Elgondolkodtató… European e-Skills Association: “…A következő öt évben minden ötödik munkavállalótól magas szintű ICT készségeket fognak elvárni a munkahelyen. Ezek birtoklása normává fog válni az egyszerűbb munkakörökben is a jövő tudástársadalmában” G. Verheugen, a Europa Bizottság alelnöke 2007-ben kijelentette: „Innovation starts with people and this is why e-skills are important. They are not just pure technical skills: successful innovation in ICT requires also cross-disciplinary, cognitive and problem-solving skills as well as an understanding of the fundamentals of business. …A highly skilled and adaptable workforce will be the foundation for Europe’s competitiveness and prosperity in the 21st century.” EUROSTAT Report „37% of European citizens have no computer skills whatsoever, while only 22% seem to be acquainted with a wide range of computer activities. A lack of basic e-skills will prevent these people from participating fully in the 21st knowledge-based economy and society.” Daimler AG vezetője: „ kb. 2-10%-os szakember-hiánnyal számolunk 2015-ig, információrendszerek, információ-menedzsment és hasonló területeken” European e-Skills Association ICT ipar vezető szervezeteit és a felhasználói közösségeket reprezentáló testület

IT képzés kontra informatikai képzés Jelenlegi informatikai képzések Programtervező informatikus Gazdasági informatikus Mérnök informatikus

IT képzés kontra informatikai képzés Programtervező informatikus BA szinten: Az értelmiségi modulban tanul: Európai uniós ismeretek Minőségbiztosítás Közgazdasági alapismeretek + matematikai és programozói ismeretek MA szinten: A képzés kb. 15-25 %-a: Matematika, számítástudomány A képzés min. 4 – max. 7%-a: szervezési és menedzsment ismeretek, vezetői kontrolling, minőségbiztosítás

IT képzés kontra informatikai képzés Gazdasági informatikus BA szinten: Programfejlesztés, rendszerfejlesztés, adatbázisok, gazdasági alkalmazások adaptációja, gazdasági problémák felismerése, informatikai rendszerek és a szervezet menedzselése, gazdasági alkalmazások üzemeltetése, szakértői rendszerek, intelligens megoldások alkalmazása MA szinten Természettudományos alapismeret 6-8% Gazdasági és humán alapismeret 8-16% A szakmai modulban 1-2 választható tárgy: Tudásmenedzsment, projekttervezés, vállalatirányítás

IT képzés kontra informatikai képzés Mérnök informatikus MA szinten A képzés kb. 15-25 %-a: Matematika, fizika, rendszerszemlélet A képzés kb. 8-12%-a: Mikroökonómia, minőségbiztosítás, jogi és menedzsment ismeretek, ergonómia, kommunikációelmélet BA szinten: hasonló szervezés, mint MA-n

Információtechnológia MA A képzés célja olyan információs szakemberek képzése, akik kapnak Informatikai ismereteket gazdasági ismereteket vállalkozástervezési ismerteket projektmunka személetet

Megoldás Most: A szakma megteremtette saját képzéseit IT területen: „IT-akadémiák” NetAcademia: IT Factory képzése T System: Train IT Program CISCO, Microsoft, ORACLE, IBM, SAP … Jövőben: IT képzés indítása a felsőoktatásban

IT képzés

Open University Malaysia 4/2/2017 5:49 PM Open University Malaysia Prof. Anuwar Ali Az Eszterházy Károly Főiskola rendkívül szoros szakmai és tudományos kapcsolatokat ápol az Open University Malaysia-val, a nemzetközi távoktatás egyik kiemelkedő intézményével. A két intézmény közötti majdnem évtizednyi együttműködés, ami eddig főként közös konferenciák szervezésében és közös kutatási projektek végrehajtásában nyilvánult meg, újabb mérföldkőhöz érkezett. 2010 április 12 és15 között intézményünkben fogadtuk Prof. Emeritus Anuwar Ali urat, az Open University Malaysia elnökét, Prof. Dr. Mansor Fadzil urat, az OUM elnök helyettesét, illetve, Kamariah Mohd Noor asszonyt, az OUM Tanulmányi Osztálya vezetőjét. A látogatás célja az Open University Malaysia Főiskolánkon keresztül ajánlandó képzése létrehozását szabályozó szerződés aláírása, illetve a képzés beindításával kapcsolatos tennivalók egyeztetése volt.   A szerződés értelmében az EKF Malay Learning Centre (Maláj Képzési Központ) néven képzési helyszínt biztosít az Open University Malaysia mester szintű programjainak lebonyolítására. A kérdéses képzés két területen: Nemzetközi Gazdálkodás (Master of Business Administration), illetve Információ Technológia (Master of Information Technology) valósul meg. A Főiskola képzés szervezési és képzéskoordinációs feladatok ellátásával, továbbá a képzés egri lebonyolításához szükséges humán erőforrás és infrastruktúra biztosításával járul hozzá a szerződésben vállalt feladatai teljesítéséhez.   Prof. Dr. Mansor Fadzil © 2003-2004 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary.

Master of IT képzés A képző intézmény: Open University Malaysia A képzés szervezője: Eszterházy Károly Főiskola OUM-EKF Learning Centre Képzési forma: Távoktatás Képzés nyelve: angol Képzési idő: 4 félév

Gyakorlatban Malaysia-ból származó tananyagok Önálló tananyag elsajátítás elearninges támogatással Egri tanárok segítenek a felkészülésben Vizsgahelyszín: Eger eredmény: mester szintű Maláj IT diploma

Fundamentals of ICT IKT alapjai Database Systems Adatbázis fejlesztés és üzemeltetés Java Programming Languages Programozás Javaban Algorithm and Data Structure Algoritmusok Methodology of Information System Development Információs rendszerek tervezésének módszertana Enterpreneurship Technológiával támogatott vállalkozástervezés Project Management IKT projektmenedzsment Web Application Development Webprogramozás Research Methodology Kutatásmódszertan Masters Project Webfejlesztés Networking Technologies and Web Security Webbiztonság IT and Communication Policy Development IKT stratégia Multimedia Technology Multimédiafejlesztés Telecommunication Technology Telekommunikáció Information System Planning Rendszertervezés ICT Resource Management IKT erőforrás-menedzsment Human Resource Management Emberi erőforrás gazdálkodás Organizational and Business Management Vezetési ismeretek, szervezetfejlesztés Software Engineering Szoftverfejlesztés Web Design and Technologies Webdesign Computer Architecture and OS Számítógép architektúrák

Magyarországi nyelvvizsga helyzet Nyelvvizsga hiány miatt át nem adott diplomák: (2010) Budapesti Gazdasági Főiskola: 75% Pécsi Tudományegyetem: 45% ELTE: 17% Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem: 50% Kaposvári Egyetem: 50% http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:1NH13atSwDQJ:www.mno.hu/portal/721831+nyelvvizsga+hi%C3%A1ny+Budapesti+Gazdas%C3%A1gi+F%C5%91iskola+P%C3%A9csi+Tudom%C3%A1nyegyetem&cd=9&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&client=firefox-a

Megoldás Magyar nyelvű oktatás a korszerű maláj képzési rendszerre alapozva Közös diploma kiadásával záruló master képzés Tananyag adaptálás: pályázati forrásból

Projekt 2 maláj master szak anyagának adaptációja magyar nyelvre Információtechnológia MA (Mater of IT) Pedagógiai-technológiai rendszertervező (Mater of IT Design) Várható eredmények: 62 darab elektronikus tananyag fejlesztése 8 kredit idegen nyelven kerül beépítésre a képzésbe 2 master szak akkreditációja közös diploma kiadással

Köszönöm a figyelmet! Lengyelné dr. Molnár Tünde mtunde@ektf.hu