Egy erdei iskolai tábor tanulságai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Szabadidő szervezés! IGEN!. 6 ISKOLÁBAN? IGEN!? Célok, feladatok - szabadidős és kulturális igények felmérése - a pedagógiai programhoz kapcsolódó tanórán.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
Az iskolai szociálismunka
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
A holokauszt tanítása iskolámban
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Értékelés a pedagógiában
A képzőművészet-terápia
Az osztályfőnöki szerep története
Novellaelemzési szempontok
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
Éntudat – identitástudat - énkép
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
BEISKOLÁZÁSI MUNKAÉRTEKEZLET
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Iskolalelkészi szolgálat
TAMOP A-11/ Hogyan? - Másképp „Esélyek ?!” Mentori Tapasztalatok.
Jó gyakorlatok egy somogyi faluban
Szülők iskolája program ÉVFOLYAM SZÜLŐI KÖZÖSSÉGE SZÁMÁRA.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
„Helló barátom!" - közösségi szolgálatra felkészítő tréning sorozat „Tanévzáró Suli – Buli” „Helló nyár, helló barátom!” - komplex nyári vakáció „Viszlát.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
DARUS a gyermekekért.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
ENABLE foglalkozások az iskolánkban
Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató a csillagfény tanodáról toborzó Győr, Széchenyi Egyetem február 07. efop
Út a Vadonba CHRIS MCCANDLES.
Tájékoztató Az EFOP VAN HELYED
SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium
Előadás másolata:

Egy erdei iskolai tábor tanulságai Irodalom- és filmterápia továbbtanulás előtt álló hátrányos helyzetű tanulóknak Katolikus Pedagógiai Intézet 2018. április 17. Előadó: Szommer Edit

Irodalom- és filmterápia Művészetterápiák: filmterápia, a táncterápia, biblioterápia, a zeneterápia stb. a művészetterápiákra egyre nagyobb a kereslet, fejlődő területről beszélünk > alkalmazási területek szélesednek ( klinikai területen, pedagógiában, fejlesztő tréningek keretében) A filmterápia mint a pszichoterápia része (illetve a pszichoterápiák egyike) a művészetterápiától illetve a biblioterápiától határolódott el a 90-es évek Amerikájában

Saját szavak (2007)_rendező: Richard LaGravenese Megtörtént események alapján készült a film, egy ambiciózus pályakezdő tanárnő önfeláldozó munkájáról egy kaliforniai szegregált középiskolában, ahol a legnehezebben kezelhető osztályt bízzák rá.

A foglalkozás célja, feladatai az identitás erősítése a kulturális hátrányokat kompenzáló lehetőségek megkeresése ön- és társismeret fejlesztése

Erőszak Segítők Kapcsolatok Célok Értékek Beszélgetés a filmről kérdések segítségével különböző problémák felvetésével    Erőszak Segítők Kapcsolatok Célok Értékek

ERŐSZAK Mi a véleményetek az erőszakról? Hol/mikor szembesültök erőszakkal? Mit éreztek ilyenkor? Hogyan kezelitek az ilyen helyzeteket? SEGÍTŐK Neked ki segítene? Miben kérnél segítséget, védelemben agresszió ellen vagy célok elérésében például? Valaki vagy valami segített neked könnyebbé tenni az iskolai életet. Hogyan tudnád átadni a módszert, a hasonló problémával küszködőnek?  

TÁRSAS VISZONYOK Új tapasztalat, új emberek. Kinyílsz, vagy elrejtőzöl? Miért Miért fontos más emberek gondolatait megismerni? Mit veszíthetünk, ha nem hallgatunk meg más embereket?

CÉLOK Sokat küzdöttél, hogy megszerezd, amit akartál. Milyen érzés? Milyen jövőről álmodsz? Beszéltél róla valakivel? Miért, miért nem? Milyen áldozatot hoznál, hogy megvalósítsd az álmaidat? Hol szeretnél lenni 5-10 év múlva? Milyen tudásnak vennéd legjobban hasznát ?

ÉRTÉKEK, KAPCSOLATOK Mi számít értékes kapcsolatnak? Család, barátok? Vannak-e olyan dolgok az életedben, amelyekre büszke vagy? Milyen alkalommal érezted, hogy a családod, Vagy a barátaid büszkék voltak rád? Hogy mutatták ki? Mi tesz egy családot családdá? Te mit teszel, hogy a családod érezze az összetartást?

Lakatos Menyhért : Füstös képek c Lakatos Menyhért : Füstös képek c. regény részlete (Magvető és Szépirodalmi Kiadó Bp., 1975) A cigány származású író regényének részlete egy cigányfiú önmagával való küzdelmeiről szól. Bekerülve az iskolába – ami számára idegen közeg volt - a megfelelni akarás gátolta a teljesítményében. Mindezt erősítette benne a másságának tudata.

Terápiás célok: Továbbtanulás kapcsán felmerülő nehézségek leküzdése, elsősorban a beilleszkedési problémák előhívása volt a cél. Motiválás a továbbtanulásra Annak beláttatása, hogy másságuk ellenére is ugyanolyan eséllyel indulhatnak el az életben, mint hasonló korú nem roma társaik.

Foglalkozás menete Ráhangolódás: asszociációs játék >„ idegen” szóval kapcsolatos asszociációk ( más, nem elfogadott, ismeretlen, távolálló, nem közülünk való, külföldi, bizalmatlanság, távolságtartás) Részlet felolvasása (lezáratlanul hagyva a regényből kiragadott részt is.)

A beszélgetés a következő kérdések mentén Milyen elvárásaik vannak a leendő iskolájukkal? Milyen várható reakciók lehetnek a tanárok részéről? Milyen viselkedéssel célszerű ezekre a reakciókra válaszolni? Kezdeti kudarcokat, hogyan kezeljék? Mennyivel nehezebb egy romának egy magyar környezetbe beilleszkedni? Többet kell-e bizonyítaniuk? Kreatív írásos feladatként befejezték a történetet. Többen írtak pozitív befejezést, ami azt tükrözte, hogy bíztak abban, hogy sikeresen elvégzik a középiskolát.

Vathy Zsuzsa: Colombo autója c. kisregényére épülő foglalkozás Az iskola egy volt diákjáról szól a történet, amely az eddig érintett témák megbeszélésére adott lehetőséget. A közülük származó tehetséges fiú az akkor még létező Dzsumbujból eljut az érettségiig, jelentkezik főiskolára, majd külföldön munkát vállal. A beszélgetés elsődleges célja az volt, hogy rávilágítsunk arra, hogy ők maguk is felelősek saját sorsuk alakulásáért, képesek azt befolyásolni, nem kell csak sodródniuk.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!