„Az Ákr. a jegyzők alkalmazási gyakorlatában” „dr. Laza Margit”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
1 A diasor hatályosítását végezte: dr. Szalai András, július.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Magyar tapasztalatok a versenyjog területén a csatlakozás óta Csépai Balázs Gazdasági Versenyhivatal november 23.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Steierlein István ÁHO-hálózatfejlesztési szakreferens
Munkáltatói intézkedések közlésének Kttv. szerinti szabályozása
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Készítette: dr. Pollák Kitti,
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Fenntartható utak Jogi Bizottság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZÁMVITEL.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A KÖZIGAZGATÁSI PERRENDTARTÁSRÓL SZÓLÓ ÉVI I
Ákr. – új eljárási törvény a közigazgatásban
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A gyermeki jogok érvényesítése
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése Az értékelési szempontok.
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Hallgatói ösztöndíjak
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Családi vállalkozások
Készítette: dr. Pollák Kitti,
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
Nyíregyháza Megyei Jogú Város Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Az Ákr. a szakhatóságok jogalkalmazási gyakorlatában
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Előadás másolata:

„Az Ákr. a jegyzők alkalmazási gyakorlatában” „dr. Laza Margit” KÖFOP-2.1.1-VEKOP-15- 2016-00001 A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése „Az Ákr. a jegyzők alkalmazási gyakorlatában” „dr. Laza Margit” Nemzeti Közszolgálati Egyetem

1. Az alkalmazás általános tapasztalatai 1.1. Az Ákr. Alkalmazásához való ügyintézői hozzáállás • Hiányolják a részletesebb megfogalmazást tartalmazó Ket. rendelkezéseket (az egyes eljárási szabályok konkrétabb megfogalmazását alkalmasabbnak tekintik az ügyek megalapozottabb elintézésére) • Nehezen azonosulnak az új szerkezeti felépítéssel (pl. miért különül el ennyire a kérelemre induló eljárás szabályai a hivatalból indult eljárás szabályaitól, a határidők miért nem az adott rendelkezésnél jelennek meg, stb.) • Tartanak az egyszerű, általánosabb megfogalmazások jogalkalmazói tartalommal való megtöltéssel (pl. az Ákr. ár nem tartalmazza, hogy mit jelent az okafogyottság) • Új gondolkodásmódot vár el tőlük az Ákr. az ágazati jogszabályok tekintetében (nagyobb hangsúlyt kapnak az ágazati jogszabályok részletszabályai, ami azonban nem minden esetben alkalmazkodott vagy fejlődött az Ákr.-hez.)

1. Az alkalmazás általános tapasztalatai 1.2. Hogyan segíthető szervezeten belül az ákr. Hatékonyabb alkalmazása • Továbbképzésekhez való hozzásegítés • Szervezeten belüli Ákr. -team létrehozása: - ágazatonként a leggyakrabban használt Ákr. rendelkezések csoportosítása (Ákr. -felelős jogász kijelölése) - osztályok saját tapasztalatainak ismertetése egymással, - felmerülő problémák közös jogi és ágazati/szakmai értelmezése „Tiszta” hatósági szervezeti egységek = összehangolt jogalkalmazás

2. Az alkalmazás speciális tapasztalatai az I. fokú eljárásban Az elsőfokú eljárásban előforduló jogintézmények problémái A kapcsolódó eljárás bevezetésének nehézségei a hatósági eljárás rendszerébe 2. Az idézés új szabályának helyes értelmezése 3. A függő hatályú döntés „Felesleges” bürökráci értelmezése 4. A kérelem visszautasítása általános szabályainak megfelelő alkalmazása 5. Az eljárás megszüntetése és a felfüggesztés új szabályaiban fellelhető alkalmazási problémák 6. Az eljárás szünetelése szabályainak alkalmazási tapasztalatai 7. Az ügyintézési határidőbe be nem számítható körülmények szűkülése

2. Az alkalmazás speciális tapasztalatai az I. fokú eljárásban 1. A kapcsolódó eljárás bevezetésének nehézségei a hatósági eljárás rendszerébe 1.1. Újszerű jogintézmény: Ügyfélbarát Tehermentesíti az ügyfelet, Csökkenti a személyes közreműködését, Elég egy hatósággal kapcsolatba kerülnie - Modern közigazgatási elem - rugalmasság, egyszerű ügyintézés - egymásra épülő eljárások - hatóságok közötti összehangolt munka

2. Az alkalmazás speciális tapasztalatai az I. fokú eljárásban 1. A kapcsolódó eljárás bevezetésének nehézségei a hatósági eljárás rendszerébe 1.2. Alapvető szabályai: A hatóság kötelezettsége: - lefolytatja saját eljárását - tájékoztatás arról, hogy a kapcsolódó eljárási kérelmet nála nyújthatja be, - ez esetben a döntését, kérelmet, bizonyítékokat továbbítja az eljáró hatóságnak, - további kapcsolódó eljárásról ad tájékoztatást, - közli az érintettekkel a kapcsolódó eljárást lefolytató hatóság döntését A kapcsolódó eljárást lefolytató hatóság kötelezettsége: - lefolytatja saját eljárást akkor, ha a megelőző eljárást folytató hatóság teszi át - lefolytatja az eljárást, ha a kérelem közvetlenül hozzá érkezik - ha nem volt megelőző eljárás, akkor átteszi a kérelmet a megelőző eljárást lefolytató hatóságnak

2. Az alkalmazás speciális tapasztalatai az I. fokú eljárásban 1. A kapcsolódó eljárás bevezetésének nehézségei a hatósági eljárás rendszerébe 1.3. A bevezetést nehezítő, akadályozó tényezők: Humánerőforrás körében jelentkező akadályok: A kapcsolódó eljárások (nem saját eljárás) ismeretének hiánya Leterheltség Szervezeti akadályok: A hatóságok nem készültek fel arra, hogy szervezeti kialakítással segítsék ezt a jogintézményt (feladatkör átcsoportosítás, munkakör átcsoportosítás) Társhatósági kooperáció csak személyközi és nem szervezetközi Tárgyi, technikai akadályok (Pl. Informatikai rendszer hiánya) Szabályozási (módosítást igényló) kérdések (az eljárás nem csak döntéssel zárul)

2. Az alkalmazás speciális tapasztalatai az I. fokú eljárásban Az elsőfokú eljárásban előforduló jogintézmények problémái 2. Az idézés új szabályának helyes értelmezése 58. § [Az idézés általános szabályai] (1) Azt, akinek személyes meghallgatása az eljárás során szükséges, a hatóság kötelezi, hogy a megjelölt helyen és időpontban jelenjen meg. Ha az idézett személy kora, egészségi állapota vagy más méltányolható ok miatt a hatóság előtt nem képes megjelenni, az idézett személyt a tartózkodási helyén is meg lehet hallgatni. Jelentkező probléma: a tartózkodási helyen való meghallgatás nem feltétlenül jelenti az ügyfél saját tartózkodási helyére való idézést. Az idézés helyének módosulásáról van szó méltányolható körülmények miatt.

2. Az alkalmazás speciális tapasztalatai az I. fokú eljárásban Az elsőfokú eljárásban előforduló jogintézmények problémái 3. A függő hatályú döntés túlszabályozottsága Ket. által bevezetett szabályok alkalmazói/szakmai elfogadása tovább nőtt Ákr. szabályozás nem egyszerűsítette a hatósági munkát Ügyfelek sem értik a döntésben foglaltakat A hatóság felesleges adminisztrációnak értékelik

2. Az alkalmazás speciális tapasztalatai az I. fokú eljárásban Az elsőfokú eljárásban előforduló jogintézmények problémái 4. A kérelem visszautasítása általános szabályainak megfelelő alkalmazása Átfogóan, jogszabályi feltételek hiányára alapozza a döntést, és szakít a Ket. részletező (magyarázó) struktúrájával Mi tekinthető jogszabályi feltétel hiányának? - Jogalkalmazói mérlegelés nehézségei

2. Az alkalmazás speciális tapasztalatai az I. fokú eljárásban Az elsőfokú eljárásban előforduló jogintézmények problémái 5. Az eljárás megszüntetése új szabályaiban fellelhető alkalmazási problémák Általános megfogalmazás: „okafogyottság”. Jogalkalmazói eldöntést, vagy ágazati eljárásjogi kérdést igényel Pontatlan 47.§ (1) b) pontja Nem foglalkozik az Ákr. a hivatalból indult eljárás sajátosságaival (pl. tisztázhatatlan tényállás) A felfüggesztés esetén hiányolják a hatóságok az eljárási cselekményekkel kapcsolatos szabályokat. Mi lesz a megkezdett eljárási cselekményekkel?

2. Az alkalmazás speciális tapasztalatai az I. fokú eljárásban Az elsőfokú eljárásban előforduló jogintézmények problémái 6. Az eljárás szünetelése szabályainak alkalmazási tapasztalatai Ügyfél nemcsak a kérelmével rendelkezik a döntés véglegessé válásáig, hanem saját eljárásával is. Indokolt volt a szabályozás Az ügyfél szüneteltetési szándéka hatósági sugallatra is jelentkezik a gyakorlatban (felfüggesztés pótlása) Nem egyértelmű a gyakorlati alkalmazók számára az „értesítés” a megszűnésről formai megjelenése (határozat vagy levél)

2. Az alkalmazás speciális tapasztalatai az I. fokú eljárásban Az elsőfokú eljárásban előforduló jogintézmények problémái 7. Az ügyintézési határidőbe be nem számítható körülmények szűkülése A gyakorlati tapasztalatok alapján szükséges lenne újra szabályozni e körben a korábbi szabályokat Pl. A hatóság kijelölése időtartamát, szakhatósági eljárás időtartamát, eljárási költség megfizetésének idejét, szakértői vélemény elkészültének idejét stb. Indokok: - Ezek hiányában nem tarthatók eredményesen a határidők. - A hatóságok eljárási jogsértésekbe esnek. Jogos igény a jogalkalmazók részéről. Egyes hatóságok a szakhatósági állásfoglalás időben meg nem érkezése miatt szüntetik meg az eljárást (ügyféllel szemben méltánytalan)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!