Szentendre – az első magyar nőbarát város Készítette: Kuna Tibor Vezető tanácsadó
Alapvetések ■ Szentendre város képviselő-testület 2009. január 22-i ülésén döntött arról, hogy támogatja „A nőkre szabott város” c. program indítását A program célja: biztonságosabb és kellemesebb város legyen Szentendre női szemmel
Gender budgeting: a nemekre érzékeny költségvetés A nők és férfiak esélyegyenlőségén alapuló költségvetés Szükségessé vált, mert: ■ A nők részvétele megnőtt a városi térben A „nemek egyenlőségének megteremtése” szemlélet pénzügyi tervezési-, és kivitelezési folyamatokban való következetes alkalmazása
A gender budgeting célja Szimmetrikus szolgáltatási rendszer kialakítása: ■ az egyenlőtlenségek kiküszöbölése ■ a nemek közötti egyenlőség dimenziójának integrálása a külső tevékenységekbe ■ igazságos foglalkoztatási feltételek megteremtése Előnye: a nők gazdasági és politikai tevékenységekbe történő nagyobb mértékű bekapcsolása
Bécs, az első európai nőbarát város ■ Európában elsőként Bécs, majd Párizs költségvetése készült a gender budgeting jegyében: ▪ különös figyelmet fordítottak arra, hogy a nemek egyenlősége a munkaerőpiacon és a jövedelmekben is megnyilvánuljon ▪ gyakoribb és az intézmények nyitva tartásával összehangolt tömegközlekedés, hogy segítsék a nők munkába jutását ▪ szélesebb járdák, hogy babakocsival, tolókocsival, járókerettel is kényelmesen el lehessen férni ▪ közterek és parkok jobb kivilágítása, a biztonságérzet növelése
A nemekre érzékeny költségvetés területei ● Intézményi mechanizmusok: nőbarát hivatalok és intézmények kialakítása ● Gazdaság és munkavégzés: kedvezmények a Gyes-en és Gyed-en lévőknek ● Egészségmegőrző programok ● Társadalmi érzékenység növelése: közbiztonság, szociális odafigyelés ● Nőknek szóló rendezvények
Intézményi mechanizmusok Fiatal anyukákat támogató önkormányzat: A gyakorlatban tapasztaltak szerint kisgyermekes anyukaként nehézkes az ügyintézés. Az önkormányzati intézményekben, ügyfélszolgálatoknál bababarát intézkedések bevezetése: ○ kisgyermekesek soron kívüli ügyintézése, kiszolgálása, ○ szoptató, ill. pelenkázó helyiség kialakítása
Intézményi mechanizmusok Családbarát vendéglátás: Szentendrei vendéglátóhelyek támogatása családbarát környezet kialakítására pl. kisgyerekeseknek: ○ baba-etetőszékek elhelyezése az éttermekben, ○ baba-ételek az étlapon ○ kifestőkönyv
Kifestőkönyv Logó elhelyezése:
Intézményi mechanizmusok Női parkolók létesítése: Parkolóházak, közterületek biztonságosabb helyein találhatók. Ott, ahol jobb a (köz)világítás, ahova rálát a biztonsági őr, és ahol a gyermekekkel a ki- és beszállás biztonságosan megtörténhet.) Szélesebb parkolóhelyek létesülnek a belvárosban, az iskolák környékén
Kedvezmények kisgyermekeseknek Női napok az uszodában A Gyesen, Gyeden lévő kismamáknak pl. kedd délelőttönként 50%-kal olcsóbbak a belépőjegyek (indokolttá teszi a Gyes, Gyed alacsony mértéke), közben gyerekfelügyelet van szakképzett dadával. Erre külön helyiség kialakítása is ajánlott. Gyesen és gyeden lévők reintegrációját segítő programok bevezetése. Pl.:Extra támogatás a kisgyermekes anyukákat támogató cégeknek. Pl.: iparűzési adókedvezmény. A munkaadók motiválása Presztízs kérdést kell csinálni belőle Szentendre város díjat alapít „Nőbarát munkahely” díj, amelyet a Nőbarát események alkalmával ünnepélyes keretek közt adnak át.
Egészségmegőrző programok A 2009-ben 13. életévüket betöltő leányok Humán Papiloma Vírus elleni védőoltása + tájékoztatófüzet
Egészségmegőrző programok Jellegzetesen női betegségek szűrése rendezvény szervezése. Pl.: méhnyak rák szűrés a közalkalmazottak körében. Költségtakarékosabb megoldás: a célcsoport eljutásának megszervezése a méhnyak rák szűrésre vagy mammográfiára. Pl.: buszt indít Szentendre város Önkormányzata, amellyel évente egyszer szűrésre szállítják a közalkalmazottakat, hogy szűréssel óvják dolgozóikat a betegségektől és felhívják a figyelmet a szűrővizsgálatok fontosságára.
Társadalmi érzékenység növelése ■ Probléma: a járdára orral felparkoló autóktól gyakran nem férnek el a babakocsis kismamák, ezért gyakran babakocsistól le kell menniük az úttestre, ami fokozottan veszélyes, de csak így tudják kikerülni a szabálytalanul parkoló autósokat. Javaslatok: 1, járdaburkolat felfestések 2, fekete pont „szégyenmatrica” - gerillaakció
Járdaburkolat felfestések az
Járdaburkolat felfestése Élénk színű figyelmeztető jelzések felfestése a járdára
Macskakő kontra tűsarok ■ Az óvárosi macskaköves utcák sarkán, tűsarok formájú cégéreken hívnák fel a figyelmet arra, hogy a macskakő tönkreteszi a tűsarkakat és hirdetnék a legközelebbi susztert, illetve kínálnának sarokvédőt. ■ Pályázati kiírás középiskolások számára: az útburkolat megváltoztatása nélkül, milyen tűsarok kímélő megoldásokat vezetnének be?
„Szégyenmatrica” Gerillaakció keretében nők címkéznék fel figyelemfelkeltő matricákkal v. szórólapokkal a szabálytalanul parkoló autókat.
Társadalmi érzékenység növelése - Gavallérképző Szentendre középiskoláiban a 16-17 éves fiúknak közismert celeb tart oktatást a „Hogyan kell a nőkkel bánni?” címmel Javasolt celeb: Kovács Áron Mert olyan ismert személyiség kell, aki közel áll a fiatalokhoz, akit véleményvezérként elfogadnak, de mégis köztudottan előzékeny a nőkkel és nagy hódolója a női nemnek Az előadás végeztével a fiúk egy ún. gavallér-bizonyítványt kapnak kb. 25x15 cm-es, amelyen a tíz legfontosabb gavallér vonás olvasható A Gavallérképzőt az AVON szponzorálja
Hogyan kell a nőkkel bánni? „Hogyan kell a nőkkel bánni?” plakátok elkészítése és kihelyezése a közintézményekben A plakátok egy-egy jó tanácsot tartalmaznak férfiak számára ▪ Minden nap dicsérj meg valamit a kolléganődön! ▪ Légy figyelmes és tarts be az udvariassági szabályokat! ▪ Óvd a kismamákat és ahol teheted segítsd őket! ▪ Nőkre és a gyerekekre fokozottan figyelj az úton! ▪ Egy gáláns gesztussal szebbé teszed a napját. ▪ Adj mosoly és mosolyt kapsz cserébe! ▪ Légy elnéző velük, ha nyűgösek. ▪ Ne felejtsd el felköszönteni őket a jeles napokon
Rendezvények Nőknek szóló rendezvények megszervezése és lebonyolítása: ■ Születés hete ■ Szépség világnapja ■ Városi nőnap ■ Anyatejes táplálás világnapja ■ A nők elleni erőszak megszűnéséért világnap
AVON – „egészséggel a szépségért” NŐI TORNA AVON TORNA: egy szombat délelőtti AVON női tornanap megszervezése Czanik Balázs és Szentgyörgyi Rómeó két órás tornát tartanak
KOMMUNIKÁCIÓS STRATÉGIA
Marketing kommunikáció - POZÍCIONÁLÁS Célja: ■ Indulási vezérpozíció: fontosabb elsőnek lenni, mint jobbnak: ▪ az első nőbarát város ▪ az első nőbarát város támogatója ▪ AVON = nőbarát ▪ AVON az esélyegyenlőség támogatója
Javasolt pozícionálási üzenet Szentendre: az első magyar nőbarát város AVON: az első magyar nőbarát város hivatalos támogatója
Kommunikációs eszközök
Kampányelemek: ■ BEJELENTŐ SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ ▪ Kedvelt kozmetikai cég állt az első magyar nőbarát város mögé ■ PR HÍRFOLYAM ▪ Pl.: Szűréssel a női betegségek ellen. Az AVON figyelemfelkeltő füzetekkel hívja fel a szűrővizsgálatok fontosságára a figyelmet ■ GERILLA MARKETING AKCIÓ ▪ szégyenmatrica a szabálytalanul parkoló autósoknak ■ CELEBRITY PR ▪ Kovács Áron a Gavallérképzőben ■ RENDEZVÉNY: AVON – női torna Szentendrén ▪ Avon molinók kihelyezése
Médiamegjelenések felületei: ■ MAINSTREAM FELÜLETEK (online és offline) ▪ Népszabadság, Magyar Nemzet, Origo, Index, Stop.hu) ■ NŐI MAGAZINOK, CSALÁDI MAGAZIN ▪ Hölgyvilág, Maxima, Nők Lapja Cafe, Kiskegyed, Tina, Meglepetés, Családi Lap, Anyák Lapja stb… ■ BULVÁR ▪ Napi Ász, Bors, Blikk, Képes Újság, Story ■ OKTATÁSTEMATIKUS (Gavallérképző kapcsán) ▪ Edupress, Eduline, Eduport, Hír Tv, KépzésInfó, Aktív Szemeszter