Fejlesztési szempontból kedvezményezett települések 1985 után

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kistérségek. A kistérségek jellemzői • Abaúj-Hegyköz (legfejletlenebb)  Budaörs (legfejlettebb) *3,4 (komplex mutatóban) (1998-ban *2,7 volt) • 1996.
Advertisements

Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Tapasztó Dénes, szakmai vezető
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
A program továbbfejlesztésének lehetőségei HEFOP Daróczi Lajos.
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
A vidékfejlesztés kihívásai az Észak-alföldi régióban Dr. Grasselli Norbert igazgatóhelyettes.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Településhálózat-fejlesztési Koncepció
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Foglalkoztatás-politika
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Fejlesztési szempontból kedvezményezett települések napjainkban
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Népesedési folyamatok I. rész Az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer alapvető feladata a területi politika,
Dr.Vécsei Pál Lakásállomány területi alakulása 1960 és 2008 között Budapest, január.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
dr.Vécsei Pál Lakásállomány területi alakulása 1960 és 2008 között
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyvárosok, mint az európai térszerkezet kitüntetett pontjai
Népesedési folyamatok I. rész
Fejlesztési szempontból kedvezményezett hazai települések napjainkban
Európai Uniós ismeretek
Fejlesztési szempontból kedvezményezett hazai települések napjainkban
Az LHH Program és az integrált településfejlesztési politikák
A terület- és településfejlesztés története
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Fejlesztési szempontból kedvezményezett települések 1985 után
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Magyarország regionális politikájának története
A terület- és településfejlesztés története
Napjaink terület- és településfejlesztési gyakorlatai
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Urbánné Malomsoki Mónika
Mérési skálák, adatsorok típusai
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Előadás másolata:

Fejlesztési szempontból kedvezményezett települések 1985 után dr. Jeney László egyetemi docens jeney@elte.hu Településföldrajz és településfejlesztés BCE alapszakjai (BSc/BA) 2018/2019, II. félév BCE Geo Intézet

12/1985-86. OGY határozat Terület- és településfejlesztés hosszú távú feladatai változnak Cél: Sajátos adottságú elmaradott térségek felzárkóztatása állami támogatással. Városi, korszerűbb életfeltételek kiterjesztése a települések minél szélesebb körére. Elmaradott térségek lehatárolása statisztikai alapokon 7 megye 571 települése (ebből 3 város: Encs, Lenti, Vasvár) Nagyon csekély hatás az előző időszak településromboló politikája után Forrás: Faluvégi A. 1995 A gazdaságilag elmaradottnak minősített települések elhelyezkedése Magyarországon, 1986 2

Elmaradott térségek jellemzői Kedvezőtlen mezőgazdasági adottság: tsz-eik kedvezőtlen helyi feltételek mellett gazdálkodnak, erőforrásaik mennyisége és minősége is kedvezőtlenebb megyei átlagukhoz képest, egynegyedük veszteséges Foglalkoztatási lehetőségek hiánya: felnőtt korú eltartottak aránya viszonylag magas; az iparosodottság alacsony foka, a lakosság átlagon felüli aránya él a mezőgazdaságból, a nem mezőgazdasági dolgozók jelentős része ingázik Magas ingázási és elvándorlási arány: elvándorlás (főként propagatív korúak) elvándorlása  országos átlagot lényegesen meghaladó népességfogyás Népesség elöregedése (az előzővel összefügg) Alacsony jövedelmi színvonal: személyi jövedelem átlag a falusi átlagtól is 4%-kal elmaradt Közlekedési peremhelyzet: vasúttal csak minden ötödik közelíthető meg; buszközlekedés van, de alacsony a járatsűrűség és rendkívül rossz az útminőség Szakemberek hiánya Fejletlen infrastruktúra: a települési infrastruktúra elmaradott, az intézményrendszer hiányos, az alapellátás a községi átlaghoz képest is alacsony színvonalú Aprófalvas településrendszer: falvak több mint fele 500 fő alatti lakosságszámmal bír, egyötödük pedig 200 fő alattival 3

2015/1986./XI. 5/Mt .4. Felzárkóztató program Kedvezményezett térségek lehatárolásának érvénybe lépése  ötéves felülvizsgálat elrendelése Cél: gazdaságilag elmaradott térségek leszakadásának mérséklése Eszköze: gazdasági potenciál növelése  Pénzeszközök bővülése + munkalehetőségek szélesedése  lakossági infrastruktúra fejlődése  népességmegtartó erő fokozódása Forrás: központi és helyi források együttesen 4

Kedvezményezett térségek lehatárolásának változásai 1991: 1988–1989-es adatok alapján 571 helyett már 961 település (ebből 11 város)  aprófalvas térségekben fontos a központi kisváros fejlesztése 1993: 1990-es népszámlálási adatok alapján megismétlik 11 mutatóból álló rendszer  gazdasági, demográfiai, iskolázottsági, infrastrukturális helyzet (munkaerőpiaci vonzáskörzetek =foglalkoztatási körzetekre, 176 körzet) Térségi programokat segítő fejlesztési támogatásokból a szegény, de relatíve gazdag térségekben elszórtan elhelyezkedő települések nem részesültek  módszertan a településekre: átlagon felüli munkanélküliséggel jellemezhető településekkel kiegészül 961-ből 592 maradt kedvezményezett + 294 újonnan  882 település elmaradott 5

84/1993. sz OGY határozat 2 kedvezményezettségi típus: Társadalmi–gazdasági szempontból elmaradott térségek: 800 település és 33 körzet 600 települése  átfedés miatt 1084 település Azon foglalkoztatási körzet, amelyekben a munkanélküliség a tárgyévet megelőző év decemberében az országos átlagot jelentősen meghaladta  784 település 1. és 2. kategóriában egyszerre („metszet”): KIEMELTEN FEJLESZTENDŐ típus  551 település A gazdaságilag elmaradottnak minősített települések elhelyezkedése Magyarországon, 1993 Forrás: Faluvégi A. 1995 6

84/1993. sz OGY határozat Jellemzői 84/1993. OGY irányelvei: Múlt rendszer irracionális gazdasági és telelepüléspolitikai intézkedéseiből felerősödő egyenlőtlenségeket a piacgazdasági átmenet tovább erősítette Legsúlyosabb problémák az egyoldalú gazdaságszerkezettel rendelkező vidékeken „A legsúlyosabb azon térségek helyzete, ahol a történelmi elmaradottság és a válságövezeteket jellemző súlyos munkanélküliség találkozik.” 84/1993. OGY irányelvei: Térségek összehangolt fejlesztése Területi adottságok és szempontok fokozott figyelembevételével Kelet- és Nyugat-Magyarország között felerősödött fejlettségbeli különbség mérséklése Érintett települések 3 évenkénti felülvizsgálata 7

Területfejlesztésről és –rendezésről szóló 1996/XXI. tv. Le kell határolni a kedvezményezett térségeket Kiemelt cél: Térségeink és településeink harmonikus fejlődésének elősegítése Ország kiegyensúlyozott területi fejlődése Térségek társadalmi–gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása Országgyűlés hatásköre Területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveinek, a kedvezményezett térségek besorolási feltételrendszerének meghatározása (6.§ e) pontja) Kormány feladata Kedvezményezett térségek besorolása (27. § (1) b) pontja) 8

1997-es felülvizsgálat 30/1997. OGY hat Áttérés településiről a térségi (ekkor még kistérségi szintre) Komplex mutató (társ, gazd, infrastrukturális állapot) 106/1997. Korm. rend. kategóriák: Társadalmi–gazdasági szempontból elmaradott térségek; Tartósan munkanélküliséggel sújtott térségek; Ipari szerkezetátalakítás térségei; Mezőgazdasági vidékfejlesztés térségei. 88 kistérség, de átfedéssel a 4 kategória között 9

2001-es felülvizsgálat 1999-ben indult, RKK Alföldi Osztály, Csatári Bálint vezetésével Lehatárolás kistérség-specifikussá tétele  EU támogatások miatt 2001-es OGY hat.: 19 változóból komplex mutató 3 kedvezményezettségi kategória térségi szinten Kedvezményezett települések Kedvezményezett térségek 3 kategóriája Társadalmi–gazdasági szempontból kedvezményezett térségek Ipari szerkezetátalakítás térségei Mezőgazdasági vidékfejlesztés térségei 3 térségi szintű kedvezményezettségi kategória mellett + területfejlesztési szempontból kedvezményezett települések is, amelyek: Társadalmi–gazdasági szempontból elmaradottak Infrastrukturális szempontból elmaradottak Jelentős munkanélküliséggel sújtottak 10

Kedvezményezett térségek 3 kategóriája Társadalmi–gazdasági szempontból kedvezményezett térségek Meghatározott társadalmi–gazdasági mutatók < országos átlag Ipari szerkezetátalakítás térségei Iparban foglalkoztatottak aránya, 1990 > országos átlag * 1,5 Iparban foglalkoztatottak arányának csökkenése, 1990–1999 > országos átlag Munkanélküliség, 1999. december 20. > országos átlag Mezőgazdasági vidékfejlesztés térségei 120 fő/km2-nél sűrűbben lakott településeken élők < népesség 50%-a Agrárfoglalkoztatottak aránya, 1990 népsz. > országos vidéki átlag Egy főre jutó személyi jövedelemadó-alap < országos átlag Munkanélküliség > országos átlag 11

2004-es Korm. rend. 2001-es felülvizsgálat kategóriái alapján Kedvezményezett kistérségek (96) 2 csoportja: Hátrányos helyzetű (48 térség) Leghátrányosabb helyzetű (48): komplex mutatójuk nem érte el Budapest komplex mutatójának 60%-át. +235 település leghátrányosabb helyzetű 12

Országgyűlés: feltételrendszer meghatározása 2013. december 31-ig terjedő időszakra a területfejlesztési támogatásokról és a decentralizáció elveiről, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszeréről szóló 67/2007. (VI. 28.) Ogy. határozat Besoroláskor csak olyan mutatók, statisztikai adatok felhasználására került sor, amelyek mérhetőek, ellenőrizhetőek, nyilvánosak, időrendi összehasonlításra alkalmasak Besorolás a térségek fejlettségét még pontosabban, igazságosabban határozza meg, 5 mutatócsoportból kialakított ún. komplex mutató segítségével Mutatócsoportok Gazdasági Infrastrukturális Társadalmi Szociális Foglalkoztatási 13

Kormány: magyar fejlesztéspolitikában kedvezményezett térségek besorolása Kedvezményezett térségek besorolásáról szóló 311/2007. (XI. 17.) Korm. Rendelet  32 társadalmi, gazdasági és infrastrukturális jelzőszámból  komplex mutató Mutatók alapján osztályzatok (1–5)  ezek átlagolása 33 leghátrányosabb helyzetű kistérség meghatározása Ezek komplex programmal történő fejlesztése Fejlesztéspolitika alapvető célja  területi egyenlőtlenségek csökkentése, ebből adódó negatív társadalmi folyamatok, és társadalmi elégedetlenség mérséklése A kedvezőtlen helyzetű területek között is differenciák vannak a leszakadás mértékét tekintve. Cél: fejlesztési pénzek a leginkább rászorult térségekbe menjenek. Ennek megállapítására valamiféle területi alapokon nyugvó lehatárolásra van szükség. Magyarországon 2007-ben különböző társadalmi-gazdasági-infrastrukturális mutatók alapján kategorizálták az ország 174 kistérségét. (lehatárolásról részletesebben: www.nfu.hu/download/11667/kistersegimutato.pdf ) 14

Komplex programmal is támogatandó: 33 (lakosság 10%-a) 33 LHH-s kistérség (LHH33) eloszlása egyenlőtlen, nagymérvű koncentráció Az ország ÉK-i és DNy-i részén, összefüggő nagyobb területek (gócok) De nincs Közép-Mo-n, Közép-Dtúlon és Ny-Dtúlon A kategórián belül is nagy különbségek. Egy északi csereháti (pl: encsi) kistérségbe elmegyünk, és utána a lengyeltótiba nem feltétlenül sorolnánk őket egy kategóriába. Abaúj-Hegyközi kistérség a legrosszabb komplex mutatóval rendelkezett… nyilván voltak olyan kistérségek, amelyek meg épp még beleestek a 33 közé. Egyesek szerint kb. 10 van, amely igazán ebbe a kategóriába tartozik. 15

LHH Program értékelése: összességében pozitív volt LHH Program legnagyobb előnyei Fókuszált a rászorulókra Térségi szereplőknek össze kellett fogniuk Nem klasszikus pályázati kiírások: nem kellett versenyezni más térségekkel Térségspecifikus célok Komplex programhoz kapcsolódó egyéb kezdeményezések Összességében pozitív volt 16

Járások elmozdulása 2007–2012 között Legnagyobb előrelépés a külső periféria „legfejlettebb LHH-s térségeinél” Legnagyobb visszalépés a belső periféria azon a térségeinél, amelyek épp nem lettek LHH-sok (Észak-Alföld, Közép-Dunántúl) 17

2015-től folytatás: LHH járások  36 db A megváltozott viszonyok miatt mindenképp szükséges volt az új LHH lehatárolás kialakítása Újraosztályozás a korábbi módszertan alapján Bevont jelzőszámok, módszertan felülvizsgálata 2013: kistérségek megszüntetése  szerepüket a járás veszi át Kormányzati törekvés a járások erősítése Statisztikai egységek Közigazgatási egységek Fejlesztéspolitikai egységek: közigazgatási szerepükből adódóan közvetve már megjelent a területfejlesztésben is „Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg ... a kedvezményezett járások és települések besorolásának feltételrendszerét és besorolását;…” 18

Összegző gondolatok 1985-ig hivatalosan nem foglalkoztak az elmaradott területekkel 1950–1970-es évek intézkedései jelentősen fokozták a hátrányos helyzetű térségek leszakadását 1985: első statisztikai alapokon nyugvó lehatárolás  gazdaságilag elmaradott települések, térségek kijelölése az országban Település alapútól a kistérség alapú felé mozdultak el a komplex mutatókkal történő lehatárolások 1986-ban lehatárolt hátrányos helyzetű települések nagy része ma is a 36 LHH-s járásba tartozik 19

Integrált város- és településfejlesztési stratégiák IVS: 2007–2013 EU tervezési ciklus Még elég rövid volt Kevés idő volt rá Egységes szempontok szerint (IVS Kézikönyv) ITS: 2014–2020 EU tervezési ciklus Először megyei jogú városokra, majd járásszékhelyekre Szakértői csapatban geográfusok, közgazdászok, szociológusok is részt vettek (nem csak mérnökök, építészek, urbanisták) Jó lett volna, ha a megyei szakértőket is bevontak volna a nagyobb külső (fővárosi vagy régión kívüli) szakértők mellé Jó vaskos megalapozó dokumentáció  előnyös ha kívülről érkeznek a szakértők Egységesen előírt fejezetsablonok (összehasonlíthatóság) Járás egészének bevonása (nem eléggé valósult meg) Civil közösségek bevonása (nem eléggé valósult meg) Nagyon rövid idő volt rá 20