AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN TÓTH JUDIT GABRIELLA AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
NYÉSTA /N=35) KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ MIGRÁCIÓ MÁS TELEPÜLÉSEKRE Idős emberek mindennapi kommunikációs viszonylatai. (gyakoriság, térbeliség) MIGRÁCIÓ MÁS TELEPÜLÉSEKRE A szegényes körülmények ellenére nincs elvándorlás. ÚJ IDENTITÁS A lokalitás hagyományos értelmezése és az új, internetes kapcsolati hálók kialakulása egybefonódik.
KUTATÁSI MÓDSZEREK STRUKTURÁLATLAN ÉS STRUKTURÁLT INTERJÚ. RÉSZTVEVŐ MEGFIGYELÉS. A kultúrába való „belehelyezkedés”, az együttélés a feltétele annak, hogy a helyi viszonyokat, magatartásformákat átlássuk. (Clifford Geertz – divided existence) STRUKTURÁLATLAN ÉS STRUKTURÁLT INTERJÚ. Kapcsolatfelvétel, kontextus teremtés. Élmények pontosítása a kutatott kérdéskör kapcsán. A
KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ A kommunikáció a társadalmi és személyközi információcsere legősibb formája. A hálózat az információs társadalom alapvető struktúrájaként számtalan kapcsolódási lehetőséget nyújt mindenki számára. A hálózat egy olyan szervezet, mely nem eleve meghatározott irányba növekszik. (Castells, Manuel)
KOMMUNIKÁCIÓS SZÍNTÉR A kommunikációs színterek határozzák meg a kommunikációs hálózat és a kommunikációs folyamat lényegét, tartalmát és dinamikáját. (Berry Wellmann) Templom. Temető.
FUNKCIÓ MÓDOSULÁSOK A szomszédságok viszonylatában kölcsönös gátlás és érdektelenség uralkodik, de ha a találkozás helyszíne módosul,erőteljessé válik az emberi kommunikáció, és olyan mértékben, hogy módosítja a tér eredeti funkcióját.
SZIMBOLIKUS TÉR
SZIMBOLIKUS TÉR „Eleinte ez csak egy olyan hely volt, ahol a gyerekek játszottak, fociztunk is, emlékszem. Ma már senki sem megy át rajta, és elválasztja az embereket. Nem beszél róla senki, de nem is tűnt fel még senkinek, csak neked talán. Te kérdezed elsőként, hogy mit is szimbolizál vagy mennyire van valós szerepe. Hát van. Nagyon is valós. Innen nem mennek az emberek Oda. Onnan meg nem jönnek IDE.”
KOMMUNIKÁCIÓS TÉR Egyik oldal Másik oldal - Két cigány család - Két cigány család - Magyar családok - Négy magyar család Minden házban - Nyaralók laknak
2010. 07. 19. – 2010. 07. 25. Egyik oldal /N=22/ Másik oldal /N=13/ Összesen /N=35 Felkereste szomszédját 2 1 3 Felkeresett valakit a saját oldaláról 5 Felkeresett valakit a másik oldalról 6 11
2010. 10. 11. – 2010. 10. 17. Egyik oldal /N=22 Másik oldal /N=13 Összesen /N=35/ Felkereste szomszédját 2 Felkeresett valakit a saját oldaláról 1 3 Felkeresett valakit a másik oldalról 4 6
TEMPLOM 7 FŐ JÁR RENDSZERESEN TEMPLOMBA. 4 FŐ AZ „EGYIK OLDALRÓL”. 3 FŐ A „MÁSIK OLDALRÓL”. „Amikor elmegy a pap, kicsit megállunk. Megkérdezzük ki hogy van, mit csinál.”
TEMPLOM A pap szavai beindítanak egy láncolatot,amelyet a mise után a hívekkel folytatott beszélgetések még tovább fenn tartanak és előidézik a folytonosság igényét. Érzelmi mozgatórugó, utalás az ember társadalmi létének meghatározottságára. (Radcliffe-Brown)
TEMETŐ „A temető az nagyon szép, ott nincsenek gondok, és jókat beszélgetünk a szomszéddal.” A temető felváltja azt a térbeli viszonylatot, ahol egymás mellett élő emberek átjárnak egymáshoz beszélgetni, azaz szomszédok térben és időben. Minden házasság a másik fél halálával ért véget a faluban.
INTERNETES KAPCSOLATOK „Tagja vagyok a falu klubjának, amely nem itt alakult meg sajnos, hanem az Interneten. Igazából a kapcsolattartást próbálta meg így valaki beindítani olyanokkal, akik már nem laknak a faluban. Nyéstaiak alig vagyunk benne. Arra mindenképpen jó, hogy a már eltűnt, elköltözött vagy eltávozott emberekkel újra beszélhessünk, ők viszont már nem érzik át a problémáinkat, inkább nosztalgiázás az egész a múlt árnyairól.”
ÖSSZEGZÉS KISMÉRTÉKŰ TÁRSADALMI AKTIVITÁS. AZ EGYÉN NEM MOTIVÁLT A KOMMUNIKÁCIÓBAN ÁTALAKUL A KÖZÖSSÉG FOGALMA. EMLÉKEZÉS ÉS HŰSÉG. NINCSENEK ETNIKAI PROBLÉMÁK. „ÚJ IDENTITÁS”.