Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Gyakori kérdések a közbeszerzések terén.
A hivatalos statisztika információ-megosztási felülete a KSH honlapján 1 Freid Mónika OST-ülés,
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
8.BESZÁMOLÁSI ÉS KÖNYVVEZETÉSI KÖTELEZETTSÉG SZÁMVITELI SZOLGÁLTATÁS.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Adományok adózási kérdései
Fenntartható utak Jogi Bizottság
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Dr. Kovács László Főtitkár
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
1993-as közoktatási törvény
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Compliance és Corporate Governance
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
A gyermeki jogok érvényesítése
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Közbeszerzési kartell mint a korrupció megjelenési formája
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Az összeférhetetlenségi kérdések és szabályozásuk az uniós támogatások tekintetében Szalóki Flórián Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Irányító Hatóságának vezetője Nemzeti Fejlesztési Minisztérium florian.szaloki@nfm.gov.hu

AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG GYÖKEREI A gazdaság és a jog szinte minden területén merülhetnek fel összeférhetetlenségi kérdések. Pl.: nemo iudex in sua causa (senki sem lehet bíró a saját ügyében) jogelve vezető tisztségviselői tevékenység összeférhetetlenségi esetei gazdasági társaságok esetében – Ptk. 3:115. § „ ...vezető tisztségviselő – a nyilvánosan működő részvénytársaság részvénye kivételével – nem szerezhet társasági részesedést, és nem lehet vezető tisztségviselő olyan gazdasági társaságban, amely főtevékenységként ugyanolyan gazdasági tevékenységet folytat, mint az a társaság, amelyben vezető tisztségviselő...” tőzsdei társaságok felelős irányítása során corporate governance szempontból pl. BÉT Felelős Társaságirányítási Ajánlások 2.6. - Az igazgatóság / igazgatótanács és felügyelő bizottsági tagok összeférhetetlensége, bennfentes kereskedés Hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások esetében, például Hpt. 63. címe által szabályozott vezető állású személyre vonatkozó összeférhetetlenségi előírások, vagy pl. Hpt. 108. § (1) „...vezető testülete jóváhagyja, rendszeresen felülvizsgálja és értékeli a szervezeten belüli feladatok elkülönítésére és az összeférhetetlenség megelőzésére vonatkozó szabályzatokat” un. Befektetési bankok chinese-wall megoldásai és nemzetközi pénzügyi életben is számos, összeférhetetlenséggel kapcsolatos probléma napvilágra kerülése: pl. az ENRON esetében a „független” könyvvizsgáló cég egyúttal tanácsadóként is foglalkoztatva volt

AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG MEGJELENÉSI LEHETŐSÉGE UNIÓS PROJEKTEK ESETÉN Összeférhetetlenségi kérdések csoportosíthatók például: 1) A felmerülés ideje kapcsán: Összeférhetetlenség a pályázati szakaszban (pl. a projekttel kapcsolatos döntéshozatal vagy pályázat – támogatási kérelem előkészítése kapcsán) Összeférhetetlenség a projekt megvalósítása során (pl. a kapcsolódó közbeszerzés esetében) 2) A felmerülés érintettje szerint: Intézményrendszert érintő esetleges összeférhetetlenség (pl. döntéshozó vagy ellenőrzést végző személy összeférhetetlensége) Kedvezményezett/pályázó oldaláról jelentkező esetleges összeférhetetlenség (pl. közbeszerzés kapcsán felmerült összeférhetetlenség) A felmerülés idejére, érintettjére érdemes figyelni a szabályozás kialakítása során.

AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG KÉRDÉSE A PÁLYÁZATI SZAKASZBAN A pályázati szakaszban felmerülő összeférhetetlenség tilalmáról rendelkezik a 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet a 2014–2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről. Fontos a Korm. rendelet 39. § (1) bekezdésben szereplő szigorú tilalom az összeférhetetlenség kapcsán: A támogatásra vonatkozó döntés előkészítésében és meghozatalában nem vehet részt az a személy vagy szervezet, aki az adott felhívásra támogatási kérelmet nyújtott be, a támogatási kérelem elkészítésében részt vett, a projekt megvalósítója, ha a támogatási kérelméről még nem született döntés, valamint az, aki a szervezettel munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll; a szervezet vezető tisztségviselője, vagy felügyelő bizottságának tagja; a szervezet tagja, vagy aki abban közvetlen vagy közvetett tulajdoni részesedéssel rendelkezik; az értékelésre, a minőség-ellenőrzésre vagy a bírálatra benyújtott dokumentumok előkészítésében vagy kidolgozásában bármilyen formában részt vett; az a)–d) pont szerinti személynek a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 8:1. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti közeli hozzátartozója; tekintetében az irányító hatósághoz érkezett bejelentés alapján vagy hivatalból az irányító hatóság megállapítja, hogy a pártatlan és objektív közreműködése nem biztosítható. A Korm. rendelet fent objektív és szubjektív összeférhetetlenségi okokat tartalmaz. Összeférhetetlennek minősül tehát a fentiek alapján az is, akiről az irányító hatóság megállapítja, hogy a pártatlan és objektív közreműködése nem biztosítható. A támogatásra vonatkozó döntés előkészítésében és meghozatalában részt vevő személy vagy szervezet képviseletére jogosult személy a döntés-előkészítési eljárás megkezdésekor az adott felhívásra vonatkozó teljes bizonyító erejű magánokiratban nyilatkozatot tesz arról, hogy a fenti összeférhetetlenség vele szemben nem áll fenn.

AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG KÉRDÉSE A PÁLYÁZATI SZAKASZBAN A 272/2014. Korm. Rendelet , illetve Egységes Működési Kézikönyv további speciális szabályai biztosítják az intézményrendszer pártatlan eljárását. Így például: EMK 25.5. - Az értékelők az adott felhívás vonatkozásában titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatot kötelesek tenni. EMK 27.1. - Külső értékelők esetén az IH vezető által jóváhagyott értékelőkkel az IH szerződést köt, ellenőrzi az érvényes titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatot, annak megléte hiányában az adott felhívásra vonatkozó titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatot kér az értékelőktől… EMK 42.2. - A döntés-előkészítő bizottsági ülés megkezdésekor a titkár ellenőrzi, hogy a bizottsági tagok, helyettesítő személyek (…) a titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatot (…) szabályszerűen kitöltötték-e. EMK 42.4. - A titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozat alá nem írása, illetve a vagyonnyilatkozat hiánya a döntés-előkészítő bizottságból történő azonnali kizárást eredményez.

AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG KÉRDÉSE A MEGVALÓSÍTÁSI SZAKASZBAN I. A megvalósítási szakaszban az intézményrendszer oldaláról felmerülő összeférhetetlenség lehetőségét a 272/2014. Korm. Rendelet számos rendelkezése zárja ki. Így például az összeférhetetlenségi kérdésekre vonatkozó alábbi átfogó szabályok: 39. § (2a): A projektek folyamatba épített dokumentumalapú ellenőrzését, helyszíni ellenőrzését és a kifizetés engedélyezését nem végezheti olyan személy, akivel szemben a 39 (1) bekezdés szerinti kizáró ok fennáll… 39. § (3): Ha a támogatásra vonatkozó döntés előkészítése és meghozatala, a támogatás kifizetése és ellenőrzése során olyan tény merül fel, amely alapján összeférhetetlenség megállapítható, az összeférhetetlenséggel érintett személy vagy szervezet ezt az irányító hatóságnak haladéktalanul írásban bejelenti… 39. § (4): Ha az összeférhetetlenséget az összeférhetetlenséggel érintett személy vagy szervezet nem jelenti be, bárki jogosult az összeférhetetlenség megállapítását az irányító hatóságnál illetve az alapok alapját végrehajtó szervezetnél kezdeményezni… - 39. § (8): A támogatásra vonatkozó döntés előkészítésében és meghozatalában részt vevő személy vagy szervezet a feladat ellátására vonatkozó jogviszonyban alkalmazandó felelősségi szabályok szerint felelősséggel tartozik a pártatlan, semleges és szakmai követelményeknek megfelelő feladatellátásáért.

AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG KÉRDÉSE A MEGVALÓSÍTÁSI SZAKASZBAN II. A 272/2014. Korm. Rendelet , illetve Egységes Működési Kézikönyv további speciális szabályai biztosítják az intézményrendszer objektív eljárását az ellenőrzések lebonyolítása során. Így például: EMK. 19.4. - A helyszíni szemlét az irányító hatóság vezetője által megbízólevéllel megbízott személyek végezhetik. A szemle megkezdése előtt a szemlét végzők a vizsgált projektre vonatkozóan összeférhetetlenségi és titoktartási nyilatkozatot tesznek. EMK 320.1. - Az ellenőrzésbe azok a szakértők vonhatók be, akik az összeférhetetlenségi és titoktartási nyilatkozatot aláírták, szerződést kötöttek a feladatra vonatkozóan, és a szükséges felkészítésen részt vettek.

AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG KÉRDÉSE A MEGVALÓSÍTÁSI SZAKASZBAN – KÖZBESZERZÉSI ELJÁRÁS Hatályos Kbt. (2015. évi CXLIII. törvény a közbeszerzésekről) részletesen szabályozza az összeférhetetlenség kérdését. Szabályozás főbb elemeit a 25. § tartalmazza. Például: Ajánlatkérő köteles minden szükséges intézkedést megtenni annak érdekében, hogy elkerülje az összeférhetetlenséget és a verseny tisztaságának sérelmét eredményező helyzetek kialakulását Összeférhetetlen és nem vehet részt az eljárás előkészítésében és lefolytatásában az ajánlatkérő nevében olyan személy vagy szervezet – ide értve a közbeszerzési szolgáltatót, valamint az általa foglalkoztatottakat is –, amely funkcióinak pártatlan és tárgyilagos gyakorlására bármely okból, így különösen gazdasági vagy más érdek vagy az eljárásban részt vevő gazdasági szereplővel fennálló más közös érdek miatt nem képes. Összeférhetetlen és nem vehet részt az eljárásban ajánlattevőként, részvételre jelentkezőként, alvállalkozóként vagy az alkalmasság igazolásában részt vevő szervezetként a Kbt. 25. § (3)-ban meghatározottak. Pl. ajánlatkérő által az eljárással vagy annak előkészítésével kapcsolatos tevékenységbe bevont személy vagy szervezet A – nyilvánosan működő részvénytársaság kivételével – összeférhetetlen és nem vehet részt az eljárásban ajánlattevőként, részvételre jelentkezőként, alvállalkozóként vagy az alkalmasság igazolásában részt vevő szervezetként a köztársasági elnök, az Országgyűlés elnöke, alelnöke, a Kormány tagja, a Kúria elnöke, az Országos Bírósági Hivatal elnöke, stb.

AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG KÉRDÉSE A MEGVALÓSÍTÁSI SZAKASZBAN – KÖZBESZERZÉSI ELJÁRÁS További fontos szabályok a Kbt.-ben az összeférhetetlenség kapcsán: Kbt. 25. § (6) Az ajánlatkérő nevében eljáró és az ajánlatkérő által az eljárással vagy annak előkészítésével kapcsolatos tevékenységbe bevont személy vagy szervezet írásban köteles nyilatkozni arról, hogy vele szemben fennáll-e összeférhetetlenség 62. § (1) Az eljárásban nem lehet ajánlattevő, részvételre jelentkező, alvállalkozó, és nem vehet részt alkalmasság igazolásában olyan gazdasági szereplő, aki esetében a 25. § szerinti összeférhetetlenségből, illetve a közbeszerzési eljárás előkészítésében való előzetes bevonásból eredő versenytorzulást a gazdasági szereplő kizárásán kívül nem lehet más módon orvosolni. A Közbeszerzési Döntőbizottság a jogsértés megállapítása mellett köteles az ajánlattevőt, alvállalkozót vagy a közbeszerzési eljárásban részt vett más szervezetet vagy személyt eltiltani a közbeszerzési eljárásban való részvételtől, ha a 25. § szerinti összeférhetetlenségből, illetve a közbeszerzési eljárás előkészítésében való előzetes bevonásból eredő versenytorzulást az adott eljárásban való részvételtől való eltiltásán kívül nem lehet más, kevésbé kényszerítő intézkedésekkel hatékonyan orvosolni.

AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG KÉRDÉSE A MEGVALÓSÍTÁSI SZAKASZBAN – KÖZBESZERZÉSI ELJÁRÁSBAN HAMIS NYILATKOZAT Közbeszerzési eljárásban az összeférhetetlenség kizárása kapcsán fontos szerepet kap a nyilatkozati elv. A hamis nyilatkozattételt éppen ezért fontos súlyosan szankcionálni. Kbt. 62. § (1) Az eljárásban nem lehet ajánlattevő, részvételre jelentkező, alvállalkozó, és nem vehet részt alkalmasság igazolásában olyan gazdasági szereplő, aki (…) i) az adott eljárásban előírt adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése során a valóságnak nem megfelelő adatot szolgáltat (a továbbiakban: hamis adat), illetve hamis adatot tartalmazó nyilatkozatot tesz, … , amennyiben ia) a hamis adat vagy nyilatkozat érdemben befolyásolja az ajánlatkérőnek a kizárásra, az alkalmasság fennállására, az ajánlat műszaki leírásnak való megfelelőségére vagy az ajánlatok értékelésére vonatkozó döntését, és ib) a gazdasági szereplő szándékosan szolgáltatott hamis adatot vagy tett hamis nyilatkozatot, vagy az adott helyzetben általában elvárható gondosság mellett egyértelműen fel kellett volna ismernie, hogy az általa szolgáltatott adat a valóságnak, illetve nyilatkozata a rendelkezésére álló igazolások tartalmának nem felel meg; Kbt. 165. § (8): Közbeszerzési Döntőbizottság a jogsértés megállapítása mellett köteles az ajánlattevőt, alvállalkozót vagy a közbeszerzési eljárásban részt vett más szervezetet vagy személyt fél évtől három évig terjedő időszakra eltiltani a közbeszerzési eljárásban való részvételtől, ha az a közbeszerzési eljárás során, illetve közbeszerzési eljárással kapcsolatban hamis adatot szolgáltatott vagy hamis nyilatkozatot tett és a kizárásnak a 62. § (1) bekezdés i) pontja szerinti feltételei fennállnak;

AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG SZANKCIÓJA UNIÓS TÁMOGATÁSOK ESETÉBEN Iránymutatás az Unió által megosztott irányítás keretében finanszírozott kiadásokra vonatkozóan a közbeszerzési szabályok megsértése esetén végrehajtandó pénzügyi korrekciók megállapításáról (C(2013) 9527 final) 21. Összeférhetetlenség. - Az illetékes bírósági vagy igazgatási szerv összeférhetetlenséget állapított meg, vagy az uniós hozzájárulás kedvezményezettje, vagy az ajánlatkérő oldalán. - 100 % pénzügyi korrekció Fontos garanciája e súlyos szankciónak, hogy alkalmazásához az illetékes bírósági vagy igazgatási szervnek kell megállapítania az összeférhetetlenséget (puszta gyanú nem elegendő) Érdekes kérdés, hogy tartalmi vizsgálat szükséges-e? – Formálisan összeférhetetlennek látszó helyzet ténylegesen kihatással volt-e a döntésre?

AZ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG FELISMERÉSE Jelentős szerepet kap a nyilatkozati elv (lásd pl. közbeszerzési eljárásokban) Fontos a hamis nyilatkozattétel megfelelő szankcionálása Közhiteles adatbázisok szerepe (pl. céginformációk) Speciális adatbázisok szerepe (pl. ARACHNE-rendszer) Közérdekű bejelentések szerepe Nehéz felderíthetőség, tekintettel hogy nem csak formális (pl. rokoni kapcsolatok, vagy intézményi, céges pozícióból fakadó kizáró okok), hanem informális, szubjektív tényezők is jelentkezhetnek (pl. funkcióinak pártatlan és tárgyilagos gyakorlására bármely okból nem várható…) Gyanús körülményekre való odafigyelés

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!