Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
a sebesség mértékegysége
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
1151 Budapest Bogáncs u
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
AZ MSZ SZABVÁNYSOROZAT SZÜKSÉGESSÉGE
Biztonságos anyagmozgatás 2011
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Csík Zoltán Elektrikus T
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Üzemi viszonyok (villamos felvonók)
Üzemi viszonyok (hidraulikus felvonók)
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
17. tétel.
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
Munkahelyi egészség és biztonság
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Wagner Károly tű. alezredes
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Az új OTSZ-ről Kiürítés
Szabados László tű. alezredes kiemelt főreferens
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Hosszú dokumentumok kezelése.
Szemléletváltás a tűzvédelmi műszaki életben
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Aknaajtók Szerkezet és biztonság. Aknaajtók.
Robotok üzembehelyezése. A minimális biztonsági távolságot az érvényes szabványok adják meg. Ha a veszélyes területen a veszély alacsony, a minimális.
Adatbiztonság, adatvédelem, kockázatelemzés
„Információvédelem menedzselése” LXVI. Szakmai Fórum Budapest, május 20. „Az idő lejárt” – hazai és nemzetközi átállási tapasztalatok az ISO/IEC.
ALAPOK TISZTÁZÁSA ROBOT LLA A robotcellák a gépdirektíva (2006/42/EC) értelmében „gép”-nek minősülnek, így CE jelölésre kötelezettek. Az egyes részegységek.
Kitöltési segédlet a zöldség-gyümölcs termelői csoportok beruházási támogatásához kapcsolódó B0471 nyomtatványhoz Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal.
A magyarországi vasúti jogszabályok aktuális változásai november 30. MVMSZ Dr. Rácz Gábor, NFM.
MAGYAR KERESKEDELMI ENGEDÉLYEZÉSI HIVATAL HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG A KATONAI LISTA VÁLTOZÁSAI ZAKARIÁS GYŐZŐ HEH HADIIPARI ÉS HADITECHNIKAI.
Az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet (OTSZ) szerint. AZ ÉPÍTŐIPARI KIVITELEZŐKET ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK.
Magasban való munkavégzés, MU v03 oktatása Kocsis Csaba technológiai területi referens E.ON Hungária / Áramhálózati Osztály.
szabványok ütközőpontjai az MSZ EN 81-1/2 szabványok előírásaival
Kockázati osztályba sorolás
Bogos Csaba GAZEK Safety Expert Ügyvezető - Tulajdonos
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
C_16.00 táblák Magyar Nemzeti Bank Kulics Nikolett április 27.
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
Csuklós munkadarab-befogó készülék koncepcionális tervezése
ÉPÍTÉSI TŰZVÉDELEM Az új Országos Tűzvédelmi Szabályzat
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
ÉMI Kht. Mechanikai Tudományos Osztály
Az ablakok és ajtók megfelelőség igazolása
A nyomatéknak ellenálló kapcsolatok viselkedésének jellemzése
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
A csomagolással összefüggő hazai és nemzetközi szabályozások
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
a sebesség mértékegysége
A HTE Vételtechnikai, Kábeltelevíziós Szakosztálya és a Média Klub előadása a BME TMIT I. épület B. 210-ben Mobilinternet semlegesség gyakorlati mérése.
A védőkesztyűk új szabályai
A rendszer felépülése Fenntartó – engedélye(k), ha közvetlenül nyújt szolgáltatást Intézmény/ Szolgáltató – székhely típusú szolgáltatás nyújtási hely.
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN81-80:2019 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai A felvonó felújításokkal kapcsolatos előírást a 146-os rendelet tartalmazza. Kimondja, hogy a felvonók a biztonság tekintetében legalább a beépítésük idején hatályos előírásoknak feleljenek meg, felújításukkal a biztonsági szint nem csökkenhet. Valamely felvonó komponens cseréje esetén a legújabb előírásoknak kell megfelelni. ? MSZ EN81-80:2004 MSZ EN81-20/50 Melyik a legújabb előírás csomag a felújítások esetében? 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai A biztonsági szint lépésenkénti emelésének igénye a műszaki szabályozás változása miatt lép fel. A meglévő felvonó állomány a biztonság tekintetében egyre inkább „leszakad” az új felvonókhoz képest, ha a felújításoknál az új követelményeket nem vesszük figyelembe. EN81-20/50 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai Felújítások tekintetében az EU-ban az EN81-80:2003 szabvány a mértékadó, ennek alkalmazása javasolt. A cél, az új felvonók biztonsági szintjének megközelítése. Az EN81-80 szabványt meg kell újítani, előírásait igazítani kell a legkorszerűbb, az új felvonókat érintő biztonsági előírásokhoz (EN81-20:2014). Az EN81-80:2003 már nem elég! EN 81-80:2019 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 Miben más, mint az EN81-80:2003? Szerkezete más, Európai előszó (ISO) Új kockázatok A kockázatok újra sorszámozása, a 20-as szabvány logikája alapján A kockázat beazonosításának módszere bekerült a szabványba (a régiben informatív melléklet volt) Az előírások a normatív A mellékletbe kerültek (megszűnt a duplikáció) Az A melléklet utolsó oszlopában az EN81-1/2:1998 és az EN81-80:2003- hoz való viszonyt is megadja az új szabvány. Két új fejezet (az intézkedések igazolása, és információk) Nem módosítás, hanem új verzió, mely teljes mértékben helyettesíteni fogja a régi SNEL szabványt! 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 Rendelkező hivatkozások EN 81-20:2018 alap referencia szabvány EN 81-58 új referencia szabvány EN 81-70 többé már nem referencia szabvány EN 81-71 többé már nem referencia szabvány EN 81-72:2018 új referencia szabvány EN 81-77:2018 új referencia szabvány EN 81-82:2013 új referencia szabvány EN 81-83:2009 új referencia szabvány Az EN 81-21, EN 81-28, EN 81-73 legújabb kiadásai (2018) számítanak referencia szabványnak. 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 Fogalom meghatározások A meglévő felvonó fogalma változott: Üzemelő felvonó (Lifts in service) 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 Új kockázatok 1.3 nem megfelelő kialakítású tűzoltó felvonó 1.5 Nincs, vagy nem megfelelő földrengés elleni védelem 2.19 Túl nagy távolság az akna- és a fülkeajtó vezető élei között 4.4 Nem megfelelő a fülkeajtó szilárdsága 4.11 Nincs, vagy nem megfelelő a szorításgátlás (150 N), nem vízszintesen tolódó ajtók esetén 4.21 Nincs a fülkeajtó kinyitását gátló berendezés, amikor a kireteszelési zónán kívül, nyitott fülkeajtó esetén az aknaajtó zárszerkezet a fülkéből elérhető 5.9 Nincs vészvilágítás a fülketetőn 8.1 Nem megfelelő fékszerkezet a gépen (nincs kettős fék rendszer) 9.5 Nincs, vagy nem megfelelő stop kapcsoló a géptérben 10.1 Nincs földzárlat védelem a villamos biztonsági berendezések és a fék vezérlés áramköreiben 10.5 Nincs, vagy nem megfelelő karbantartási készülék a süllyesztékben 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 A kockázat beazonosításának módszere, 5. fejezet. A régi SNEL szabványban ez a rész egy informatív mellékletben szerepelt (Annex A) Ennek a résznek az 5. fejezetbe való áthelyezése az informatív mellékletből látszólag normatívvá teszi a leírt módszert a kockázatok és veszély helyzetek beazonosítását és kiértékelését. Ugyen ez vonatkozik a kockázati szintekbe sorolásra és szűrési eljárásra is! Az 5.1 fejezet ez alól egy felmentést ad, nincs jogilag elkötelező előírás ebben a tekintetben. 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 A kockázat beazonosításának módszere, 5. fejezet. Az eredeti kockázati profil az új számozással került feltöltésre A kockázati szintek megnevezése változott Magas a katasztrofális helyett Közepes a kritikus helyett Alacsony az elhanyagolható helyett 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 ANNEX A (normativ) helyettesíti a régi SNEL B mellékletét, ezzel együtt tartalmazza az összes előírást is, ami az 5. fejezetben volt felsorolva. RÉGI SNEL ÚJ SNEL 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 ÚJ SNEL Oszlopok: Az új SNEL kockázatok sorszámozása A régi SNEL kockázatok sorszámozása A kockázat leírása az EN 81-20:2018 alapján Előírás teljesítése Prioritási szint Védő intézkedések Az intézkedések adaptálásának lehetősége A prioritási szintek összehasonlítása azEN 81-1/2:1998 szabvány alapján forgalomba helyezett, vagy az EN 81-80:2003 alapján felújított berendezések esetén 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai Az EN 81-80:2019 státusza Az Uniós tagországok a szabványt megszavazták Hozzáférés 2019.04. vége Hivatalos megjelenés várhatóan 2019 május vége, június eleje ISO szabvány megjelenés várhatóan 2020 vége 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai A rendeleti előírást módosítani kellene (magánvéleményem). A biztonsági szint nem csökkenhet a felújítás eredményeként Csere esetén a legújabb, a felújításokra vonatkozó előírást kell betartani Hivatkozás az MSZ EN81-80 mindenkori verziójára FMBSZ beillesztése 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai EN 81-80:2019 ÚJ SNEL 2019.03.18. Fazekas Árpád

HAFE 1972 összesítés: Összesen 49 kockázatot találtunk (olyan kockázatokat, mint csúszós padló, géphelyiség szintkülönbségek stb. nem vettünk figyelembe, ezek helyi adottságok). A Magas kockázati besorolások száma: 16 A Közepes kockázati besorolások száma: 23 Az Alacsony kockázati besorolások száma: 14 Kockázati besorolás nélkül: 1 Vannak több kockázati osztályba sorolható helyzetek is, ezeket esetileg kell megvizsgálni. 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felújítások, új szabványkövetelmények teljesítésének módjai 8.1 kockázat, nem megfelelő fékszerkezet, nem kettős a fékrendszer! Magas kockázati besorolás! 6.1, 6.2, 6.3 kockázatok, nincs hajtótárcsa védelem és kötélleugrás gátló! Közepes kockázati besorolás! 10.3 kockázat, szintbeállási pontosság, Magas kockázati besorolás! 5.1 kockázat, a fülke alapterület nagyobb, esetünkben alacsony kockázati besorolás (lakóházi) 2019.03.18. Fazekas Árpád

Milyen megoldások lehetségesek? Az egyes kockázatok egyenkénti kezelése. A fék kivételével ez elvileg lehetséges A fékszerkezet megfelelővé tétele hajtómű cserével oldható meg szakszerűen, tehát a felvonó gépet a magas kockázati szintnek megfelelő időn belül cserélni kell! Az új hajtóművet minden tekintetben megfelelővé kell tenni az EN81-80:2018 előírásainak, megfelelő tárcsavédelemmel és kötélleugrás gátlóval kell ellátni Kettős fékszerkezettel kell rendelkeznie Az új hajtás nem lehet kétsebességes, szabályozással biztosítható az előírt szintbeállási pontosság. A hajtótárcsa kötél kapcsolatnál igazolni kell, hogy a nagyobb fülke alapterülethez tartozó terhelés esetén sem jön létre megcsúszás 2019.03.18. Fazekas Árpád

További következmények! Az új hajtómű beépítése esetén a felmeneti túlsebesség védelmet (6.5 kockázat, Magas besorolás) ki kell építeni Ugyancsak ki kell építeni az ellenőrizetlen fülkemozgás elleni védelmet (6.6 kockázat, Magas besorolás) Megoldások: Lassú tengely fék (hajtómű csere esetén logikus megoldás) Sínfék Kétirányú fogókészülék 2019.03.18. Fazekas Árpád

Az EN81-80:2019 szabványban nem szereplő kockázatok A fülke névleges sebességgel mozog, nyitott fülkeajtóval (mozgópadló) Megoldás: Gépi mozgatású fülkeajtó beépítése, vezérlésben a nyitott ajtóval történő mozgás lehetőségét meg kell szüntetni. 2019.03.18. Fazekas Árpád

Ha gépi ajtót építünk be, néhány EN81-80:2019 kockázatot figyelembe kell vennünk! Minden tekintetben az EN81-20/50 szabványok szerinti fülkeajtót kell beépíteni! 4.4 kockázat (Közepes), a fülkeajtó megfelelő mechanikai ellenálló képességgel rendelkezzen 4.5 – 4.8 kockázatok (Alacsony), ha üvegrészek vannak az ajtóban azok feleljenek meg az EN81-20 előírásainak 4.9 kockázat (Magas), fényfüggöny ????? 4.19 kockázat (Közepes), a fülkeajtó nem mozoghat nyitott aknaajtó esetén 4.21 kockázat (Közepes), a kireteszelési zónán kívül a fülkeajtó ne legyen megnyitható, ha az aknaajtó zárszerkezet a fülkéből ilyenkor elérhető. 2019.03.18. Fazekas Árpád

Elérhető? Önműködő aknaajtók esetén minden bizonnyal elérhető lesz a zárszerkezet, így ilyenkor a fülkeajtó megnyitását a fülkén belülről, a kireteszelési zónán kívül meg kell gátolni. Félönműködö aknaajtó esetén nem ilyen egyértelmű a helyzet, mert az aknaajtó zárszerkezetek nem lesznek könnyen elérhetők a nyitott fülkeajtó esetén sem, hiszen a szabadnyíláson kívül esnek. Mindazonáltal helyileg kell megvizsgálni, hogy van-e olyan helyzete a fülkének, hogy abból kinyúlva egy laikus utas az aknaajtó zárszerkezetet meg tudja-e nyitni és így veszélyhezetet teremteni. NEM ÉRHETŐ EL! 2019.03.18. Fazekas Árpád

? Elérhető? Véleményem szerint NEM Ebben az esetben ha a fülke 250 -300 mm-el szint alatt áll meg, az ajtólap fölött kinyúlva a zárgörgő akár elérhető is lehet. Nem lehetetlen a zár elérése! Ezt mi tudjuk, de laikusok számára ez nem ismert. Valós kockázat? Ha elérhető is, létrejön veszélyhelyzet? Véleményem szerint NEM 2019.03.18. Fazekas Árpád

Az előzőek alapján, mik hát a lehetőségek? A felvonóhoz nem nyúlunk hozzá, konzerváljuk a biztonságot a közel ötven évvel ezelőtti szinten. Ezzel megoldással az olló egyre jobban nyílik! Az éppen aktuális SNEL szabvány alapján a besorolási kategóriák alapján végzünk felújítást (Csak a Magas kockázati besorolásokat vesszük figyelembe) A Magas kockázati besorolásokat és az összes hozzájuk kapcsolódó alacsonyabb kockázatokat is kezeljük. Én ezt javasolnám, lásd a hajtómű és a fülkeajtó példáját. Felvonó Műszaki Biztonsági Szabályzat 2019.03.18. Fazekas Árpád

Felvonó Műszaki Biztonsági Szabályzat A felvonó szakma egyik legfontosabb dokumentuma, mely eligazítást ad a felújítások jelenleg nem egységes és bonyolult rendszerében. Hivatkozást tartalmazhat a legújabb, a felújításokra érvényes biztonsági előírásokra (SNEL), eligazítást ad arra vonatkozóan, hogy mikor és milyen tervezői beavatkozás kell egy tervezett felújítás során stb. Remélem a jövő évi Konferencián arról számolhatunk be, hogy a FMBSZ a 146-os rendelet mellékleteként hatályba lépett, egyértelművé és egységessé téve a meglévő felvonók felújítása során követendő folyamatot és a megkívánt biztonsági szinteket. 2019.03.18. Fazekas Árpád

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! 2019.03.18. Fazekas Árpád