A szakképzés jelene és jövője Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet www.ofi.hu mayer.jozsef@ofi.hu Karcag, 2010. november 12.
A szak(iskolai)képzés válság tünetei Magas arányú tanulói lemorzsolódás – rövid tanulói utak Nem elfogadható mértékű tanári fluktuáció Az iskolai agresszivitás, mint tanulást gátló tényező A szakiskola elvégzéséhez szükséges tanulói kompetenciák hiánya – kiszorulás az írást-olvasást igénylő munkahelyekről A pályakezdő(k)/szakmunkások)/ munkanélküliségének komplex problémája A (szak)képzés tartalmi kínálata és a munkaerő-piaci igények inkoherenciája Az szakmunkásképzés presztízsének csökkenése A fizikai munka leértékelődése
Mi következik/következhet a válságból? Az azonnali változtatás igénye Milyen elképzelések állnak/álltak szemben egymással? Eltérő elképzelések a képzés időtartamáról (3 vagy 4 év, vagy ennél rövidebb idő) Mi legyen a képzés tartalma (közismeret és szakképzés aránya) Az általános iskolai végzettség szükségessége vagy ennek a kemény korlátnak a feloldása
Lehet-e ebben a helyzetben jó döntés hozni - avagy mit is kellene átgondolni a jó döntés érdekében? A társadalom –és mentalitástörténeti kontextust A társadalmi értékrendszerek és hierarchiák megváltozását (1990-2010!) A globalizációs folyamatok konzekvenciáinak intézményi szintű azonosításának és értékelésének a gyakorlatát Az bizonyos, hogy nem lesznek sikeresek az „igen” – „nem” típusú „egydimenziós” válaszok Miért nem? Mert a problémák egy része Kezelhető pedagógiai eszközökkel más része pedig a pedagógián túlmutató eszközöket igényel.
Mi jelentheti a jó megoldást? A szektoriális (oktatás, szociális szféra, munkaügy, egészségügy)támogató együttműködések feltételrendszerének megteremtése Az egyénre szabott – akár vertikális - tanulási útvonalak kidolgozása és alkalmazása a tömegoktatásban A különféle tanulási formák (formális- non-formális, informális) között szerzett ismeretek „kreditelhetőségének” a megteremtése A képzési kínálat és a munkaerő-piaci igények összehangolása A „kékgalléros” munka(körök) vonzó imagine-nek a felépítése (média!)
A probléma nem ott keletkezik, ahol leginkább látszik. Mi rejtőzik a problémák mélyén? A megváltozott tanulói összetétel, és az erre adható pedagógiai/szakmai válaszok inkoherenciája A probléma nem ott keletkezik, ahol leginkább látszik. Nem mutogatunk „lefele”, de érdemes átgondolni: Az iskolakezdésben mutatkozó eltérő időpontok + a tanulók eltérő (szociális/mentális)fejlettsége Az alap(kulcs)kompetenciák megszerzéséhez biztosított azonos időtartamból adódó nehézségek Általános iskola felső tagozatán lezajló szelektivitás ( a 8. és 6. évfolyamos gimnáziumok szerepe) következményei Túlkorossá válás az általános iskolai tanulmányok időtartama alatt. Az alacsony iskolázottság újratermelődését „garantáló” családi /szociális környezetek
Problémát (is) jelenthető tanulók a középfokú oktatásban (fő) Mayer József
Iskolatípusok és tanulói problémák – „Az egyes képzési programokban a tanulók körülbelül hány százalékát jellemezné úgy, hogy…” (a megjelölt százalékos részarányok átlaga iskolatípusonként – iskolavezetők) Mayer József
Szülők legmagasabb iskolai végzettsége (%) - szakiskola
A tanulók munkaterhei Magyarországon kutatás Egy kis történelem… A tanulók munkaterhei Magyarországon kutatás A kutatás időpontja: 2003/2004. Publikálva: OKI, 2006 -2006. Témánk szempontjából melyek voltak akkor a legfontosabb megállapítások: Mayer József
A különféle különórákra járók aránya Magyar különóra = nyelvtan és irodalom együtt
Legalább heti 50 órát „dolgozó” diákok aránya felnőttekhez hasonlítva mi van mögötte (8. gimis sportol, nyelvórákra jár, szakközép 12.) diákmunkaidő mögötti különbségek oka: 1. tanulási idő 2. különórák a többi az iskolaválasztással dől el.
Különórák gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában)
Különórák gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában)
A tanulói sikertelenség okai – ahogy a pedagógusok látják Mayer József
Olvasó és nem olvasó tanulók
Melyek azok a tényezők, amelyek szerinted befolyásolják iskolai teljesítményedet?
Szereti-e azt az iskolát, ahol a tanul Szereti-e azt az iskolát, ahol a tanul?(T) Szeretne-e gyermeke iskolájában tanulni?(SZ) Szereti a munkahelyét?(P)
Köszönöm a figyelmüket! Az előadás a következő kutatásokra épül: A tanulók munkaterhei Magyarországon OKI, 2006. Versenyképesség a közoktatásban OFI, 2007/2008. Agressziókutatás a fővárosban MFPPI, 2008/2009. (Frontvonalban 2008, Kis könyv a felelősségről 2009.) Humán-erőforrás kutatás a fővárosban MFPPI, 2009. Egy világváros pedagógusai www.mffppi – 2010. Tanulók támogatása a szakképzésben MFPPI, 2010. (Mentorok könyve) www.mffppi mayer.jozsef@ofi.hu