Iskolai mentálhigiéné

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Jánosi Beatrix szeptember 08.
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
az általános iskolákban
Iskolai mentálhigiéné
Iskolai mentálhigiéné
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Napocska Napköziotthon
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gyermekkori depresszió
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A lelki egészség védelme az iskolában
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A kriminálpszichológia
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A NEVELÉS TERÜLETEI.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Az OGYEI kiemelt programjai
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
Speciális gyermekvédelem
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
Magatartászavarok és agressziókezelés
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Készítette:Tóth Sándorné
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
KÁROS SZENVEDÉLYEK - Kábítószerek (illegális szerhasználat)
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Kakusziné Körtvélyesi Anikó
Közoktatási vezető II. félév
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Iskolai mentálhigiéné

A pedagógia dilemmája Az iskolának a társadalom ideális polgárát kell nevelnie, ezért az iskola „filozófiájához” tartozott a magas mérce, szigorú légkör, merev követelmények, ez az ideál nemzedékeken át automatikusan adódott tovább. A jó iskola-ekkor még- amelyben elég terhelés éri a diákokat, fáradtságos a felkészülés…

Mentálhigiéné célja A lakosság széles rétegeit a testi-lelki egészség megőrzése érdekében kedvező irányban próbálja befolyásolni. Célkitűzése megegyezik a legfőbb társadalmi értékekkel, emberközpontú törekvésekkel és azonos pedagógiai célkitűzéseivel.

A mentálhigiéné elsősorban szemléletmód /nem módszer vagy technika/, melynek központi fogalma a prevenció, mit tehetünk, milyen körülményeket teremtsünk ahhoz, hogy a különböző lelki betegségek, devianciák, magatartászavarok ki se alakuljanak.

Az iskola a legnagyobb hatású mentálhigiénés intézmény, mert az iskolával mindenkinek van kapcsolata gyermekkor fogékony évei a legalkalmasabbak a személyiség formálására gyerekek kortárs csoportokban elérhetők

Iskolai mentálhigiéné Az iskolában tanítható, fejleszthető ismeretek, képességek átadásával foglalkozik, melyek a lelki egészség megőrzését, egészséges életmód, életforma kialakítását segítik elő, továbbá foglalkozik az iskolához kapcsolódó problémákkal, főleg ezek megelőzésével.

Közvetlen célja Az iskola minden szereplője jól érezze magát /diák, szülő, pedagógus/, a kapcsolatok megfelelőjen alakuljanak, örömteli /betegségmentes/ legyen a munka mindenki számára.

Iskolai mentálhigiéné részei 1. Egészségnevelés: felvilágosító, ismeretnyújtó, tájékoztató tevékenység. Tanítás-mely a NAT kerettanterve alapján alsó tagozattól folyamatosan bővülő tananyagként beépül a környezetismeret, természetismeret, társadalomismeret tantárgyakba és az osztályfőnöki órákba.

2. Készségfejlesztés: a tanulók pszichés kompetenciájának fejlesztése, személyiségfejlesztés 3. Az iskola társaslélektani helyzetének optimalizálása /pozitív tanár-diák viszony, fegyelem, erőszakmentes konfliktuskezelés/

Mentálhigiénés beavatkozások célja A pedagógus irányában Növelni a gyermek viselkedésével szembeni felelősségét Fokozni azt a bizonyosságérzést, hogy a gyerekre hatással lehetünk Mentálhigiénés prevenciós tudatosságot kialakítani

Mentálhigiénés beavatkozások célja II. 2. Tanulók irányában: Egészségneveléssel kapcsolatos információk tudatosítása /emocionális+fizikai/ Pszichés kézségek fejlesztése, melyek védő szerepet játszanak azokkal a negatív hatásokkal szemben aminek a gyermek ki van téve fejlődése során.

Pszichés kézségek fejlesztése Döntéshozás Problémamegoldás Kritikus gondolkodás Kreatív gondolkodás Hatékony kommunikáció Kapcsolati kézségek Önismeret Empátiás kézség Megbirkózás az érzelmekkel Stresszkezelés

Mentálhigiénés szolgáltatások Pedagógusok számára: Mentálhigiénés konzultáció Esetmegbeszélő csoport Konfliktuspedagógiai tréning Műhelymunka 2. Gyerekek számára: Önismereti csoport, játék csoport Szociális készségfejlesztő csoport

Mentálhigiénés szolgáltatások II. 3. Szülők számára: Konzultáció Konfliktuskezelő tanfolyam

Kialakulása A XIX. és XX. század fordulója levált az iskola pszichológiától 1944- Iskola Kongresszus: gyerekek magatartászavarai okozzák a legtöbb problémát Anyai attitűdöt kell megváltoztatni, anya gyermek kapcsolat harmonikus magatartás változhat. Ezt áttették az iskolára is ----pedagógus attitűd

Pedagógus 1. Növelni a gyerek viselkedésével szembeni felelősséget 2. Hatással lehet a gyermekre a pedagógus 3. Növelni kell a szocializációs aktivitások számát 1963-önálló terület 1995- hazánkban is mükődik

szerepe Az Ericson féle személyiségelmélet 8 életszakasza közül 2 is az iskolás korra esik. 6-12. év pubertás előtti szakasz 12-18. év pubertás, és részben utáni szakasz

feladat Kompetencia Először tudatosul az, hogy elvárások vannak vele szemben, melyeket nem a család támaszt Veszélyek: Elégedetlenség érzés/teljesítmény,család/ Feladja játékosságát

Feladat II. 2. Hűség / serdülőkor/ Belső ambivalencia érzése Őszinteség Veszély Szülő gyermek kapcsolat megromlik a helytelen kommunikáció miatt

3.nekem van problémám 1. Másiknak van problémája Értő figyelem 2. Nincs probléma /leginkább mehtálh/ Pozitív énüzenetek /rólam szól/ Bajmegelőző énüzenetek /pl.krétapor/ Önfeltáró énüzenetek /kapcsolat megalapozására szolgál/ 3.nekem van problémám konfrontációs énüzenetek /így nem jó/

Iskoláskor mentálhigiénés problémái Szorongás Amerikai kutatások: 34% teljesítmény szorongás 28% veszekedés a családban 28% szülő betegségétől való félelem 10% saját betegségtől való félelem

lehetőségek Személyesség Képességeit figyelembe venni Zavaró tényezők figyelembevétele Lehetőséget adni a javításra Sikerélményhez juttatni Értő figyelem Megfelelő kommunikáció

II. depresszió Modern társadalmak 40% depressziós Társadalmi rend változása Ranschburg J. féle depressziós tünetek: Tartós boldogtalanság Halál, öngyilkosság gondolata /életkor/ Anhedónia: érdektelenség Étvágy és alvászavar Pszichomotoros lelassulás /csoszogás, fáradtságérzés / Gondolkodási zavarok, tanulmányi eredmény csökken Emocionális labilitás

A gyermekkori depresszió összetett /több tényező válthatja ki/ Alattomos /sokáig rejtve marad/hat/ Veszélyes /szélsőséges érzelmek miatt/

Megjelenési formák Fiúknál: Agresszív megnyilvánulások előtérbe kerülnek. Pl. betörés, verekedés, gyorshajtás /rendőrök preventív szemlélete/ Öngyilkossági kísérlet kábítószer

Lányoknál: Inkább az érzelmi sík dominál szerelmi viszonyok gyors váltogatása féktelen szexualitás /önbecsülési zavarok/ öngyilkossági kísérlet kábítószer

Mosolygó depresszió: Jól diszimulál nappal A problémák álmaiban, fantáziáiban, elszólásaiban érhetők tetten.

öngyilkosság Világon betöltött pozíciónk: Serdülőkoriban az első Magyarország, az egyéb életkorokban hátrébb kerültünk!

Leggyakoribb okok Lányok: Érzelmi elutasítás Szerelmi csalódás SZÉGYEN Érzelmi elszigetelődés magány Fiúk: Önbecsülési zavar Alacsony önértékelés SZÉGYEN Érzelmi elszigetelődés magány

Irodalomjegyzék Kézdi Balázs: Iskolai mentálhigiéné, Pannónia Könyvek, Pécs, 2000. Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió Ranschburg Jenő: Az érzelem és a jellem lélektanából Ranschburg Jenő: Szeretet, erkölcs, autonómia

EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS AZ ISKOLÁBAN

EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS Az egészségfejlesztés célja, hogy egyének, közösségek képessé váljanak az egészség feletti kontroll megszerzésére annak érdekében, hogy javuljon az egészségügyi állapotuk és életminőségük. (Füzesi-Tistyán, 2004) EGÉSZSÉGPROMÓCIÓ versus BETEGSÉGMEGELŐZÉS = egészségmegőrzés

A beavatkozások területei – Brettner Zs. Táplálkozás: egészséges táplálkozás – fogyasztási szokások / bulimia, anorexia nervosa – testképzavar Fizikai tevékenység: rendszeres testmozgás Szexualitás: egészséges szexuális fejlődés Dohányzás, alkohol, drog Mentálhigiéne: lelki megbetegedések és magatartászavarok megelőzése