Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN81-80:2019 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai A felvonó felújításokkal kapcsolatos előírást a 146-os rendelet tartalmazza. Kimondja, hogy a felvonók a biztonság tekintetében legalább a beépítésük idején hatályos előírásoknak feleljenek meg, felújításukkal a biztonsági szint nem csökkenhet. Valamely felvonó komponens cseréje esetén a legújabb előírásoknak kell megfelelni. ? MSZ EN81-80:2004 MSZ EN81-20/50 Melyik a legújabb előírás csomag a felújítások esetében? 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai A biztonsági szint lépésenkénti emelésének igénye a műszaki szabályozás változása miatt lép fel. A meglévő felvonó állomány a biztonság tekintetében egyre inkább „leszakad” az új felvonókhoz képest, ha a felújításoknál az új követelményeket nem vesszük figyelembe. EN81-20/50 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai Felújítások tekintetében az EU-ban az EN81-80:2003 szabvány a mértékadó, ennek alkalmazása javasolt. A cél, az új felvonók biztonsági szintjének megközelítése. Az EN81-80 szabványt meg kell újítani, előírásait igazítani kell a legkorszerűbb, az új felvonókat érintő biztonsági előírásokhoz (EN81-20:2014). Az EN81-80:2003 már nem elég! EN 81-80:2019 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 Miben más, mint az EN81-80:2003? Szerkezete más, Európai előszó (ISO) Új kockázatok A kockázatok újra sorszámozása, a 20-as szabvány logikája alapján A kockázat beazonosításának módszere bekerült a szabványba (a régiben informatív melléklet volt) Az előírások a normatív A mellékletbe kerültek (megszűnt a duplikáció) Az A melléklet utolsó oszlopában az EN81-1/2:1998 és az EN81-80:2003- hoz való viszonyt is megadja az új szabvány. Két új fejezet (az intézkedések igazolása, és információk) Nem módosítás, hanem új verzió, mely teljes mértékben helyettesíteni fogja a régi SNEL szabványt! 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 Rendelkező hivatkozások EN 81-20:2018 alap referencia szabvány EN 81-58 új referencia szabvány EN 81-70 többé már nem referencia szabvány EN 81-71 többé már nem referencia szabvány EN 81-72:2018 új referencia szabvány EN 81-77:2018 új referencia szabvány EN 81-82:2013 új referencia szabvány EN 81-83:2009 új referencia szabvány Az EN 81-21, EN 81-28, EN 81-73 legújabb kiadásai (2018) számítanak referencia szabványnak. 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 Fogalom meghatározások A meglévő felvonó fogalma változott: Üzemelő felvonó (Lifts in service) 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 Új kockázatok 1.3 nem megfelelő kialakítású tűzoltó felvonó 1.5 Nincs, vagy nem megfelelő földrengés elleni védelem 2.19 Túl nagy távolság az akna- és a fülkeajtó vezető élei között 4.4 Nem megfelelő a fülkeajtó szilárdsága 4.11 Nincs, vagy nem megfelelő a szorításgátlás (150 N), nem vízszintesen tolódó ajtók esetén 4.21 Nincs a fülkeajtó kinyitását gátló berendezés, amikor a kireteszelési zónán kívül, nyitott fülkeajtó esetén az aknaajtó zárszerkezet a fülkéből elérhető 5.9 Nincs vészvilágítás a fülketetőn 8.1 Nem megfelelő fékszerkezet a gépen (nincs kettős fék rendszer) 9.5 Nincs, vagy nem megfelelő stop kapcsoló a géptérben 10.1 Nincs földzárlat védelem a villamos biztonsági berendezések és a fék vezérlés áramköreiben 10.5 Nincs, vagy nem megfelelő karbantartási készülék a süllyesztékben 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 A kockázat beazonosításának módszere, 5. fejezet. A régi SNEL szabványban ez a rész egy informatív mellékletben szerepelt (Annex A) Ennek a résznek az 5. fejezetbe való áthelyezése az informatív mellékletből látszólag normatívvá teszi a leírt módszert a kockázatok és veszély helyzetek beazonosítását és kiértékelését. Ugyen ez vonatkozik a kockázati szintekbe sorolásra és szűrési eljárásra is! Az 5.1 fejezet ez alól egy felmentést ad, nincs jogilag elkötelező előírás ebben a tekintetben. 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 A kockázat beazonosításának módszere, 5. fejezet. Az eredeti kockázati profil az új számozással került feltöltésre A kockázati szintek megnevezése változott Magas a katasztrofális helyett Közepes a kritikus helyett Alacsony az elhanyagolható helyett 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 ANNEX A (normativ) helyettesíti a régi SNEL B mellékletét, ezzel együtt tartalmazza az összes előírást is, ami az 5. fejezetben volt felsorolva. RÉGI SNEL ÚJ SNEL 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 ÚJ SNEL Oszlopok: Az új SNEL kockázatok sorszámozása A régi SNEL kockázatok sorszámozása A kockázat leírása az EN 81-20:2018 alapján Előírás teljesítése Prioritási szint Védő intézkedések Az intézkedések adaptálásának lehetősége A prioritási szintek összehasonlítása azEN 81-1/2:1998 szabvány alapján forgalomba helyezett, vagy az EN 81-80:2003 alapján felújított berendezések esetén 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai Az EN 81-80:2019 státusza Az Uniós tagországok a szabványt megszavazták Hozzáférés 2019.04. vége Hivatalos megjelenés várhatóan 2019 május vége, június eleje ISO szabvány megjelenés várhatóan 2020 vége 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai A rendeleti előírást módosítani kellene (magánvéleményem). A biztonsági szint nem csökkenhet a felújítás eredményeként Csere esetén a legújabb, a felújításokra vonatkozó előírást kell betartani Hivatkozás az MSZ EN81-80 mindenkori verziójára FMBSZ beillesztése 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 ÚJ SNEL 2019.03.18. Fazekas Árpád
HAFE 1972 összesítés: Összesen 49 kockázatot találtunk (olyan kockázatokat, mint csúszós padló, géphelyiség szintkülönbségek stb. nem vettünk figyelembe, ezek helyi adottságok). A Magas kockázati besorolások száma: 16 A Közepes kockázati besorolások száma: 23 Az Alacsony kockázati besorolások száma: 14 Kockázati besorolás nélkül: 1 Vannak több kockázati osztályba sorolható helyzetek is, ezeket esetileg kell megvizsgálni. 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai 8.1 kockázat, nem megfelelő fékszerkezet, nem kettős a fékrendszer! Magas kockázati besorolás! 6.1, 6.2, 6.3 kockázatok, nincs hajtótárcsa védelem és kötélleugrás gátló! Közepes kockázati besorolás! 10.3 kockázat, szintbeállási pontosság, Magas kockázati besorolás! 5.1 kockázat, a fülke alapterület nagyobb, esetünkben alacsony kockázati besorolás (lakóházi) 2019.03.18. Fazekas Árpád
Milyen megoldások lehetségesek? Az egyes kockázatok egyenkénti kezelése. A fék kivételével ez elvileg lehetséges A fékszerkezet megfelelővé tétele hajtómű cserével oldható meg szakszerűen, tehát a felvonó gépet a magas kockázati szintnek megfelelő időn belül cserélni kell! Az új hajtóművet minden tekintetben megfelelővé kell tenni az EN81-80:2018 előírásainak, megfelelő tárcsavédelemmel és kötélleugrás gátlóval kell ellátni Kettős fékszerkezettel kell rendelkeznie Az új hajtás nem lehet kétsebességes, szabályozással biztosítható az előírt szintbeállási pontosság. A hajtótárcsa kötél kapcsolatnál igazolni kell, hogy a nagyobb fülke alapterülethez tartozó terhelés esetén sem jön létre megcsúszás 2019.03.18. Fazekas Árpád
További következmények! Az új hajtómű beépítése esetén a felmeneti túlsebesség védelmet (6.5 kockázat, Magas besorolás) ki kell építeni Ugyancsak ki kell építeni az ellenőrizetlen fülkemozgás elleni védelmet (6.6 kockázat, Magas besorolás) Megoldások: Lassú tengely fék (hajtómű csere esetén logikus megoldás) Sínfék Kétirányú fogókészülék 2019.03.18. Fazekas Árpád
Az EN81-80:2019 szabványban nem szereplő kockázatok A fülke névleges sebességgel mozog, nyitott fülkeajtóval (mozgópadló) Megoldás: Gépi mozgatású fülkeajtó beépítése, vezérlésben a nyitott ajtóval történő mozgás lehetőségét meg kell szüntetni. 2019.03.18. Fazekas Árpád
Ha gépi ajtót építünk be, néhány EN81-80:2019 kockázatot figyelembe kell vennünk! Minden tekintetben az EN81-20/50 szabványok szerinti fülkeajtót kell beépíteni! 4.4 kockázat (Közepes), a fülkeajtó megfelelő mechanikai ellenálló képességgel rendelkezzen 4.5 – 4.8 kockázatok (Alacsony), ha üvegrészek vannak az ajtóban azok feleljenek meg az EN81-20 előírásainak 4.9 kockázat (Magas), fényfüggöny ????? 4.19 kockázat (Közepes), a fülkeajtó nem mozoghat nyitott aknaajtó esetén 4.21 kockázat (Közepes), a kireteszelési zónán kívül a fülkeajtó ne legyen megnyitható, ha az aknaajtó zárszerkezet a fülkéből ilyenkor elérhető. 2019.03.18. Fazekas Árpád
Elérhető? Önműködő aknaajtók esetén minden bizonnyal elérhető lesz a zárszerkezet, így ilyenkor a fülkeajtó megnyitását a fülkén belülről, a kireteszelési zónán kívül meg kell gátolni. Félönműködö aknaajtó esetén nem ilyen egyértelmű a helyzet, mert az aknaajtó zárszerkezetek nem lesznek könnyen elérhetők a nyitott fülkeajtó esetén sem, hiszen a szabadnyíláson kívül esnek. Mindazonáltal helyileg kell megvizsgálni, hogy van-e olyan helyzete a fülkének, hogy abból kinyúlva egy laikus utas az aknaajtó zárszerkezetet meg tudja-e nyitni és így veszélyhezetet teremteni. NEM ÉRHETŐ EL! 2019.03.18. Fazekas Árpád
? Elérhető? Véleményem szerint NEM Ebben az esetben ha a fülke 250 -300 mm-el szint alatt áll meg, az ajtólap fölött kinyúlva a zárgörgő akár elérhető is lehet. Nem lehetetlen a zár elérése! Ezt mi tudjuk, de laikusok számára ez nem ismert. Valós kockázat? Ha elérhető is, létrejön veszélyhelyzet? Véleményem szerint NEM 2019.03.18. Fazekas Árpád
Az előzőek alapján, mik hát a lehetőségek? A felvonóhoz nem nyúlunk hozzá, konzerváljuk a biztonságot a közel ötven évvel ezelőtti szinten. Ezzel megoldással az olló egyre jobban nyílik! Az éppen aktuális SNEL szabvány alapján a besorolási kategóriák alapján végzünk felújítást (Csak a Magas kockázati besorolásokat vesszük figyelembe) A Magas kockázati besorolásokat és az összes hozzájuk kapcsolódó alacsonyabb kockázatokat is kezeljük. Én ezt javasolnám, lásd a hajtómű és a fülkeajtó példáját. Felvonó Műszaki Biztonsági Szabályzat 2019.03.18. Fazekas Árpád
Felvonó Műszaki Biztonsági Szabályzat A felvonó szakma egyik legfontosabb dokumentuma, mely eligazítást ad a felújítások jelenleg nem egységes és bonyolult rendszerében. Hivatkozást tartalmazhat a legújabb, a felújításokra érvényes biztonsági előírásokra (SNEL), eligazítást ad arra vonatkozóan, hogy mikor és milyen tervezői beavatkozás kell egy tervezett felújítás során stb. Remélem a jövő évi Konferencián arról számolhatunk be, hogy a FMBSZ a 146-os rendelet mellékleteként hatályba lépett, egyértelművé és egységessé téve a meglévő felvonók felújítása során követendő folyamatot és a megkívánt biztonsági szinteket. 2019.03.18. Fazekas Árpád
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! 2019.03.18. Fazekas Árpád