Kórházfejlesztés Az 5. reformtörvény.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Advertisements

A kistérségi járóbeteg szakellátó központok
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
A Nyírbátori Szakrendelő jövőképe az egészségügyi reform kapcsán
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Oxyologia és sürgősségi orvostan I.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A rokkantsági nyugdíjrendszer átalakítása
Mozgáskorlátozott emberek foglalkoztatását, önálló életvitelét segítő eszközfejlesztő műhely és szolgáltatási hálózat  Azonosító szám:TÁMOP /
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Az egészségügyi reform kiemelt céljainak (hatékonyság és igazságosság) megvalósulása az egyházi kórházak szemszögéből Velkey György Magyarországi Református.
Kórházfejlesztés Kevesebb ágyon jobb minőség. Miért kell csökkenteni az ágyakat?  Mert az a célunk, hogy kevesebb ágyon, jobb minőségű ellátást kapjanak.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Emeltszintű járóbeteg szakellátás fejlesztése a Dr. Hetés Ferenc Szakorvosi Rendelőintézet revizalizációjával NYDOP
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Ápolástan-gondozástan mentőápolók részére
Egységes egészségügyi információrendszer
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
A Magyar Köztársaság kormánya
Az OEP regionalizációja
Beutalási rend megváltoztatása (vitaindító) Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ rendkívüli február 14. Országos.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Kormányszóvivői tájékoztató Hajléktalan-ellátás Felkészülés a télre.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program TIOP Kecskemét, június 21.
Integrált közösségi szolgáltató terek
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése, veszélyhelyzetek felismerése Előadó: Botlik Tibor A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése,
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
UNIÓS BETEGEK ELLÁTÁSA KÖZFINANSZÍROZOTT KAPACITÁSON
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
85,2 milliárd forint uniós forrás az egészségügy fejlesztésére („Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban”)
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Kórházátalakítási pályázat
Adómentes juttatás 2019-ben? Igenis létezik!
Minimális intervenció az alapellátásban
Kórházfejlesztés Az 5. reformtörvény.
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Lehetünk-e ártatlanok ?
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Előadás másolata:

Kórházfejlesztés Az 5. reformtörvény

A reform folytatódik A kormány elfogadta az ötödik egészségügyi reformtörvény tervezetét, amit ma nyújtottunk be a parlamentnek. A Kórházfejlesztési törvény az európai színvonalú és igazságos ellátórendszer kialakításáról, a pazarlás megszüntetéséről szól. Az átalakítás legfontosabb célja egy fenntartható, hatékony, minőségi és a betegek gyógyulását a legnagyobb biztonságban segítő ellátórendszer kiépítése.

Pazarlás helyett fejlesztés Egy aktív kórházi ágy fenntartása évente 5,5 millió forintba kerül. A kórházi ágyak kihasználtsága rossz: 20-25 százalékuk üresen áll. Minden ötödik beteg annak ellenére fekszik kórházban, hogy a járóbeteg-ellátásban is gyorsan és hatékonyan meg lehetne gyógyítani. Míg több európai országban az 50 százalékot is eléri az egynapos beavatkozások aránya, Magyarországon ez a szám csak néhány százalék. A kórházi ágyakon nyújtott ellátás 25-30 százaléka nem orvosi, hanem szociális természetű.

Ágyszám: ésszerű átalakítás 500 600 700 800 900 1000 1980 1985 1990 1995 2000 2005 2010 A kórházi ágyak 100 ezer lakosra Az ábra jól mutatja, hogy Magyarországon feleslegesen sok a kórházi ágyak száma. Magyarország Régi EU- tagok Új EU- tagok

A legfontosabb: a biztonságos gyógyulás Mindenki egyetért: a betegnek jobb, ha távolabb gyógyul meg, mint ha a közelben gyógyítatlan marad. Azokban a kórházakban, ahol például nagy számban gyógyítanak szívinfarktusos beteget, akár közel kétszer akkora a túlélési esély, mint ott, ahol ilyen ellátást csak ritkán végeznek. A szakmai tapasztalat nem pénzkérdés. Azokban a kórházakban, ahol nincs megfelelő tapasztalat és szakember, a betegek érdekében nem szabad engedni, hogy nagy rutint igénylő beavatkozásokat hajtsanak végre.

Szívinfarktust követő 30 napos halálozási ráta Több eset nagyobb tapasztalat biztonságosabb gyógyulás Ellátott infarktusok száma (évente) 0-99 200-299 300- Ellátottak halálozása 23,8% 18,0% 14,2%

Az ellátórendszer torz és igazságtalan Míg Hajdú-Bihar megyében összesen 3 kórház van, addig a kisebb Veszprém megyében 10, Budapesten pedig 43. Az országnak vannak olyan részei, ahol egy orvosra kétszer annyi beteg jut, mint másutt. Ott a legkevesebb az orvos, ahol a legrosszabb az emberek egészségi állapota. A legelmaradottabb vidékeken előfordul, hogy 20 kilométeres körzetben nincs egyetlen orvosi rendelő vagy mentőállomás sem.

Egyetértés az elvekben Kormányprogram: „Olyan magas színvonalú egészségügyi intézményrendszert alakítunk ki, amely a kapacitásokat a szükségletekhez igazítja, arányos és egyenlő, magas színvonalú ellátást biztosít.” A Zöld Könyv társadalmi vitájánál kiderült, hogy minden szakmai szervezet és politikai erő egyetért a kapacitás átalakítás szükségességével, és az átalakítás főbb elveivel.

Az átalakítás már megkezdődött Az ősszel kiírt átalakítási pályázat hatására mintegy 4 ezer aktív ágyat szüntetnek meg vagy alakítanak át a tulajdonosok és intézményeik. A Kórházfejlesztési törvény további 12 ezer aktív ágy megszüntetését vagy átalakítását írja elő. A krónikus fekvőbeteg ellátásban (rehabilitáció, ápolás) elérhető ágyak száma 7 ezerrel nő.

10 ezer lakosra jutó kórházi ágy jelenlegi aktív ágy jelenlegi krónikus ágy tervezett aktív ágy tervezett krónikus ágy

Csökkentjük az egyenlőtlenséget jelenlegi aktív ágy jelenlegi krónikus ágy tervezett aktív ágy tervezett krónikus ágy

Minőségi ellátórendszer Az új ellátórendszernek négy szintje lesz: Kiemelt kórházak Területi kórházak Járóbeteg-központok Háziorvosok A változtatás célja, hogy a kiemelt kórházak átlagosan 55 km-en belül, a területi kórházak átlagosan 30 km-en belül, a járóbeteg-központok átlagosan 20 km-en belül, a mentők 15 percen belül mindenki számára elérhetőek legyenek.

Kiemelt kórházak A kiemelt kórházak a legmodernebb technikával felszerelve, nagy tapasztalatú orvosokkal közel azonos eléréssel biztosítják a súlyos, vagy speciális betegségben szenvedők ellátását. Az ellátás biztonsága és garantált minősége érdekében a jövőben csak a központokban folyhat például a daganatos betegek kezelése vagy a szervátültetés, szívműtét, és hasonló, nagy felkészültséget és sok rutint igénylő beavatkozás. A kiemelt kórházak egyúttal sürgősségi központok is: az év 365 napjában 24 órán át fogadják a sürgősségi ellátásra szoruló betegeket. A kiemelt kórházak munkáját a legmodernebb technológiákat is alkalmazó diagnosztikai központok segítik. A kiemelt kórházak katasztrófa és járvány esetén kötelesek 3 illetve 6 órán belül meghatározott kapacitásokkal a védekezésben és ellátásban részt venni. A kiemelt kórházak a kapacitásuk egy részét garantáltan megkapják, ezen felül pályázhatnak további kapacitásokért régiós szinten.

A kiválasztás szempontjai A kiválasztásnál a szakmai és a területi elv egyaránt érvényesült. Megfelelő alap: A leendő kiemelt kórházak jelenlegi felszereltsége, szakmai felkészültsége, szervezeti kultúrája legyen alkalmas a kiemelt kórházi szerep betöltésére, legyen alkalmas a szükséges fejlesztések befogadására. Sokoldalúság: A leendő kiemelt kórházak már most is a szakterületek széles spektrumában nyújtsanak magas szintű ellátást. Ezen felül legyenek alkalmasak régiós, vagy azon túlterjeszkedő centrumok működtetésére. Népegészségügy: Kiemelt kórház lesz a két legsúlyosabb népbetegség országos intézete: a kardiológiai és az onkológiai intézet. Elérhetőség: A kiemelt kórház legfeljebb egy órás utazással mindenki számára elérhető legyen.

A kiemelt kórházak elhelyezkedése

Területi kórházak A kórházak többsége az esetek nagy részét jelentő „általános” ellátásra szakosodik. A területi kórházakra az aktív ellátás mellett a jövőben a jelenleginél nagyobb szerep jut a rehabilitáció, a krónikus ellátás és az ápolás terén. Amennyiben olyan súlyos megbetegedést észlelnek a betegnél, amely magasabb szintű ellátást igényel, továbbküldik őt a terület ellátásáért felelős kiemelt kórházba. A területi kórházak kapacitásait a Kórházfejlesztési törvényben meghatározott régiós keretszámok alapján a Regionális Egészségügyi Tanács dönti el.

Járóbeteg központok A kórházak köré szerveződve területi egészségügyi központok működnek majd, biztosítva a járóbeteg szakellátást. Ezek ráépülhetnek csak krónikus ellátást nyújtó kórházakra, illetve szerveződhetnek rendelőintézet köré is. Ezekben a központokban a beteg a lakóhelye közelében veheti igénybe a szakrendelések többségét, ahol el tudják végezni a fontosabb diagnosztikai vizsgálatokat. Itt működhet nappali kórház, egynapos sebészet, krónikus ellátás és ápolás is. Ezáltal sok olyan ellátás kerül közelebb a beteghez, amihez eddig csak kórházban juthatott hozzá. Ezek a központok szakmailag szorosan együttműködnek az alapellátással. A kiemelt ellátásokat nyújtó központok gyors elérése érdekében, elsősorban a járóbeteg központokhoz kapcsolódva továbbfejlesztjük és mindenütt egyformán elérhetővé tesszük a mentést és a légimentést.

A járóbeteg ellátás fejlesztése A fejlesztések célja, hogy 20 kilométeren belül mindenhol legyen járóbeteg központ.

Mentőállomások elhelyezkedése

Az átalakítás menetrendje Hatálybalépés: 2007. január 01. A miniszter felosztási javaslatot készít, és 8 napon belül megküldi a RET-nek. A RET 20 napon belül dönt a normatívák és a hozzájuk tartozó ellátási területek egészségügyi szolgáltatók közötti felosztásáról. A döntés akkor érvényes, ha azt a régió területén működő valamennyi fekvőbeteg-szakellátást nyújtó közfinanszírozott egészségügyi szolgáltató fenntartója a RET döntésétől számított 30 napon belül jóváhagyta. Döntés vagy jóváhagyás hiányában a miniszter 8 napon belül dönt az adott régió normatíváinak felosztásáról. Az új finanszírozási szerződéseket 2007. március 31-éig kell megkötni a megváltozott kapacitásokkal hozzáigazított teljesítmény-volumenekkel és új alapdíjakkal.

Új Magyarország Fejlesztési Terv: új források az egészségügyben A következő években annyi pénzt tudunk költeni az egészségügy fejlesztésére, mint korábban soha. 400 milliárd forint uniós támogatás szolgál arra, hogy a kor színvonalának megfelelő ellátásokat kaphassunk. Ezt a pénzt nem szabad változatlanul hagyott korszerűtlen struktúrára, pazarló rendszerre költeni. Azért van szükség az átalakulásra, hogy az uniós támogatás már a korszerű, modern és betegbarát egészségügy felépítését szolgálja.

Az egészségügyi ellátórendszer fejlesztésének programja Az egészségügyi ellátórendszer fejlesztése és az Új Magyarország Fejlesztési Terv összhangja Az egészségügyi ellátórendszer fejlesztésének programja Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program, az „Egészségügyi Infrastruktúra fejlesztése” c. prioritás intézkedései Regionális Operatív Programok, Humánerőforrás-fejlesztéssel összefüggő intézkedései kiemelt kórházak fejlesztése Struktúraváltást támogató infrastruktúra fejlesztés a fekvőbeteg szakellátás területén területi kórházak (fejlesztés a felszabaduló kapacitásokból) területi kórházak, kistérségi sürgősségi ellátóhelyek, ápolási otthonok rehabilitációs osztályok Regionális Operatív Programok járóbeteg-központok területi egészségügyi központok Pulzus Prevenciós Pontok fejlesztése Regionális járóbeteg szakellátó hálózatok és központok létrehozása és fejlesztése (a kórház nélküli kistérségekben) (a kórházzal rendelkező kistérségekben) háziorvosi ellátás mentés és légimentés fejlesztése Mindkét előzőnek része