Robotszakértők (robot-tanácsadók) fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ITE az innovatív Tudás Egyeteme az Innováció Innovációja Innovatív kérdések és válaszok a fenntartható gazdasági, társadalmi, környezeti-ökológiai, kulturális.
Advertisements

Meteorológiai Előrejelzés Adatbányászati Támogatással Putnoki Gyula GTK ISZAM II.évf. Társszerzők: az ISZAM-os Meteor-team TDK-konferencia 2007 Gödöllő.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR AUTO- SZŰRŐ FEJLESZTÉSE TÁBLÁZAT ALAPÚ JELENTÉSEK UTÓLAGOS, BÖNGÉSZŐN BELÜLI TOVÁBB- FELDOLGOZÁSÁRA.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR KUTATÓK ÉJSZAKÁJA SZEPTEMBER 24. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS, OFFLINE.
INNOCSEKK 156/2006 ONLINE SZAKÉRTŐI KERETRENDSZER FEJLESZTÉSE Developing an online expert system generator Készítette: Gerendás László, ISZAM III. Szent.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Online hasonlóságelemzések: Inkonzisztenciák feltárása különböző földérték- kategóriák kapcsán Pitlik László, SZIE Gödöllő (Forrás: my-X.hu Hírlevél) 2007.
"SZELLEMI TÕKE, MINT VERSENYELÕNY" avagy a tudásmenedzsment szerepe a versenyképességben Révkomárom -
E-quilibrium Automated derivation of fact-based strategies for policy making Tény-alapú szakpolitikák automatikus levezetése Pitlik László, SZIE Gödöllő.
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Mesterséges intelligencia
Konzisztenciára törekvő benchmarking, avagy mezőgazdasági üzemek összehasonlító elemzése L. Pitlik (1), M-G. Zilahi-Szabó (2) (1) SZIE Gödöllő, Gazdaságelemzési.
Agrárinformatikai kutatások helyzetének áttekintése Pitlik László (MAGISZ, SZIE) I. Agrárinformatikai Nyári Egyetem Gödöllő Szervezők:
INNOCSEKK 156/2006 Hasonlóságelemzés-alapú vizsgálat a COCO módszer használatával Készítette: Péter Gábor
Tény-alapú döntéstámogatás a turisztikában, avagy innovatív információs rendszerfejlesztési tapasztalatok TDM szervezetek pozícionálási és versenyképességi.
Pitlik László, Pető István; SZIE GMI GINT1 A számvitelszervezés újszerű informatikai aspektusai SZIE GTK, Pénzügy-számvitel Szakirány Gödöllő, 2004.
Online hasonlóságelemzések: Online hasonlóságelemzések: Tapasztalatok árfolyamok előrejelzésekor ad hoc kérdések és inputok alapján Pitlik László, SZIE.
Gyanúgenerálás HR-kockázatok minimalizálása érdekében hasonlóságelemzéssel Pitlik László SZIE Gödöllő, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, TATA Kiválósági.
Online hasonlóságelemzések: Online hasonlóságelemzések: Tapasztalatok (kukorica) hozamfüggvények levezetése kapcsán Pitlik László, SZIE Gödöllő (Forrás:
Online hasonlóságelemzések: Online hasonlóságelemzések: Totó-automata?! Pitlik László, SZIE Gödöllő (Forrás: My-X.hu Hírlevél) október INNOCSEKK.
Online hasonlóságelemzések: Online hasonlóságelemzések: Tapasztalatok elítéltek képzésének engedélyezése kapcsán Pitlik László, SZIE Gödöllő (Forrás: My-X.hu.
Pitlik László, SZIE Gödöllő (Forrás: My-X.hu Hírlevél) augusztus
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 24. Készítette: Batár Ádám.
INNOCSEKK 156/2006 Hasonlóságelemzéssel támogatott értékbecslés ingatlanfejlesztők számára E-VALUATION - SUPPORTED WITH SIMILARITY ANALYSIS - FOR REAL.
Hozam-előrejelzés a gabonatermesztésben
Bázisérték, monitoring avagy szemléletváltás a vidékfejlesztési döntések előkészítésében Pitlik László, Horváth Henrietta, SZIE Gödöllő 9. MY-X szeminárium:
My-X Hírlevél: március A tartalomból: SCORE vs. FRAMINGHAM: Egyedi „biometriai” elemzések rendszerszintű kockázata Médiatorta a meteorológiai előrejelzések.
Online hasonlóságelemzések: Online hasonlóságelemzések: Az érdekvédelem és az emberi erőforrásokkal való gazdálkodás matematikája, avagy ez mind-mind hasonlóságelemzés!
Konzulens: Dr. Pitlik László
Evapotranspiráció elõrejelzése mesterséges neuronális halózatok segitségével Wójcicki Andrzej, GTK V. konzulens: Dr. Pitlik László Gazdasági Informatika.
TERMELÉSI FÜGGVÉNYEK A PRECÍZIÓS MEZŐGAZDASÁGBAN SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER.
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Szakértők és rendszerek
 mesterséges intelligencián alapuló szoftver rendszer  a felhasználó által szolgáltatott adatok alapján képes viszonylag bonyolult problémákat megoldani,
Mesterséges intelligencia az információbiztonság szolgálatában GOP /A ITBSZM Mesterséges intelligencia az információbiztonság szolgálatában.
Robotszakértők (robot-tanácsadók) fejlesztése Pitlik László SZIE Gödöllő VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma:
Táplálkozási tanácsadó szimulátor fejlesztése, avagy modellezési stratégiák összehasonlító elemzése Pitlik László, Ruff Ferenc SZIE Gödöllő IX. Magyar.
Földmegfigyelés és objektivitás Pitlik László, SZIE Gödöllő GTK TKI ITT Budapest,
Innovációs menedzserképzés (30 órás verzió) Pitlik László SZIE Gödöllő / INNOREG-KMRIÜ
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
Avagy hasonlóságelemzés a környezeti nevelésben „Magolás helyett” - erdei tanóra más szemmel - avagy hasonlóságelemzés a környezeti nevelésben Pitlik László,
… gamifi ion … az © ń. GPS, avagy hasonlóságelemzés ill. solver-alapú matematika-oktatás Pitlik László, egyetemi docens SZIE GTK TTI KFI/My-X.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
A Magyar Tudomány Ünnepe 2015 Képes-e, akar-e, tud-e a tudományos kánon a tudományról egyre tudományosabban szólni?
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
M ILYEN KULTURÁLIS TÉNYEZŐK LEHETNEK HATÁSSAL AZ USA TAGÁLLAMAINAK MOZGÁSTUDATOSSÁGÁRA ? II. RÉSZ - HATÁSMECHANIZMUSOK Horváth Mónika, Pitlik László SZIE.
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Döntéstámogatás a mezőgazdasági gépvásárlás.
Operációkutatás I. 1. előadás
 Rosling - vizualizáció multikulturális jelenségek esetén Rosling - animations in case of multicultural phenomena Pitlik László SZIE MY-X kutatócsoport.
Startup felvásárlások multikulturális hátterének elemzése, avagy mesterséges intelligencia alapú ellenőrzőszámítás diszkriminancia-elemzéshez Barta Gergő,
Érdemes – e Magyarországra hozni egy nemzetközi rendezvényt
Innováció, big data, adatbányászat (Pitlik László, SZIE/INNOREG KMRIÜ)
SZIE GTK TTI KFI-csoport
Start-up vállalkozások kommunikációjának
Tanácsadási tapasztalatok felsőoktatási és magán know-how
 Generációk együttműködése az oktatásban, avagy a generációk együttműködésére/együttmozgására utaló jelek tetten érése a Google Trends adatbázisa alapján.
Milyen kulturális tényezők lehetnek hatással az USA tagállamainak mozgástudatosságára? I. rész – szimuláció / Békéscsaba (II. rész – hatásmechanizmusok.
Pitlik László, Szani Ferenc, Balogh Anikó
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Robottanár fejlesztése és alkalmazása a geometria-oktatásban avagy, a black-box gondolkodásmód támogatása Pitlik Marcell A Tudományos Diákkörök XVII.
 Rosling - vizualizáció multikulturális jelenségek esetén Rosling - animations in case of multicultural phenomena Pitlik László SZIE MY-X kutatócsoport.
Szani Ferenc, Pitlik László, Balogh Anikó
Oktatás-Informatika-Pedagógia konferencia (OIP 2018)
Rosling-animációk didaktikai potenciálja a tanításban/tanulásban
Játékosított keretrendszerben történő tanulásból nyert log-adatokra alapozó profilírozás Pitlik Mátyás, Pitlik László (sen) és Pitlik László (jun) ELTE/IK,
Bunkóczi László, Dr.Pitlik László, Pető István, Szűcs Imre
(SZIE MY-X, ELTE TTK, ELTE IK, BME GPK)
Válságmenedzsment / Polányi Sándor
Szűcs Imre - Dr. Pitlik László (OTKA T049013)
Műszaki- és Reáltudományi Tematikus Konferencia 2016/17
Előadás másolata:

Robotszakértők (robot-tanácsadók) fejlesztése Pitlik László SZIE Gödöllő VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, 2013. március 21. (ISBN száma: 978-963-89734-0-5)

Tartalom Bevezetés Kritikai helyzetértékelés Eredmények Konklúziók az előzmények és az univerzális matematikai probléma bemutatása Kritikai helyzetértékelés kiforratlan módszertani alapok a tudásmenedzsmentben interdiszciplináris (konzisztencia-alapú) megközelítések lehetősége Eredmények humán/intuitív megközelítés mellett: hasonlóságelemzési megközelítés Konklúziók tény-alapú szakpolitizálás mesterséges intelligencia-alapú tudásmenedzsment INNOCSEKK 156/2006

Bevezetés: előzmények Tanácsot adni az képes egy kérdezőnek, aki a kérdezőnél itt és most helyesebb választ tud adni arra a kérdés: „mi lesz/lenne majd, ha…ezt vagy azt tennénk…?” A tanácsadók találati arányait ritkán naplózzák szisztematikusan (vö. pl. meteorológiai előrejelzések beválása?). Az ember nem képes korlátlan mennyiségű összefüggést és tény tudatosítani. Az ember nem képes tetszőlegesen komplexen és gyorsan gondolkodni. A rendelkezésre álló tények száma, a problémák komplexitásának mértéke ehhez képest óriási. A tanácsadó robot archetípusa: a SAKKAUTOMATA! Az ember egyre csökkenő eséllyel ugyan, de képes legyőzni a sakkprogramokat… INNOCSEKK 156/2006

Bevezetés: az univerzális probléma Adottak részleges, reprezentatív, teljes statisztikai adatvagyonok. Adottak döntési problémák (problématípusok). Helyes kibernetikus jogállami/intézményi/vállalati/személyes döntések esetén jelentős előnyök vélelmezhetők (vö. prevenció gazdaságtana). Téves döntés esetén pl. gondatlan veszélyeztetés vélelmezhető, mely a felesleges (köz)kiadások mellett kártérítési igényeket is felvethet. Alkotmányosan, racionálisan szükségesek döntéstámogató modellek (hatástanulmányok), melyek a döntések megalapozottságát bizonyítják. Tetszőlegesen sokféle modell alkotható, s egyre újabbak kreálhatók. A modellek egy „statáriális bírósági tárgyalás” bizonyítási eljárásának szakértői/bizonyítékai. Kérdések: Melyik modell a legjobb? (vö. GPS = general problem solving) Bizonyítható-e valamely döntés szükségszerűsége? Ismert-e a bizonyítékok teljes körét felölelni, feldolgozni képes logikai/bizonyítási keretrendszer? INNOCSEKK 156/2006

Helyzetértékelés: tudásmenedzsment-modellértékelés-szemlélet A tények és részösszefüggések ismerete nem a megfelelő tudásforma! … Nem sikerült az ismert matematikai-statisztikai szakirodalomban olyan módszertani útmutatást fellelni, amely egy adott adatvagyon esetén világosan kijelölte volna milyen mutatószámokat kell kiszámítani, s ezeknél milyen küszöbértékeket kell teljesíteni ahhoz, hogy két modell közül az egyiket jobbnak tarthassuk, mint a másikat, ill. A GYAKORLATBAN NEM IGAZÁN LÉTEZIK A „NEM TUDOM” ÉS „A LEHET MINDEN MÁSKÉNT EGYFORMA” OPCIÓ A PROBLÉMAMEGOLDÁS KAPCSÁN… INNOCSEKK 156/2006

Helyzetértékelés: interdiszciplináris pontok A közismert matematikai-statisztika mellett a szakértői rendszerek kombinatorikai megközelítése, a hasonlóságelemzés n-rétegű objektum-értékelési és exploratív modellezési gyakorlata, fogalmak levezetését teszi lehetővé számok alapján. A kibernetikus jogállam jogelmélete és joggyakorlata elvárja, feltételezi a bizonyítás robotizálását. A minőségbiztosítás képes lehet keretbe foglalni a modellezési folyamatok automatizálását. Mindezek a konzisztencia-gyár (vagyis a többrétegű bizonyítás) fogalmának bevezetését teszik lehetővé és indokolttá. A szignifikancia fogalma nem elegendő a többrétegű konzisztencia jelenségének teljes lefedéséhez. INNOCSEKK 156/2006

Az intuitív/humán szakértőkről: Legfontosabb jellemzők: Az élőlények (Konrad Lorenz szerint) képesek a biológiai/biokémiai intuícióra. Ez a világ spontán megértésének alapja. Pontos mechanizmusai nem ismertek. A biológiai intuíció is vélelmezhetően logikai és tény-alapú. Hajlamos a zseniális ráérzésre éppúgy, mint a demagógiára. A biológiai intuíció téthelyzetben spontán aktiválódik. Az emberi intuíció képes tetszőleges működési stabilitásra. Az emberi tudás leképezésének kétséges hatékonyságú módja a szakkönyv. Ami nem írható át forráskódba, az a fenotípusos tudás nem adható át úm. veszteségmentesen más egyed, ill. a következő generáció számára. Az emberi nyelv nem képes a félreérthetetlen ismerettárolásra és –átadásra. Az emberi intuíció képes saját maga megértésére, így gépesíthető… INNOCSEKK 156/2006

INNOCSEKK 156/2006

Hasonlóságelemzés (gyanú-, intuíciógenerálás) Legfontosabb módszertani jellemzők: Lépcsős függvények paraméterhelyeinek becslése optimalizálás [(n)LP] keretében Inverz (kettős tagadásra alapozó önellenőrző) tanulási minták rugalmas kezelésének képessége EXPLORATÍV TANULÁSI KÉPESSÉG Optimalizált kombinatorikai felbontás közelítése Futási idő optimalizálása az adatmennyiség függvényében a lépcsőszámmal Szabályelvű output: szakértői rendszer, szimulátor-építés lehetősége Genetikai potenciál becslésének képessége Additív és multiplikatív (egyéb hibridizált) modellek építésének lehetősége Tetszőleges skálákon ábrázolt adatok rangsorokként való kezelése A modellváltozók kizárásának, zajjá minősítésének képessége Modell szinten homogén ceteris paribus alakzatok használata Alternatív megoldások lehetősége INNOCSEKK 156/2006

Konklúziók Az ember és a gép szimbiózisához ma már minden adott… Szinte bármely foglalkozás robotizálható, ahol valódi tudás létezik: vö. Robotorvos Robotbíró Robottanár Robotzeneszerző Robotköltő Robotközgazdász Robot-házassági tanácsadó Robot-közbeszerzési tanácsadó Robotpolgár … INNOCSEKK 156/2006

Jövőkép A közhasznú tényadat-vagyon automatikus feldolgozása a számítások párhuzamosításával és az üres gépidőkre való ráépüléssel… A mesterséges intelligenciák mi magunk vagyunk: konzervált agyak legkiválóbb gondolatai formájában… de ennek a triviális gondolatnak be illene már végre épülnie az alapképzésbe…, hogy tömegek előtt válhasson legitimmé, hitelessé A biológiai intuíció forráskódba zárása, s ezen tudásformák állandó finomhangolása az emberek által a fenntarthatóság egyik záloga… Az embereknek új tanulási stratégiákra van szükségük: egy robot a tények alapján és a tanulás általános törvényszerűségei alapján percek alatt képes elérni egy alapdiplomát szerzett tudásszintjét…sőt… de önmagán érdemben javítani egyelőre nem képes… INNOCSEKK 156/2006

Köszönöm a figyelmet! PPT: http://miau.gau.hu/miau/174/myx_130321.ppt pitlik@miau.gau.hu http://miau.gau.hu INNOCSEKK 156/2006